Hypermobiliteitssyndroom Profielwerkstuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

demy1911

Hypermobiliteitssyndroom Profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:01

Hoi allemaal,

Ik moet voor mijn examen een profielwerkstuk maken.
Ik heb het onderwerp Hypermobiliteitssyndroom (HMS) gekozen , omdat ik zelf en met degene waarmee ik samenwerkt het ook heeft.
We lopen alleen tegen een probleem. We hadden eerst namelijk als onderzoeksvraag: Welke behandeling is het beste voor iemand met Hypermobiliteit.
Maar we kwamen er dus achter dat er maar één behandeling is en dat is gewoon de fysiotherapie.

We hadden toen bedacht om ons te gaan richten op de gevolgen (dus geestelijk/lichamelijk) van HMS. Maar dan wordt het meer een onderzoek en kun je niet echt iets vergelijken. Er moet namelijk ook een praktijk deel bij zitten.

Nu wilde we dus HMS vergelijken met een andere ziekte, die wel betrekking heeft op HMS. Daarbij wilde we dan de beste behandeling onderzoeken. We hadden zelf al Fibromyalgie gevonden en EDS hypermobiliteit type 2. Maar verder komen we nu niet echt.

Heeft iemand tips hoe we het kunnen aanpakken met de onderzoeksvraag?
Wat we kunnen vergelijken of onderzoeken? Het moet wel te maken hebben met HMS.

Alle reacties zijn welkom :j

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:04

Laatst bijgewerkt door RoosDeG op 15-09-16 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:04

Mocht je goed zijn in Engels kun je op Google scholar ook wetenschappelijke artikelen zoeken. Ook kun je verschillende vormen van fysiotherapie vergelijken? Interview hier verschillende therapeuten voor bijvoorbeeld.

Interessant onderwerp!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:05

Er is zoveel meer dan fysiotherapie dus ik zou zeggen dat je met je eerste onderzoeksvraag prima uit de voeten kunt komen. Ook binnen de fysiotherapie zijn er natuurlijk verschillende soorten behandeling.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:11

ik heb een bachelorproef gemaakt over EDS :) De ergotherapeut heeft hierbij ook een rol, maar zoals je het zegt is het de kinesitherapeut die voornamelijk dergelijke patiënten gaat behandelen.
Je hebt ook Marfan syndroom en osteogenesis imperfecta, deze lijken er ook wat op. Moet zeggen dat het al 2 jaar geleden is ondertussen dus het zit wat ver. Mijn literatuur heb ik gevonden op pubmed en web of science; via de universiteit of hogeschool krijg je toegang tot de volledige databank

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:24

Thats_Me schreef:
Er is zoveel meer dan fysiotherapie dus ik zou zeggen dat je met je eerste onderzoeksvraag prima uit de voeten kunt komen. Ook binnen de fysiotherapie zijn er natuurlijk verschillende soorten behandeling.

Ik heb gekeken naar meerder therapieën binnen de fysio, maar kon dan alleen een onderzoeksvraag bedenken van: Heeft oefentherapie een beter effect dan een gewone fysiotherapie behandeling op de hypermobiliteit?

Maar ik vond het niet echt een goede onderzoeksvraag, want de oefen en gewoon therapie hebben best veel betrekking op elkaar.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:25

florence123 schreef:
ik heb een bachelorproef gemaakt over EDS :) De ergotherapeut heeft hierbij ook een rol, maar zoals je het zegt is het de kinesitherapeut die voornamelijk dergelijke patiënten gaat behandelen.
Je hebt ook Marfan syndroom en osteogenesis imperfecta, deze lijken er ook wat op. Moet zeggen dat het al 2 jaar geleden is ondertussen dus het zit wat ver. Mijn literatuur heb ik gevonden op pubmed en web of science; via de universiteit of hogeschool krijg je toegang tot de volledige databank

Zou miss een goede vraag zijn van: heeft ergotherapie ook nut voor de hypermobiliteit?
maar ook dat lijkt me gewoon een standaard vraag aangezien EDS hypermobiliteit type 2, bijna hetzelfde is als gewoon HMS.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:27

lovebelly schreef:
Mocht je goed zijn in Engels kun je op Google scholar ook wetenschappelijke artikelen zoeken. Ook kun je verschillende vormen van fysiotherapie vergelijken? Interview hier verschillende therapeuten voor bijvoorbeeld.

