Wat zouden jullie doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 12:26

Beste bokkers

ik zit in een licht dillemma en ben op zoek naar verschillende meningen :)

Enkele maanden terug heb ik een 2dehands auto gekocht die ik WA+ verzekerd heb. Dit bedrag komt uit op 110 euro per maand.
Inbegrepen in deze verzekering zit buiten de WA ook nog ruitschade, diefstal etc.

Nu ben ik net 20 jaar en heb ik nog geen schadevrije jaren. Mijn bedoeling is om de schadevrije jaren echt op te bouwen om de premie omlaag te drukken.

Ik ben er dus over aan het nadenken mijn verzekering terug te zetten naar enkel WA. Dit is per maand een stuk goedkoper. Daarnaast ben ik eigenlijk niet van plan schade op te geven omdat ik die premie laag wil houden.

Echter, is dit verstandig?

Ik hoor jullie meningen graag :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:32

Hoeveel koste de auto, wat voor auto is het, hoe oud is de auto?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:35

Hoe oud is je auto en wat is de waarde? Je verzekert dingen die je zelf niet kan of wil opvangen, dus stel jij hebt 20.000 euro op je bankrekening en je auto is 5000 euro waard, dan kan je ervoor kiezen om hem alleen WA te verzekeren. Als je hem dan in de soep rijdt dan kan je gewoon een nieuwe kopen.

Schade opgeven zou ik van de situatie af laten hangen, gaat het om een paar honderd euro omdat je een kras hebt gemaakt, dan kan dat zomaar de beste optie zijn. Maar als het om duizenden euro's gaat kun je het toch beter wel gewoon door de verzekering laten oplossen.

Maureen_M

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 12:39

Het is een alfa romeo uit 2003, aankoopprijs ligt onder de 2000.

Ik heb helaas niet zoveel op mn bankrekening maar wel genoeg om kleine dingen op te lossen. Verder zou ik schade boven de aankoopprijs niet laten maken. Dat gaat me dan net iets te ver.

Sorry voor de weinige informatie, was weer een beetje te snel :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:41

Maureen_M schreef:

Ik heb helaas niet zoveel op mn bankrekening maar wel genoeg om kleine dingen op te lossen. Verder zou ik schade boven de aankoopprijs niet laten maken. Dat gaat me dan net iets te ver.

Voor zo'n auto zou ik echt geen wa+ doen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:42

Inderdaad, mijn ibizatje uit 2005 (gekocht voor 3500 destijds, 4 jaar geleden) heb ik alleen WA staan.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:42

Ik heb toevallig onlangs ook een auto gekocht, waarde ook <2000. Mij werd geadviseerd (door de verzekering zelf) om de auto slechts WA te verzekeren. Dit heb ik dus ook gedaan. Scheelt maandelijks veel geld, wat je kan sparen voor als er wel iets gebeurt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:48

Op zoek naar een andere verzekeringsmaatschappij. Ik heb goede ervaringen met Fairzekering. Die werken met een korting. Je krijgt een chipin in de auto. Die houd bij hoe je rijd. Hoe hard/vaak je remt en hoe hard je optrekt en rijd. Daarnaast houd hij ook je routes bij. En je kan alles via een app en website bijhouden. Mocht je nou een ''groene score'' halen krijg je 35% van je maandpremie terug. Haal je een Oranje score krijg je 10% terug, en bij een rode score uiteraard niets.
Helaas doen ze geen bedrijfswagens, want anders had ik deze auto daar ook verzekerd. En het is echt niet zo dat je als je 1x of 2x goed remt je gelijk rood bent. Als je netjes rijd, kan dat allemaal makkelijk. Maar het motiveert wel nog netter te rijden. En daardoor ook zuiniger. Want veel remmen en hard optrekken is natuurlijk niet zuinig. Ook je verbruik word bijgehouden dacht ik.

Ik had bij hun een 307 hatchback 2.0 diesel verzekerd. WA+ en ik was 50.- per maand kwijt, en dan kreeg ik nog geld terug iedere maand.
Reden voor WA+ is aanrijding met wild, ruitschade en dat soort extra's. Dat vind ik dit bedrag wel waard. :) Ik heb overigens die verzekering gehad, toen ik 3 of 4 schadevrije jaren had.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 11-08-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 12:53

Hannanas schreef:
Maureen_M schreef:

Voor zo'n auto zou ik echt geen wa+ doen

Ik heb de mijne (nu 2002, de vorige 1999), altijd WA+.
Dit omdat ook ruit en hagelschade is meeverzekerd.
Heb al regelmatig een steenslag laten maken (en eenmaal hagels schade laten uitkeren) en mijn kosten voor de + er zeker wel uit.

Bij mij is het verschil in WA en WA+ niet zo heel groot (lees: 1 E verschil).
Heb dan ook al de hoogste korting op gebouwd.
Zit er zelfs aan te denken om mijn huidige auto all risk te verzekeren (kost 7E per mand meer).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 13:08

Ik betaal momenteel met de WA+ ongeveer 35 euro per maand meer, dus dat maakt voor mij dan wel het verschil

@kiwiwitje: Dat klinkt wel goed! Is dat ook voor de beginnende bestuurders?

En inderdaad. Ik zat er zelf aan te denken dat als ik eens iets heb zoals een sterretje in de ruit of dergelijke dit gewoon uit eigen zak te betalen van het geld wat ik bespaar op de verzekering.

