Is dit normaal of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Is dit normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:29

Ik ben over 2 maanden 18, dus uiteraard is zelfstandigheid belangrijk. Ik moet dus alles zelf regelen en bepalen wat ik doe van mijn moeder
maar ondertussen loopt ze weel mijn hele kamer te doorzoeken (zonder iets gevraagd te hebben) zodat ze mij weer helemaal kan ondervragen ect? alsof ik een kind ben van een jaar of 6
t lijkt mij dat ik ook gewoon privacy heb op mijn 17e? of kan dat pas vanaf je 18e?

geen idee of dit goed staat

Nayomie

Re: Is dit normaal of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:32

Natuurlijk heb jij je privacy, maar blijven normen en waarden bij je thuis dus juridisch kun je daar vrij weinig mee. Weet je ook waarom ze je kamer loopt te doorzoeken? Anders moet je dat een keer met haar bespreken, dat je dat niet fijn vindt :)

Vjestagirl

Uiteraard heb jij recht op privacy, ook nu al, dat is geen recht wat komt als je 18 wordt. Hetzelfde geldt voor dingen zelf regelen: dat kun je nu ook al doen, dat hoeft niet pas te beginnen als je 18 wordt.
Alleen, je woont wel bij je moeder in huis, en die heeft ook het recht om te weten wat er onder haar dak gebeurd, om te eisen dat het netjes is etc.

Weet je zeker dat je moeder je kamer doorzoekt om je te ondervragen, of is het zo dat ze graag op de hoogte wil zijn zodat ze je kan ondersteunen bij het maken van de juiste keuzes? Wat gebeurd er als je zegt dat je dat niet prettig vindt?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 05-07-16 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Solica

Ik denk dat je het hier beter met je moeder over kunt hebben. Mijn ouders liepen ook altijd mijn kamer binnen, tot ik er een keer echt klaar mee was toen heb ik met ze gepraat en ze zijn nooit meer zonder te vragen binnen gekomen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:36

Juridisch? Is t bericht aangepast?
Ik denk dat ik zodra ik over juridische stappen mbt tot mijn privacy bij m'n ouders aankom terwijl ik thuis woon en m'n ouders voor m'n natje en droogje zorgen, ik mooi ergens anders kan gaan verblijven :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:37

Dubbele boodschap hoor!
"Zelfstandigheid is belangrijk, je moet alles zelf regelen" - maar als puntje bij paaltje komt word je gecontroleerd 'bij het leven '.....
Ik vind het een rare combinatie.

Zelfstandigheid kan ook betekenen 'dat jij je eigen fouten moet maken', of tussenvormen, waarbij jij de moeilijkheden die je tegenkomt bespreekt (met iemand die jij vertrouwt en die jij uitkiest).

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:37

Nayomie schreef:
Natuurlijk heb jij je privacy, maar blijven normen en waarden bij je thuis dus juridisch kun je daar vrij weinig mee. Weet je ook waarom ze je kamer loopt te doorzoeken? Anders moet je dat een keer met haar bespreken, dat je dat niet fijn vindt :)

omdat ze zich verveelt en omdat ze t leuk vind om in mijn spullen te neuzen was der antwoord. heb egzegd dat ik t absoluut niet fijn vind als ze ongevraagd door mijn zooi zit te neuzen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:38

Celiien schreef:
Juridisch? Is t bericht aangepast?
Ik denk dat ik zodra ik over juridische stappen mbt tot mijn privacy bij m'n ouders aankom terwijl ik thuis woon en m'n ouders voor m'n natje en droogje zorgen, ik mooi ergens anders kan gaan verblijven :')

heb t ook helemaal niet over juridisch, staat ook nergens in mijn tekst en heb ik er nooit bijgezet

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-16 22:38

Janneke2 schreef:
Dubbele boodschap hoor!
"Zelfstandigheid is belangrijk, je moet alles zelf regelen" - maar als puntje bij paaltje komt word je gecontroleerd 'bij het leven '.....
Ik vind het een rare combinatie.

