Werken in onderwijs na WO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Werken in onderwijs na WO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 20:08

Hoi,

In de loop van de jaren ben ik tot de ontdekking gekomen dat werk in het voortgezet onderwijs me erg aanspreekt. Hierbinnen heb ik verschillende ervaringen op gedaan.

Nu begin ik echter aan het 4e jaar van een WO studie. Hiermee kan ik wel een onderwijsbevoegdheid halen, maar tegelijkertijd vind ik dit zonde van mijn studie en de investering in een 5-jarige opleiding. Daarnaast is het loon in het onderwijs ook geen vetpot.

Wat voor mogelijkheden binnen het onderwijs zouden er nog meer zijn, behalve voor de klas? Ik combineer een beta-studie met een master bedrijfskunde, dus ik heb geen pedagogie o.i.d.. Leerlingbegeleiding valt dus af. Het gaat meer richting externe bedrijven, adviesbureaus, overheid etc.

Ik moet nu nog een tijdje studeren, maar ik vraag me echt af waar ik terecht kan gaan komen. Iemand ideeën of tips?

madeliefw

Re: Werken in onderwijs na WO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:43

Het ministerie van OCW? Ik denk dat bij direct leerlingencontact wel een didactische achtergrond gevraagd wordt en bij advies/consultancybureaus zie je dat ook wel dat dat gewenst is.

Ik werk zelf in het hoger onderwijs als docent en heb wel een master maar ook geen didactische bekwaamheden. Wel ga ik hier een cursus voor volgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:27

Ik zou me niet te druk maken over het deel dat het zonde is van je studie. Als jij het onderwijs in wilt, dan vooral lekker het onderwijs in gaan, en je niet laten weerhouden door 'eigenlijk zou ik...' Doe wat goed voelt, en een WO-studie die jouw onderwijs voor leerlingen verrijkt is beslist niet verspild!

Maar voor andere richting in het voortgezet onderwijs denk ik dat het goed is om na te denken wat je wilt. Als het echt gaat om werken met de leerlingen, is docent het beroep dat erbij past. Beterbetalende functies op hoger niveau waarin je toch aansluiting houdt met de leerlingen zijn er eigenlijk niet echt. (En ik kan ze ook buiten het onderwijs niet zomaar bedenken.)
Externe bedrijven, adviesbureau's en overheid zijn vooral managementsfuncties: wellicht dat je die kunt vinden, wellicht dat ze beter betalen... maar het contact met de leerlingen is dan vrijwel afwezig. Of dat iets is wat je wilt, moet je dan zelf bepalen.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:43

Volgens mij is er ook een speciaal programma, waarbij je als academicus het onderwijs en bedrijfsleven kan combineren. Dat komt vanuit de overheid vandaan om het te kort aan docenten proberen op te vullen en hoger opgeleide docenten voor de klas te krijgen. Wellicht is dat iets voor jou. Ik zou even moeten googelen welke site daar ook alweer bij hoort. In de metro stonden vorig jaar regelmatig advertenties om academicie te werven. ;)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:52

Ik doe ook WO en ga komend jaar wel voor de klas staan om mijn eerstegraads te halen. Zou werken op een HBO of iets dergelijks je misschien wat lijken? Wellicht kun je daar met een eerstegraads later terecht. Een over het algemeen ietsje gemotiveerder publiek -:)

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:51

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:55

Onderwijs slecht verdienen? Meeste Wo of Hbo ers beginnen echt niet met 5000 bruto. Indien je 2750 bruto nu al te weinig vind om mee te beginnen, dan moet je dus echt het bedrijfsleven maar in gaan en niet het onderwijs. Vooral bedrijfskunde zal wel gewild zijn. Maar onderwijs is dan geen vetpot, zo slecht verdient het nu ook weer niet.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:02

Het lerarentekort (m.n. bètavakken) is ook indirect een gevolg van mensen die het zonde vinden van hun studie en wegens een hoger startsalaris het bedrijfsleven ingaan. ;)

Qua baangarantie zit je met een bètavak en onderwijsbevoegdheid wel goed.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 08:07

bigone schreef:
Onderwijs slecht verdienen? Meeste Wo of Hbo ers beginnen echt niet met 5000 bruto. Indien je 2750 bruto nu al te weinig vind om mee te beginnen, dan moet je dus echt het bedrijfsleven maar in gaan en niet het onderwijs. Vooral bedrijfskunde zal wel gewild zijn. Maar onderwijs is dan geen vetpot, zo slecht verdient het nu ook weer niet.