Interessant onderwerp!

Het probleem is alleen dat ik een praktijk onderzoek moet doen en dat, dat dan niet kan ivm dat we dan die behandeling die ze in bv. Amerika uitvoeren hier in NL dan niet kunnen toepassen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:27

IK neem aan dat het niet echt een behandeling is, maar het voorkomen van complicaties op langere termijn. Het gaat niet over met fysiotherapie.
Ik zou dus daar mijn onderzoeksvraag op richten. Dan kun je het breder trekken: fysiotherapie, ergotherapie. Adviezen over sporten etc..

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 16:31

raket schreef:
IK neem aan dat het niet echt een behandeling is, maar het voorkomen van complicaties op langere termijn. Het gaat niet over met fysiotherapie.
Ik zou dus daar mijn onderzoeksvraag op richten. Dan kun je het breder trekken: fysiotherapie, ergotherapie. Adviezen over sporten etc..

En hoe bedoel je dan precies? Iets van welke behandeling heeft het beste effect op langer termijn? Dus dan bijvoorbeeld ergo, fysio of sport?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:32

praktijkdeel? Maak een vragenlijst (heb je wel over psychisch welbevinden) en laat patiënten die invullen. Je kan dan ook onderscheid maken in bv leeftijd (heeft leeftijd (categorieën maken tussen pubers, twintigers etc invloed op de beleving?), invloed geslacht zal lastig zijn want zijn vooral vrouwen die het hebben (misschien onderzoeksvraag waarom de prevalentie onder vrouwen groter is?) en bedenk het maar.

Therapietrouw kun je ook nog onderzoeken. Worden oefeningen thuis ook braaf gedaan?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:33

Welke interventies kunnen complicaties voorkomen bij patiënten met het hypermobiliteitssyndroom?

demy1911

Re: Hypermobiliteitssyndroom Profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:01

Zelf wilde toch de vraag doen van: wat zijn de gevolgen psychisch en geestelijk van HMS. Er wordt alleen tegen ons gezegt dat het te veel schrijf werk is en het dus makkelijk op te zoeken zou zijn, maar ik betwijfel dit eigenlijk. Want je komt er alleen maar achter door het te vragen aan mensen dmv een enquête bijvoorbeeld

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:06

Maar dat gaat lastig onderbouwen worden met wetenschappelijke literatuur. Omdat naar beleving veel minder onderzoek wordt gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:09

En bijvoorbeeld de invloed van een (eliminatie-)dieet op de klachten van HMS?

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:10

raket schreef:
Maar dat gaat lastig onderbouwen worden met wetenschappelijke literatuur. Omdat naar beleving veel minder onderzoek wordt gedaan.

En hoe bedoel je dat kwa onderzoek? Of mensen daadwerkelijk psychische of lichamelijke klachten krijgen van HMS?

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:11

Rocamor schreef:
En bijvoorbeeld de invloed van een (eliminatie-)dieet op de klachten van HMS?

Dat is ook een goede. Ik neem aan dat je daarbij bedoelt of het eetpatroon (het dieet) invloed heeft op HMS?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:13

Gewoon wetenschappelijke onderzoeken, pubmed, springerlink etc..
Het is niet meetbaar.. Wat jij ernstig vind, valt voor mij mee, of net andersom natuurlijk. Harde cijfers is veel makkelijker.
Zeker als je zelf een ziekte hebt en vervolgens iets gaat doen naar beleving krijg je ongetwijfeld vragen over bias.

De vraag met het eliminatiedieet is makkelijker te onderzoeken.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:13

vuurneon schreef:
praktijkdeel? Maak een vragenlijst (heb je wel over psychisch welbevinden) en laat patiënten die invullen. Je kan dan ook onderscheid maken in bv leeftijd (heeft leeftijd (categorieën maken tussen pubers, twintigers etc invloed op de beleving?), invloed geslacht zal lastig zijn want zijn vooral vrouwen die het hebben (misschien onderzoeksvraag waarom de prevalentie onder vrouwen groter is?) en bedenk het maar.

