Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaCiega

Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 14:13

Hoi bokkers,

Aangezien ik het deze vakantie zelf weer tweemaal heb meegemaakt wil ik toch om advies vragen voor een eventuele volgende keer.
Op een vlucht van 11 uur heb ik zowel op de heen als de terugreis een wat volle persoon naast me gehad. Tijdens de heenvlucht kon de armleuning niet normaal omlaag en kon ik geen gebruik maken van de entertainment box aangezien mijn koptelefoon niet in de aux kon omdat de been van de man naast me helaas ervoor hing. Zoals jullie je kunnen voorstellen, ik zat totaal niet prettig. Ik heb ook niet kunnen slapen omdat er gewoonweg geen ruimte voor me was en dat terwijl ik nooit veel ruimte inneem met mijn <160 cm en <50 kilo.
Op de terugweg was er een soortgelijke situatie aan de gang waafdoor ik wederom niet kon slapen of fatsoenlijk kon zitten.
Helaas durfde ik niet te vragen of er misschien iets mogelijk was zodat het voor zowel mijn medepassagier als mij fijn reizen zou zijn. Ik kan me voorstellen dat het heel genant en onplezierig is om op het overgewiht te wijzen, maar na deze twee lange vluchten heb ik voor mezelf besloten om uit te zoeken of er voor de volgende keer toch iets mogelijk is zodat ook ik gebruik kan amaken van de stoel waar ik voor betaald heb.

Is het ok om de stewardessen om hulp te vragen hierover, of moet je de reis eigenlijk maar enduren? Is dit überhaupt wel op te lossen?
Ik heb het nu vooral over een oplossing voor de passagier die naast een wat gezettere persoon zit, , niet over of vollere mensen wel mee mogen vliegen of niet of dat ze twee stoelen moeten betalen.

Alvast bedankt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:16

Goh, dat lijkt me een hele lastige situatie waar je in zat. Enerzijds wil je niet voor een ongemakkelijke situatie zorgen maar anderzijds is het zeker op zo'n lange vlucht wel enorm vervelend als je geen gebruik kunt maken van de faciliteiten of kunt slapen. -O-

Overigens denk ik dat je topic beter past op LZP dan hier, ik verplaats je topic dan ook even. :)
NM -> LZP

Grapjasjes12

Re: Wat doen als je naast vollere persoon in vliegtuig zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:23

Volgens mij ben je boven een bepaald gewicht verplicht om twee stoelen te boeken. Je zou van te voren kunnen bellen om te vragen hoe jouw maatschappij hier mee omgaat. Gaan ze hier niet naar jouw zin mee om, kun je overwegen bij een maatschappij te vliegen die dat wel doet :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:24

Lijkt me wel moeilijk inschatten want hoe kun je weten vanaf welk gewicht het onconfortabel wordt?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:24

Ik volg, ook wel eens last van gehad. Wellicht een idee om het bij de cabin crew te melden, en duidelijk aan te geven dat je dit echt niet fijn vind. Je betaalt tenslotte voor een hele stoel, niet een halve met niet te gebruiken faciliteiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:25

Als ik er echt zoveel last van had gehad dan was ik opgestaan en buiten gehoorveld van die persoon naar een stewardess gelopen om te overleggen. Dan had ik ook zelf een andere plek genomen, zodat ik die ander er niet mee zou kwetsen... Ik neem aan dat luchtpersoneel er vaker mee te maken heeft dus dat die daar beter mee kunnen dealen dan ik in mijn onbeholpenheid...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:28

Ik heb erg lange benen (jeans lengtemaat 38) en ben daardoor 'incompatibel' met dikkere mensen. Ik ga naar de steward (ess), wel wat verder van die persoon vandaan trouwens anders is het ook zo onaardig, en geef dat aan. Soms heb je pech en kunnen ze niks voor je doen en anders doen ze echt wel hun best om een ander plekje te vinden. Nu heb ik een 'excuus' met mijn lange lijf maar ook zonder excuus kun je prima naar 1 van de dames/heren toestappen om hierna te vragen. Nee heb je en ja kun je krijgen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:28

Ik zou me echt enorm schamen. :o
Dat is ook een reden waarom ik echt niet in een vliegtuig wil (en sowieso liever het huis niet uit ga).
Kan me voorstellen dat je er echt last van hebt gehad op deze manier.

Ik vind ook dat je erg netjes bent in je woordkeuze. :j

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 14:28

Bedankt voor het verplaatsen, Hanmar.

@Phormicola
De vluchten waren van KLM en Alitalia. Ik weet van KLM dat zij een twee-stoel policy hebben inderdaad en dat de stoelleuning fatsoenlijk naar beneden zou moeten kunnen wegens veiligheidsredenen.
Maar ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om zo'n regel te hanteren. Ze gaan geen mensen wegen of meten alvorens ze op het vliegtuig te laten of een extra stoel te laten boeken. En bij het boeken van een vlucht word er niet gevraagd naar je afmetingen... van tevoren lijkt het me dus heel moeilijk om al voor een oplossing te zorgen.