Dan ga ik denk ik toch maar terug naar de gewone WA :) hartelijk bedankt voor jullie reacties

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:10

13 jaar oud zou ik alleen WA doen. Check je raampjes even op butsen en scheuren en zet desnoods die 35 p.m. opzij op je spaarrekening onder het mom voor de nieuwe auto straks :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 13:12

Ik hoop nog heel erg lang met deze auto te kunnen rijden!! :D

Daarnaast heeft mijn vader een naaste vriend die altijd mijn auto checkt en ook repareert voor keuringen enz. Die wilt me hier en daar nog wel eens wat spekken omdat hij me heel graag met mn autootje helpt :)

Ik ben nu inderdaad al geld opzij aan het zetten omdat hij in oktober gekeurd moet worden. Van te voren krijgt hij dan nog een grote beurt zodat alles weer lang mee kan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 13:14

Heb net eventjes ingelogd op de website van Centraal

Ik betaal voor de WA 80.38. De WA+ is 110,75. 30 euro per maand verschil dus. Opzich lijkt het niet zo'n enorm bedrag maar over enkele jaren gaat dit wel wat meer zijn natuurlijk.

Weten jullie toevallig hoeveel ik per schade vrije jaar minder zou gaan betalen, met alleen de WA?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:15

Dat verschilt per maatschappij en zul je zelf even na moeten kijken.
Let ook op hoeveel je terug valt na schade.
Want soms kan goedkoop duurkoop zijn.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 13:18

Maar moet je schade altijd opgeven muv ongelukken met andere?

Mijn ouders hebben bijvoorbeeld 80% no claim maar hebben bijvoorbeeld wel eens de auto in de prak gereden maar dit niet opgegeven aan de verzekering. Ze hebben de auto zelf laten maken toen en vervolgens nog lang ermee rond kunnen rijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:23

Schade gereden moet je altijd opgeven ja.. Ook als ze niet jouw schuld waren. Als de verzekering hier achterkomt is het een reden om de verzekering op te zeggen.

Maar als je het bedoelt dat er een deukje in je auto zit door een paaltje en je doet hier niks mee bij de verzekering dan is het een ander verhaal.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 13:26

Ja bedoelde inderdaad met een deuk of dat je plots een ster in de voorruit hebt zitten

Schade naar andere toe moet inderdaad opgegeven worden, is wel zo netjes :) :')

Ik ga straks naar de maatschappij bellen. Heb uitgerekend in zn totaal en die 30 euro per maand kan ik goed gebruiken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:28

Mijn auto is uit 2001 en die is WA+ verzekerd maar die verzekering is lang niet zo duur. Waar ben je verzekerd?

Ik heb trouwens een no claim beschermer voor €5,- per maand.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 13:33

Centraal beheer achmea

Toch heb ik zo'n online vergelijking gedaan en zij kwamen er als een van de goedkopere eruit. Omdat centraal beheer toch vrij bekend is heb ik voor hun gekozen.

Daarnaast ben ik 20 jaar, heb mijn rijbewijs ook net pas behaald (1 juni 2016) en dit is mijn eerste auto, dus 0 schadevrije jaren. Denk dat het daarom zo duur is

Of ik heb echt iets doms gedaan :') ?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:35

Ik ben ook bij centraal beheer, en ik krijg wel korting via de werkgever en ben 25 maar ik betaal voor alle verzekeringen bij elkaar. Huis, auto etc. €131,- bij elkaar. Vreemd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:41

Gewoon nogmaals kijken via independer ofzo :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 13:46

Bij independer komt dit advies eruit gerold, het is wel duidelijk zo denk ik :')

Expert advies

Je auto is 13 jaar oud. Daardoor is de waarde van je auto inmiddels flink gedaald. Als je een uitgebreide verzekering neemt betaal je veel premie, terwijl je weinig meer terug krijgt voor je auto.

Ik raad je daarom aan je auto alleen WA te verzekeren. Je betaalt dan maandelijks minder premie. Als je schade rijdt en schuld hebt wordt de schade aan de tegenpartij wel vergoed. Je eigen schade niet.

Toen ik verder ben gaan klikken zag ik dat de goedkoopste verzekering volgens hun €95,- is, en dat is "Rij Compleet"

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:47

Sammie schreef:
Schade gereden moet je altijd opgeven ja.. Ook als ze niet jouw schuld waren. Als de verzekering hier achterkomt is het een reden om de verzekering op te zeggen.

Maar als je het bedoelt dat er een deukje in je auto zit door een paaltje en je doet hier niks mee bij de verzekering dan is het een ander verhaal.

Maar ik mag vervolgens wel besluiten zelf de schade te betalen en zo mijn no-claim in stand te houden.
Maar dat is dus niet bij alle verzekeraars zo?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:49

https://www.independer.nl/autoverzekeri ... GwodfPQN3A

Daar kun je berekenen wat Fairzekering voor jou doet. Ik zat daar voor 50 euro en dan had ik WA+
Ik vind 110 euro zoals je zei, wel erg hoog..
Wel is de woonplaats afhankelijk van je verzekering.
Ik vind dat altijd zo'n onzin om alleen WA te verzekeren. Je krijgt bij WA+ zoveel meer. O.a. ruitschade, aanrijding met wild. En dat zou een oudere auto niet meer waard zijn?

https://fairzekering.nl/onze-autofairzekering/

WA + autoverzekering
BEPERKT CASCO
wettelijk + schade van buitenaf
Bovenop de WA Autofairzekering ben je met deze premie ook verzekerd bij schade aan je eigen auto door bijvoorbeeld brand, diefstal, storm en ruit-breuk. Bij een auto tussen de 6 en 10 jaar wordt er vaak gekozen voor deze dekking.
Let op: schade aan je eigen auto die je zelf hebt veroorzaakt, door bijvoorbeeld een aanrijding, wordt niet vergoed. Voor de cascodekking geldt een eigen risico van 250,- euro.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 11-08-16 13:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 13:49

Alleen is independer ook weer niet zo independer hoor. Verzekeringsmaatschappijen moeten betalen om erop te staan.