Ongewenste cadeaus.. Help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Ongewenste cadeaus.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:17

Ik zal proberen het zo kort mogelijk uit te leggen:

Ik ken een stel al vanaf ik ben geboren. De vrouw is een narcistische borderliner. De vrouw heeft me jaren lang de grond in getrapt en alles proberen af te pakken wat ze kon afpakken. Van vrienden, tot m'n baan en zelfs moedwillig mijn schoolopleiding proberen te ruïneren.

De man leek een stuk redelijker, maar doet precies dezelfde dingen, maar dan stiekem. In je gezicht is hij de meest bereidwillige aardige man, achter je rug om steelt hij je geld en steekt een mes in je rug.

Beide willen vooral veel beter zijn dan anderen en gunnen anderen geen zonlicht.

5 jaar geleden heb ik met ze gebroken. Op aanraden van mijn vriend heb ik toch met ze gesproken. Eigenlijk waren ze zich van geen kwaad bewust en dingen die meer dan een week geleden waren 'lagen in het verleden dus hoeft niet te worden besproken'.
Het ging 2 weken goed, daarna ging het weer grandioos mis en heb ik weer het contact verbroken.
3 jaar geleden weer een gesprek gehad wat op hetzelfde neerkwam en weer ging het 2 weken normaal voordat ze weer een actie uithaalde. Daarna heb ik het contact weer verbroken en er definitief een punt achter gezet.

Dit leken ze te accepteren, tot ik zwanger raakte. Opeens wilde ze weer contact en hierbij nogmaals een bericht teruggestuurd dat ik geen contact wil (lang net bericht, zal jullie niet lastig vallen met de details). Maar toen werd m'n zoon geboren...

Tegen m'n wil in stonden ze voor de deur. Nogmaals gezegd dat ze niet gewenst zijn en weg gestuurd. Een dag later hebben ze een kraamcadeau aan de kraamverzorgster gegeven.

Met Sinterklaas stonden ze weer voor de deur.. Weer weggestuurd maar toen hebben ze het cadeau voor mijn zoon voor de deur laten staan.
Weer een bericht gestuurd met dat ik geen contact en dus ook geen cadeaus wil.

Kerst zelfde geval maar dit keer een cadeau voor m'n zoon aan mijn vriend gegeven (ik was met m'n zoon even weg).

Pasen stuurden ze een bericht dat ze het cadeau wilde afgeven en toen heb ik ze direct afgekapt en zijn ze ook niet langs geweest om het cadeau af te geven. Ik was zo opgelucht! Eindelijk leken ze het te begrijpen..

Tot nu, m'n zoontje is 1 jaar geworden en ik ben er vlak na jarig. Ditmaal hebben ze het cadeau per post verstuurd.

Wat zouden jullie doen? Weer een bericht sturen dat ik er niet van gediend ben en dat ze mijn gezin met rust moeten laten? Het cadeau terugsturen (wat geld kost en moeite kost)? Andere opties?

Sorry toch een lang verhaal..
Spoiler:
het stel zijn trouwens mijn ouders

Amandavd

Re: Ongewenste cadeaus.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:23

Ik denk dat negeren hier wellicht nog de beste optie is. Iedere keer dat je cadeau's of post krijgt meteen de kliko in. Geen berichten sturen etc, gewoon negeren. Zulke mensen leven van aandacht, hoe negatiever hoe beter.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:24

Oei, die laatste zin maakt het wel heel lastig. Kun je geen contactverbod aanvragen? Of kan dat alleen bij stalking/mishandeling etc.? Is er andere familie die jou misschien kan helpen het nóg duidelijker te maken?

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:25

Ik zou ze negeren. Kado's ergens op zolder of in een doos dumpen zodat je ze zonder veel moeite / woorden terug kan geven als ze dat opeens willen, dat zou namelijk maar zo kunnen met zulke mensen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:26

Als je ze niet wilt terug sturen, kun je ongewenste cadeau's weggeven aan een kringloopwinkel of een stichting oid?
Als je geen contact meer wilt dit wel blijven melden. Desnoods erbij vermelden dat je het cadeau hebt weggegeven (als je ervoor kiest om dat te doen), zodat ze niet gaan denken dat je de cadeaus accepteert en dat ze dat als aanleiding zien om weer contact te zoeken.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:26

Jeetje, moet naar en benauwend zijn. Ik weet niet wat je moet doen, hopelijk vind je snel een oplossing!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:34

Zou alles meteen weggooien of weggeven. En er verder geen energie insteken. Dit soort types kicken op aandacht. Helaas ook ervaring mee. Sterkte, want het is heel vervelend....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:42

Jee, wat lastig voor je zeg...
Ik zou het cadeau terugsturen, denk ik. Daarmee geef je toch wel een duidelijke boodschap af. Hoewel voor compleet negeren ook wel iets te zeggen valt.

