dit is het allereerste topic dat ik open
Ik vroeg mij af of er meer bokkers zijn die hun kind(eren) twee of meertalig opvoeden (of dat in geval van grote kinderen al gedaan hebben), en daar ervaringen over uit willen wisselen?
Wij, wonend in Nederland, voeden onze kinderen tweetalig op, mijn man in het Nederlands en ik in mijn moedertaal Engels. We hebben vier kinderen: mijn stiefzoon van zes (woont 24/7 bij ons), mijn nichtje dat ook definitief bij ons woont en ook zes is en onze tweeling die 7 juli geboren is (en voorlopig dus nog niet praat
). Mijn man en ik spreken onderging Nederlands en ik spreek Engels alleen tegen onze kinderen. Als er bijvoorbeeld vriendjes komen spelen spreek ik Nederlands om ze niet buiten te sluiten. Natuurlijk zit er aan tweetalige opvoeding veel voordelen en zo.
Maar eerlijk gezegd vind ik het nogal veel gedoe
zeker sinds de komst van de tweeling twijfel ik behoorlijk...Vandaar ook dat ik mij afvraag: hoe doen andere bokkers dat? Wanneer spreek je welke taal in welke situatie? Dus niet alleen tegen je kinderen maar ook onderling met je partner. En als je kind vriendjes mee uit school heeft, wat spreek je dan met je kind? Hoe 'corrigeer' je als je kind tweetalen door elkaar gebruikt zonder te 'zeuren'? Of negeer je talen door elkaar gebruiken?
En hoe ging dat met het leren schrijven en zo? Mijn oudste twee kinderen gaan na het vakantie naar groep 3, en ergens ben ik toch bang dat hen Nederlands zal achter zijn op rest van de klas
Ik hoop dat er bokkers zijn die goede tips hebben of tegen zelfde aan lopen etc.
Ik denk inderdaad dat de balans wel goed moet zijn. Hadden we in Engeland gewoond, was ons Nederlands waarschijnlijk vrij slecht geweest.
ja, Engels is echt wereldtaal dus zie ook wel de voordelen er van en wil er ook niet mee stoppen maar vraag mij gewoon soms af waarmee we zijn begonnen
)