Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:21

Sorry als het hier verkeerd staat... Mag gerust verplaatst worden.

Ik ben 25, heb sinds november een vaste job (ondertussen ook al van job veranderd) en ik woon nog thuis.

Vanaf ik beginnen werken ben, moet ik maandelijks een bijdrage doen van 250 euro.
Hier heb ik op zich geen probleem mee, ik kan niet blijven op de kap van mijn ouders leven.
Maar de laatste tijd zijn er regelmatig discussies.
Ik ben van mening dat in dit bedrag ook eten bij zit. Vaak vergeet mijn moeder naar de winkel te gaan, of is er geen eten voor mij bij voorzien ( ik ben vaak laat thuis en soms kom ik s middags naar huis om te eten, maar soms ook niet). Daarom koop ik vaak zelf een broodje of ga ik naar de supermarkt voor iets.
Mijn mama vindt dat het bedrag dat ik betaal vooral voor water en elektriciteit is. Ik vind dat ik toch wel gelijk heb dat ik wel verwacht dat er op tijd inkopen gedaan worden en dat er toch eten voorzien is, dat ik desnoods zelf kan klaarmaken.

Wat is jullie mening hierover?
En aan de werkende en thuiswonende bokkers: hoe doen jullie dat? Betalen jullie ook maandelijks en hoeveel? En wat zit er 'inbegrepen'?

Doubtless

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:25

Ik denk dat je aardig verwend wordt thuis ;) Voor 250 euro betaal je mee aan gas/water/licht en een stukje huur. Lijkt me héél redelijk op je 25e.

Als je moeder vaak vergeet naar de winkel te gaan, ga je toch gewoon je eigen boodschappen doen? En die betaal je dan van je eigen centjes...

"verwachten dat er op tijd inkopen gedaan worden en dat er toch eten voorzien is"... Dat gaat mijn pet te boven op die leeftijd.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:27

Voor 250 heb je gas water elektriciteit en een woning met tv en internet. Op zich denk ik dat je moeder geen gek bedrag vraagt; ze heeft nml ook nog elk jaar n aanslag vd afvalheffingen en WZO waarde. Er is geen woning te vinden voor deze prijs... snap dat je denkt dat het veel is but believe me...it's not! Denk niet dat je daar ook eten bij kunt verwachten maar wellicht kun je het met haar bespreken. Succes!!

Wesco

Ik betaal 250 en eigen boodschappen. En ik doe ongeveer de helft van de schoonmaak.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 24-08-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kimberley82

Als ik heel eerlijk ben geef ik je moeder gelijk.
Ik betaalde toendertijd 300 euro en zorgde daarnaast voor mijn eigen eten.
Ik was allang blij dat voor die 300 euro al mijn woonlasten klaar waren en mijn was lag zelfs schoon in de kast haha.
Denk maar zo: als je op jezelf zou wonen ben je gemakkelijk 3 keer zoveel kwijt :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:29

Ik woon ook nog thuis, inmiddels wel een huis gekocht, maar dit duurt nog even voordat ik hierin kan.
Helaas kan ik niet meepraten met jouw situatie. Ik heb nog nooit een bijdrage aan mijn ouders hoeven betalen. Wél neem ik mijn moeder vaak mee om te winkelen op mijn kosten, dus allicht is het wel voordeliger om een maandelijkse bijdrage te doen haha.

Maar 250 euro lijkt mij een redelijk bedrag. Mijn hypotheek is een flink stuk hoger ..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:30

kimberley82 schreef:
Als ik heel eerlijk ben geef ik je moeder gelijk.
Ik betaalde toendertijd 300 euro en zorgde daarnaast voor mijn eigen eten.
Ik was allang blij dat voor die 300 euro al mijn woonlasten klaar waren en mijn was lag zelfs schoon in de kast haha.
Denk maar zo: als je op jezelf zou wonen ben je gemakkelijk 3 keer zoveel kwijt :)

En wordt er minder voor je gedaan. Voor 250 euro per maand zit je over het algemeen niet bepaald all-inclusive in een hotel. Wat TS, als ik afga op wat ze schrijft, wel lijkt te verwachten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:30

ik betaalde ook 250 euro. Hier was het wel inclusief eten, maar gewoon heel simpel: dag ervoor laten weten of ik de dag erop thuis at of niet. Mijn prakkie werd dan gewoon op een bord gedaan en in de koelkast gezet. Als ik het flikte om het dan niet op te eten kreeg ik daar zeker een berisping over.
Niets laten weten = geen eten ...

