Weefvlak snelweg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pieter25

Weefvlak snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:29

Net een pittig moment gehad, op een weefvak.

Wie heeft er voorrang?

De blauwe auto die wil invoegen op de doorgaande weg of de groene auto die wil uitvoegen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pieter25 op 13-09-16 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_K

Re: Weefvlak snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:34

"bestuurders op de hoofdrijbaan, die -voor hen- de uitvoegstrook willen oprijden, laat je vóórgaan als jij deze wilt verlaten. Door deze bestuurders vóór te laten gaan bevorder je de doorstroming op de hoofdrijbaan / doorgaande rijbaan."

http://www.autorij-instructie.nl/2010/0 ... tosnelweg/

Volgens mij geef je de hoofdrijbaan dus voorrang, net als bij normaal invoegen. In dit geval heeft de groene auto dus voorrang, en zou de blauwe auto flink gas bij moeten geven om de groene auto niet te hinderen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:36

In Belgie zou de groene auto voorang hebben, de blauwe auto maakt immers een maneuver. En ht is een oprit, auto's op een oprit op een snelweg hebben nooit voorrang.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:37

Ik volg dezelfde logica. Theoretisch gezien is een autosnelweg een voorrangsweg, dus heeft het voertuig dat zich nog op de autosnelweg bevindt (groen) voorrang.

Chanel1985: groen maakt ook een maneuver (de ene wil oprijden, de andere afrijden)
Laatst bijgewerkt door Florenc op 13-09-16 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:39

Dat zeg ik ook als eerste, dat de blauwe auto een maneuver maakt. De groene auto rijdt gewoon op zijn vak.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:41

chanel1985 schreef:
Dat zeg ik ook als eerste, dat de blauwe auto een maneuver maakt. De groene auto rijdt gewoon op zijn vak.

Excuses, fout getypt. Gewijzigd ondertussen. Ze maken allebei een maneuver (willen alletwee van rijstrook veranderen)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:43

Ah, ja nu zie ik het, maar conclusie blijft hetzelfde dat groene auto voorang heeft.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:45

Hier zou de groene auto voorrang hebben, maar ik weet niet zeker of dat ik NL ook zo is. Lijkt mij wel link anders als het verkeer op de snelweg ineens op de rem moet om uit te kunnen voegen :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:49

Beiden doen een bijzondere manoeuvre dus erg is geen echt regel voor. Ik zou in deze situatie verwachten dat uitvoegend verkeer voor gaat omdat die vaak een hogere snelheid hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:49

weven houdt in, zeer zeker als er een in wil en de ander eruit..
dat je rekening houdt met elkaar + ruimte geeft om manouvres uit te voeren..

als de groene auto de blauwe nog moet inhalen voor het uitvoegen, dan moet de blauwe auto bijna plat op de rem om de groene nog ruimte te geven, waardoor het snelheidsverschil ten opzichte van de snelweg ver terugloopt wat invoegen zeer lastig maakt daarna..

de groene auto ligt dusdanig ver achter en kan logischer wijs niet meer op volle snelheid liggen, omdat de uitvoegstrook te kort is..

meest logische voor de verkeersveiligheid is daarom dat groen het gas loslaat, blauw rustig invoegt, terwijl groen erachter uitvoegt...

situatie zoals geschetst hoort geen centje pijn op te leveren.

De groene auto heeft daarbij ook al enige tijd zicht op de blauwe auto en kan zien hoe vlot deze de bocht doorgaat en de baan op... als er dus sprake is van kiele kiele bij deze manouvre.. dan heeft groen het beste zicht gehad, als de situatie dan toch bijna verkeerd loopt.. blauw zat al op de weefbaan voordat groen hem inhaalde, groen had al een tijdje zicht.. groen zit in mijn ogen dan dus fout.

groen heeft in mijn ogen geen voorrang omdat blauw aan het optrekken is en reeds ruim voor de groene auto zit + het einde van de invoegstrook nabij is..

groen kan geen voorrang hebben noch nemen, omdat hij dan vol gas door moet rijden, tot meer dan de helft van de invoegstrook (immers blauw staat ook niet stil), dan vervolgens bijna blauwe moet hoeken, zodat blauw ook nog ruimte zal overhouden om in te voegen.. En dan vervolgens pal op z'n rem om de bocht nog te halen..

als groen al voorrang zou hebben (in mijn ogen niet.. dat zou alleen gelden als de invoegstrook lang was, blauw nog zeer langzaam zou rijden en hij er al dichter op zat), dan brengt hij de blauwe auto in gevaar door de voorrang te nemen.. Verkeer in gevaar brengen is fouter dan geen voorrang krijgen. de achterste auto heeft het beste overzicht op de situatie en zou beter moeten weten

