Wanneer betalen bij overname?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Wanneer betalen bij overname?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 11:15

Eind oktober krijgen wij de sleutel van ons huurhuis *\o/*

Bij de bezichtiging was niemand van de woningbouw aanwezig, omdat die mensen er nog wonen. Zij hadden wat dingen ter overname, namelijk : Alle rolluiken, en de vloer voor 3 verdiepingen. Met een vlugge blik zag dit er allemaal goed uit. Vraagprijs was € 1.000,-.
Uiteindelijk telefonisch overeen gekomen € 750,-, mits de rolluiken na behoren werken (dit is nog niet getest).

Nu willen we deze week langs gaan om de rolluiken etc te testen. Maar dan.. Hun wonen nog in de woning, alle meubels staan er nog in. Dus ik heb geen idee of de vloer beschadigd is (of wordt tijdens het eruit halen met de meubels). Kan ik zeggen dat ik de vloer wil zien als alles eruit is?

Stel alles is prima, wanneer betaal ik dan deze mensen? Na de sleuteloverdracht, of van te voren?

Geen idee hoe dit normaal gesproken werkt..

Kirrr

Re: Wanneer betalen bij overname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:20

Cash meepakken bij de sleuteloverdracht?
Nakijken of alles oké, zo niet kan je nog over de prijs praten. Anders betalen en afgehandeld...

ElSalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:21

Als het huis leeg is laatste ronde maken. ziet het er goed uit dan betalen en overdracht regelen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:22

Altijd pas betalen na sleuteloverdracht, bij verhuizing kan nl het een en ander nog beschadigen en je hebt mensen die dan alsnog vanalles meenemen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:23

Als het niet goed is, niet betalen maar dan moet je hen de kans nog wel laten om al de vloeren en rolluiken uit te breken. Dus of er dan op dat moment een overname kan gebeuren?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 11:27

Ja dat bedoel ik dus.. Hun gaan er 17 oktober uit, en wij krijgen via de woningbouw 27 oktober de sleutel. Dus die oude bewoners zie ik op dat moment niet. Er gaat dan een opzichter mee, maar wij moeten van te voren al aangeven wat er mag blijven liggen.

Dus op 27 oktober is dat te laat, want die mensen moeten ook tijd hebben om het eruit te kunnen halen.

Ik was van plan om af te spreken, als hun de woning zo goed als leeg hebben, de benedenverdieping dan. Kwa meubels etc. de bovenverdiepingen maken mij niet eens zo heel veel uit. Maar als hun dus de benedenverdieping leeg hebben gaan kijken, en dan betalen?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:38

Ik zou hun je telefoonnummer geven, als het leeg is, kom je even kijken, ziet het er goed uit, dan neem je het over en betaal je bij overdracht.

Niet eerder, want als het er alsnog uit word gehaald, heb je en geen vloer en weg centen.

Meestal hebben mensen een paar dagen voor oplevering het huis wel leeg, dus mocht het tegen staan, hebben ze nog een paar dagen om het weg te halen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:40

Gewoon afspreken om op de laatste (als de woning leeg is) dag de boel te komen bekijken. Dat is heel normaal bij overname, je wilt toch zien wat je koopt.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:46

Wat raar dat de woningbouwvereniging jullie hierin niet adviseert.

Normaal gesproken moet je de kans krijgen om alles dat wat achtergelaten is te bekijken op het moment dat de vorige bewoners er net uit zijn. Dan kun je besluiten of je het wilt. Datgene wat je niet wilt zullen de vorige bewoners in de tussentijd moeten verwijderen. Daarna volgt nogmaals een kijk- en testmoment om te zien of het naar behoren is. Normaal is bij beide momenten iemand van de woningbouwvereniging aanwezig en kunnen zij de gang van zaken vastleggen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:53

Toevallig hebben wij dit een paar maanden geleden aan de hand gehad maar dan andersom. De nieuwe huurders van het appartement waar mijn vriend woonde, wilden de vloer overnemen. Dit geld wilden wij gewoon uiterlijk een week voor hij eruit ging hebben anders pech en vloer eruit. Waren ze het ook niet mee eens maar jammer. Lag mooie vloer die ze voor weinig mochten overnemen (€200,00) en dan graag of traag.

