ENQ: Beeldvorming Noord-Korea in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

ENQ: Beeldvorming Noord-Korea in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 12:00

tamary

Re: ENQ: Beeldvorming Noord-Korea in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:08

Ingevuld.

Lastig onderwerp heb je gekozen. Probeer je westerse dit is de (enige juiste) manier waarop het hoort bril af te zetten en naar de mens er onder te kijken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:13

Heb het ook voor je ingevuld. Interessant onderwerp voor een PWS, veel succes +:)+

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 12:13

Ingevuld. Kan je iets meer vertellen over het doel van jullie profielwerkstuk? Wel interessant hoor!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:17

Interessant. Maar waarom denk je dat de beeldvorming niet zou kloppen? Denk je dat wat de media verspreiden niet waar zou zijn?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:27

Interessant. Heb toevallig gisteren een docu gezien met veel geheime beelden. Die geven een totaal ander beeld dat NK zelf schets naar de buitenwereld. Heel sneu.
Hongersnoden, 3 miljoen doden, concentratiekampen, onderdrukking, geen zorg in ziekenhuizen etc.
Bizar.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:28

Gruis schreef:
Ingevuld. Kan je iets meer vertellen over het doel van jullie profielwerkstuk? Wel interessant hoor!

Bedankt voor het invullen!
Het doel van ons pws is er achter komen wat voor beeld mensen in Nederland van Noord-Korea hebben. En hoe dat beeld precies is gevormd.
En dan willen we natuurlijk kijken of dat beeld klopt.

Suzanne F. schreef:
Interessant. Maar waarom denk je dat de beeldvorming niet zou kloppen? Denk je dat wat de media verspreiden niet waar zou zijn?

We denken niet perse dat de beeldvorming niet klopt. Maar iedereen ziet dat soort dingen natuurlijk anders. Mensen in Noord-Korea hebben een heel ander beeld bij dingen zoals democratie, Communisme en dictaturen dan dat westerlingen hebben.
Die vraag is meer bedoeld om te vragen wat er veranderd/verbeterd kan worden aan de berichtgeving over Noord-Korea in de Westerse media. Omdat er eigenlijk alleen maar heel Westers tegen aan wordt gekeken. (Wat natuurlijk ook wel weer logisch is :D)

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 13:28

Goof schreef:
Interessant. Heb toevallig gisteren een docu gezien met veel geheime beelden. Die geven een totaal ander beeld dat NK zelf schets naar de buitenwereld. Heel sneu.
Hongersnoden, 3 miljoen doden, concentratiekampen, onderdrukking, geen zorg in ziekenhuizen etc.
Bizar.

Ik heb inderdaad ook gehoord van zulke geheime beelden.
Heb je een naam van de docu voor mij?
Dan kan ik hem zelf ook kijken, lijkt me erg handig.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:29

Heb hem ook ingevuld. Ik denk dat je gewoonweg geen reëel beeld van NK kan hebben als buitenstaander, omdat het land zo potdicht zit en zich zo anders voordoet richting de westerse wereld. Ik heb eigenlijk intens medelijden met de Noord-Koreanen :n

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:29

Jellybeans schreef:
Goof schreef:
Bizar.

Ik heb inderdaad ook gehoord van zulke geheime beelden.
Heb je een naam van de docu voor mij?
Dan kan ik hem zelf ook kijken, lijkt me erg handig.

Weet niet, ik viel halverwege binnen. Volgens mij was hij op NGC.
Vice heeft ook een zeer interessante uitzending over NK in ieder geval.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:30

Die concentratiekampen zijn wel bekend en de onderdrukking en schending van mensenrechten ook dacht ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:31

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 14:20

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:29

Foaly schreef:
Heb hem ook ingevuld. Ik denk dat je gewoonweg geen reëel beeld van NK kan hebben als buitenstaander, omdat het land zo potdicht zit en zich zo anders voordoet richting de westerse wereld. Ik heb eigenlijk intens medelijden met de Noord-Koreanen :n

En er zullen zat Noord-Koreanen dankzij het beeld dat zij van de buitenwereld hebben medelijden hebben met ons. Als je daar aan de goede kant van het regime zit, dan ben je ook naar westerse maatstaven materieel goed af. En dat is hier niet zo erg veel anders als je wieg in het goede huis stond. Macht en geld is een vrij universeel iets. Promoten gewenst gedrag en criminaliseren ongewenst gedrag gebeurt hier net zo goed, enkel een stuk subtieler en meestal met minder ernstige gevolgen.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:37

Ik heb hem ook ingevuld! Succes!

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:41

Ingevuld :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:46

Ingevuld :D

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:51

De afgelopen twee weken was er ook veel kritiek op de video's van YouTuber FunforLouis na zijn trip naar Noord Korea. Misschien is het interessant om dat eens te lezen/kijken? Veel mensen op (social) media hebben erop gereageerd.

Heb me er zelf nooit zo in verdiept. Erg interessant onderwerp, pittig!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 15:39

__denise schreef:
De afgelopen twee weken was er ook veel kritiek op de video's van YouTuber FunforLouis na zijn trip naar Noord Korea. Misschien is het interessant om dat eens te lezen/kijken? Veel mensen op (social) media hebben erop gereageerd.

Heb me er zelf nooit zo in verdiept. Erg interessant onderwerp, pittig!

Bedankt, ik wil zo veel mogelijk dingen zoals dat kijken; Westerlingen die naar Noord Korea gaan.
Want dat is zo ongeveer waar ons pws over gaat.

Bedankt!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:49

Het boek "In Order to Live" van Yeonmi Park is ook een aanrader om te lezen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:50

Goof schreef:
Bizar.

Heb m ook gezien. Wat het meest stak was de armoede en hongersnood van de bevolking, de buiten proporties gegane persoonsverheerlijking en de ongelofelijke rijkdom van Kim ll Sung en zoonlief. Indoctrinatie vanaf de wieg tot het graf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:21

Morganlefay schreef:
Goof schreef:
Bizar.

Heb m ook gezien. Wat het meest stak was de armoede en hongersnood van de bevolking, de buiten proporties gegane persoonsverheerlijking en de ongelofelijke rijkdom van Kim ll Sung en zoonlief. Indoctrinatie vanaf de wieg tot het graf.

Ja bizar. 100 limousines hebben staan en de grootste afnemer van de wereld zijn van een alcoholische drank (ben vergeten welke :') ) terwijl je bevolking niets van doen mag hebben met de buitenwereld, niets mag importeren en letterlijk dood gaat door de hongersnood die er heerst omdat ze zelf niet genoeg hebben om iedereen te voeden.
Complete waanzin.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:27

Ingevuld, erg interessant onderwerp! Hoe zijn jullie hierbij gekomen? :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:31

Leuk onderwerp!

Ik ken iemand die er geweest is vorig jaar, mocht je meer willen weten mag je me altijd een berichtje sturen :)!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:36

Ingevuld :)
Vond het een lastig onderwerp!