Lening voor studenten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

Lening voor studenten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 10:45

Hallo allemaal!

Nieuw schooljaar, nieuwe spullen voor school! Laat nou net een aankoop hoog boven mijn budget zitten.
Ik heb voor volgend jaar een laptop nodig, een echte goeie. Ik heb een leraar gevraagd wat mijn beste optie Was en hij verwees mij door naar een laptop die... Jaja, 1500 euro kost! :o
Dat geld kan ik niet in een klap ophoesten, ik heb wel wat spaargeld maar ik moet ook nog boeken halen en leen al maximaal bij de DUO.

Nu is mijn vraag, hoe doen mensen dit? Zou ik evt. Bij een bank kunnen lenen om een stuk al af te betalen met mijn spaargeld (+/- 500 euro) en de rest in termijnen te doen? Ik weet dat geld lenen ook geld kost, maar ik heb helaas geen familie lid die mij dit voor kan schieten of iets dergelijks..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:48

zomerbaantje geen optie? 6 week werken en je hebt dit bedrag wel immers. Of iets verkopen van jezelf? Spelcomputer?

Je moet nu al zoveel terug betalen, zou kijken naar andere mogelijkheden.

Anders kijken bij leapp zodat je relatief goedkoop een MacBook kan kopen? (Neem aan dat je voor je opleiding daar ook een heel eind mee komt?)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-07-16 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:49

Gewoon niet voor het beste gaan, maar voor iets wat ook voldoet? Kijken naar tweedehands? Kijken bij Leapp? Iets anders verkopen? Zomerbaantje? Ik zou voor andere opties gaan dan voor lenen....

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:50

Waarom heb je een laptop van 1500 euro nodig? Hoe duurder hoe beter lijkt het te zijn, maar ik heb ook een prima 'echt goede' laptop van 700 euro gekocht..
Laatst bijgewerkt door Abracadabra9 op 19-07-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:51

Lalidan schreef:
Gewoon niet voor het beste gaan, maar voor iets wat ook voldoet? Kijken naar tweedehands? Kijken bij Leapp? Iets anders verkopen? Zomerbaantje? Ik zou voor andere opties gaan dan voor lenen....

Ik sluit me helemaal hierbij aan. Is er niet een refurbished laptop te koop? Ik heb bijvoorbeeld goede ervaringen met Leapp, maar ook met Asbas Computers.

Hoe erg heb je die nieuwste/beste laptop nodig? Ga je heel zware programma's draaien? Is het type van 1.500 wel echt nodig?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 10:53

Szan schreef:
Lalidan schreef:

Ik sluit me helemaal hierbij aan. Is er niet een refurbished laptop te koop? Ik heb bijvoorbeeld goede ervaringen met Leapp, maar ook met Asbas Computers.

Hoe erg heb je die nieuwste/beste laptop nodig? Ga je heel zware programma's draaien? Is het type van 1.500 wel echt nodig?

En misschien kritisch kijken naar je overige uitgaven? Als je ook al maximaal leent...

Prrrr

Re: Lening voor studenten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:04

1500 euro? Ga ja een gaming-opleiding doen? Dat lijkt me de optie 'geld speelt geen rol', en een docent mag best snappen dat dat met een studenteninkomen niet te doen is...

Kijk eens naar de technische eisen, en ga dan kritisch op jacht.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:07

ik zou dan inderdaad voor een zomerbaantje kijken

Als je er een beetje feeling voor hebt zou ik voor horeca gaan en dan de terrassen lopen. Dan heb je naast je uurloon ook nog de fooi die je ontvangt. Op een drukke avond kan dat mooi oplopen :)

Verder kun je misschien meedoen aan een onderzoek van de uni?
Dit levert ook soms leuke bedragen op

En volgensmij kun je via wehkamp een soort afbetalingsrekening pakken.
Hou hierbij wel rekening met de rente

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:09

Misschien je andere uitgaven iets indimmen? Als je al maximaal bijleent (is rond de €800,- toch?) heb je dit toch rap bij elkaar.
Anders een (fulltime) baan zoeken voor de zomer, dan verdien je makkelijk. Zeker in bijvoorbeeld de kassen of kersen plukken.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 11:30

