glas in pasta; wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

enamorada

glas in pasta; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 22:59

Ten eerste heb ik geen idee of het hier goed staat.
Bij het avondeten zat er wonderbaarlijk glas in de pasta. Ik merkte het toen ik ineens een hard iets kapot beet terwijl ik aan het eten was. Ik ben de enige die hiervan gegeten heb. Ik heb het snel uitgespuugd, maar ik weet niet zeker of ik niets door heb geslikt ervan. Er zit een sneetje in mijn tandvlees, maar verder is er niets zicht- en voelbaars. Later heb ik nog een glasscherf gevonden in de pasta en heb ik uiteraard niet verder gegeten.
Nu de vraag: wat moet ik hiermee? Naar de huisarts? Een melding maken bij de fabrikant? Een claim maken? Met spoed naar de EHBO? Of gewoon niks?

Er is geen enkele mogelijkheid geweest dat het glas er hier in terecht is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:01

Met de verpakking en de bon naar de winkel gaan en een klacht indienen bij de fabrikant. Dat sneetje kun je niks aan doen, dat heelt vanzelf.

Had een paar maanden geleden iets soortgelijks, een stuk plastic in een braadworst. Fabrieksfoutje.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:02

Ik zou sowieso een klacht indienen bij de fabrikant.
Voor jezelf zou ik even telefonisch contact opnemen met de huisartsen post. Op dit moment voel je niets, maar wat als je straks wel wat voelt.. wat je dan zou moeten doen zou ik persoonlijk fijn vinden om te weten wat ik zou moeten doen.

troi

Als je verder geen klachten hebt kun je er medisch niet zoveel mee. Ik zou het zeker melden bij de fabrikant maar rijk worden met een claim kan je wel vergeten, geen usa toestanden hier vooralsnog.

Anoniem

Oei....
HAP bellen en de fabrikant idd.
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:03

Waarom de huisarts bellen? Want kan die eraan doen dan? Hechten, medicatie? Kom op zeg, je lichaam kan wel tegen een stootje. Goed spoelen met water is het enige advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:05

XxFyrstaxX schreef:
Waarom de huisarts bellen? Want kan die eraan doen dan? Hechten, medicatie? Kom op zeg, je lichaam kan wel tegen een stootje. Goed spoelen met water is het enige advies.

Mag het een toontje minder bijdehand misschien?

En wat als er al glas doorgeslikt is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:05

Op de verpakking staat een lotcode, ergens bij de tot/streepjescode meestal in de buurt. die heb je nodig voor een klacht richting de supermarkt of leverancier rechtstreeks. Kies er een en niet allebei apart ;) (ik denk zelf dat je bij de leverancier meer kans maakt op gratis producten of een tegoedbon := ) een claim indienen is wel wat overbodige, hè.. Gewoon even je klacht netjes uiteenzetten, meldt dat je hier van geschrokken bent en wacht even hun reactie af. Als die te lauw is kun je altijd nog even boze reactie er achteraan sturen.

mogelijk is het hard plastic, maar echt glas zou kunnen.

Voor een klein sneetje is spoed naar ehbo niet echt nodig.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-07-16 23:08, in het totaal 3 keer bewerkt

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:07

Ik zou met glas toch oppassen.. glas kan scherp zijn en veel schade aanrichten.
Zolang ts niets voelt kan de hap inderdaad niets. Maar wat moet ts doen als ze wel wat voelt? Telefonisch advies inwinnen kan nooit kwaad!

Anoniem

Anoniem schreef:
XxFyrstaxX schreef:

Ik denk dat TS dat er dan wel bij had gezet, dat merk je dan wel. Of ze moet een ieniemienie beetje hebben ingeslikt, maar ja als dat is gebeurd kun je er ook niet zo veel mee. TS, maak je geen zorgen ;). Klacht indienen is genoeg.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

D_Travis

Sowieso melding maken bij de fabrikant! ze willen misschien na kunne gaan of dit bij de gehele productie het geval kan zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:09

Ben ik hier nou de enige die pasta uit de verpakking en in een bewaarbus doet en soms pas weken later gebruikt? En haast nooit een kassabonnetje meeneemt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:09

Anoniem schreef:
XxFyrstaxX schreef:

Daar kan je niet zoveel mee. Je zou braken kunnen opwekken (zoals bij dieren), maar dan wordt je maaginhoud geforceerd terug door de slokdarm geperst. Dat geeft juist ook risico op schade.
Wat je kan doen: lekkere berg peperkoek naar binnen werken. Dat adviseren ze dacht ik nog wel eens bij honden die iets scherps gegeten hebben. Daar kunnen de eventuele scherven dan in gaan zitten en is de kans op schade inwendig kleiner.
Verder alert blijven op (buik)klachten.