Sterkte ermee :(:) .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:43

Jemig, die laatste zin was wel een bom zeg... Dacht eerst "gewoon negeren" maar begrijp ineens je verhaal beter en snap dat je ouders betrokken wille blijven (ondanks dat jij dat niet wil).
Ik zou de deur dicht houden, cadeaus retour afzender als dat kan en anders kringloop. Als ze in de buurt wonen gewoon voor de deur zetten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:46

Lastig, de band met ouders (hoe slecht ook) is een hele diepe.

Het klinkt of deze mensen hun best doen er wel iets van te maken.

Kan er iets misgaan met een tweejaarlijks bezoekje, kopje koffie, praatje over het weer, cadeau voor kleinzoon en daarna weer de deur uit? Soort bezoekregeling.

Moet jij wel sterk voor in je schoenen staan, want jij moet de regie nemen.
Na jaren problemen kan het zijn dat je daar emotioneel nog niet sterk genoeg voor bent?

Ben je zeker van het contact weigeren? Blijf dan gewoon je mededeling herhalen, en berg de cadeautjes op waar je ze kwijt wil.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:48

Amandavd: ja klopt. Alle aandacht vinden ze geweldig. Dat ik geen contact meer met ze wil vonden ze ook super want dan konden ze weer zielig doen tegen anderen.

Onbarefeet: helaas kan dat pas als ze een gevaar vormen of het vaker doen. Ze blijven net binnen alle regels zodat ik eigenlijk niks te klagen heb.. Familie snapt de toestand niet zo goed. Ze gaan met beide partijen om en snappen dat die niet bij elkaar komen. Maar echt begrijpen doen ze het niet.

Gruis: dat is nog wel een goede. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een rekening zou krijgen van een cadeau..

Mairead: maar hoe lang blijf je dit melden? Ik heb ze in 5 jaar 1x gesproken en toen weer aangeven dat ik niks meer met ze te maken wilde hebben. Elke keer na een cadeau stuur ik precies hetzelfde berichtje waar ik geen reactie op krijg en weer komen ze met een cadeau.. Hoe lang ga je door?

Sanguine: vreselijk benauwend en in m'n eigen ruimte aangetast. Geen idee meer wat ik moet doen om ze te laten stoppen..

Twiggy2008: ze kicken inderdaad op de aandacht. Maar weggooien van mijn cadeaus kan ik, maar die van m'n zoon vind ik moeilijker. Wat als hij er later achter komt dat ik cadeaus weg gooi? Denk niet dat me dat in dank wordt afgenomen.. Ondanks dat het van 'niet zulke lieve mensen' afkomt.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:55

Marie_anne: die boodschap wil ik inderdaad afgeven. Echter weet ik niet zeker of dat doordringt..

Secricible: ja daarom dacht ik dat toch maar te vermelden, misschien toch wel handig, Haha.
Echter denk ik niet dat ze betrokken willen zijn maar puur aandacht willen van iemand. Het cadeau komt altijd via iemand of de rest van m'n familie weet er vanaf (wat mij weer in een kwaad daglicht zet en o wat zijn ze zielig).

Kelly_ann: ik denk dat een tweejaarlijks bezoekje inderdaad kwaad kan. De 2 keren dat we overnieuw zouden beginnen heeft me de eerste keer mijn baan gekost en de tweede keer 50.000 euro. Ik wil niet weten wat ik de volgende keer dat ik ze een kans geven kwijtraak..
Bericht kopieer en plak ik elke keer dat ze een cadeau gaven of contact zochten. Helaas nooit reactie op dat bericht.. En nooit stoppen ze. Hoe lang gaat dit nog door?

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:59

Wij hebben geen contact meer met mijn schoonmoeder, wegens een aantal redenen.
Ook zij stuurde elke keer kaartjes en cadeaus voor de kinderen.