EDIT ik zal vanavond op de andere berichten proberen te reageren. Gaat wat lastig via mijn mobiel. Alvat bedankt voor de reacties in ieder geval!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:35

Tijdens de vlucht de crew vragen om een oplossing. Zo word ik woest, maar echt woest van kinderen die maar zitten te beuken op stoelen terwijl ik probeer te lezen. Ik doe geen oog dicht maar ben gesteld op mijn rust, zeker tijdens een lange vlucht. Het gebeurt gelukkig niet vaak maar het is voorgekomen dat ik tijdens een vlucht achterin het vliegtuig ben gaan staan om daar maar te lezen omdat ik echt op mijn kookpunt kwam vanwege een overactief jong in de stoel voor me (springen, dansen, beuken etc) en vaders ging gewoon liggen pitten......

Ik werd weggestuurd door de crew en heb toen aangegeven dat het echt geen goed plan was om terug op die plek te gaan zitten omdat ik hier echt niet tegen kan (ok misschien heb ik iets gezegd in de trant van I'm going to kill that kid.....dat hielp) en toen werd er een oplossing gezocht.

Ook wel eens ruzie gehad met iemand die zijn stoel zo naar achter kwakte terwijl ik zat te lezen. Die haalde de steward erbij en die vent zegt tegen mij joh als jij nou je stoel naar achteren doet, is het toch opgelost? Dus ik zeg, als hij nou zijn stoel omhoog doet is het ook opgelost. Ik werd link want zij hadden drie stoelen met zijn tweeën terwijl onze rij gewoon vol zat. Dus ik kwam met de briljante oplossing dat we wel wilden ruilen. Kon hij zijn stoel naar achteren doen en kon ik gewoon rechtop zitten! Hij trapte er niet in helaas maar ik heb geweigerd om mijn stoel naar achteren te doen dus hij is op een van die andere stoelen gaan zitten.

Daar is de crew ook voor hoor, om oplossingen te zoeken. Zo hebben ze aan mij gevraagd of ik naast een vrouw met een jonge baby wilde zitten toen ik alleen naar Curacao ging, vond ik geen enkel punt en ook niet om erop te letten toen ze naar de wc ging. Hele mooie plekken zijn dat trouwens, lekker vooraan, veel ruimte!

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:41

Vliegtickets zijn over het algemeen behoorlijk duur dus ik vind dat je dan ook op z'n minst gebruik moeten kunnen maken voor de 'luxe' die je dan krijgt, zoals het entertainment systeem. Als het lichaam van een mede passagier je daarin belemmerd dan sta je naar mijn mening in je recht om te vragen om een andere stoel.

Als je dat op een nette manier en zo privé mogelijk vraagt zie ik niet echt het probleem daarvan in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:59

Als er nog plaatsen vrij zijn dan lijkt het mij geen enkel probleem toch? Gewoon vragen aan de crew en dan is er meestal veel mogelijk. Zo mocht ik ooit op een lange vlucht een rij van 4 stoelen die nog vrij was gebruiken omdat ik een migraine aanval kreeg. Heb zowaar kunnen slapen toen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:36

Moeilijk. Zo vertelde iemand dat er iemand naast haar zat op een lange reis naar Afrika die enorm stonk. Dat lijkt me ook vreselijk.

Ik ken idd de 2 stoelen policy boven een bepaalde omvang. Het lijkt me dat als de tussenleuning niet meer omlaag kan, dat er dan wel 2 stoelen nodig zijn.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:38

Dat heb ik inderdaad ook gehad. Was wel een kortere vlucht, 3u ongeveer. Maar die persoon stonk ook vreselijk! Echt zo'n zure penetrante lucht wat uit de porien kwam, niet dat je het even met wat deo oplost zeg maar ;(
Maar het hele toestel zat vol dus ik zag zelf niet zo gauw een oplossing...was echt niet grappig :n

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:42

Cabin crew is toch de beste oplossing denk ik. We hebben het afgelopen reis ook gehad, bij het raampje zat iemand die zich moed had ingedronken voor een vlucht en daarnaast een hele zware slaappil had genomen. Hij schreeuwde het uit en sloeg alle kanten op, geen fijne reis dus. Ook was hij niet tot bedaren te krijgen. Alleen vliegtuig vol, dus voor een deel op de stewardessen stoelen gezeten. Hij kon in de ochtend bij het wakker worden niets meer herinneren, terwijl ongeveer drie rijen mensen last van hem hebben gehad.

Bij het alleen reizen zou ik sowieso dan buitenstoelen reserveren, zodat je in ieder geval bij het gangpad nog ruimte hebt :j

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:42

Suzanne F. schreef:
Moeilijk. Zo vertelde iemand dat er iemand naast haar zat op een lange reis naar Afrika die enorm stonk. Dat lijkt me ook vreselijk.