Misschien kun je voorstellen om eens of twee keer per week zelf te koken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:31

Als vraagt of anders voor 300 euro kan inclusief eten dan is je probleem opgelost ;)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:32

Hmm..
De meeste 25-jarigen met een vast inkomen zullen véél minder geld voor 'leuke' dingen overhebben dan jij hebt, omdat hun vaste lasten eerder tegen de 600 dan tegen de 250 euro aan zitten (en boodschappen daar nog bij!) dus in dat opzicht vind ik het een heel erg chille prijs voor een dak boven je hoofd, en water en elektriciteit. Zeker als je een goed inkomen hebt. Ik betaal voor één studentenkamer, zónder iemand die de boel schoonmaakt en af en toe kookt, een stuk meer.

Ik denk dat het kernwoord voor de oplossing hier "verwacht" is. Je verwacht dat er door je ouders dingen voor je gedaan worden, maar als 25-jarige is dat natuurlijk niet vanzelfsprekend: je bent een volwassene die woont met andere volwassenen, die ook werken en vrije tijd en een schoon huis willen. Daarom zou je, als je niet elke keer eten wil halen, in gesprek kunnen gaan met je ouders en aanbieden om zelf ook eens in de paar weken bijvoorbeeld boodschappen te halen en die dan toe te betalen, of om eens per week voor iedereen te koken met ingrediënten die je zelf gekocht hebt. Dan draag je zelf ook meer de lasten van het huishouden, niet alleen in geld maar ook in daden(naar de supermarkt gaan, koken, prijsafwegingen maken), en ik denk dat dat voor een groep samenlevende volwassenen (of dat nu familieleden zijn of niet) eigenlijk wel een must is.
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 24-08-16 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:34

Toen ik weer thuis woonde voor een jaartje betaalde ik ook een vast bedrag voor gas/water/licht. Ik mocht altijd 's avonds mee eten mits ik dit liet weten, maar verder deed ik eigen boodschappen en als er een keer (onverwachts) niet gekookt werd dan nam ik wel een boterham.

Ik vind dat je op die leeftijd niet meer kan verwachten van je ouders dat ze voor jou zorgen voor volle voorraadkasten. Als ze avondeten voor je maken is natuurlijk wel prettig, je zou evt kunnen vragen of ze dit wel willen doen, evt tegen vergoeding of dat jij bijv. ook een paar keer per week kookt (en dan dus ook de boodschappen doet).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:35

Bedankt voor jullie reacties, ik begrijp ze natuurlijk allemaal!
Ik weet dat ik best verwend ben en ik zou ook voorlopig nog niet alleen willen gaan wonen. Ik vind het helemaal niet erg om zelf boodschappen te doen, maar ik heb een zus die nogal geobsedeerd is door eten en het maakt haar ook niet uit als het dan bv mijn boodschappen zijn of als ik iets gehaald heb om te eten. Dat eet ze dan gerust zelf op. En om echt een eigen kast en koelkast te maken, dat vind ik een beetje ver gaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:35

Ik heb nog nooit "kostgeld" betaald toen ik thuis woonde maar deed wel eens boodschappen voor iedereen.

Overigens; ik teken voor 250,- aan vaste lasten! :Y)
Ik ben nu meer dan het dubbele kwijt (en dan moet ik iedere dag mijn eigen eten nog kopen).

Je kunt ook afspreken dat je 2/3 dagen per week kookt voor iedereen? En dat je moeder de andere dagen pakt?

Ik zorg altijd dat ik wat "kliekjes" in de vriezer heb staan voor als ik laat thuis ben/vergeten boodschappen te doen/geen zin heb om te koken.
Misschien kun jij ook een kleine voorraad aanleggen.

En ach een zus die geobsedeerd is door eten... Jij pakt toch ook wel eens wat uit de koelkast "van iemand anders". Moet je overal labeltjes op gaan plakken??
Koekjes etc kun je natuurlijk gewoon boven op je kamer in een kast verstoppen :D
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 24-08-16 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:38

als je een bepaald bedrag kostgeld afspreekt lijkt mij logisch dat daar eten bij zit. Vaak is het nl een symbolisch bedrag.

Als je soms wel en soms niet mee eet snap ik dat jouw moeder dat lastig vind, je gaat immers niet elke voor een persoon extra koken als je van te voren niet weet of deze wel of niet mee eet.
Extra dingen kan je ook gewoon zelf kopen.

