Brandalarm gaat af, hoe reageer jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Brandalarm gaat af, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 22:34

Stel, je ligt te slapen in een appartementencomplex en je hoort een brandalarm (niet in je eigen appartement), wat doe jij?

Ik vraag me dit na afgelopen nacht oprecht af.

Rond 3:30 word ik wakker van het gepiep van een brandalarm, duidelijk niet die van mij. Het eerste wat er door me heen gaat is "wie staat er nu op dit tijdspunt te koken?! 8)7 ".
Dus ik trek een ochtendjas aan en ga poolshoogte nemen. Trek de deur naar de gezamenlijke gang open, en zie meteen dat het foute boel is, brand! Onze hoofddeur staat in lichterlaaie. Ik ren terug naar binnen, grijp mijn telefoon en terwijl ik met 112 bel begin ik op de deuren van de buren te bonzen. Ik roep nog een aantal keer hard 'BRAND', en word dan door 112 dringend verzocht om het gebouw te verlaten. De buurtjes hebben de boodschap gelukkig inmiddels begrepen.

Een doodnormale reactie van mezelf, vond ik.

Buiten vroeg ik mijn buurtjes of ze het alarm niet gehoord hadden? Dat hadden sommigen inderdaad niet, 3 anderen wel. Tot mijn grote verbazing is geen 1 van die drie gaan kijken wat er aan de hand was. 1 had zelfs oordopjes ingedaan en had zich nog eens lekker omgedraaid.

Dus vandaar mijn verbazing, en ik vraag me oprecht af, hoe reageer jij als het brandalarm afgaat?

Een ziekte twist aan het verhaal, de brand is aangestoken. Echt te ziek voor woorden dat je je medemens zo in gevaar brengt. Maar dat is een ander onderwerp :)

Blue_flower

Re: Brandalarm gaat af, hoe reageer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:37

Toen ik in een studenten complex woonde ging bijna elke week het alarm af... Nooit was er brand. Wel dronken mensen die een patatje wilde bakken in een normale pan vol olie zonder afzuigkap en dergelijke acties.
Bij ons moest alleen binnen aantal minuten alarm uitgedaan worden wilde de brandweer niet op de stoep staan (rekening voor alle aanwezige). Dus gingen er altijd wel een paar het pand door. Maar denk 3/4 bleef lekker in bed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:38

Ik ga idd kijken wat er aan de hand is. Mocht het alarm zich bevinden achter een gesloten deur waar ik niet door kan en hij wordt niet tijdig uitgezet dan bel ik 112 met de mededeling dat het kan zijn dat er brand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:40

ik had zelfde gedaan. Zal zelf geen risco willen lopen. Die brand alarmen zijn er niet voor niks. Anders kan je ze net zo goed niet ophangen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:41

Ik heb een jaar op de bovenste etage van een portiek gewoond. Dus als er brand uit zou breken, dan was de enige uitgang het trappenhuis en als dat geblokkeerd is het dak op. Als daar het brandalarm af zou zijn gegaan, dan zou ik echt binnen 2 tellen buiten staan.

Gelukkig heb jij goed gehandeld en op deuren gebonsd en 112 gebeld ts. Respect!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:46

Ik was ook zeker weten gaan kijken :j

Laatst ging in mijn huis ineens de brandmelder in de keuken af toen ik net in bed lag, schrok me kapot! Kind uit bed geplukt en meteen naar beneden. Was vals alarm gelukkig, waarschijnlijk stof in de melder. Er hangt nu dus een nieuwe :)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:50

Poeh. Ja als ie bij mij af zou gaan dan inderdaad meteen checken. Maar woon ook niet in een complex.
Als een alarm om de haverklap af zou gaan denk ik dat ik na 6 x uit bed springen ook wel wat minder snel ren..
Maar zo te lezen... tja. gevaarlijk om laks te worden

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:55

Als hier het brandalarm af zou gaan zou ik me denk ik helemaal kapot schrikken en gaan kijken waar de brand is en als er überhaupt brand is. Dan het huis uit gaan en 112 bellen. Ik hoop dat ik het nooit hoef mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 22:59

Super dat je meteen de buren bent afgegaan!