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:51

Zover in weet heeft degene met de hoogste snelheid voorrang. Zo ga ik er mee om, en nooit problemen gehad. Alleen met een trailer erachter is het soms wat lastig allemaal. Zeker als ze kort zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:55

elenaMM77 schreef:

als de groene auto de blauwe nog moet inhalen voor het uitvoegen, dan moet de blauwe auto bijna plat op de rem om de groene nog ruimte te geven, waardoor het snelheidsverschil ten opzichte van de snelweg ver terugloopt wat invoegen zeer lastig maakt daarna..

de groene auto ligt dusdanig ver achter en kan logischer wijs niet meer op volle snelheid liggen, omdat de uitvoegstrook te kort is..

meest logische voor de verkeersveiligheid is daarom dat groen het gas loslaat, blauw rustig invoegt, terwijl groen erachter uitvoegt...

De groene auto heeft daarbij ook al enige tijd zicht op de blauwe auto en kan zien hoe vlot deze de bocht doorgaat en de baan op... als er dus sprake is van kiele kiele bij deze manouvre.. dan heeft groen het beste zicht gehad, als de situatie dan toch bijna verkeerd loopt.. blauw zat al op de weefbaan voordat groen hem inhaalde, groen had al een tijdje zicht.. groen zit in mijn ogen dan dus fout.

groen heeft in mijn ogen geen voorrang omdat blauw aan het optrekken is en reeds ruim voor de groene auto zit + het einde van de invoegstrook nabij is..

groen kan geen voorrang hebben noch nemen, omdat hij dan vol gas door moet rijden, tot meer dan de helft van de invoegstrook (immers blauw staat ook niet stil), dan vervolgens bijna blauwe moet hoeken, zodat blauw ook nog ruimte zal overhouden om in te voegen.. En dan vervolgens pal op z'n rem om de bocht nog te halen..

als groen al voorrang zou hebben (in mijn ogen niet.. dat zou alleen gelden als de invoegstrook lang was, blauw nog zeer langzaam zou rijden en hij er al dichter op zat), dan brengt hij de blauwe auto in gevaar door de voorrang te nemen.. Verkeer in gevaar brengen is fouter dan geen voorrang krijgen. de achterste auto heeft het beste overzicht op de situatie en zou beter moeten weten

Ik kan uw redenering volgen aan de hand van deze tekening, niemand weet of het zo ook in het echt was, dat de afmetingen kloppen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:58

Elise_K schreef:
"bestuurders op de hoofdrijbaan, die -voor hen- de uitvoegstrook willen oprijden, laat je vóórgaan als jij deze wilt verlaten. Door deze bestuurders vóór te laten gaan bevorder je de doorstroming op de hoofdrijbaan / doorgaande rijbaan."

http://www.autorij-instructie.nl/2010/0 ... tosnelweg/

Volgens mij geef je de hoofdrijbaan dus voorrang, net als bij normaal invoegen. In dit geval heeft de groene auto dus voorrang, en zou de blauwe auto flink gas bij moeten geven om de groene auto niet te hinderen.

dit dus

en daarom moet je als invoegend bestuurder anticiperen op de snelheid op de hoofdrijbaan. Wie er harder rijdt, eerder/beter gekeken heeft etc, formeel niet relevant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:00

Doorgaande hoofdweg heeft altijd voorrang of deze nu doorrijdt of uitvoegt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:03

LIelle,

De groene auto zit achter de blauwe, niet ervoor of ernaast.

groen gaf aan de hoofdbaan te gaan verlaten terwijl hij achter blauw zat..
correct richtingaanwijzer gebruik geeft aan dat je ruim van te voren je manouvre je richting aangeeft en dan zodra dit mogelijk is deze ook uitvoert.

je mag niet zomaar je richting aanwijzer uitzetten en dan nog een auto paseren. de gene die in zijn achteruitkijk spiegel kijkt, ziet namelijk een auto die ruim achter hem zit aangeven.. ik ga hier eraf.

als je iemand links inhaalt op de snelweg staat je richtingaanwijzer immers uit, of staat nog naar links. pas nadat je de auto gepasseerd hebt mag je de richting aanwijzer naar rechts doen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:04

In de geval rijdt de blauwe auto een stuk voor de groene dat er geen probleem hoeft te zijn (afhankelijk van de snelheid). Kom je echt naast elkaar uit, dan lijkt me dat de groene (uitvoeger) voorrang heet op de invoeger.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:05

Inderdaad, als de afmetingen kloppen op de tekening, zie ik geen probleem voor het in en uit voegen. Reden de auto's dichter op elkaar heeft de groene auto voorang.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:09

@TS: ik ben nu wel benieuwd welke in welke wagen jij je bevond en wat de situatie juist was?