Ga om tafel en maak afspraken hierover, scheelt frustratie.
Zeker over even laten weten of je wel of niet thuis komt eten.

toen ik thuiswonende betaalde ik ook kostgeld, dit was incl alles. Dus kost en inwoning. Ze had liever dat ik zelf meer spaarde voor een eigen huis dan de werkelijke kosten van het wonen aan haar te betalen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:40

Snorlex schreef:
Ik heb nog nooit "kostgeld" betaald toen ik thuis woonde maar deed wel eens boodschappen voor iedereen.

Overigens; ik teken voor 250,- aan vaste lasten! :Y)
Ik ben nu meer dan het dubbele kwijt (en dan moet ik iedere dag mijn eigen eten nog kopen).

Je kunt ook afspreken dat je 2/3 dagen per week kookt voor iedereen? En dat je moeder de andere dagen pakt?

Ik zorg altijd dat ik wat "kliekjes" in de vriezer heb staan voor als ik laat thuis ben/vergeten boodschappen te doen/geen zin heb om te koken.
Misschien kun jij ook een kleine voorraad aanleggen.

Af en toe kook ik wel eens, maar ik ben meestal pas heel laat thuis 22u ofzo, dus dat is niet praktisch dat iedereen dan moet wachten tot ik gekookt heb .
De tijden dat ik thuis ben, zijn heel onregelmatig en moeilijk te voorspellen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:43

ingvdh schreef:
als je een bepaald bedrag kostgeld afspreekt lijkt mij logisch dat daar eten bij zit. Vaak is het nl een symbolisch bedrag.

Als je soms wel en soms niet mee eet snap ik dat jouw moeder dat lastig vind, je gaat immers niet elke voor een persoon extra koken als je van te voren niet weet of deze wel of niet mee eet.
Extra dingen kan je ook gewoon zelf kopen.

Ga om tafel en maak afspraken hierover, scheelt frustratie.
Zeker over even laten weten of je wel of niet thuis komt eten.

toen ik thuiswonende betaalde ik ook kostgeld, dit was incl alles. Dus kost en inwoning. Ze had liever dat ik zelf meer spaarde voor een eigen huis dan de werkelijke kosten van het wonen aan haar te betalen.

Het is inderdaad meer een symbolisch bedrag.
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar bv als mijn mama een overschotje opzij houdt voor mij, heeft mijn zus het vaak al opgegeten nog voor ik thuis ben.
Beetje moeilijke situatie.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:47

Dit lijkt me vooral een kwestie van goed afspreken en op tijd doorgeven hoe jouw rooster is...? Dat je zus jouw eten opeet, heeft weinig met het geld te maken, dat zijn gewoon afspraken die gemaakt moeten worden en waar iedereen zich ook aan dient te houden.

Het leven is enorm duur geworden, voor vaste lasten alleen al moet je enorme bedragen ophoesten, dus ik snap ergens wel dat je moeder het afgesproken bedrag misschien wilt herbekijken. Het staat je natuurlijk vrij om zelfstandig te gaan wonen.

Ik betaalde het dubbel thuis :Y) , maar dat had ook zijn redenen. Soms zorgde dat ook wel voor spanningen, maar al bij al ben ik er niet van doodgegaan.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:49

Je zou een goed gesprek met je moeder aan kunnen gaan, en kunnen vertellen dat je snapt dat het luxe is om als 25-jarige in een soort hotel te wonen waar schoonmaak, was etc. allemaal voor je gedaan wordt, en dat je snapt dat het misschien teveel is om ook te eisen dat er elke dag eten is en gekookt wordt - en dat je daarom graag twee of drie keer per week wil koken (als je een dag vrij bent misschien, of in het weekend?) en af en toe ook boodschappen voor iedereen wil doen.

Dat is dan jouw bijdrage aan het huishouden, en dat je zusje dat dan deels opeet maakt niet uit, toch? Jij eet tenslotte ook de broodjes die jouw moeder van haar loon koopt. Als je dan eten koopt dat niet voor "het huishouden" is maar specifiek voor jezelf (een zak broodjes, koekjes) zou ik dat inderdaad toch maar in je eigen kamer leggen. Dat moet ik als student met volwassen huisgenoten ook wel eens doen. :') .