Ik heb het omgekeerde meegemaakt: ik woonde boven een schoenmaker dus dat rook altijd al wat apart, maar op een gegeven moment stonk mijn appartement wel heel er rokerig en kreeg ik ook het idee dat het mistig werd in mijn woonkamer. :o?
Toen er ook nog een brandweerauto met sirene en zwaailichten voor het gebouw parkeerde ben ik maar naar buiten gegaan omdat ik benieuwd was of er iets bij de buren was: bleek er brand in de schoenmakerij onder mij te zijn in de afzuiginstallatie (die onder mijn vloer doorliep |o ) met gevaar op een stofexplosie. Leuk dat ik niet gewaarschuwd was! :evaw:
Ik vroeg een brandweerman of ze de andere bewoners ook al gewaarschuwd hadden: nee, want er woonde verder niemand in het gebouw. :wow:
Hij wilde ook niet meer naar binnen want er woonde toch niemand, dus ben ik uiteindelijk zelf maar teruggegaan en heb op de bel staan duwen en op hun binnen(voor)deur staan bonzen tot zij ook naar buiten kwamen. Aangezien zij direct achter de schoenmaker woonden hadden zij niets gemerkt, maar als de brand was uitgeslagen dan hadden zij geen kant op gekund.
Heel apart van zowel de schoenmaker als de brandweer.
Dus top dat mensen als jij wel meteen het hele complex afgaan!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:26

Als ik volledig wakker had geweest, ja zeker, meteen kijken en bellen.
Echter heb ik t probleem dat ik door vrij veel heen slaap. En dan slaap ik en hoor ik 'op de achtergrond' wel een wekker, maar t besef komt pas bij m'n 6e wekker :') dus ja :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:28

Ik ga hier in huis wel altijd kijken maar die van ons wil ook nog wel eens afgaan als het heel hard onweert...

Midden in de nacht zou ik wel wat sneller reageren dan overdag denk ik.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:32

Een paar weken geleden ging het brandalarm tegenover ons. Ik had de deur open en na een paar minuten ben ik even gaan kijken. Er wonen daar oude mensen. Gelukkig had ze het zelf al door en kwam ze met een zwarte pan naar buiten :P Ik riep of alles ok was.
Ik denk als het brandalarm bij ons afgaat dat ik snel opsta en ga kijken wat er aan de hand is. Als ik het niet vertrouw bel ik gelijk 112.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:34

Ik stond laatst onder de douche toen het brandalarm af ging in de woonkamer.

Schrok me helemaal wild. Vals alarm, stond ik daar in m'n nakie te druppen :')

Als alarm gaat (in een van de andere appartementen) dan luister ik eerst wel even of 'ie snel wordt uitgezet. Maar als alarm blijft loeien ga ik wel polshoogte nemen.

Serieus aangestoken? Wie haalt het in z'n hoofd! :oo

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:51

Ben bang geworden voor brand doordat ik uit alle gaten en kieren van het huis rook zag komen. Brand achter afgetimmerde wanden, geen idee waar precies. Gelukkig heeft iemand al die net getimmerde wanden kapot geslagen en de brandlhaard ontdekt. Ik stond al met honden en paarden aan de hand in een uithoek van de naastgelegen wei. De paarden stonden dichtbij in een houten stal. Ook bang dat de boel zou afbranden terwijl de verzekering de schade niet zou dekken. Gelukkig goed afgelopen.

En zwanger en wel in turkije een calamiteit in een groot hotel meegemaakt, werd wakker van de brandlucht en ben gelijk de gang opgegaan. Veel rook. Man gewekt, 1 koffer op de weg naar buiten meegesleurd en de gang op. Veel geschreeuw en paniek bij personeel. Onderweg op deuren gebonkt en geroepen. maar toch zo snel mogelijk naar buiten. Oergevoel was baby en mezelf in veiligheid brengen. Daar zat ik in alleen een wijd hempje zonder bh op mijn koffer. Genant. Uiteindelijk bleek men er op tijd bij te zijn. Het was een oververhitte wasdroger die in brand was gevlogen.

Thuis 2 oververhitte wasdrogers meegemaakt. Ik schiet inmiddels heel erg in de paniek en stress bij brand.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 23:58

Een heel aantal jaar geleden woonde ik in een appartementencomplex waar nogal veel verloop was. Dus ik kende maar een paar andere bewoners.

Mijn appartement lag het dichtst bij de uitgang en een nacht rond 3 uur kwam er rook mijn slaapkamer binnen. Er hing toen nog geen brandalarm in de centrale hal.
Ik raakte in paniek van de rook en ben bij buren gaan aanbellen, maar alleen mijn directe buurmeisje deed open nadat ik 5 minuten heb staan bellen. De rest reageerde gewoon niet, ook niet bij het roepen van "brand!"

Met mijn buurmeisje samen heb ik 112 gebeld. Bleek dat er ingebroken was in de berging en een snowboard gestolen waarna alles in de fik is gestoken. Triest dat mensen zoiets in hun hoofd halen.

Maar TS, ik begrijp je reactie heel goed, mijne was dus hetzelfde. Ik ben wel blij dat ik nu ergens veel beter woon.

