Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 09:13

Gisteren zat ik met de buurvrouw en een vriendin te praten over kraambezoek en het kraamvrouw zijn. En we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat een hoop mensen niet zo goed weten hoe ze kraambezoek moeten zijn ;-) Daarom wat tips van ons (vul gerust aan waar nodig :D )

Tips voor kraambezoek

* Maak altijd een afspraak, ga nooit spontaan langs
* 30 min tot 45 min is echt lang zat voor baby en vooral voor de kersverse ouders die waarschijnlijk erg moe zijn
* Neem iets te eten mee! (Wat een geweldig bezoek was dat die met een grote pan groentesoep binnen kwam *\o/* )
* Laat kleine kinderen thuis! Heel leuk dat je je kleintje wilt voorstellen aan de nieuwste wereldburger maar de meeste kraamvrouwen zien zo'n gillend kleintje vooral een bacterie bom die teveel herrie maakt ;-)
* Een kaartje sturen is echt heel leuk. Misschien ouderwets maar het staat zo gezellig in huis
* Je bent niet verplicht om met een cadeau op visite te gaan maar wil je toch iets kopen vraag dan aan de ouders of zij nog speciale wensen hebben. Je hebt anders kans dat je cadeau dubbel gegeven wordt of op marktplaats beland
* Kom op tijd. De ouders zitten vaak aan een schema vast met de baby als jij een half uur eerder of later komt is dit niet prettig
* Wees niet beledigd als je niet direct de dag van de bevalling op visite mag komen. Bel-app-mail wanneer het gelegen komt
* Laat huisdieren thuis
* Het gesprek gaat voornamelijk ook de baby, bevalling en de kraamvrouw. Boeit je dit niet? Blijf dan vooral thuis en stuur een kaartje :D
* Post geen foto's op social media zonder toestemming van de ouders

Tips voor de kraamvrouw
* Bestel een douchekruk. Heerlijk tijdens je bevalling om op te zitten met de weeen en later na je bevalling ook nog heel fijn als je nog niet zo goed kan staan
* Geniet volop van je kraamverzorgster
* Blijf vooral op bed liggen als je je nog niet fit genoeg voelt om uit bed te komen
* Bel visite af als je daar te moe voor bent
* Accepteer hulp van andere, als je je hier goed bij voelt tenminste. Misschien als je zus, buurvrouw, moeder, vriendin heel even op de kleine let dat jij nog even wat uurtjes slaap kunt pakken, of dat zij even de was doen dat jij nog op de bank kunt blijven zitten. Daar kun je echt van opknappen
* Er zullen altijd mensen zijn die niet reageren zoals jij gehoopt had (een beste vriendin die geen enkele interesse heeft voor jouw baby, een zure buurvrouw die jouw de les gaat lezen) Laaaat het lossss laat het gaannnnnn! Besteed je energie aan de mensen die er wel voor je zijn. +:)+
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 03-08-16 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Re: Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:16

Dit stond een hele tijd geleden ook op facebook?

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 09:21

Ja, klopt. Er staat bijvoorbeeld, bij Me-to-we wel vaker van zulke stukjes. Maar meestal wordt dat alleen gelezen door aanstaande ouders vandaar hier ook nog. Aangevuld met onze eigen ervaring. Want die pan groentesoep heb ik gehad. Jammie jammie! Hahaha

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:33

Herkenbaar ja :+

Bij mij kwamen er doodleuk mensen spontaan even op de NICU (intensive care voor baby's) langs, want ze wilden nu toch wel even de baby zien en wij zouden er toch wel de hele dag zijn :+

Of later in het zkh moest ie leren drinken en dat ging op gezette tijden dus wij buiten die tijden afspreken en ook duidelijk zeggen dat ze na een uur weer weg moesten zijn want dan moest hij drinken. En wat gebeurt er tot 3x toe (bij hetzelfde bezoek); gewoon even drie kwartier later komen, baby overprikkeld en drinken deed ie dan dus niet meer _-:(

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:39

Hmmm... Ik kon geen douche en bad verdragen tijdens mijn weeën... Leuk dat het voor anderen wel werkt maar ik wist niet hoe snel ik moest "ontsnappen" :+

Ik denk dat een goede tip ook is bezoek gewoon attenderen als ze te lang blijven zitten of als je tijdens het bezoek moe wordt. Ik heb dat gewoon gedaan en dat werd ook weer op prijs gesteld door het bezoek. Dat heeft niet altijd in gaten hoe jij je voelt of dat ze al 2 uur op je bank zitten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:43