Een andere oplossing is doen wat ik soms doe als ik het heel druk heb: goedkoop eten kopen (een grote pan rijst, wat saus, groenten) en die op zondag klaarmaken en vervolgens voor de hele week bakjes maken die je makkelijk op kunt warmen, eventueel samen met wat kaas of kruiden erdoor, of snacks erbij. Dan heb je de hele week voor een euro of 10 eten en ben je niet afhankelijk van anderen. Ik zou dan wel in een goed gesprek met zus & ouders aangeven dat eten in "jouw" bakjes van jou is, en dat niemand die op mag eten (desnoods met straf voor je zusje daar op).

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:50

Ik ben 20 en woon sinds een half jaartje thuis, betaal alle vaste lasten (mobiel, studie etc) helemaal zelf. Ik moet sinds kort ook kostgeld betalen, zo'n 100,- en dit brengt mijn vaste lasten tot zo'n 400,- per maand. Best pittig voor een student met een parttime baantje. (Kan ook totaal niet sparen nu).
Daarom vind ik de 250,- ook niet gek veel geld voor een 25 jarige die fulltime werkt. Je hebt prima de mogelijkheid om veel te sparen nu.

Ik denk dat het handig voor jou is om een vast bedrag af te spreken inclusief eten, en ook betere afspraken te maken met bijvoorbeeld je zus. Dat zij jouw avondeten op eet na een dag werken zou ik ook niet heel blij van worden. :')
Ook aanbieden om zelf te koken etc helpt ook, en is je moeder vast blij mee :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 22:59

Misschien nog een toevoeging: alle andere lasten betaal ik ook zelf hoor: auto, gsm abonnement, kledij, en dan zaken als dokterskosten (nogal veel voorlopig), verzorgingsproducten, medicatie, andere benodigdheden.

Naast mijn gewone job ben ik enkele maanden geleden begonnen met mijn eigen zaak op te richten, waar enorm veel kosten in zitten.

Ik verwacht niet dat er voor mij gekookt wordt, maar na een lange dag thuis komen, een lege koelkast aantreffen en dan ook ' oh ja het brood is net op', dat vind ik niet kunnen.
Ook vind ik dat mijn mama overdrijft bv als ze van de winkel of apotheek iets mee brengt, dan is hel elke keer ' oh ja, 2 euro van dit en 3 euro voor dat' voor elk pietluttig ding. En als ik dan bijvoorbeeld haar auto eens leen, die leeg is en ik dan vol tank, dan is het achteraf van ' ik betaal al genoeg' of 'oh ik dacht dat ik je dat al betaald had'.
Het moet niet tot op de euro juist zijn, de rekening, maar ze moet ook niet overdrijven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:05

Volgens mij heb je écht geen idee wat het allemaal kost.
Natuurlijk is het niet leuk als de koelkast leeg is, maar zorg dan voor je eigen koelkastje op je kamer en doe de deur op slot als je weggaat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:08

overleggen met je moeder. je hebt het luxe.

als je het er niet me eens bent zul je een eigen kamer huisje moeten gaan huren. (wat veel duurder is)

dingen als lege koelkast en brood is op, gewoon afspraken over maken, idem met je zus die jou eten opeet.

ook over dat geld betalen kan je gewoon afspreken.

mijn vader is ook zo, liefst de zelfde dag terug betalen als het aan hem ligt. een dag later moet mijn ma al aanhoren.. en ik weer van haar dus elk gezin heeft wel wat. ik was al uit huis op mijn 20 ivm wonen bij het werk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:08

Je vindt het niet kunnen dat de koelkast leeg is of dat het brood op is? Meid, ga dan boodschappen doen. Waarom is dat beslist de taak van je moeder? Jullie zijn beide volwassen, waarom zou jij minder moeten doen dan je moeder?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:11

Ik vind je best verwend TS. Als je op mezelf zou wonen zou je meer vaste laten hebben en ook zelf boodschappen moeten doen. Je bent oud en wijs genoeg. Als je wil dat er brood in huis is moet je dat zelf halen. Desnoods een eigen tafelkoelkastje op je kamer als je zusje nogal vreetgraag is, dat is namelijk wel vervelend.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 23:12

Het is normaal dat als je een vaste baan hebt, je je eigen kosten (wat je nu aanhaalt van gsm, dokter, enz.) ook betaalt. Dat jij je eigen zaak hebt opgericht is ook je eigen keuze geweest en iedereen weet dat zoiets vaak een massa geld kost. En dat is met heel veel van je uitgaven zo, je kiest er zelf voor.

Zelf langs de bakker gaan is niet moeilijk. Het is geen hotel.