Precies dit. Wel is t zo dat je sneller aan je plafond zit.

Kies waar je hart ligt, anders hou je t niet vol

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:20

madeliefw schreef:
Het ministerie van OCW? Ik denk dat bij direct leerlingencontact wel een didactische achtergrond gevraagd wordt en bij advies/consultancybureaus zie je dat ook wel dat dat gewenst is. <br abp="481"><br abp="482">Ik werk zelf in het hoger onderwijs als docent en heb wel een master maar ook geen didactische bekwaamheden. Wel ga ik hier een cursus voor volgen.

Ik ga sowieso wel een 2e graadsbevoegdheid halen, omdat ik daar maar een half jaar over doe. Nooit verkeerd om te hebben, maar dan heb ik wel een half jaar didactiek gehad. Maar geen 3-jarige opleiding pedagogie o.i.d.

Eventueel zou promoveren op 'iets' met onderwijs bij bedrijfskunde misschien ook wel kunnen als ik het richt op management of communicatie. Misschien opent dat deuren?

Shadow0 schreef:
Ik zou me niet te druk maken over het deel dat het zonde is van je studie. Als jij het onderwijs in wilt, dan vooral lekker het onderwijs in gaan, en je niet laten weerhouden door 'eigenlijk zou ik...' Doe wat goed voelt, en een WO-studie die jouw onderwijs voor leerlingen verrijkt is beslist niet verspild!<br abp="461"><br abp="462">Maar voor andere richting in het voortgezet onderwijs denk ik dat het goed is om na te denken wat je wilt. Als het echt gaat om werken met de leerlingen, is docent het beroep dat erbij past. Beterbetalende functies op hoger niveau waarin je toch aansluiting houdt met de leerlingen zijn er eigenlijk niet echt. (En ik kan ze ook buiten het onderwijs niet zomaar bedenken.) <br abp="463">Externe bedrijven, adviesbureau's en overheid zijn vooral managementsfuncties: wellicht dat je die kunt vinden, wellicht dat ze beter betalen... maar het contact met de leerlingen is dan vrijwel afwezig. Of dat iets is wat je wilt, moet je dan zelf bepalen.

Tja, iets als vestigingsdirecteur (trice) lijkt me ook heel erg leuk, maar dat is geen functie waar je als 23-jarige zo instapt. Dan heb je wel het contact met leerlingen/ouders/personeel, maar ook andere dingen zoals geldkwesties, schoolbeleid en het oplossen van allerlei problemen (denk aan conflictsituaties). Maar hoe kom je op zo'n positie terecht?
Externe bedrijven weet ik ook niet exact van of dat zou kunnen. Iets met organisatie? Efficiëntie? Moet toch ook iets voor zijn?

rocky_1995 schreef:
Volgens mij is er ook een speciaal programma, waarbij je als academicus het onderwijs en bedrijfsleven kan combineren. Dat komt vanuit de overheid vandaan om het te kort aan docenten proberen op te vullen en hoger opgeleide docenten voor de klas te krijgen. Wellicht is dat iets voor jou. Ik zou even moeten googelen welke site daar ook alweer bij hoort. In de metro stonden vorig jaar regelmatig advertenties om academicie te werven. ;)

Ik zal eens zoeken :j

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:21

Sunrise_ schreef:
Ik doe ook WO en ga komend jaar wel voor de klas staan om mijn eerstegraads te halen. Zou werken op een HBO of iets dergelijks je misschien wat lijken? Wellicht kun je daar met een eerstegraads later terecht. Een over het algemeen ietsje gemotiveerder publiek -:)

HBO trekt me minder. Ik vind juist die leeftijdsgroep 12-18 wel erg leuk. Met bijkomstige problemen uiteraard :') (concentratieboog van een goudvis)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:22

bigone schreef:

Wat ik vooral hoor, is dat een fulltime docent meer dan 40 uren maakt. Je staat dan al maximaal 28 uur voor de klas, maar je hebt ook je voorbereiding, nakijkwerk, vergaderingen, gesprekken etc.. Veel docenten schijnen er meer tijd in te steken dan er op papier staat. Het is geen arrogantie dat ik het salaris laag vind, maar ik kan meer. Met 4 jaar HBO kun je tenslotte ook voor de klas.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:31

Science90 schreef:
bigone schreef:

Wat ik vooral hoor, is dat een fulltime docent meer dan 40 uren maakt. Je staat dan al maximaal 28 uur voor de klas, maar je hebt ook je voorbereiding, nakijkwerk, vergaderingen, gesprekken etc.. Veel docenten schijnen er meer tijd in te steken dan er op papier staat. Het is geen arrogantie dat ik het salaris laag vind, maar ik kan meer. Met 4 jaar HBO kun je tenslotte ook voor de klas.