Ik ga niet wachten tot laatste moment en dan moeten stressen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 12:57

Taucha: dat kijk moment is nu.. Terwijl die mensen er nog inwonen.

Ga ze even vragen wanneer ze denken dat alle meubels eruit zijn, en dat we dan gaan kijken.

Babsiej was jullie huis toen al wel helemaal leeg?

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:10

Mijn tip, bel of mail de woonbond even, die zijn ervoor en weten precies hoe en wat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:13

chanel1985 schreef:
Als het niet goed is, niet betalen maar dan moet je hen de kans nog wel laten om al de vloeren en rolluiken uit te breken. Dus of er dan op dat moment een overname kan gebeuren?

Je hebt best kans dat ze het dan gewoon stuk laten hangen of liggen. Kapotte zaken heb je immers niets aan.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:22

Daar verkijk je je toch op palousa_boy, hangt er echt vanaf hoe je het als nieuwe huurder brengt.. Toen ik uit mijn studentenkamer ging waren er ook een hoop vrij nieuwe spullen ter overname (vloer, (rol)gordijnen, zgan kledingskast etc., alles zo goed als nieuw), toen via WhatsApp overeen gekomen dat ze €250 zou betalen voor alles. 2 dagen later stond ze met haar vriend op de stoep dat ze er max €100 voor wilde betalen 'omdat ik er toch niks mee kon'. Werd een erg onprettig gesprek, waarbij ik er uiteindelijk zo klaar mee was dat ik heb gezegd dat ik alles liever naar de stort bracht dan dat ik het aan haar verkocht voor minder dan €250. Blijkbaar merkte zij dat ook, want ze heeft uiteindelijk het volledige bedrag betaald. :=

Moraal van het verhaal; de vorige huurders uitknijpen 'omdat ze er toch niks mee kunnen' is niet echt sjiek en geen garantie op succes.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:30

Booooo schreef:
Taucha: dat kijk moment is nu.. Terwijl die mensen er nog inwonen.

Ga ze even vragen wanneer ze denken dat alle meubels eruit zijn, en dat we dan gaan kijken.

Babsiej was jullie huis toen al wel helemaal leeg?

Nee het huis was zelfs nog helemaal vol. We hebben het in een week helemaal leeggehaald. Wij wilden gewoon niet het risico lopen dat er alsnog geweigerd werd en wij met het probleem zaten om de vloer er alsnog uit te halen. Wij zouden die vrijdag overgaan en dus een vrachtwagen hebben, moest de vloer eruit moeten kon die ook in de vrachtwagen mee naar de stort. :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 13:40

Vanillia: De huidige bewoners uitknijpen is ook niet de bedoeling :D De afspraak over de prijs staat vast mits alles na behoren is. Maar dit kan je eigenlijk pas zien als de meubels eruit zijn.. Mijn meubels komen ook heel anders als die van hun te staan, dus eventuele schade kan ik dan niet verbergen zeg maar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:14

Vanillia schreef:
Daar verkijk je je toch op palousa_boy, hangt er echt vanaf hoe je het als nieuwe huurder brengt.. Toen ik uit mijn studentenkamer ging waren er ook een hoop vrij nieuwe spullen ter overname (vloer, (rol)gordijnen, zgan kledingskast etc., alles zo goed als nieuw), toen via WhatsApp overeen gekomen dat ze €250 zou betalen voor alles. 2 dagen later stond ze met haar vriend op de stoep dat ze er max €100 voor wilde betalen 'omdat ik er toch niks mee kon'. Werd een erg onprettig gesprek, waarbij ik er uiteindelijk zo klaar mee was dat ik heb gezegd dat ik alles liever naar de stort bracht dan dat ik het aan haar verkocht voor minder dan €250. Blijkbaar merkte zij dat ook, want ze heeft uiteindelijk het volledige bedrag betaald. :=

Moraal van het verhaal; de vorige huurders uitknijpen 'omdat ze er toch niks mee kunnen' is niet echt sjiek en geen garantie op succes.

