Verschil in behandeling- benieuwd naar jullie mening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Verschil in behandeling- benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 19:14

Stel: op het werk zijn 2 collega's ziek. Ze hebben dezelfde symptomen, maar de een heeft een diagnose die op de echo zichtbaar is ( genetisch bepaald) en de ander heeft een aandoening die niet zichtbaar aantoonbaar is op echo. Beiden kunnen niets aan hun toestand doen om uitval te voorkomen.
Nu wordt de eerste collega ontzien. Hoeft basistaken niet te doen, mag werkzaamheden kiezen ( ten nadele van duo collega, die hier niet om heeft gevraagd) en mag dagelijks eerder weg.
De tweede collega wordt een tweede spoortraject ingestuurd. Wordt extra geobserveerd en beoordeeld en alles behalve ontzien.
Wat vinden jullie daar nou van? Ik blijf expres wat vaag, maar ik ben 1 vd genoemde mensen.
Het enige verschil is dat aanvaardbaarheid vd diagnose en de medische "zichtbaarheid".

Fish_n_Chips

Re: Verschil in behandeling- benieuwd naar jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 19:32

Wat vindt de arbo-arts van beide situaties?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:02

Kan de tweede persoon aantonen waar ze last van heeft? Doktersbriefje dat ze ontzien moet worden of via andere middelen (echo)?

Heeft de tweede persoon op het werk aangegeven op dezelfde manier behandeld te moeten worden? En ook zodanig ontzien moet worden?

Citaat:
Het enige verschil is dat aanvaardbaarheid vd diagnose en de medische "zichtbaarheid".

Als dat het verschil is, dan is de oorzaak van deze klachten toch anders? Als het bij de 2e niet zodanig te diagnostiseren is?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:06

Vind het niet zo vreemd.

Als iemand duidelijk aantoonbaar en bewezen wat mankeert, is dat over het algemeen gemakkelijker te aanvaarden door de (werk)omgeving dan iemand met (misschien wel ergere!) vage klachten...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:14

Maar ja genoeg mensen natuurlijk die wel dingen faken uit luiheid. Niet sociaal wenselijk om te zeggen maar het is wel zo. En knappe baas die dan het verschil ziet tussen met echt klachten en iemand die geen zin heeft. En das knap rot voor iemand met echte klachten maar dat kan je moeilijk een baas kwalijk nemen..

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:18

Wat is duidelijk aantoonbaar. Ik heb artrose ( op mri gezien) en nog zegt de bedrijfsarts dat er niks aan de hand is. ( ik werk in de zorg). Je kan een second opinion aanvragen bij het UWV.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:19

troi schreef:
Maar ja genoeg mensen natuurlijk die wel dingen faken uit luiheid. Niet sociaal wenselijk om te zeggen maar het is wel zo. En knappe baas die dan het verschil ziet tussen met echt klachten en iemand die geen zin heeft. En das knap rot voor iemand met echte klachten maar dat kan je moeilijk een baas kwalijk nemen..

De baas gaat daar toch niet over? Juist om ongelijke behandeling te voorkomen is er een bedrijfsarts :)

Dus wat zegt die ervan TS?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:49

Tja, dit onderwerp ligt bij mij best gevoelig ...

Ik heb mijn rug gebroken gehad. Theoretisch gezien ben ik perfect genezen, op geen enkele scan is er maar iets te zien. Toch heb ik chronische lage rug- en bekkenpijn. Iets waar ik dagelijks mee geconfronteerd word en best om gefrustreerd ben want nee, chronisch pijn hebben is niet leuk en een hoofd dat veel meer wil dan mijn lijf toelaat, ook niet.

En ja, sommigen zullen best misbruik maken van de situatie. Misschien diegenen die 'gesterkt" worden door een aantoonbaar iets, nog meer dan diegenen die geen aantoonbaar bewijs, geen "alibi" hebben.

Maar niet iedereen profiteert en ik vind wel dat elkeen die beweert pijn te hebben het respect verdient om geloofd te worden, óók zonder hard bewijs.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:52

troi schreef:

Of een ziekte 'echt' is, is een beoordeling die aan de bedrijfsarts is, niet aan de baas. De arts kan/zal zich voor zijn/haar oordeel onder andere baseren op materiaal zoals echo's, bloeduitslagen, verslagen van behandelend artsen etc... maar uiteindelijk is dat informatie die vervolgens niet meer verder gaat dan dat. Zodra de bedrijfsarts geconstateerd heeft dat iemand ziek is (of althans, vanwege medische redenen beperkt is in het functioneren op de werkvloer) is dat het oordeel.
Dat is dus het moment dat de arts moet zeggen als hij/zij van oordeel is dat iemand 'faket uit luiheid' - en waarin de arts moet zeggen wat nog wel en niet kan, en dan kan de werknemer eventueel een deskundigenoordeel bij het UWV vragen dat daar weer tegenin kan.

Maar zodra dat oordeel er eenmaal is, is het er. Er is dan niet meer een mogelijkheid om alsnog via omwegen 'wel echt maar toch misschien weer niet' de situatie in te smokkelen.

Vervolgens heeft de baas het met die info te doen. Hoe of waarom de arts tot dat oordeel gekomen is, is niet aan de baas. En de baas heeft vervolgens de wettelijke plicht om iemand zoveel mogelijk binnenboord te houden en als die baas dat niet doet is dat hem wel degelijk kwalijk te nemen. Als dat niet kan omdat de werkomgeving niet (voldoende) kan worden aangepast, dan kan een tweede-spoortraject ingezet worden, maar nadrukkelijk NIET omdat de baas denkt dat het niet 'echt' is, en ook niet omdat de bedrijfsarts denkt dat het niet 'echt' is. Als men denkt dat het niet echt is en vooral lui is, dan hoort dat via het ontslagrecht te lopen en niet via regelingen die bedoeld zijn om mensen met ziekte of beperking aan het werk te houden.

Maar na al die theorie: ook al heeft de werknemer het principiele gelijk nog zo aan hun zijde, dat betekent nog niet dat je dat ook in de praktijk zomaar krijgt. Algemene adviezen zijn:
1. dossier-dossier-dossier, documenteer alles! en vraag altijd bevestigingen, gespreksverslagen en afspraken op papier en verwijs ook steeds terug naar die afspraken ('vorige keer hebben we afgesproken dat ik x taken zou krijgen maar het zijn er y geworden')
2. de vakbond kan bijstand geven bij dergelijke procedures (en er zijn vast ook andere mogelijkheden, bv juridisch advies.)
3. laat je als werknemer niet te makkelijk in de hoek zetten, tonen dat je op de hoogte bent van de regels en bereid bent om voor je rechten op te komen kan zeker uitmaken, maar...
4. weeg ook wat je wilt en wanneer het nog de moeite is. Uiteindelijk kunnen dergelijke zaken voor de rechter komen, maar dergelijke procedures kosten gigantische bergen met energie (en het kost de werknemer misschien niet in geld maar vrijwel zeker in energie en emotionele betrokkenheid een stuk minder) dus blijf daarin bij jezelf. Kiezen voor een compromis of weggaan of wat dan ook kan ook een goede keuze zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 20:59

Ligt er ook aan wanneer de ziekmelding is gedaan en hoe de draagkracht is van het werk. Althans binnen mijn CAO.
Ik heb een beperking in mijn nachtdiensten. Een collega van mij ook, maar zij was eerder. Plat gezegd wordt er gekeken of de afdeling het plantechnisch kan hebben of ik ook minder nachten werk.
Dat heeft verder geen invloed of een aandoening fysiek of mentaal is.
Nu mag ik blijven )jippie', maar anders was er een arbeidsdeskundige gekomen om mijn functie te beoordelen en de beperkingen daar van en was ik herplaatst.

Als je nog beiden in hetzelfde traject zit zou ik advies bij bedrijfsarts en vakbond inwinnen. Er zijn regels voor dit soort situaties. Als je allang ziekgemeld bent kun je ook info inwinnen bij het UWV wat te doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:02

Klopt hoor de bedrijfsarts bepaald en geeft advies, maar ts heeft het over de aanvaardbaarheid van de diagnose. Dat doet vermoeden dat wn1 een 'harde' diagnose heeft (zoals een gebroken been) en wn2 een 'onbekendere/softe'. De bedrijfsarts zal bij een harde diagnose heel specifiek kunnen aangeven wat de wn nog kan en bij de tweede het veel vager moeten houden wellicht iets als 'neem de belastbaarheid in overweging'. Dan ligt het dus alsnog bij de chef hoe hij dit uitvoert. Niet voor alle kwalen staat een stappenplan klaar, al is het maar omdat er over sommige kwalen bijzonder weinig bekend is. Denk bijv aan het beruchte chronisch vermoeidheids syndroom, de ene ligt er volledig door plat en de ander moet het kalmer aan doen. Daar is geen eenvoudige oplossing voor, ook niet voor een dokter.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 23:45

De eerste collega is niet ziek gemeld en loopt niet bij de Arbo. De situatie is zo dat ze accuut afgekeurd kan worden en daar wil ze niet aan. Feit is wel dat ze op dag 1 na de vakantie al dusdanig op is dat ze 1,5 uur eerder weg mag en dit geldt in ieder geval voor de hele week en tno.
Haar ziekte is progressief en de situatie zal dus wellicht stabiliseren, maar zeker niet verbeteren.
Desondanks is zij 2 jr terug meer gaan werken.
De andere collega ( ik dus) heeft een burn-out gehad en ik kamp met een psychische gesteldheid, waardoor ik kwetsbaarder ben in bepaalde situaties.
De aanpak is echt totaal tegengesteld. De een wordt ontzien en gespaard ( ten koste van anderen die dit moeten opvangen), de ander wordt onder druk gezet, opgejaagd en afgeserveerd.
Ik pretendeer niet hetzelfde te hebben, maar ik vind het bizar dat er verschil in aanpak is. Ziek is ziek en niet geschikt is niet geschikt, wat daar ook voor diagnose achter zit. Je moet kijken naar de situatie die nu speelt.
We kunnen beiden niks veranderen aan de diagnose. Gevalletje pech en " je zal het maar hebben". Grappig genoeg komt 80% van onze symptomen overeen. Andere herkomst, zelfde effect, totaal tegengestelde aanpak door baas.
Daarnaast lijkt het mij meer logisch om energie te steken in iemand met goede herstelkansen/ toekomst prognose. En nu wordt er energie gestoken in iemand die eigenlijk 100% afgekeurd hoort te zijn. ( zijn overigens haar woorden, niet de mijne).
Ik kan hier nu niks mee. Wil dit wellicht in de toekomst wel, alleen valt er weinig officieel te documenteren, want het gaat om dingen die niet op papier staan en er is geen Arbo bij betrokken. Ik kan alleen opschrijven wat ik opmerk en wat we besproken hebben. Collega gaat logischerwijs niet mijn verhaal bevestigen. Dat is te veel risico voor haar.
Overigens faken we beiden echt helemaal niks, maar geeft mijn collega zelf wel aan dat ze alle kansen aan zal pakken, ook als dat het voor anderen zwaarder maakt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:51

Om eerlijk te zijn denk ik dat iemand met duidelijke, zichtbare lichamelijke klachten in het voordeel zal zijn ten opzichte van iemand met psychische klachten. Bij lichamelijke klachten die door middel van echo's, scans, o.i.d. verklaard kunnen worden is er natuurlijk een concreet bewijsstuk dat een werknemer iets mankeert en kan een baas er eigenlijk niet omheen om daar extra rekening mee te houden. Bij psychische klachten moeten een baas op het bewijs dat van jou als werknemer komt afgaan en ik kan me voorstellen dat het best lastig is. Echter vind ik niet dat er daarom dus geen rekening mee hoeft worden gehouden, maar denk ik dat jij misschien wel een actieve(re) rol moet gaan spelen om ervoor te zorgen dat er rekening mee gehouden wordt.

Je geeft aan psychische klachten te hebben, ben je hiervoor ook naar de huisarts of een psycholoog geweest? Wellicht dat deze dan een verklaring op papier kan zetten en dit voor jou baas ook als 'bewijs' geldt dat jij wel degelijk iets mankeert en er dus óók rekening met jou en je gezondheid moet worden gehouden.

Jou collega kan ik ook wel weer begrijpen want het lijkt me ontzettend vervelend als je wel wilt werken, maar het lichamelijk eigenlijk niet kan. Daarnaast moet er natuurlijk gewoon geld binnen komen en zal die collega dus ook zo lang mogelijk door blijven werken, dat vind ik niet gek. Om eerlijk te zijn vind ik dat iets tussen haar en haar baas en ik vind het ook niet jou zaak om je daarmee te bemoeien. Jou collega heeft (neem ik aan) afspraken gemaakt met haar baas en deze zal ook in de gaten houden in hoeverre dit door kan gaan en in hoeverre er met deze persoon rekening kan worden gehouden, daar moet jij je gewoon niet mee bemoeien. :)

Als ik jou was zou ik er dus voor zorgen dat je een verklaring van een psycholoog of huisarts hebt waarin iets omtrent jou gezondheid staat en ga dan eens om de tafel met je baas om te bespreken wat mogelijk is. Tijdens dat gesprek moet je je niet gaan vergelijken met de collega die je hier noemt, want dat is in mijn ogen geen reële vergelijking. ;) Probeer het 'Waarom zij wel en ik niet?!' los te laten en je alleen te focussen op voor wat voor jou op dit moment het beste is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:58

Dit is inderdaad wat je heel veel ziet in de lekenwereld. Als iemand niet 'zichtbaar' ziek is, is het vaak aanstellerij. En ik werk zelf in de zorg en ik betrap mezelf er wel eens op dat ik mezelf ook wel eens afvraag of mensen hun aandoeningen niet net wat aandikken om er voordeel uit te hebben (omdat je het niet kunt zien..). En ik merk ook dat het soms heel ongeloofwaardig overkomt als een 'gezond' iemand tegenover je zit en vertelt dat ze eigenlijk niks meer kan. Natuurlijk weet ik vaak iets van de achtergrond van deze mensen, en ben ik zelf ook iemand met onzichtbare hoofdpijnklachten. En ook ik heb wel eens een smoesje gedaan dat ik met migraine op bed lag bij een vervelende afspraak of iets dergelijks. Maar ik ga gewoon werken met hoofdpijn.
Ik vind het absoluut niet correct dat bij iemand waarbij het aantoonbaar is, dat zij ontzien wordt en de ander met exact dezelfde symptomen niet ontzien wordt, maar ergens snap ik dat wel.
Medisch gezien heeft persoon A (waar het te zien is) een diagnose. En dus een behandeling en dus moeten mensen in haar omgeving en zij zelf de behandeling en raad van de arts opvolgen. Persoon B (waarbij het niet te zien is) heeft geen diagnose, enkel vagen klachten die niet verklaard kunnen worden. Feitelijk gezien is niet eens zeker dat het om dezelfde aandoening gaat (alleen dezelfde symptomen). Als zoiets niet medisch vastgesteld kan worden, kan het ook zijn dat deze persoon B gewoon alles overneemt van persoon A omdat die mooi chill werk heeft. Dit zal uiteraard niet het geval zijn, maar omdat er niks te zien valt kan het wel.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:00

Ik ga er ook niet tussen zitten hoor. Maar mijn collega roept haar voordelen graag rond. We hebben er samen ook hele open gesprekken over. Het verschil steekt gewoon bij mij.
Ik heb overigens gewoon een officiële diagnose en bijbehorend plan van aanpak. Ik ben bij een Arbo- arts en mijn prognose is goed volgens haar (en mij). Ik ben dan ook deels nog ziek gemeld om deze behandeling te kunnen volgen. Over deze uren word mijn salaris gekort.
Mijn collega is niet ziek gemeld en werkt al jaren minder uren, maar krijgt gewoon volledig salaris. Ik niet, ik word gekort en straks deels ontslagen.
Ik snap ook dat er anders gekeken wordt naar zichtbare ziektes, dan naar psychische aandoeningen, maar bij mij blijft het gevoel dat het nogal oneerlijk is op deze manier.
Mijn Arbo arts zei vandaag dat ze toejuichen dat werknemers op deze manier mensen aan het werk proberen te houden, maar gaf ook aan dat dit bij mij dan ook eerlijker had gekund.
Overigens nogmaals: ik misgun het mijn collega niet ( alhoewel ik wel vind dat ze er niet zo te koop mee moet lopen), naar ik had mezelf deze aanpak zo gegund.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:08

Heb je dat al besproken met je leidinggevende?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 21:57

Nee, dat is geen optie. De verstandhouding is er de afgelopen tijd niet beter op geworden en haar verweer is toch standaard dat ik het verkeerd zie.
Ik hoef ook niet echt een oplossing in dit topic. Wilde meer mijn verhaal kwijt en horen hoe anderen daar over denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 15:08

Je hebt dus collega A met een aantoonbaar probleem die ondanks alles binnen haar kunnen wil blijven werken en blijven proberen en collega B die weinig kan aantonen maar wel ontzien wil worden...

Vind je het objectief gezien écht vreemd dat het bedrijf meer energie wil steken in collega A?
Stap richting een psychiater, zorg dat het aantoonbaar wordt en de baas kan er wat mee.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 16:39

Zo Ayasha; wat een over trokken, kort door de bocht reactie.
Ik zou zeggen lees het topic nog maar even door voor je reageert. Je slaat de plank echt volledig mis.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 16:48

Ik ga dan toch exact hetzelfde lezen als ik nu gedaan heb? :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:09

TS heeft wel een diagnose en wordt niet alleen niet ontzien maar zelfs extra belast met het werk van de andere collega.

zo simpel is begrijpelijk lezen.

Ik vind het wel schandalig. Psychische problemen komen vaak harder aan bij een patiënt juist omdat er geen gericht behandeling kan plaatsvinden is dit extra zwaar. Niemand wil een probleem hebben waar de vinger niet op de zere plek lan worden gelegd. Deze mensen twijfelen denk ik al genoeg aan zichzelf want hoe kan het dat je je zo voelt zonder lichamelijke klacht.

Ik herken dit tenminste en was blij dat mijn probleem uiteindelijk lichamelijk bleek (anders was het ook psychisch en ga dat maar eens oplossen :S ).

Sterkte TS

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:13

Maar de ander loopt ook gewoon bij de arbo arts vermoed ik? Gezien die (iig bij ons) beslist over of het veilig is om te werken en in welke omstandigheden.
Dan moet deze vraag toch bij de arbo arts komen en niet bij de baas?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 17:37

Dank je Verosjaak! Alleen ben ik niet degene die de extra belasting van deze leerkracht moet opvangen. Dat doet een andere collega.
Ayasha; het probleem zit er juist in dat die collega niet ziek gemeld wordt en dus niet bij de Arbo arts loopt. Er wordt van alles gedaan om haar te ontzien.
Ik heb ook een diagnose, ben wel ziek gemeld en loop wel bij de Arbo.
Bij mij is de prognose voor volledig herstel goed. Bij haar is de ziekte progressief en zal er zeker geen verbetering optreden.
Voor de duidelijk is het misschien handig om te melden dat we allebei leerkracht zijn. Ik werk al bijna 6 mnd weer 3 vd 4 dgn en wordt niet beter gemeld en mag niet mijn volledige dagen weer gaan werken. Ik doe op de dgn dat ik nu werk mijn volledige takenpakket zelfstandig en ik heb gewoon alle bijbehorende verantwoordelijkheden.
Mijn collega deelt een klas met iemand, gaat dagelijks direct na de lessen weg, hoeft geen enkele verantwoordelijke taak te doen ( vergaderingen, rapporten, opruimen, ouderavonden etc), werkt in de feestmaanden maar 50% en mag kiezen wat ze op haar werkdagen in de klas doet. Alle dingen die zij niet doet, moet haar duo collega dus opvangen en die is hier niet van te voren over ingelicht. En deze collega is niet ziekgemeld. De enige concessie die zij heeft moeten doen is dat ze geen eigen klas meer krijgt.
Misschien verduidelijkt dit het verhaal wat meer.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:38

Nee ts, is niet echt eerlijk vind ik. Ik zou toch een gesprek aanvragen.
Wie is het hoofd van jou hoofd? Kan je daar geen gesprek mee aanvragen?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 17:40

ik heb mijn gevoel ook aan de Arbo arts uitgelegd en haar reactie was: zo willen we graag dat bazen met hun werknemers om gaan.
Ze zei ook dat het dan wel anders aangepakt had kunnen worden bij mij.