Van 15 tot 24 augustus heb ik gewerkt bij Horse&Move in Portugal. Ik had eigenlijk een hele andere zomervakantie in de planning maar na wat omstandigheden toch maar met mijn ouders op vakantie geweest naar België en Frankrijk.
Hoe het is gelopen dat ik naar Portugal ben gegaan.
De eigenaresse van het bedrijf gaf eerst les op de manege waar ik reed, zodoende konden wij elkaar al. Dat was niet de reden waarom ik heen ging, maar het maakte het wel makkelijker. mijn beste vriendin die zat daar al vanaf 1 juni met een meisje die daar waarschijnlijk gaat wonen. Het meisje die daar gaat wonen ging even terug naar Nederland. In Portugal is het ook hoogseizoen en om zoiets te draaien met 1 hulp was een beetje weinig. Zodoende hebben ze gevraagd of ik een paar dagen wilde komen helpen. Toen ik ook vrij kreeg van mijn werk heb ik gelijk een ticket geboekt en toen was het afwachten.
Wat is Horse&Move precies.
Horse&Move is een bedrijf die paardrijdvakanties doet, maar ook de mogelijkheden geeft om te kunnen rijden zonder dat je er verblijft. Voor de beginners hebben wij bak-lessen en voor de mensen die al ervaring hebben kunnen wij een rit door de bergen of door het dorp doen. Naast het paardrijden is het ook een B&B, ook voor mensen die niet willen paardrijden.
Toen was het zo ver, ik ging naar Portugal.
Maandagavond, 15 augustus vloog ik helemaal alleen naar Portugal. Op het vliegveld stonden de eigenaresse en mijn beste vriendin mij al op te wachten. We gingen nog even wat eten en toen gelijk naar 'huis', want ja, het voelde gewoon als thuis komen. Nog even een snelle rondleiding en daarna slapen, fris zijn voor de volgende dag. Elke dag werden wij om 8.30 wakker gemaakt, dan zette wij het ontbijt klaar voor de gasten die daar verbleven. Daarna mocht ik gelijk mijn eerste bak-les geven aan Belgische gasten (pfoe, gelukkig gewoon in het Nederlands). Ik gaf de ouders les en mijn vriendin gaf de kinderen les. De lessen duren 20 á 30 minuten en niet te intensief voor de paardjes, zodat het wel eerlijk blijft. Ik heb mij verbaasd over hoe snel de gasten het hadden geleerd. Ze konden sturen, wegstappen, de paarden gewoon rustig laten stoppen, dus mochten zij de eerste les gelijk al draven!
1. Hier geef ik les aan een van de Belgische gasten. Het paard waar zij op rijden is Pintas, een hele lieve hengst waar alle beginners zo mee weg kunnen rijden.

In de avond hebben wij de Portugese gasten ook nog les gegeven, dat was even omschakelen. Ik moest opeens Engels gaan praten. Dat ging uiteindelijk hartstikke goed! Na 3 lessen in de bak hebben zij hun vakantie afgesloten met een stapritje door het dorp!
2. Het stapritje, vooraan stapt de dochter op Tornado en de vader op Eldorado.

3. Een foto na de les met Pintas.

Op donderdag kwam er een Nederlands meisje voor een rit, ik mocht ook mee! Wat gaaf, wij zijn naar een prachtig uitzicht gereden en vanuit daar 'off road' nieuwe routes uitgeprobeerd!
4. Samen met Pintas

5. Het uitzicht tijdens de rit. Voor mij loopt Tornado, daarna Eldorado en voorop loopt Uni. (Zonder cap rijden is onze eigen keuze en verantwoordelijkheid. Wij zijn ons bewust van de risico's, de gasten en klanten rijden wel ten alle tijden met een cap op, gelieve geen commentaar hierop.)

De dagen erop kon ik helaas niet mee op rit, dus heb ik lekker het trainigspaard gelongeerd met een slappe bijzet en het paard van de eigenaresse.
6. Met het trainingspaard, Aap de hengst!

Als er geen ritten waren gepland gingen wij soms zelf even op pad. Zo kon ik wat andere paardjes uitproberen en er even lekker tussenuit met mijn beste vriendinnetje!
7. De oortjes van Olay, wij gingen een rondje door het dorp (Abadim) rijden.

Op zondag kwam er een meisje van 6 jaar dat al een paar paardrijlesjes had genomen. Zij wilde graag paardrijden in Portugal, dus heeft zij eerst een lesje in de bak gevolgd op Eldorado. Het meisje en de moeder vonden het zo leuk dat zij maandag zijn terug gekomen om een stapritje door het dorp te doen en onderweg een ijsje te halen!
8. Op staprit, op weg naar huis.

Ondertussen hebben we ook nog een ritje gedaan met de zoon van de eigenaresse, hij had al een tijdje niet gereden, maar hij wilde het wel een kans geven als wij rustig bleven stappen! Dus lekker van het uitzicht genoten.
9. Het ritje met ze 3e ik zit op Pintas, de zoon zit op Sheriff en vooraan loopt Uni.

10. Vertrekken

Ook zijn wij nog met andere Nederlandse mensen op rit geweest. Zij wilde toch nog een keer proberen om in het buitenland te rijden na een nare ervaring. De angst was nergens voor nodig, het ging helemaal top!
11. Het uitzicht tijdens de rit met de Nederlandse mensen. Met Pintas, Eldorado, Uni en de oortjes van
Olay.

Op dinsdag zijn wij naar het meer gegaan om te zwemmen met de paarden. Het was ruim een uurtje stappen naar het meer, maar wat was het gaaf! Op de terug weg zijn wij nog de kudde met de wilde paarden tegen gekomen. Helaas geen telefoon bij ons, dus geen foto kunnen maken. Erg balen!
12. Zwemmen met Eldorado.

13. Zwemmen met Eldorado.

14. En onderweg naar huis, met Uni voorop.

Toen was het alweer woensdag.. En onze laatste dag.. Jeetje wat ging dat snel. In de ochtend na de heftige onweersbui konden wij nog onze laatste rit rijden. Lekker zonder zadel, wat ging het goed. Beetje een dubbel gevoel, heerlijke afsluiter maar ik wilde nog helemaal niet weg..
15. Op Eldorado zonder zadel.

Toen kwamen wij bij het einde. Het afscheid is gelukkig niet voor altijd. Ik heb een vakantie baantje aangeboden gekregen en als ik tijd en zin heb mag ik gewoon weer terug naar Portugal! Ze vonden het zo leuk dat ik er was dus mag ik mij officieel lid noemen van team Horse&Move!
Voor eventuele vragen mogen jullie mij altijd een pb sturen! Ik hoop dat jullie er net zo van kunnen genieten als dat ik heb gedaan.
Groetjes,
Cleo