Denk dat je het verkeerd leest.

Als hun het laten hangen omdat het stuk is, is dat hun keuze en niet omdat ts hun uit wil knijpen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:52

Hier kwam ze in juli kijken en kreeg 3 okt de sleutel

Ze had een week de tijd om te beslissen wat ze wilde
3 weken later alles op papier gezet en woningbouw kreeg kopie van wat de koper zou overnemen

Bij de sleutel overdracht met de woningbouw kijkt die of alles in orde is.

Hoe mijn vloer daadwerkelijk was zonder meubels was een gok voor de koper

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 15:01

Tita: en dat is nou net een gok die ik niet wil nemen :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 15:10

Heb net even een berichtje gestuurd:

'Hoi,
Wanneer denken jullie ongeveer de meubels eruit te hebben zodat de benden verdieping leeg is? Dan kunnen wij komen kijken ivm met de overname

Kreeg terug:
Ik weet het nog niet zeker, maar waarschijnlijk rond half september. Wij wachten ook op bericht van Thuisvester (voor onze volgende woning, wanneer we daar in kunnen). Ik laat het je weten zodra wij iets weten. Als wij bericht krijgen zijn wij er sowieso binnen 5 dagen uit, ook al is het voor de 'officiële'' datum.

Dus stel het is in september leeg, dan kunnen wij kijken.. Mocht er heel veel beschadigd zijn hebben ze alsnog genoeg tijd om het leeg te halen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:25

Volgens mij heb je alles al gekocht mits de rolluiken werken. Dat is het enige wat je afgesproken hebt toch? Dus als de rolluiken werken dan ben je verplicht voor 750 euro af te nemen. De vloer heb je verder niets over afgesproken dus die heb je overgenomen zoals hij er nu in ligt. Als je dat niet wilt had je het geheel niet over moeten nemen. Als de huidige bewoners je goedwillig zijn geven ze je nog de kans om te komen kijken , doe ze dat niet zit je er nog aan vast. Het is 2 e hands dus er mag wat gebruiksspoor zijn, het is niet nieuw.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 16:21

Ik heb nog niks gekocht, en ben zeker niks verplicht. Als hun er dadelijk alles uit hebben, en er blijkt veel schade te zijn wens ik ze veel succes met het eruit halen.. :j

Wij moeten samen een formulier invullen van de woningbouw wat er mag blijven liggen, en wat ter overname is etc. Ook dit hebben we nog niet gedaan.

Booooo schreef:
Vanillia: De huidige bewoners uitknijpen is ook niet de bedoeling :D De afspraak over de prijs staat vast mits alles na behoren is. Maar dit kan je eigenlijk pas zien als de meubels eruit zijn.. Mijn meubels komen ook heel anders als die van hun te staan, dus eventuele schade kan ik dan niet verbergen zeg maar.

De afspraak over de prijs staat vast mits alles na behoren is

Dus ook de vloer..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:23

Maar wat is "naar behoren", slijtage is normaal bij een bestaande vloer. Staat dat gespecifieerd op papier?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 16:26

Nee er is niks gespecificeerd, ook nog niks getekend/op papier.

Ik snap dat het een 2ehandse vloer is, en er mogen heus wel gebruikerssporen op zitten zo moeilijk ben ik niet. Maar als het echt hele grote schade is (stuk eruit of iets dergelijks), en mijn meubels komen niet op die plek te staan moet er wel een oplossing komen. Als mijn meubels eroverheen komen vind ik het ook niet eens zo erg.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:27

Booooo ik snap dat je geen gok wil nemen maar jouw manier van handelen zou bij mij vreemd over komen
Je hebt de vloer kunnen aanschouwen ging akkoord en toch is het misschien niet goed omdat de meubels krassen hebben achter gelaten

Heb je enig idee hoeveel een goedkoop laminaatvloertje kost incl ondervloer en plinten?