Alles wat wij via de post ontvangen van haar gaat retour afzender incl. De cadeaus.
Cadeaus die bij de deur afgegeven worden door worden heringepakt en gaan in de cadeau kast voor vriendjes.

Hard is het wel, maar ik hoop dat ze het zo wel gaat begrijpen.
Kind ziet dit natuurlijk ook wel, en als ze oud genoeg zijn ligt de keus bij hun voor contact, maar ik en mijn man met mij gaan het niet voor ze doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:05

Zie nu pas dat het om je ouders gaat.... Dan zou ik de cadeaus bewaren, omdat terugsturen ze weer aandacht geeft. Ik begrijp heel goed dat het soms echt beter is, de keuze te maken om met ouders te breken. Leg het je zoon later uit. Want vragen komen er toch. Het zal altijd lastig blijven, maar soms moet je doen wat beter is voor jezelf en wellicht ook voor je kind.... Sterkte!!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-08-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:05

Negatieve aandacht is ook aandacht. Denk dat je vaak genoeg hebt aangegeven geen contact meer te willen. Met negeren krijgen ze geen aandacht, dus dat zou ik doen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:08

Als ze in de buurt wonen zou ik steevast de cadeaus voor hun deur achterlaten. Elke keer weer. Wie weet begrijpen ze dan de hint. Post zo veel mogelijk retour afzender. Snap dat je er geen geld aan uit wilt geven om iets retour te sturen, indien terugsturen/afgeven geen optie is dan bewaren voor een verjaardag van een ander of gewoon weggeven.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:12

Paulina schreef:
Amandavd: ja klopt. Alle aandacht vinden ze geweldig. Dat ik geen contact meer met ze wil vonden ze ook super want dan konden ze weer zielig doen tegen anderen.

Oef....dit klinkt heel erg als mijn ouders.
Ik heb dan weliswaar een andere geschiedenis maar het komt op hetzelfde neer.

Enige advies wat ik voor je heb is het gewoon te negeren.
Die ik ook al ruim 15 jaar.....helpt niet altijd....afgelopen kerst voor heeft eerst geen kaartje gehad. Met Pasen wel weer iets voor mijn dochter. Die is nu ook over 2 dagen jarig dus ben benieuwd of er nu nog wat volgt.

Steek je energie in andere dingen, zo te lezen heb je een mooi gezin om voor te leven ;)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 19:20

Degene die negeren adviseren, is dat dan het cadeau uitpakken en tussen zijn speelgoed zetten en de leuke cadeaus voor mij gewoon gebruiken en loslaten dat het van hun vandaan komt;

Of

Is dat niet uitpakken en op zolder bewaren voor iemand anders zijn verjaardag;

Of

Weggooien?

(Een paar heb en daar wel een uitleg over gegeven maar sommige laten dat open en ben benieuwd voor welke optie zij kiezen)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:22

Ik zou het lekker op zolder bewaren, kun je er eventueel een ander mee blij maken. Als je t zelf zou gebruiken word je denk ik toch weer de heletijd aan ze herinnert.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:23

Bewaren voor een andere verjaardag of terugbrengen (als dat qua afstand te doen is en/of kosteloos via de post). Anders weggooien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:36

Doneer het aan het goede doel...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:40

Ts wat enorm vervelend.

Is het een mogelijkheid alle cadeau's en kaarten in een grote doos te stoppen.
En die doos 1x per jaar bij hun (eventueel door familielid) in de tuin te zetten.

Cadeau of kaart per post kan je retour afzender doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 19:43

Vervelend voor jou en je gezin.

Niet meer aannemen maar weigeren en direct retour, klaar!

Of is het niet mogelijk?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 19:57

Retour zenden is niet altijd mogelijk. Soms wel maar vaker niet. Zeker als ze het voor de deur zetten.

Ze wonen niet ver weg maar wel uit de route. Daarbij wil ik eigenlijk niet op hun terrein moeten komen.. Je zal net zien dat ze wel thuis zijn en de deur openen.. Echt geen zin in

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:04

Gewoon bij de postkantoor afgeven bij jou in de buurt en retour erop zetten.

Of zet hun adres erop en dan retour erop zetten en afgeven bij postkantoor, als jouw ouders geen afzender erop hebben gezet, natuurlijk zijn de kosten voor hun eigen rekening, want jij hebt hier niet om gevraagd en ze krijgen vanzelf de rekening van TNT.

Het kan dus altijd en hoef je niet zelf bij ze langs te gaan.