Met 4 jaar HBO kun je inderdaad ook voor de klas, maar vaak is een eerstegraads bevoegdheid wel een voordeel, je bent toch in maar klassen inzetbaar. Het onderwijs is denk ik echt zo'n beroep dat je echt moet liggen en je echt leuk moet vinden, anders weegt het werk denk ik inderdaad niet op tegen de vergoeding.

Ik denk overigens dat een bevoegdheid in het onderwijs altijd nog van pas kan komen, ook voor baankansen waar je nu nog geen weet van hebt. Het zijn toch bepaalde vaardigheden waarvan je hebt aangetoond dat je die bezit.
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 28-08-16 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:33

rocky_1995 schreef:

Dat programma heet 'Eerst de klas'

Als je carrière wil maken, moet je het onderwijs niet ingaan. Het onderwijs ga je in om amdere redenen. Die redenen moet je voor jezelf bepalen/uitzoeken. Vrijheid is bijvoorbeeld zo'n voordeel,net als afwisseling. Vergis je niet in de zwaarte van het beroep. Het lesgeven is zwaar. Meestal heel leuk, maar ik en nog altijd gesloopt na een dag. Mensen die roepen dat ze 'energie krijgen' van een leuke les, begrijp ik dan ook niet. Ik draai vaak heel leuke lessen en dan ben ik leeg. De salarissen zijn de laatste jaren leuk omhoog gegaan (ben zelf LD en zit al een aantal jaar aan mijn top).
Laatst bijgewerkt door Ceetje_bokt op 28-08-16 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:37

Science90 schreef:
Het is geen arrogantie dat ik het salaris laag vind, maar ik kan meer. Met 4 jaar HBO kun je tenslotte ook voor de klas.

Je kunt misschien meer verdienen. Maar is dat beter? Met 4 jaar HBO kun je ook voor de klas - maar in beide gevallen is de kans ook aanzienlijk dat als je niet goed bent in omgang met de klassen, je er ook weer uitligt. Lesgeven is een vak en een uitdagend vak - een vak wat we helaas onderwaarderen, terwijl we academische prestatie zien als iets wat per definitie 'meer' is dan goed zijn in pedagogiek of didactiek, maar helemaal terecht is dat niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:43

Shadow0 schreef:
Science90 schreef:
Het is geen arrogantie dat ik het salaris laag vind, maar ik kan meer. Met 4 jaar HBO kun je tenslotte ook voor de klas.

Je kunt misschien meer verdienen. Maar is dat beter? Met 4 jaar HBO kun je ook voor de klas - maar in beide gevallen is de kans ook aanzienlijk dat als je niet goed bent in omgang met de klassen, je er ook weer uitligt. Lesgeven is een vak en een uitdagend vak - een vak wat we helaas onderwaarderen, terwijl we academische prestatie zien als iets wat per definitie 'meer' is dan goed zijn in pedagogiek of didactiek, maar helemaal terecht is dat niet.

Nou ja, ik heb een paard wat m'n ouders nu nog betalen, maar dat wil ik wel zelf gaan doen na m'n studie en nog een veulentje eruit fokken als het even kan. En over een jaar of 10 zou ik wel 1 of 2 kinderen willen. Is dat haalbaar met een beroep als docent?

En lesgeven vind ik écht leuk. Ik heb naast mijn minor een half jaar op een huiswerkinstituut gewerkt, ik geef best veel bijles in diverse vakken en ik heb 3 jaar boekenfonds gedaan op een school. Het ligt me wel goed en ik vind het contact met zoveel mensen ook erg leuk.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 11:44

Ceetje_bokt schreef:
rocky_1995 schreef:

Als je carrière wil maken, moet je het onderwijs niet ingaan. Het onderwijs ga je in om amdere redenen. Die redenen moet je voor jezelf bepalen/uitzoeken. Vrijheid is bijvoorbeeld zo'n voordeel,net als afwisseling. Vergis je niet in de zwaarte van het beroep. Het lesgeven is zwaar. Meestal heel leuk, maar ik en nog altijd gesloopt na een dag. Mensen die roepen dat ze 'energie krijgen' van een leuke les, begrijp ik dan ook niet. Ik draai vaak heel leuke lessen en dan ben ik leeg. De salarissen zijn de laatste jaren leuk omhoog gegaan (ben zelf LD en zit al een aantal jaar aan mijn top).