Ik ken idd de 2 stoelen policy boven een bepaalde omvang. Het lijkt me dat als de tussenleuning niet meer omlaag kan, dat er dan wel 2 stoelen nodig zijn.

Dit heb ik ook gehad ja. Op een 11 uur durende vlucht zat ik naast een persoon die enorm naar zweet stonk. Ik heb toen ook enorm zitten twijfelen of ik er wat van ging zeggen. Maar uiteindelijk heb ik het niet gedurfd om het tegen die vrouw of het cabinepersoneel te zeggen. Achteraf vind ik het stom van mezelf.

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:46

Lijkt me ook vreselijk :j , denk dat ik er niks van zou durven zeggen. Gewoon doorbijten. Gelukkig zat ik gisterenavond in mijn vlucht naast een normaal persoon. :))

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:48

Yunaa schreef:
Lijkt me ook vreselijk :j , denk dat ik er niks van zou durven zeggen. Gewoon doorbijten. Gelukkig zat ik gisterenavond in mijn vlucht naast een normaal persoon. :))

"Normaal" is ook niet echt de meest diplomatieke aanduiding. :P maar je boodschap is duidelijk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:00

Oei lastig zeg. Wel enorm vervelend ik heb zelf altijd erg veel last van het ademen van zwaardere mensen. En dan niet normaal ademen maar echt haal hard en soort hijgen icm zweten en snurken..

Ik kan daar echt helemaal gek van worden en totaal niet meer genieten van de reis. Toeval wilde dat ik de laatste 2 vluchten ook naast deze mensen gezeten heb en pff wat een rot uren waren dat.

Ik heb mijn eigen muziek maar op gezet op luider volume.

Behalve overleggen met de cabin crew zou ik het ook niet weten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:03

Als iemand mijn plek dusdanig oncomfortabel maakt zal ik dat zeker bij de crew neerleggen.
Die leuning moet gewoon naar beneden. En je moet gewoon je koptelefoon kunnen gebruiken.
Ik probeer ook altijd gangpad te kiezen. Dan heb ik iig 1 leuning voor mezelf en kan ik m'n benen strekken.

Overigens las ik iets over een stoel welke naar achter gezet werd. Sorry, maar dat lijkt mij de normaalste zaak in de wereld. Snap werkelijk niet dat je daar zo een heisa over maakt. :o
Enige wat ik aso vind is dat tijdens het eten te doen zonder het even te melden, aangezien er dan soms nog wel eens wat drinken wil morsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:49

Ik snap echt niet dat het nog kan, die stoelen naar achter. Ik zit al opgevouwen door mijn lengte en heb vaak mijn iPad op het tafeltje staan om een film te kijken; die zit dan ook ineens tegen mijn neus aan gedrukt... Er is imo echt te weinig ruimte om lekker bij een ander 'op schoot' te gaan liggen. Ik ben dusdanig lang dat ik niet meer naar het toilet kan als er degene voor mij de stoel naar achter gooit; ik kan dan mijn stoel niet meer uit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:01

Danique schreef:
Ik snap echt niet dat het nog kan, die stoelen naar achter. Ik zit al opgevouwen door mijn lengte en heb vaak mijn iPad op het tafeltje staan om een film te kijken; die zit dan ook ineens tegen mijn neus aan gedrukt... Er is imo echt te weinig ruimte om lekker bij een ander 'op schoot' te gaan liggen. Ik ben dusdanig lang dat ik niet meer naar het toilet kan als er degene voor mij de stoel naar achter gooit; ik kan dan mijn stoel niet meer uit.

Dat idd... snap idd niet dat die stoelen nog naar achter kunnen... gewoon op standaard maat zetten dat ze iets schuin staan en als men dan rechter op wil kan dat.

Heb wel medelijden met je TS, dat zijn geen leuke vluchten idd :(:) Zou t toch aangeven wellicht na de vlucht, zou 't denk zelf ook niet durven melden tijdens en denk ook niet dat er tijdens vlucht echt wat aan gedaan kan worden.
Laatste vlucht die ik deed zat ik tussen 2 luid ademende/hijgende/snurkende/tegen-mij-aanhangende mannen. Wat een hel, 8 uur lang :Z

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:10

Danique schreef:

Precies!!! Ik ben ook lang.....ik kom er ook echt niet meer uit dan!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:24

Ik vind het juist heerlijk, iedereen 's avonds stoelen naar achter en dan kun je tenminste nog een beetje normaal slapen :j Je beenruimte beperkt het toch niet.

Volgende keer gewoon even naar een steward lopen en vragen of je ergens anders kan zitten TS, als er plek is is dat meestal geen probleem :) Ik zie vaak zat mensen voor minder van plek wisselen!