Zelfstandigheid kan ook betekenen 'dat jij je eigen fouten moet maken', of tussenvormen, waarbij jij de moeilijkheden die je tegenkomt bespreekt (met iemand die jij vertrouwt en die jij uitkiest).

zelfstandig zijn bedoeld zij letterlijk regel t zelf maar je bent oud en wijs genoeg

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:39

Recht op privacy? ja
Maar inderdaad je woont bij je ouders in huis. Als je dit niet wil zou je misschien op kamers kunnen?
Is er iets waar je ouders je niet in vertrouwen? vermoeden hebben van iets?
Mijn ouders zochten altijd naar sigaretten op mijn kamer want als ze er achter kwamen dat ik rook dan werd de pony verkocht
(mijn sigaretten lagen op kamer van mijn broer }:) )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:41

....dit klinkt in mijn oren niet naar een serieus antwoord, maar als een variant op 'ik ben hier de baas en ik doe waar ik zin in heb'.

( En de rotklussen zoals administratie, die mag jij fijn zelf doen, kennelijk.)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:41

Ik vind het absoluut niet normaal, al lang voordat je 18 bent niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:51

Nee, dat is alles behalve normaal. Dat is het enige plekje in huis wat eruit ziet hoe ik wil, waar spullen liggen op plekken waar ik ze neer wil leggen, waar ik opruim wanneer het mij uitkomt, waar spullen staan die ik hebben wil en waar niemand iets over te zeggen heeft, want dan doen ze maar lekker de deur dicht en kijken ze er niet naar.

Ik zou even goed in gesprek gaan met je moeder/ouders, want dit heeft helemaal niks met privacy en 18 worden te maken, want zolang je slaapkamer jouw eigen plekje is in huis, heeft niemand daar zomaar iets zoeken, of je nou 18, 25 of 12 bent.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 22:52

Mijn moeder doet het regelmatig, deels omdat ik nogal in de knoop zit met mezelf. Maar dan hoeft ze het nog niet ongevraagd te doen. Als ze even op de deur klopt en vraagt of ze een beetje in mijn kamer mag rondkijken omdat ze zich zorgen maakt, oké, maar doe het niet zonder dat ik er iets van weet. Ondanks dat het haar huis is heb ik nog wel het recht om sommige dingen privé te houden.
Overigens ruimt ze 1x per week mijn kamer op waardoor ik altijd alles kwijt ben. Heel lief van haar, heb ik respect voor maar ik kan dan echt niks meer vinden en het is toch binnen een dag weer rommelig.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:03

Is er misschien iets gebeurt waardoor je moeder zich geroepen kan voelen om dingen te controleren? Als ik jou was zou ik nog eens rustig met je moeder gaan zitten om dit te bespreken. Je moet dan niet meteen boos worden of dingen gaan zeggen als "je hebt daar niets te zoeken", maar laat haar gewoon even uitleggen waarom ze zich geroepen voelt tussen jou spullen te kijken. Jij kunt haar dan net zo goed (op een rustige, vriendelijke) manier uitleggen dat jij dat niet zo fijn vindt omdat je waarde hecht aan privacy.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:08

Tijd voor een slot op je kamer.
Met de belofte dat je ook zelf je kamer netjes en schoon houdt.
En wellicht de afspraak dat ze 1x per week mag komen kijken of je kamer netjes is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:21

Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om de kamers van mijn kinderen te doorzoeken. Ik maak ook hun post niet open. Ja, daardoor gaat er wel eens iets fout (te laat met iets, een rekening niet betalen, iets kwijt raken) maar daar worden ze volwassen van.
Jouw moeder kan het kennelijk niet zo goed loslaten. Probeer eens op een moment dat je er niet geïrriteerd door bent, rustig hierover met haar te praten. Niet met een boos hoofd dus :o Iets in de trand van "mam, ik snap dat je dingen wilt controleren, en mij behoeden voor het maken van fouten, maar het maken van fouten hoort nu eenmaal bij volwassen worden, bij opgroeien. Bovendien ben ik al bijna 18 en dat is een leeftijd dat ik toch graag heb dat jij mijn privacy respecteert. Dus niet in mijn spullen snuffelt. Ik zou je willen vragen hiermee op te houden aub." Succes hoor, TS

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:39

Ik kreeg als minderjarige nooit een ongeopende brief. Zelf mijn vuilbak werd doorzocht. Ik was dan ook op mijn 16de al deeltijds aan het werk om zo snel mogelijk het huis uit te gaan wat op mijn 18 is gebeurd. Ondanks dat ik een lieve mama heb ben ik blij dat ik er niet meer bij moet leven.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 23:42

Misschien raar maar mijn ouders zeiden altijd "zolang je onder ons dak woont in ons huis, is je blote kont nog niet van jouw". Ze bedoelde het niet gemeen,maar hun vonden wel het recht te hebben in mijn kamer te kijken als het moest. Had er op zich geen problemen mee had niks te verbergen. Ze zeiden altijd als je iets echt van jezelf wilt, zul je je eigen plek moeten nemen. Zwart-wit hebben ze gelijk, of t fijn is ja... mijn ouders gingen nooit zo ver dat ze in mijn kamer kwamen, mits ik hem zelf bijhield en netjes hield. Misschien kan je eens om de tafel met je moeder, en vragen waarom ze dit doet. Of ze bang is dat er iets ligt zoals drugs,alcohol of condooms of dat ze wat anders zoekt? Misschien maakt ze zich stiekem zorgen en wil ze wat controleren maar niet als in je mag niks, maar als in ik maak me zorgen ?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:44

ik vind het niet normaal dat ouders de kamers van hun kinderen doorzoeken en in hun spullen snuffelen. Tenzij er een gegronde reden is en ze zich zorgen maken over bv drugs. Ik vind dat je als ouders een verkeerd signaal afgeeft alsof het normaal is dat je in andersmans spullen snuffelt.

Bij mij thuis was het ook zolang je onder ons dak woont volg je onze regels. Maar dat ging dan over dingen zoals hoe laat ben je thuis en dergelijk. Privecy werd wel gerespecteerd.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:47

Monteer een slot op je deur. Been there done that :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:48

420BlazeIt schreef:
Monteer een slot op je deur. Been there done that :+

Dan had je bij mijn ouders ook direct de sleutel van je nieuwe woonruimte mogen gaan zoeken...

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 00:49

Ligt eraan wat voor ouders je hebt zo te horen :Y)

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 02:07

Ik heb zelf een dochter van 17 maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar kamer te doorzoeken.
Ze moet hem zelf bijhouden. Lukt dit door school stage en werk niet, dan doe ik het maar zeg het s'avonds van te voren dat ik de volgende dag de boel ga doen.

Dus wat jou moeder doef vind ik niet normaal, tenzij je een reden hebt gegeven om zo te doen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 02:38

Dat je bij je ouders in huis woont, is nog geen excuus om alles te moeten pikken wat je ouders doen. Sorry, maar ik vind toch zo vaak dat er zulke simpele zielen op bokt zitten. "Je ouders huis, dus hun regels". Tot hoever gaat dat? Je moet je maar in alles aanpassen dan? Ben je het eigendom van je ouders? Hoe zit het met persoonlijke ontwikkelingen?
Of het argument dat je anders maar uit huis moet gaan.
Ja, want iedereen heeft met 18 jaar voldoende geld om gewoon maar weg te gaan. Duh.
Jij hebt je ouders te respecteren en jouw ouders hebben jou te respecteren. Zo heb ik het meegekregen van huis en ik zou het niet anders willen. Net zo min als mijn ouders willen dat ik hun spullen doorzoek, doorzoeken zij mijn spullen. Gesprek over aangaan dus :). Duidelijk zijn.