Ik leen op het moment 175 extra bij en dat is het hoogste is mij verteld? Dat geld gaat helaas al naar mijn rijlessen die mij ook 220 per maand kosten..
Ik zou inderdaad Is kunnen kijken naar een laptop voor wat minder geld, maar ik vrees dat goedkoop misschien duurkoop is. Ik ga Mediavormgeving doen.
Bedankt voor alle tips!! Zal ook zeker Is kijken voor een zomerbaantje

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:32

Ik gok dat die 1500 euro voor een macbook is? Ik zou dat wel gaan aanschaffen, die dingen gaan veel langer mee dan een windows laptop. (Lees: 8 jaar oid)

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:36

MarlindeRooz schreef:
Ik gok dat die 1500 euro voor een macbook is? Ik zou dat wel gaan aanschaffen, die dingen gaan veel langer mee dan een windows laptop. (Lees: 8 jaar oid)

Niet perse waar, ik heb een windows laptop die het nog uitstekend doet en die is inmiddels ook al ruim 6 jaar. Het lijkt er niet op dat die het binnenkort gaat begeven. Enige met windows is dat je het circa 1x in de 4 jaar opnieuw moet installeren, omdat de software updates dan vaag doen, maar met de laptop op zich is dan niets mis.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:36

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:38

Als je zoveel uitgeeft uitgeeft voor rijlessen is het ook logisch dat je geen geld voor andere dingen over houd. Simpelweg stoppen met lessen voor een laar maanden en tada je geld bij elkaar.

Overigens zou ik nooit lenen voor rijlessen, want dat is wat je doet als je 175 leent en 220 uitgeeft aan lessen. Mijn ouders zouden daar een hartig woordje over spreken met me..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:38

Welk niveau doe je TS?
En welke laptop heb je op het oog? Welke specs moet de laptop hebben?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:42

Szan schreef:
Kiki1995 schreef:
Ik leen op het moment 175 extra bij en dat is het hoogste is mij verteld? Dat geld gaat helaas al naar mijn rijlessen die mij ook 220 per maand kosten..

175 is niet het maximale leenbedrag: https://duo.nl/particulier/student-hbo- ... dragen.jsp

Dat is voor uitwonenden, je gaat niet zoveel krijgen als je thuis woont. :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:45

Heel veel kan je er niet over zeggen, omdat je niet weet welk niveau & welk jaar TS in zit. Als ze dit jaar begint met studeren valt ze in de nieuwe regeling, en kan je veel meer dan 175 lenen.
Verder zit er verschil tussen HBO/WO en MBO, omdat MBO nog wel een basisbeurs krijgt. https://duo.nl/particulier/mbo-er/studi ... dragen.jsp

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:02

troi schreef:
Als je zoveel uitgeeft uitgeeft voor rijlessen is het ook logisch dat je geen geld voor andere dingen over houd. Simpelweg stoppen met lessen voor een laar maanden en tada je geld bij elkaar.

Overigens zou ik nooit lenen voor rijlessen, want dat is wat je doet als je 175 leent en 220 uitgeeft aan lessen. Mijn ouders zouden daar een hartig woordje over spreken met me..

Ik mag ook hopen dat het over een autorijles gaat en niet over paardrijles.

Ts, stop geld minder geld in je hobby en meer in je toekomst :) baantje erbij en wie weet hoef je dan niet eens meer bij te lenen!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 12:06

Het is een niveau 4 MBO opleiding. En het Is inderdaad geld wat ik nodig heb voor een Macbook!
Stoppen met lessen kan niet echt, ik betaal mijn pakket in voer termijnen en in Augustus is mijn laatste pas. Het zijn inderdaad autorijlessen :')

Ik val nog onder de oude regeling denk ik. Ik heb mijn vorige opleiding niet afgemaakt en ben overgestapt. Ik weet niet of je dan onder de nieuwe regeling valt??

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:09

Maar waarom persee een macbook?

Mbo scholen werken altijd met windows dus dat betekend dat je ook nog eens windows moet laten installeren op je macbook en hier zit bij de legale versie ook nog een flink prijskaartje aan vast!!!

Mijn neefje doet deze opleiding overigens ook en heeft gewoon een Acer laptop :) alleen voor te editten moet je een programma hebben en bij een goedkope laptop wilt dit programma wel eens vastlopen (sony editting ofzoiets?)

Heb overigens ook vaker gehoord dat macbook dat soort programma's niet kan dragen. Dus dat is 1500 voor niks

Ik zou gewoon voor een goedkopere laptop gaan :) zie echt niet in waarom het persee mac moet zijn

Daarnaast, er worden heel vaak laptops gestolen op school...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:17

Lenen van duo voor je rijbewijs? Terwijl je ook nog thuis woont?
Waarom ga je niet werken? Hoef je niet te lenen en kun je ook nog eens wat kopen als het nodig is (laptop ofzo).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:28

gewoon een baantje zoeken voor in de zomer, zoveel mogelijk uren draaien.. Geldkraan dicht voor andere zaken.. zomerperiode even geen rijlessen nemen en dan moet je het relatief gemakkelijk kunnen halen.

daarnaast, ja een mac gaat misschien wat langer mee.. Maar als je weinig geld hebt, dan moet je echt niet gaan hangen aan wat over 5 jaar nog leeft aan spullen..

gewoon een goede tweedehands is voldoende. En ook in de weekenden blijven werken na de zomervakantie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:31

(Mooi is dat he? De ROC's en andere opleidingen maken zo flinke winst doordat ze zelf hun IT een stuk minder op orde hoeven te hebben, verkapte lesgeldverhoging.)

Maar dat terzijde: vraag aan je opleiding aan welke technische eisen de laptop moet voldoen, en welke programma's er gebruikt worden. Dat lijstje kun je dan gebruiken om te kijken welke laptop voor jou voldoet. Bijna altijd is dat een stuk minder dan het nieuwste van het nieuwste.
Kijk ook of er een studievereniging is die wellicht iets heeft, lang, lang geleden was er namelijk vanuit de uni/studievereniging een project om computers beschikbaar te maken voor studenten, dat bestond uit goede aanbiedingen (goede kwaliteit, goede service en gunstige prijs) en een goede betalingsregeling als dat nodig was. Wij konden ook studieboeken via de studievereniging bestellen met korting. En ook kunnen ze advies geven over hoe zij als studenten hebben ervaren wat je echt nodig hebt, want dat is niet altijd exact hetzelfde als wat de docent aanbeveelt.

Daarnaast kan ik me goed voorstellen dat je je rijlessen ook belangrijk vindt - ook dat is een opleiding, en ook dat is iets wat behoorlijk nuttig kan zijn voor je werk. Is eigenlijk eenzelfde soort investering dus. Wijsheid gewenst in de keuze, en ik hoop dat je wat goeds vindt :j

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 12:34

Dat lenen voor mijn rijbewijs is mijn eigen keuze geweest. Ik ben zoekende naar een baan, is niet makkelijk te vinden helaas. De lening van de DUO rekent de minste rente, is dus voor mij later voordeliger. Een rijbewijs zal ik later sowieso nodig hebben, dus het moet een keer gebeuren.

Volgens mij is het wel zo dat ze later in het echte werkveld veel meer Apple gebruiken dan Windows (of zie ik dat verkeerd?). Ik koop denk ik liever een laptop met de gedachte dat hij nog een aantal jaren meegaat en ik hem later misschien zelfs als ik al werk nog kan gebruiken, dan dat ik een laptop koop die ik na 3 jaar weer kan vervangen omdat onderdelen niet meer werken of iets dergelijks.

Ik heb wel gezien dat Apple korting heeft voor studenten, maar dat is ook miniem nog steeds geen bedrag wat ik in mijn eentje (voor September) op kan hoesten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 12:35

Wauw,rijlessen van je studie geld... Daar had je de laptop van kunnen financieren. Werken voor je kost, sparen dan kun je het ook uitgeven.

Kan je niet bij je ouders lenen?