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:10

Ruimte maken op de snelweg door uit te wijken naar een andere rijstrook is een sociaal iets dat mensen zelf bedacht hebben, geen wettelijke verplichting (het is zelfs slecht voor de doorstroming en daarom eigenlijk ongewenst). Het uitvoegende verkeer heeft altijd voorrang op het invoegende verkeer. De blauwe auto moet dus rekening houden met de groene. Zie bijvoorbeeld http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/invoegen onder "misverstand 1".

PS: het is trouwens een weefVAK, geen weefvlak ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:13

de groene auto heeft voorrang, dat is een feit. Dat betekent dus dat blauw zich moet aanpassen om zonder te hinderen in te voegen. Het maakt het niet uit of groen al of niet gaat uitvoegen. Dat het niet handig is om richting aan te geven voor uitvoegen en dan nog in te halen, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat is ook niet noodzakelijk. In de situatieschets van TS is de meest logische oplossing dat blauw vlot optrekt en voor groen invoegt, die ook meteen kan uitvoegen (en dan doe je ook meteen recht aan de voorrangsregels, door nl niet te hinderen).

Maar de vraag is wie er voorrang heeft, en daar is geen discussie over mogelijk, daar zijn wettelijke regels voor.

Hier wordt voorrang geven (dus iemand het eerste recht geven in een manoeuvre) verward met iemand voor laten gaan.

Tralala, hulde!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:16

Theoretisch gezien degene die uitvoegt. Praktisch gezien ligt het er aan wie welke snelheid rijdt. Zo vind ik op dit plaatje, als beide dezelfde snelheid zouden hebben dat de groene makkelijk er achter kan en de blauwe ervoor invoegen :+
Maarja zoals ik al zei ligt aan de situatie en kleine details in de praktijk. Maar theoretisch gezien groen dus :P

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:17

Ik heb ook geleerd dat degene die uitvoegt, groen in dit geval dus, voorrang heeft op degene die invoegt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:19

om voorrang te nemen zal hij eerst moeten inhalen.. hoe moet hij dat doen liele?
als hij er ook nog af wil.

als iedere auto die eraf wil voorang heeft op iedere auto die erop wil, kan volgens jouw standpunt dus niet geritst worden in de spits lielle..

want dan zal de blauwe auto op de rem moeten aan het begin en de hele spits moeten afwachten, want er wil dan iedere paar seconden wel iemand af die achterop komt.

dat 'degene die eraf moet heeft voorrang', geld in een situatie waarin men in elkaars vaarwater zit.. dus wanneer ze gelijktijdig ongeveer het begin van de weefstrook bereiken.. groen rijd dan gewoon met zijn snelheid blauw voorbij, die dan nauwelijks hoeft te remmen en achter groen zelfs nog iets op kan trekken terwijl groen het gas loslaat, blauw kan dan zonder issues de hoofdbaan op..

in dit geval met deze afstand is dat gewoon niet het geval.. groen is nu achteropkomend verkeer dat eraf moet.

verschil tussen theorie en praktijk is gezond verstand.. met een kort weefvlak waarbij de voorranghouder nog ruim achterop komt is het vragen om ongelukken als blauw voorrang gaat geven (dus nooit meer met voldoende snelheid kan invoegen), of voor groen om voorrang te gaan nemen door nog net even blauw in te halen en m ervoor te hoeken en pal op de rem de bocht door te gaan.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-09-16 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:19

De auto op de hoofdrijbaan heeft voorrang. :j Nu moet je ook een beetje naar veiligheid kijken, maar volgens het theorieboekje heeft inderdaad de groene auto voorrang.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:22

elenaMM77 schreef:

Dit is dus gebeurd wat je schrijft.

Ik was de blauwe auto en zat midden op het weefvak en had meer dan voldoende snelheid om in te voegen op de snelweg, ik had mijn knipperlicht aan naar links.
De groene auto zag ik van een afstand aankomen (plek op tekening, ik dus midden) en ik ging er vanuit dat ze rustig achter me zou uitvoegen. Gas los, rustig naar rechts en afremmen voor de bocht die komen gaat.
Tot mijn verbazing ging ze dus een poging doen, om voor mij langs terwijl ik de snelweg op wilde draaien uit te voegen op het klaverblad.
Wij zijn dus op het allerlaatste moment gekruisd aan het einde van het vlak, wat dus betekende dat ik vol in de rem moest, omdat mevrouw vol op de rem ging om de bocht nog te halen.

Verder was het totaal niet druk, wij waren de enigste auto`s.

Mijn mening was en is, dat het geven en nemen is op een weefvlak en deze keer ging dat niet op.
Als ik groen ben, kijk ik goed naar de auto`s die door de bocht komen en waar ik hem tussen prik.

Maar zo te lezen, zijn de meningen wel verschillend..

De rede van dit topic starten, ik wil het nu wel eens weten hoe het zit.
Laatst bijgewerkt door Pieter25 op 13-09-16 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt