Een vader die zijn dochter negeert....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Een vader die zijn dochter negeert....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 17:50

Enkele jaren geleden heb ik een vriend van mij geholpen door na zijn scheiding mijn huis ter beschikking te stellen. Ik zat toch in het buitenland. Zo heb ik ook zijn dochter leren kennen, net tiener geworden en woont normaal gesproken bij haar moeder verderop in het land. Ze was zeker eens per maand een weekend bij haar vader en had het naar haar zin als ze er was, mocht paardrijden bij mij en mee op leuke uitjes met onze vriendengroep en de kinderen.

Haar moeder heeft een nieuwe man maar dat nieuwe gezin is streng en stiefvader geen fijne man. Dus deze jonge meid vond het een verademing om bij haar nonchalante en moderne vader te zijn.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder. Hij is verhuisd, ik ben verhuisd en het contact is verwaterd. Heb hem nu al 1,5 jaar niet gezien.
Enige tijd geleden kreeg ik een berichtje van dochter. Een leuk gesprekje kwam op gang en ze vroeg of ze nog eens mocht komen paardrijden. Natuurlijk, welkom! Wanneer ben je weer bij je vader?

Toen kwam de aap uit de mouw... ze had hem al lange tijd niet gezien want hij was altijd zo druk. Ze heeft aan haar moeder gevraagd of ze niet bij mij mocht logeren. Nou, geen enkel probleem en zo geschiede. We hebben er een leuk weekend van gemaakt. Wat een leuke tienermeid!
En natuurlijk ook even over haar vader gehad. Die blijkt een nieuwe vriendin te hebben waar al zijn tijd in gaat zitten. In december heeft dochter op haar strepen gestaan dat ze hem zo graag ziet en haar vader laten 'beloven' dat ze 1 keer per maand mag komen logeren.

Niks van gekomen.... nou is hij altijd al 'makkelijk' geweest. Maar afspraken met je eigen dochter niet nakomen? Te 'druk' zijn voor tijd met je eigen kind?

Nu heb ik tegen deze stoere meid gezegd dat ik best wil helpen als ze dat graag wil. En ze knikte.
Ohjee..... nu moet ik me gaan mengen in een familie aangelegenheid. En wil dat niet gaan verprutsen!

Hoe kan ik deze jongedame helpen om haar vader weer vaker te zien? Hoe kan ik hem het beste aanspreken op zijn nalatigheid zonder zaken erger te maken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:57

Er zijn een aantal opties. Of vader alleen bellen, mailen erheen gaan en het gewoon bespreken.niet omheen draaien maar eerlijk zeggen dat dochter bij jou is geweest endat ze verdrietig is over hoe het loopt. Kanbest dat paps niet eens doorheeft wat hij doet in zijn verliefdheid. Dochter contact laten opnemen waarin zij meldt dat jullie,hem willen spreken. Of moeder zorgt voor het contact maar weet niet of dat mogelijk is.

Slechter dan geen contact door geen tijd kan toch niet.

Goof

Re: Een vader die zijn dochter negeert....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:01

Oei. Ik denk dat het echt helemaal niet aan jou is om je te mengen in een familieaangelegenheid. Zeker niet als je hem al lang niet hebt gesproken. Je kan hem immers niet afdwingen contact te zoeken met zijn dochter.
Helaas ken ik meerdere van dit soort verhalen. Je lost niets op. Wees een luisterend oor en een liefdevolle kennis voor de tiener. Succes.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:01

Nodig hem eens uit om wat te komen eten en klets er eens gewoon over , Via de telefoon , mail , app gaat dit heel slecht vallen vermoed ik .

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:03

Goof schreef:
Oei. Ik denk dat het echt helemaal niet aan jou is om je te mengen in een familieaangelegenheid. Zeker niet als je hem al lang niet hebt gesproken. Je kan hem immers niet afdwingen contact te zoeken met zijn dochter.
Helaas ken ik meerdere van dit soort verhalen. Je lost niets op. Wees een luisterend oor en een liefdevolle kennis voor de tiener. Succes.

Hier ben ik het mee eens, maar misschien kun je hem toch bellen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:04

Wat leuk van je dat je dat meisje een weekendje te logeren hebt gehad en mooi dat jullie het zo leuk hebben gehad.
De werkelijkheid is dat er wel meer ouders te druk zijn voor hun eigen kinderen (en daar hoeven ze niet eens gescheiden voor te zijn).

Hoe is het huidige contact van jou met haar vader? Weet vader al dat zij bij jou is wezen logeren. Ik weet niet of je echt wat kan doen... want hem dwingen gaat een beetje lastig. Je kan als je beetje contact hebt wel aangeven dat je zijn dochter te logeren hebt gehad en dat ze aangeeft dat ze haar vader wel beetje mist en dat jij wel beetje teleurgesteld bent in dat hij daar zo makkelijk in is. Ken jij zijn huidige vriendin? Want anders kan je die ook erin betrekken.

MAAR Je bent alleen verantwoordelijk voor wat je zelf doet... en zou dus als jullie beide zo'n leuk weekendje gehad hebben dat gewoon af en toe herhalen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:07

Goof schreef:

Mee eens.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:12

Pfoe, ik vind het eigenlijk ook niet okee om je hier als derde partij in te mengen. Super lief dat die meid bij jou terecht kan en dat je haar een leuk weekend bezorgd of af en toe laat rijden. Maar ik vind eigenlijk dat zulke persoonlijke zaken iets zijn tussen de betrokkenen zelf.
In de positie van vader zou ik een bemoeienis als deze zeker niet op prijs stellen en de kans is heel groot dat eea zich tegen je keert. De kans is ook groot dat er veel meer speelt dan wat jij nu gehoord hebt.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:14

Zit ook in zo'n soort situatie, ouders geschriden, vader verhuist, geen contact te krijgen.

Sterkte!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:21

uk vind het juist super van je dat he je nek uitsteekt! Teveel kunderen zitten ongrlukkig te wezen omdat de omgeving vind dat het hun zaak niet is. Zou hem gewoon bellen en aanfeven dat dochter een weekend bij jou geweest is en aangaf zo verdrietig te zijn hoe het loopt. of je helpt dochter een brief te schrijven naar haar vader. Hij kan er wel niet bij stilstaan wat het met haar doet en dan lijkt het me ook voor hem prettig als dat duidelijk gemaakt wordt zonder te oordelen (vooral niet oordelen).Wordt hij boos en vind dat je je er niet mee moet bemoeien..jammer dan..zo iemand moet je toch niet als vriend willen dan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 18:31

Eens, ik wil me niet in een wespennest gaan begeven!

Maar een dertienjarige alleen laten zwemmen voelt ook ongepast. Dus mijn hulp moet wel constructief zijn en liefst met gepaste afstand.
Er zijn natuurlijk ook manieren om haar te helpen in haar benaderingen naar haar vader.

En ondanks dat ik vader al lang niet heb gezien zal ik zeker welkom zijn om hem weer eens te spreken.

Ninapaard98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:43

Ik durf geen advies te geven over de situatie zelf omdat ik bang ben dat ik dan iets fouts zeg want het is een lastige situatie, maar wil wel graag even zeggen dat ik het super leuk vind dat je het meisje hebt laten komen. Los van wat je doet kan je daarin wel heel belangrijk zijn voor haar, luister naar haar en zorg dat ze bij jou een fijne tijd kan hebben!

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:11

Ik heb zon soort gelijke situatie en ook al in tijden geen contact meer met mn vader.
Elke keer beloven ze beterschap maar hier komt dan toch niets van.
Ik was er na een paar keer loze beloftes enorm klaar mee en besefte me dat hij zelf tot het inzicht moet komen want anders gebeurt er toch niks.
Ik hoop dat het in dit geval anders is!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:14

Altijd triest als een kind tussen wal en schip valt en beide ouders weinig oog hebben voor hun kind.

Ik moet zeggen dat vaders er gauw een handje van hebben om hun kroost lekker bij moeders achter te laten en zelf wat nieuws te beginnen .
Kinderen uit een oude relatie zijn dan gauw lastig.

Super dat jij haar een heerlijk weekend hebt bezorgd +:)+
Een keer een goed gesprek met de vader geeft in ieder geval duidelijkheid voor jou en de vader en hopelijk opent het zijn ogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:17

Kelly_ann schreef:
Eens, ik wil me niet in een wespennest gaan begeven!

Maar een dertienjarige alleen laten zwemmen voelt ook ongepast. Dus mijn hulp moet wel constructief zijn en liefst met gepaste afstand.
Er zijn natuurlijk ook manieren om haar te helpen in haar benaderingen naar haar vader.

En ondanks dat ik vader al lang niet heb gezien zal ik zeker welkom zijn om hem weer eens te spreken.

Dan gewoon even een berichtje doen dat je hem graag een keer zou willen spreken, alleen. Gewoon vertellen wat je op je hart hebt. Je kunt het best vanuit jezelf praten. gewoon zeggen dat het je zo'n verdriet doet om zijn dochter zo verdrietig te zien omdat ze bijna geen contact met haar vader heeft. En dat het toch niet zijn bedoeling kan zijn om totaal van zijn kind te vervreemden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:23

Draai het eens om en begin met het feit dat je z'n dochter recentelijk hebt gesproken en dat je je daardoor realiseerde dat je het contact met hem kwijt bent geraakt en dat toch wel jammer vindt? Als jullie vriendschap (tenminste zo heb ik de openingspost heb gelezen) dan weer aangehaald wordt, kan je het eens over zijn vaderschap gaan hebben en hoe zijn dochter dat ervaart. Niet te hard van stapel lopen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:15

En als je de dochter vraagt, hoe zij in gedachten had om geholpen te worden? Ok, ze is 13 begrijp ik, dus misschien is het antwoord "geen idee" , maar ja, vragen kan altijd :-)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:20

Ik ga met Maflinger_S mee ga eerst eens vragen hoe het met hem gaat en dat je hoorde dat hij weer een vriendin heeft enz.
Bij een volgende keer kan je het over de dochter hebben, idd niet te hard van stapel

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:30

Ik zou het heel simpel houden . Bellen, zeggen dat zijn dochter is wezen logeren en dat het je verbaasd dat zij verteld dat ze hem niet meer ziet. Een wespennest lijkt het me niet te zijn, zoveel contact heb je niet met de vader dus wat zou jou moeten gebeuren. Top dat je wilt helpen trouwens, veel mensen kijken maar toe in angst dat ze iets verkeerds doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:32

spatter schreef:
Ik moet zeggen dat vaders er gauw een handje van hebben om hun kroost lekker bij moeders achter te laten en zelf wat nieuws te beginnen .
Kinderen uit een oude relatie zijn dan gauw lastig.
Ik moet zeggen dat ik helaas (!!) ook een heleboel moeders zie die hun kroost misbruiken om tegen paps te vechten. Wel handje ophouden voor de centjes, maar verder alles treiteren en negeren. Kinderen weghouden, opzetten tegen de ex-partner en vooral de nieuwe vrouw (want ze is niet je moeder DUS je hoeft er niet naar te luisteren. "Ik wil niet dat je in de buurt van die andere vrouw komt, dus jij moet haar negeren").

En daarnaast een boel vaders die geen verantwoording meer nemen voor hun kind(-eren). Of kinderen die weigeren nog bij 1 van de ouders te komen, omdat ze zijn opgestookt door de andere ouder. Of kinderen die net zo lang bij de ene ouder blijven totdat ze daar een keer iets niet Mogen en dan maar vrolijk bij de andere ouder gaan wonen, omdat het daar wel mag.

Kortom, het is nog niet zo zwart-wit als we denken.

TS het siert je dat je je wilt inzetten voor dit meisje. ALS je je hierin gaat mengen, probeer dan openminded en zonder oordelen klaar te staan en die vader aan te horen.

Je weet namelijk niet waarom die vader zijn afspraken niet nakomt. Het kan onwil (of verliefdheid) van de man zijn, of zijn ex-vrouw heeft de boel opgestookt. Of of of.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 08:40

Lief dat ze bij jou mocht komen logeren!

Denk dat het voor haar een heel fijn gevoel is dat je zo gastvrij bent geweest. Als ze af en toe mag komen paardrijden kan dat heel veel voor haar betekenen.

Praten met haar vader zal denk ik weinig uithalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:14

Misschien kun je de jongedame in kwestie helpen met het schrijven van een brief naar haar vader. Dan kun je toch helpen en laat je het ze wel zelf oplossen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:16

Vjestagirl schreef:
Misschien kun je de jongedame in kwestie helpen met het schrijven van een brief naar haar vader. Dan kun je toch helpen en laat je het ze wel zelf oplossen.

Mooi oplossing!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:19

Zou niet gaan bemiddelen. Je kunt de dochter wel steunen. Wellicht kan ze vaker komen logeren en komen paardrijden. Dat ze geen contact heeft met pa is iets tussen haar en hem. Je kunt hooguit helpen om een brief of mail op te sturen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:22

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met vader en eens tussen neus en lippen door vragen hoe het met dochter is. Wie weet kom je dan wat meer te weten en kan je dan alsnog beslissen of je je er in wil mengen.