Voor de zekerheid kan je de HAP bellen, maar ik denk niet dat ze iets voor je kunnen betekenen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:10

Ze moeten sowieso een tracebilty doen, ook hun toeleverancier kan hier op aangesproken worden. Want waar t in de keten mis is gegaan is is niet altijd duidelijk. Ik heb al een plastic gehad in een kruidenmix. Was volgens hun een gesloten productie.. :+ ergens toch een foutje

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:11

Koper schreef:
Ben ik hier nou de enige die pasta uit de verpakking en in een bewaarbus doet en soms pas weken later gebruikt? En haast nooit een kassabonnetje meeneemt?

Je hebt geen bon nodig hiervoor. Eventueel om een melding bij de winkel te maken, maar als het goed is zou het via de fabrikant ook bij de betreffende winkel terecht moeten komen. Maar je kan het altijd even melden bij de winkel, en dan kunnen zij zelf kiezen wat ze ermee doen (logisch zou zijn product uit het schap tot je duidelijkheid hebt).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:11

Koper schreef:

Kassabon heb je ook niet nodig, verpakking wel. Anders kunnen ze niet goed tracken en wordt het een kort onderzoek.

Anoniem

Re: glas in pasta; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:12

Oh, en hier ben ik die altijd dacht dat je kassabonnetjes moest bewaren voor zulke dingen :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:16

Nope.. Voor een trace is lotcode belangrijk, dan kunnen ze precies zien welke productiebatch het betreft. Wannee gemaakt, welke grondstoffen, door wie geleverd, voor wie geleverd, enz. In de winkel staan er meerdere batches door elkaar en verschilt ook per winkel. Vanuit voorraad, opslag, levering winkel kan dagen tot weken zitten. Die pot kan er misschien al een maand staan. Bij meerdere klachten kunnen ze bijv. een recall doen. Dat gebeurt zelden bij een (1) klacht trouwens, tot nu toe geen reden om gelijk het hele product uit het schap te halen. ;) geen paniek. Als uit de tracé blijkt dat er glas in meerdere potten kan zitten doen ze het wel. Ik krijg momenteel het idee dat er mogelijk een lampje is gesprongen. Al zou het imo eerder echt hard plastic kunnen zijn. Met glas zijn fabrieken heel voorzichtig, juist vanwege dit soort gevaren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:21

Fabrikant melden met batch nummers wat er in zat, moeten en kunnen ze traceren of het 1 malig is of bij meerdere zakken en wat de oorzaak was. Handig om ze ook foto mee te sturen van wat er in zat, met referentie maat (dus cm ernaast of een macaroni stukje) en allicht dat ze het herkennen.

Wat betreft je gezondheid, HA zal weinig voor je kunnen doen, wel opletten, krijg je binnen paar dagen (afh. van je normale stoelgang hoe lang het duurt voor eventueel stukje buiten is) klachten die iets met stukje glas te maken zouden kunnen hebben (buikpijn, harde buik, koorts etc. of mijpart bloed bij ontlasting of braken verzin het maar, of pijn bij ontlasting of verhoging / koorts) je melden bij huisarts en ook van glas vertellen.

Nu zullen ze er verder weinig mee kunnen, glas is niet zichtbaar op een rofo of zo, dus het zit er wel of het zit er niet, iets omhullends eten zou kunnen helpen, maar niet als het nu al uren en uren geleden is.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 23:24

Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ben wel een beetje een persoon dat nu niet meer durft te slapen omdat ze bang is dat ze een of andere interne bloeding krijgt in haar slaap :o
Ik heb de huisarts even (wakker) gebeld en die kan inderdaad vrij weinig doen. Advies is om zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te gaan als bloed in mijn ontlasting zit, ik koorts krijg of als ik erge buikpijn krijg.

Moet ik trouwens het nummer/email adres opzoeken van Grand Italia om melding te maken of hoe zit dat precies?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:25

Peperkoek eten. :)

Heb hetzelfde aan de hand gehad een keer. Dat was het advies van de HA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:25

enamorada schreef:
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik ben wel een beetje een persoon dat nu niet meer durft te slapen omdat ze bang is dat ze een of andere interne bloeding krijgt in haar slaap :o
Ik heb de huisarts even (wakker) gebeld en die kan inderdaad vrij weinig doen. Advies is om zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te gaan als bloed in mijn ontlasting zit, ik koorts krijg of als ik erge buikpijn krijg.

Moet ik trouwens het nummer/email adres opzoeken van Grand Italia om melding te maken of hoe zit dat precies?

Ik denk dat bellen het effectiefst is, als zullen ze je dan wel vragen of je het op wilt sturen. En een interne bloeding krijg je heus niet, je kunt dus gewoon slapen ;). En dat van die peperkoek is wel een goed advies.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:26

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:26

Ik zou een email doen. Is op de pot te vinden, of op hun website :) grand Italia van granfoods, zit in Rijswijk.

Ze hebben immers gegevens nodig, als je belt krijg je toch vaak te horen zet het op de mail. :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-07-16 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 23:27

Kwam het glas niet uit de saus