Therapietrouw kun je ook nog onderzoeken. Worden oefeningen thuis ook braaf gedaan?

Wij wilde idd ook gaan werken met een vragenlijst en dan een onderscheid maken in leeftijd, want iedereen heeft idd zoals je al zegt een andere beleving.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 17:15

raket schreef:
Gewoon wetenschappelijke onderzoeken, pubmed, springerlink etc..
Het is niet meetbaar.. Wat jij ernstig vind, valt voor mij mee, of net andersom natuurlijk. Harde cijfers is veel makkelijker.
Zeker als je zelf een ziekte hebt en vervolgens iets gaat doen naar beleving krijg je ongetwijfeld vragen over bias.

De vraag met het eliminatiedieet is makkelijker te onderzoeken.

Bedankt! Ik zal is gaan kijken op die sites

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:15

Ik bedoel, of sommige patienten minder last ervaren als ze bijvoorbeeld zuivel of gluten ofzo uit hun dieet laten.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:20

Ik denk dat sporten en dieet inderdaad interessant zijn om mee te nemen in je onderzoek. Ik ben vorig jaar bij een reumatoloog geweest om officieel erkenning te krijgen voor mijn HMS en kreeg alleen maar de tip: ga sporten om de belastbaarheid van je spieren te vergroten. Maar wat werkt het beste? Uiteindelijk na een jaar sporten bij de sportschool bleek ik daar (door een fysio!) de verkeerde oefeningen voorgeschreven te hebben...
Daarnaast ben ik ook gaan proberen wat het effect is van suiker op mijn pijn. Nog niet helemaal achter, maar dat soort dingen hebben volgens mij wel invloed.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:31

Wat klinkt dit moeilijk allemaal. Is een profielwerkstuk tegenwoordig al zo dat het een half wetenschappelijk onderzoek moet zijn? Mijn profielwerkstuk ging over de begeleiding van talentleerlingen (sporttalenten) op school. Alleen enquêtes in laten vullen en verder veel op opgezocht op internet (niks wetenschappelijks uiteraard). Had een 9.1.
Ben zelf net afgestudeerd als fysiotherapeut, maar waar het nu over gaat lijkt wel op een afstudeerscriptie fysiotherapie. Weet niet of je zo moeilijk moet denken. Qua wetenschappelijke artikelen lezen enzo.

Terugkomend op je vraag: Ik zou iig enquêtes in laten vullen. Deed het op onze school altijd erg goed bij beoordelaars. Uiteraard neem je de enquêtes af bij mensen met HMS. Daarnaast ga op zoek naar fysiotherapeuten die veel mensen met HMS behandelen. Kijk of zij je er meer over kunnen vertellen en misschien kunnen helpen met een goede onderzoeksvraag. Let er wel op dat het niet te moeilijk wordt. Je bent zelf geen fysio. Ik weet op dit moment ook even niks te bedenken dat niet te ingewikkeld wordt. Kijk iig even op hbo kennisbank. Zijn vast wel wat scripties over geschreven. Misschien kan je er wat mee. Is makkelijker leesbaar dan wetenschappelijk literatuur. Dat moet je leren lezen en zal je de helft niet van begrijpen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:39

Oeps, je hebt gelijk, ik weet niet wat een profielwerkstuk is. Ik ben oud, ik dacht dat het voor een vervolgopleiding was, maar dat is het niet begrijp ik uit jouw bericht?

In dat geval: geen pubmed etc..
Gewoon een enquête maken en vragen of je die mag stellen aan de mensen die in het hms topic zitten.

Wel een tip:
Een goede onderzoeksvraag is het halve werk, dat is de rode draad door je stuk en dat moet je dus ook terug laten komen en aan het einde beantwoorden.
EEn goed begin is het halve werk.
Google scholar is ook een goede tip.

Sorry, ik dacht dat je vanuit een andere opleiding aan het schrijven was.
Ik zit nu ook aan de studie en ben met een literatuurstudie bezig, vandaar...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 18:59

Aangezien je om tips en adviezen vraagt voor het aanpakken van je profielwerkstuk, denk ik dat je topic beter past op STW (School, Studie en Werk). Ik ga het topic even voor je verplaatsen. :)

MWS -> STW