Thanks! Ik ga kijken!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:47

Shadow0 schreef:

Goed omgaan met de klassen is maar ten dele te leren en heeft helemaal niets te maken met hbo of wo. Sterker nog ik kan niet onderschrijven dat een wo-er dat beter zou kunnen. Heb in de loop van de jaren van alles voorbij zien komen én gaan. Helaas is het wel zo dat in de loop der jaren de kennisbasis van de gemiddelde student zeer matig is geworden. Gelukkig zijn de lerarenopleidingen daar heel hard mee enig om dat weer omhoog te krijgen. En weten waar je het over hebt, is een must als je lesgeeft aan het hogere niveau.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:48

Ik heb ook 2 studies, Rechten en Grieks en Latijn, en sta voor de klas. Ik heb het echt geen moment zonde gevonden. Waarom is het zonde als je iets doet op jouw niveau dat je leuk vindt?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:51

Ceetje_bokt schreef:
rocky_1995 schreef:

Ahh, super dankjewel!

Tja, het onderwijs is een vak wat je moet liggen... maar dat is met meer beroepen wel.

Het onderwijs is geen beroep waarbij je van 8:00 - 17:00 werkt, maar je kan jezelf wel zo druk maken als je wil. Dat wil niet zeggen, dat je niet bepaalde verplichte activiteiten hebt, maar wel dat je de keuze kunt maken om je verder te ontwikkelen d.m.v. bijvoorbeeld speciaal lesmateriaal maken of gewoon 'standaard' lessen af te draaien. Oftewel je maakt zelf ook keuzes in hoelang je bezig bent. Je bent voor een gedeelte je eigen 'manager'. Daarom is het wel belangrijk, dat je grenzen kan aangeven.
Maar heel eerlijk zou ik niet graag het onderwijs omruilen voor een kantoorbaan. :o

Het voordeel is, dat je bijna altijd vakantie hebt, als je kinderen dat ook hebben.
Daarnaast kan je sommige dingen ook thuis doen, waardoor je flexibeler bent qua tijdsindeling.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:07

Als jij werk beoordeelt op salaris en niet in de eerste plaats omdat je het leuk vindt, vraag ik me af hoe lang je het volhoudt.

Ik verdien nu vergelijkbaar met horeca in een HBO functie, maar ik vind geld niet zo belangrijk als doen waar ik goed in ben en waar mijn passie ligt. :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:11

upendo schreef:
Als jij werk beoordeelt op salaris en niet in de eerste plaats omdat je het leuk vindt, vraag ik me af hoe lang je het volhoudt.

Ik verdien nu vergelijkbaar met horeca in een HBO functie, maar ik vind geld niet zo belangrijk als doen waar ik goed in ben en waar mijn passie ligt. :)

Nou allebei een beetje. Ja het moet leuk zijn, maar als ik het doe omdat ik het leuk vind en achteraf blijkt dat ik dan niet een paard ervan kan onderhouden (bijv.) dan krijg ik misschien wel heel veel spijt... En andersom, als ik het bedrijfsleven inga en een topsalaris krijg van 4000 euro in de maand, dan zit ik misschien wel 40 uur per week met tegenzin achter een bureau en dat is ook geen leven...

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:28

Overigens bij banen in het bedrijfsleven waarbij je veel verdient, werk je ook meer dan 40 uur per week. Hoef je alleen nooit te verantwoorden dat 'je zoveel vakantie hebt' :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 12:31

Ceetje_bokt schreef:
Overigens bij banen in het bedrijfsleven waarbij je veel verdient, werk je ook meer dan 40 uur per week. Hoef je alleen nooit te verantwoorden dat 'je zoveel vakantie hebt' :D

Dat is waar :')
Wat dat betreft is het salaris voor docenten weer hoog. Twee maanden vrij in de zomer en gewoon betaald krijgen *\o/*

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:39

Een volle baan is 1759 uur per jaar, als je dat deelt door de werkweken komen we uit op meer dan 40 uur per week. Die vakanties betaal je dus gewoon zelf. Wij hebben een week minder zomervakantie zodat we werkdrukverlaging kregen. |o en twee maanden???? Het is zes weken en dan ben je in de eerste week bezig met afkicken en in de laatste week met opstarten.
Laatst bijgewerkt door Ceetje_bokt op 28-08-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt