Bang dat buurman weer langskomt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ScarOfWars

Bang dat buurman weer langskomt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 00:19

Hi allemaal..

Zoals de titel al zegt, ik ben bang dat mijn buurman weer langskomt..

Allereerst, mijn buurman is een veteraan en heeft vroeger vreselijke dingen meegemaakt.

Ik vond hem altijd al Wat apart, tot een paar maand geleden..

Onze buurman, ik noem hem even S, begint heel veel alcohol te drinken als hij last heeft van herinneringen van de oorlog.
Een paar maand geleden ging het helemaal mis. Wij, en zijn familie, weten dat hij zo kan zijn, alleen op dat moment kwam ie ineens bij ons binnen, bebloed. Hij was duidelijk dronken en trilde helemaal. Zijn lichaam zat in een delirium.
Ik ben toen maar naar boven gegaan.
Mijn ouders hebben contact gehad met zijn broer en S is even later opgehaald door polities en ambulance en is toen voor een maand in een kliniek geweest (2 week meer dan normaal). De politie weet trouwens van hem af, er is een paar dagen geleden nog een agente langgegaan om te vragen hoe het ging, etc.

Sindsdien Ben ik bang dat hetzelfde weer gaat gebeuren, dat ie weer bebloed binnenkomt..
Mijn ouders zeggen dat ie sws niet meer bij ons langskomt als ie zo ie, omdat wij zijn broer hebben ingelicht en al dat.
Maar alsnog voel ik mij niet prettig, ik weet ook dat het nu ook weer mis is en dat S volop aan het drinken is en dat maakt het voor mij niet makkelijker..

Morgen ben ik ook nog eens alleen thuis, ook dat maakt het niet beter.

Ik vind het zeker erg voor S, maar het liefst sluit ik mijzelf op in de badkamer, nadat ik alle deuren op slot heb gedaan totdat iemand weer thuiskomt..

Wat ik met dit topic wil bereiken? Ik wil het van mij afschrijven..
En misschien dat iemand tips heeft, want tja, dit is niet ideaal voor mij, om elke dag bang te zijn dat het weer gebeurt.

Sorry als het verkeerd staat En als er spelfouten in staan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 01:07

Hoi ja dat is naar om mee te maken maar als jij alle deuren op slot hebt ben je veilig en als je hem ziet bel je de politie en ga je naar boven.

Sincere

Re: Bang dat buurman weer langskomt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 01:16

Wat een heftige situatie!
Begrijp goed dat je angstig bent, dat hij weer aan de deur zal staan.
Zoals @Franka75 al zei; deuren op slot en de politie bellen wanneer het mis gaat.
In de tijd dat hij zo ver is dat hij een raam ingooit, staat de politie al voor de deur.

Succes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 01:18

Er is toch niets gebeurd?
Hij heeft jullie toch niets aangedaan of bedreigd?

Probeer jezelf voor te houden dat hij zelf het meeste gevaar loopt en zorg desnoods dat je niet alleen thuis bent als je werkelijk zo bang bent.
Maar zouden je ouders je echt alleen laten als het niet verantwoord was, denk je?

En wat Franka al zegt: ben je alleen en voel je je bedreigd, houd dan alles goed dicht en bel 112 :(:)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 01:34

Ik zou contact opnemen met een wijkverpleegkundige en je zorgen vertellen.. Zeker omdat hij al kliniek etc gehad heeft.
Wij hebben hier in de straat ook een man wonen, is helemaal de weg kwijt geraakt nadat zijn vrouw is overleden en drinkt ook veel. Als ie in een dipje zit gaat ie op elke manier aandacht vragen (door de straat schreeuwen dat ie zichzelf naar zijn vrouw gaat helpen en datsoort dingen)
Hij heeft ook in een kliniek gezeten etc.
Als wij/buren merken dat hij weer achteruit gaat bellen we de wijkverpleegkundige, vanuit hun gaat er dan iemand langs om te praten met hem en meestal gaat het dan weer beter met hem.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 04:30

Ik snap dat het eng is hoor :j
Doe iig alles op slot, en als je denkt dat de buurman komt, bel je ouders en dan de politie, die komen je dan vast helpen :j

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 05:52

Bedankt voor alle reacties.

Het 'voordeel' voor mij is dat ie niet zijn huis uit komt, maar op de een of andere manier stelt me dat niet gerust.

Ik zal kijken wat Ik met jullie reacties kan doen!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 07:38

Ik denk dat het beeld/moment de vorige keer heel veel indruk op je heeft gemaakt. Heb je er goed over gepraat met je ouders of iemand anders?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 08:59

De kans dat hij jou wat gaat doen is klein. Je bent geschrokken de vorige keer, maar er is niets ernstigs gebeurd met jullie zoals ik jou post lees. Probeer dat dan ook voor ogen te houden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:04

Arme buurman heeft hulp nodig.
Misschien wel een speciale veteranenhulphond.

Maar dat neemt niet weg dat jij geschrokken ben.
Als je toch alleen thuis blijft, alle deuren op slot en een telefoon bij de hand.
Puur voor jouw geruststelling.

Je zou ook naar een vriendin of familie kunnen gaan.

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:07

Het heeft ook veel indruk op mij gemaakt. We hebben Het er ook over gehad en mijn ouders hebben gezegd dat ik gewoon de deuren op slot moet doen en dan gewoon TV kijken of met de hond klieren.

@ikkkke ik zal dat zeker proberen om dat voor ogen te houden!

@luuntje, ik denk niet dat zo'n hond gaat helpen.. Toen S terug kwam van de kliniek greep hij na een paar dagen al weer naar de fles..
Hij heeft zeker hulp nodig.. maar ja, wat kan je als buren doen? Wij gaan niet zomaar naar binnen, al helemaal niet als hij zo is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:13

Ik denk dat het verstandig is om meer over je gevoelens te gaan praten ivm die gebeurtenis in plaats van telkens te horen krijgen hoe iedereen hem buiten de deur gaat houden. De logische kant is duidelijk niet waar de schoen wringt :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:14

Praten! Jijzelf moet praten, met je ouders, met je huisarts. Het is voor jou een traumabeeld dus denk dat dat het belangrijkste is te verwerken. Het lijkt iets kleins, maar kan iets groots worden!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:19

ScarOfWars schreef:
Het heeft ook veel indruk op mij gemaakt. We hebben Het er ook over gehad en mijn ouders hebben gezegd dat ik gewoon de deuren op slot moet doen en dan gewoon TV kijken of met de hond klieren.

@ikkkke ik zal dat zeker proberen om dat voor ogen te houden!

@luuntje, ik denk niet dat zo'n hond gaat helpen.. Toen S terug kwam van de kliniek greep hij na een paar dagen al weer naar de fles..
Hij heeft zeker hulp nodig.. maar ja, wat kan je als buren doen? Wij gaan niet zomaar naar binnen, al helemaal niet als hij zo is.

Je kunt als buren helemaal niets doen in zo'n situatie, en dat moet je ook niet willen. Dat is aan hulpverleners en familie.
Natuurlijk ben je er voor zo iemand, als nodig en mogelijk, maar voor de rest: niets mee doen.

Het moment dat hij bebloed binnenkwam heeft waarschijnlijk nog meer indruk op je gemaakt dan je zelf denkt. Maar zoals ik lees is hij bij jullie om hulp komen vragen, en heeft hij gewoon aangebeld?

Ik denk dat je nergens bang voor hoeft te zijn. Jouw ouders zijn zo vriendelijk geweest de man binnen te halen en hulp voor hem te zoeken. Als hij ooit aan de deur staat en je bent alleen, dan hoef je hem helemaal niet binnen te laten. Je belt gewoon 112 en laat het hun oplossen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:22

Mij klinkt het ook alsof het beeld van hem een behoorlijke indruk op je heeft achtergelaten. Wat helemaal niet gek is!
Het belangrijkste en fijnste voor jezelf lijkt mij om met een professional hierover te gaan praten zodat je het een plekje kan geven voordat het iets heel groots word wat je leven misschien gaat beheersen. Via je huisarts kan je hier een verwijzing voor krijgen.

Echt doen, is niets om je voor te schamen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:24

Het kan ook zijn dat het zo is blijven hangen omdat je naar boven bent gegaan en het niet afgesloten hebt oid.

Waarom bel je niet eens overdag aan, desnoods met een ouder erbij, om te vragen hoe het met hem gaat? Bak een cake en ga op de koffie. Dan kan je brein het misschien beter afsluiten. Of drinkt hij al om 10u in de ochtend?

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:36

Ik weet dat praten hét belangrijkste is wat Ik moet doen, en Ik wil het ook zeker gaan doen.

@Amaris Hij kwam binnenlopen, Hij is achterom gegaan. Hij kwam af en toe langs.
En Ik denk ook wel dat dat inderdaad hetgeen is wat het beste is om te doen, gewoon 112 bellen zodra hij langskomt.

@phormicola Dat zou het ook nog kunnen zijn, weet het haast wel zeker.. Maar ik ben, zodra mijn pa hem thuis ging brengen, meteen naar beneden gegaan en daar heb ik met mijn moeder en broer er wel over gepraat.
Sorry, maar dat ga ik écht niet doen. Hij is heel ver heen als hij dronken is en wij zijn er haast wel zeker van dat ie ''s ochtends ook al drinkt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:39

Wat hier al vaker is gezegd, zoek hulp voor jezelf. Dat jij zegt dat je je het liefst in de badkamer zou opsluiten wanneer je alleen thuis bent, is niet goed. De optie doorverwijzing via huisarts is hier al aangedragen. Misschien dat de stichting Slachtofferhulp je ook zou kunnen helpen?

Je hebt iets traumatisch meegemaakt, onderschat de gevolgen voor jezelf niet!

Heel veel sterkte voor je.

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:45

Dat is ook nog een optie, maar wat ik mij dan afvraag is, waarom heb ik er alleen last van? Mijn ouders en broer waren er ook en die lijken er geen last van te hebben. Ben ik dan gevoellig voor Dat soort dingen?
Aan de andere kant, heb ik van Dat moment wel iets geleerd.. maar das een ander verhaal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 09:49

Niet iedereen is hetzelfde, jij hebt er duidelijk meer last van dan je familie. Misschien toch maar eens een gesprek met je ouders aanknopen dat je er behoorlijk van onder de indruk was. Jezelf preventief opsluiten op de plee, terwijl je persoonlijk niet bedreigd bent geweest door je buurman is niet de juiste methode. En misschien kun je eens langs gaan bij de buurman en een praatje met hem aanknopen. Gewoon over de koetjes en de kalfjes, dan zul je misschien ook zien dat hij niet 'eng' is en ook een man van vlees en bloed die veel heeft meegemaakt. Vind je dat te ver gaan, eventueel met zijn familie.

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 09:56

Dat weet ik. Ik sluit me ook echt niet op, maar soms voelde dat het veiligst, maar ik doe het niet.
Ik zou het iig onthouden.

Ik voel me in ieder geval beter sinds ik dit topic heb geopened. Dus ik denk, zodra mijn ouders terug zijn vanavond, dat ik het er met ze over ga hebben, en vanmiddag even met mijn broer erover praten.
En ik wil iedereen bedanken voor de reacties :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:19

Het maakt niets uit dat anderen er geen last van hebben :) Zo heb ik een idioot trauma van een simpel dood vogeltje op een perron. Maar ik kwam net terug van mijn vader bezoeken in de gevangenis, dus ik was al extra kwetsbaar.

Misschien stond je net op dat moment extra open. Hoe het komt maakt niet uit. Je mag er gewoon professionele hulp voor krijgen. En doe dat voordat het in je dagelijkse routine vast geroest zit :)

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 10:25

Ik ga sws vandaag praten met mijn ouders en broer, hopelijk helpt dat ook. Het zit ook een beetje tussen mn oren hoor. Mijn vader heeft wel gelijk town hij zei dat de buurman zeker niet meer bij ons langs zal komen, aangezien wij 'zijn vertrouwen hebben verpest'
Verpest is niet het woord wat Ik zocht, maar het komt ong. Op hetzelfde neer.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:28

Tuurlijk zit het tussen je oren. Maar dat maakt het niet minder echt.

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 10:36

Dat klopt, maar het dringt langzaam tot me door dat ik eigenlijk nergens bang voor hoef te zijn.. Dan voel ik me toch wel even knullig