Verootje :oo

Gelukkig vielen de kraambezoeken bij mij goed mee. Kleine kinderen waren ook prima welkom hoor, gezellig. Ik ben niet zo bang voor bacteriën, bij mn tweede had ik zelf zo'n kleine snotneus rondlopen :+
Alleen de mensen die heel lang bleven vond ik lastig, durfde niet goed te zeggen dat het zo wel genoeg was. Vooral na mn eerste keizersnede was ik echt heel moe, en was ik het soms na een kwartier al zat :o

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:50

Fijne tips Jillsill!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:55

En dan wil je je er netjes aan houden en wordt je heel expliciet op koffietijd uitgenodigd, "en jullie blijven toch wel lunchen hè?"
Nog gevraagd of dat dan niet te lang zou zijn, maar nee, was gezellig en we waren echt welkom.
Nu gaan wij bij niet-familie altijd pas na een week of 3, maar toch was ik ook van mening dat kraambezoek een half uur tot uurtje duurde.

Verder staan er dingen in het lijstje die ik doodnormaal vind (en ik ben zelf niet eens moeder).

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:57

Ik heb ook nog een tip voor de schuit met muisjes! Vaak genoeg gezien dat kersverse ouders voor een hele lading aan visite beschuit met muisjes wilde maken en dan aan het hannesen waren met die muisjes ;) Uiteindelijk lagen die door de hele kamer!

Pak een plastic bak die je kunt afsluiten, doe daar de muisjes in. Beschuitjes smeren met boter en deze ondersteboven (met de boterkant dus naar beneden) in de bak leggen. Beetje aandrukken en eruit halen. Tadaa! Je hebt heel gemakkelijk en snel de muisjes op je beschuit! Zeker handig als je veel visite hebt, scheelt veel tijd!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:58

Ik herken hier echt helemaal niets van :D . Behalve dan de kaartjes die echt leuk zijn *\o/* .

Hier was (en is nog steeds) het zoete inval, heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad, behalve dan als het bezoek tot diep in de nacht bleef zitten :') .

Kleine kinderen juist gezellig, geen last van bacteriën, heb ik me nooit zo druk over gemaakt, huisdieren prima :P

Cadeau's die dubbel zijn komen evengoed wel weer van pas.

Het gesprek ging niet alleen maar over de beebs en bevalling, ik hoor ook graag hoe het met een ander gaat }>

Douchekruk niet nodig gehad, tot 2-maal toe zonder weeën bevallen :D , overigens wel gewoon natuurlijk.

Kraamverzorgster vond ik vreselijk :o , ik deed liever alles zelf :Y)

Bed heb ik alleen s nachts gezien en verder moest ik tussen de middag daar zijn, heb ik verveeld naar het plafond liggen staren :')

Ok, mijn moeder was wel een fijne hulp, zo kon ik idd even weg (hoewel ik dus geen bankzitter ben en dus hond uit ging laten, of naar het paard was) Ja ook in de kraamweek, ha kwam op bezoek om te kijken hoe het ging, baby was thuis, maar ik niet, knollenbeest knuffelen is ook belangrijk :o

Het laatste stukje ook eens, maar heb me daar niet druk over gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:01

NM --> LZP

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:38

Jillsil schreef:
Blijf dan vooral thuis en stuur een kaartje :D

*\o/*

De lol gaat er toch al snel af na dit soort verplichte lijstjes. Nog even en je moet je ondergoed nog door een inspectie gooien eer je binnen mag komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:43

Sammie schreef:
Jillsil schreef:
Blijf dan vooral thuis en stuur een kaartje :D

*\o/*

De lol gaat er toch al snel af na dit soort verplichte lijstjes. Nog even en je moet je ondergoed nog door een inspectie gooien eer je binnen mag komen.

Oh zeker dat ik even wil zien wat voor lingerie jij draagt als je bij mij op kraambezoek komt! <<)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:51

Jillsil schreef:
* Het gesprek gaat voornamelijk ook de baby, bevalling en de kraamvrouw. Boeit je dit niet? Blijf dan vooral thuis en stuur een kaartje :D

Wat een onzin. Mijn zus dacht daar heel anders over, die vond het juist heerlijk om iets anders te horen dan baby, bevalling en over haarzelf.
Sommige kraamvrouwen vinden dat juist heerlijk, andere dingen dan hetgeen waar ze de hele dag al in zitten.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 14:05

Verootje stonden mensen serieus in het ziekenhuis? Dat is toch al helemaal niet de bedoeling? Worden ze überhaupt wel binnen gelaten op de afdeling?