De volgende dag deden de andere bewoners heel laconiek. Helaas, van alle bergingen waren er twee in brand gestoken, en één van die twee was de mijne :( Alles weg en de hele kelder inclusief meterkasten en verwarmingsbuizen etc. moest vernieuwd worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:05

Ik ben doodsbang voor die dingen :+ , ben altijd zo bang dat hij afgaat en dat het al te laat is (hij hangt boven de trap) . Meerdere van mijn dieren staan beneden namelijk , ook een deel boven . Maar tot dusver geen alarm gelukkig , ik denk dat ik helemaal in paniekfase 1000 raak

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 00:19

Als hij normaal nooit afgaat en dan ineens wel dan zou ik hetzelfde hebben gedaan.
Hier in de hal voor mijn deur hangt ook een alarm en die gaat bijna elke dag wel een keer af. Dat is (best wel slecht) al normaal geworden. Als die afgaat ga ik dus al lang niet meer kijken. Gelukkig woon ik beneden en kan ik zo mijn raam uitvluchten. :Y)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 01:05

Ik heb 1x meegemaakt dat een brandalarm af ging. Dat was vorig jaar op vakantie.
Dat brandalarm hing niet echt op een handige plek, precies boven het gasfornuis. Mijn vader was een eitje aan het bakken en je kan het al raden, het brandalarm ging af.
Het duurde minstens 5 minuten eer dat we dat ding weer stil kregen.
Niemand die kwam kijken. De vakantieburen niet, en de eigenaresse van het vakantiehuis die in het huis ernaast woonde ook niet.
Sterker nog, 10 minuutjes later gingen de vakantieburen op pad. Ze keken niet eens onze richting op of alles wel goed ging. :n
We voelden ons de rest van de vakantie een stuk minder veilig. Het vakantiehuis + huis van de eigenaresse lagen in de middle of nowhere. Het had zelfs niet eens een adres. Dus dat was ook lastig het alarmnummer bellen mocht het nodig zijn geweest. :\

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 01:22

Woow heftig! Hoe gaat het nu met jou? Goed dat je meteen actie heb ondernomen, ik heb geen idee hoe ik zou reageren eigenlijk. Als er vaak een alarm afgaat zou ik wat minder reageren dan dat het nooit gebeurd.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:27

Je wil niet weten hoeveel mensen er niet zouden reageren, zelfde bij een inbraakalarm. Bij dit laatste zijn het dan mensen die uuuren later pas naar de politie bellen "want hier is al uren een inbraakalarm aan het afgaan, en ik kan daar niet door slapen". IDIOTEN. :')

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:28

Zal ook wel komen door de vele herhaaldelijke valse alarmen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:34

Ik reageer altijd. Vals of niet, mijn eerste reactie is kijken en wegwezen. Is het vals dan weer terug echt is bellen en mensen waarschuwen.

Goed dat je dat gedaan hebt. Snap mensen ook niet dat ze horen en omdraaien. Merk dat soms wel eens in bv een hotel of ergens anders, alarm gaat af mensen kijken halen hun schouders op en gaan gewoon door waar ze mee bezig zijn. Op eerste werk werd regelmatig oefening gehouden ook. Maar als je daar niet meteen reageerde had je een groot probleem. Sinds die tijd zit de reactie er in gehamerd.

Ook hier een keer echt alarm en gang helemaal vol met rook. Had een grappige persoon een lawine pijl in de brievenbus gepropt. Ons geluk dat er een dikke houten bak achter zat. Maar je bent dan echt zo wakker aangekleed en buiten. Pff

Sunrise19

Laatst ging bij ons ook het brandalarm af midden in de nacht.. Ik naar beneden met kind. Man naar zolder. Bleek het een oud alarm te zijn :') Hij hing niet eens meer ergens aan en besloot ineens af te gaan. Wij hebben ook zo'n melder voor koolmonoxide. Dus ik ben altijd extra bang want dat vind ik nog enger dan brand.

Sterkte TS! Hopelijk vinden ze snel de dader(s).

secricible

Ik heb het ooit meegemaakt in een hotel. Eerste wat we deden was onze spullen pakken en naar buiten lopen, logisch..
In een studentenhuis kan ik me nog voorstellen dat mensen denken "niet mijn probleem". Ik woon gewoon op mezelf, vrijstaande woning dus als ons brandalarm af gaat dan betekend dat wel dat er serieus iets is en trek ik de honden mee en ben ik weg.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 08:54

Toevallig is gister op mijn werk 2 keer het brandalarm afgegaan.
Aangezien wij het brandmeld systeem hebben en de kassa zijn waar ook het omroepsysteem zit moeten wij doorbellen naar de Supervisor en de code doorgeven waar de brand is.
Er ligt een heel protocol klaar naast de telefoon dus het enige wat we hoeven doen is het protocol volgen, heel makkelijk :)

Moet wel bekennen dat ik lichtelijk in paniek was, was de eerste keer dat ik daadwerkelijk ergens een brandalarm meemaakte die niet als oefening was zeg maar, gelukkig was het beide vals alarm!