Gekoppaard ik vond dat heel lastig om tegen bezoek te zeggen dat ze weg moesten gaan. Je vindt het ook wel heel lief als ze bij je kleine komen kijken.

Sommokele volgens mij heb jij een heerlijke kraamtijd gehad. Wat fijn!! Ik kan nu na 3 weken nog steeds niet zoveel als wat jij beschrijft in je kraamtijd. Hahah en dan de huisarts die komt en jij bent niet thuis :D

Sammie het is geen verplicht lijstje, het zijn tips. Doe er je voordeel mee en als jij graag je lingerie wil laten zien aan de aanstaande ouders helemaal top toch _O-

Wendy klopt ik vind het ook leuk om andere verhalen te horen. Maar sommige mensen komen gelijk binnen met hun verhaal en vergeten bijna om naar de kleine te kijken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:15

Jillsil schreef:
Wendy klopt ik vind het ook leuk om andere verhalen te horen. Maar sommige mensen komen gelijk binnen met hun verhaal en vergeten bijna om naar de kleine te kijken.

Nou en? Het is een baby :') Die zijn in het begin niet heel erg leuk om te zien hoor. Sommige mensen kunnen daar niet zoveel mee en komen vooral omdat ze wat met jóu hebben. Moeten die dan maar thuis blijven?
Joh, wees blij dat mensen de moeite nemen om te komen... ik vind al die regels van jullie nogal egocentrisch over komen eigenlijk.

Maar misschien is dit ook wel een verrekte goede reden om gewoon niet meer op kraambezoek te gaan :D Gewoon alleen een kaartje sturen wanneer iemand een belangrijke levensgebeurtenis meemaakt, omdat je niet aan de regels voldoet. Goed idee :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:17

HEMA cadeau kaart is een TOP cadeau. Je hebt altijd 100 dingen nodig met een baby, en laat de HEMA die nou allemaal hebben! :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:25

Ik vind de meeste regels wel echt goed hoor, ook al zijn het maar tips. Bij ons kwam en gingen ze ook zonder afspraak. Bleven kei lang, terwijl ik een bloedtransfusie en al had gehad en dus doodmoe was. Bleven rustig zitten met bier tot 23:00. Vond dat verschrikkelijk. Leuk dat mensen geïnteresseerd zijn en willen komen, maar 30 min is gewoon echt genoeg.

Ik beval over Ong 6 weken en wij plannen een babyborrel Ong 2 weken na de bevalling. Gewoon een middagje baby kijken van 3 uurtjes. Ben je er in 1x klaar mee. Vind het kei leuk hoor al die mensen enzo, maar ik had het zo moeilijk die eerste week en het bezoek viel me erg zwaar.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:31

Hier stond ook een vriendin op de eerste dag op de neonatalogie. Ze was is het ziekenhuis en had gehoord dat zoonlief en ik daar lagen. Ze vroeg nadrukkelijk of het uitkwam en ze was ook met 10 minuutjes weer weg.
Vond het juist wel een lekkere breek van de dag :)

Thuis had en heb ik wel een hekel aan onaangekondigd bezoek

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:49

Kraamvisite, soms heel leuk soms verschrikkelijk. Bevallen van een tweeling, veel bloed verloren, erg ziek geweest door hellp wat na bevalling op kwam zetten dus zo slap als een vaatdoek. Buren die enorm kwaad waren dat ze niet meteen langs mochten komen toen we uit het ziekenhuis kwamen. Mensen die nooit weer weggaan terwijl ik verschrikkelijk moe was. Iemand die minstens een uur heeft lopen zeuren over z'n werkgever... Maar ook enorm veel leuke bezoekjes gelukkig. Op tijd komen en zelf bedenken dat het ook weer eens tijd is om te gaan vond ik zo belangrijk. En zo fijn als iemand eens even de vaatwasser voor je leeg haalt etc, in die tijd goud waard.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:50

Poe ik had deze lijst aan m'n vrienden moeten laten zien.. En aan m'n kraamverzorgster..

Vrienden bleek hier rustig de hele avond zitten ondanks dat ik al meerdere malen aangaf dat ik en m'n baby moe waren. Als reactie kreeg ik serieus: "dan ga je toch naar bed, wij sluiten het wel af.."
Of de dag na m'n keizersnede langskomen in het ziekenhuis met 2 kleine kinderen en nog boos worden ook dat die m'n baby niet mochten vasthouden. Een van de kinderen heeft trouwens ook m'n infuus eruit getrokken en de ander heeft m'n camera stuk gemaakt (met alle dierbare foto's!)

En de kraamverzorgster was verschrikkelijk. Die gaf 1 glaasje drinken aan bezoek en zelfs toen iemand wat suiker vroeg zei ze letterlijk: dat zit niet in m'n takenpakket.. Waarbij ik dus moest opstaan om suiker te pakken.

Nee natuurlijk zijn er uitzonderingen maar als je hier rekening mee houdt zit je altijd goed :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:54

Tip voor de kraamvrouw, heb je helemaal geen zin aan visites, hoe kort en hoe goedbedoeld ook, laat je partner samen met jou een kraamfeestje organiseren. Kun je ook op de kaartjes zetten. Eén dagdeel druk en klaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:57

Jillsil schreef:
En we kwamen eigenlijk tot de conclusie dat een hoop mensen niet zo goed weten hoe ze kraambezoek moeten zijn ;-)

Ik heb ook wel eens mensen over de vloer gehad die zich niet gedroegen zoals ik dat graag zie. Die nodig ik dan gewoon niet meer uit. Om nou een lijstje te maken met hoe men zich dient te gedragen gaat mij veel te ver.

Wendy schreef:
Jillsil schreef:

Nou en? Het is een baby :') Die zijn in het begin niet heel erg leuk om te zien hoor. Sommige mensen kunnen daar niet zoveel mee en komen vooral omdat ze wat met jóu hebben. Moeten die dan maar thuis blijven?
Joh, wees blij dat mensen de moeite nemen om te komen... ik vind al die regels van jullie nogal egocentrisch over komen eigenlijk.

Maar misschien is dit ook wel een verrekte goede reden om gewoon niet meer op kraambezoek te gaan :D Gewoon alleen een kaartje sturen wanneer iemand een belangrijke levensgebeurtenis meemaakt, omdat je niet aan de regels voldoet. Goed idee :j

Dit dus. Als ik de moeite neem om op bezoek te gaan en een kleinigheidje mee te nemen; vind ik het best bizar als het voor de ander al te veel gevraagd is om even: "hoe gaat het met jou/je werk/je paard/je nieuwe auto/ofzoiets?" te vragen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:00

Oh ja, nog een tip; verstuur de geboorte kaartjes gewoon een dag of 2 later. Heb je net iets langer rust :)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 15:01

Bij mijn eerste moest ik in het ziekenhuis blijven. Ik voelde me echter prima en we hebben gelijk alle directe familie in het ziekenhuis langs laten komen :)
Heerlijk, want toen het bezoekuur voorbij was, ging iedereen mooi weer weg ~~}> en toen we thuis kwamen, hadden we het meeste bezoek dus al gehad.

De geboorte van mijn tweede was helaas een heel ander verhaal.... Ik ga er vanuit dat mensen zelf wel een beetje gezond verstand hebben, maar achteraf had ik ze dit lijstje beter voor kunnen houden |o
Ik moest ingeleid worden en mijn moeder had de helft van de familie al ingelicht wanneer dat zou gaan geebeuren. Gevolg was dat we tijdens het inleiden steeds appjes kregen van nieuwsgierige mensen.
Mijn vader plaatste gelijk foto's en de naam etc. op facebook. Kraamvisite kwam met drukke, jonge kinderen, die een ravage aan speelgoed achterlieten.
Het toppunt was mijn schoonmoeder die de 2e dag perse langs wou komen, maar op een rommelmarkt zou staan en dat écht niet wou laten schieten. Dus kwam ze 's avonds langs. Toen ze (op zaterdagavond) de taxi belde om haar weer op te halen, zaten die dus mooi al volgeboekt en moest mijn man haar om 23.15 uur maar naar huis brengen! >;)

Iedereen is welkom hier, maar zo na een bevalling was dit me toch echt iets te veel van het goede....