Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
.
Ik heb ook echt een doel voor ogen: dierenarts worden en ik weet gewoon dat alles wat ik nu doe aan school me een stapje dichter bij dit doel brengt
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van je vriendin!
Nu ik me daarvan bewust ben gaat het wel beter maar soms betrap ik me er nog wel eens op dat ik dit onbewust doe.

Maar er moet wel íets zijn waardoor ik het onthoudt dus ik ga eens kijken naar deze strategieën en dan volgend jaar vooral veel uitproberen!
Deze geschiedenistoets was toevallig alleen meerkeuze dus bij deze toets kan het niet aan de formulering hebben gelezen. Maar bij wis- en natuurkunde deed ik dit in het begin inderdaad ook fout. Gelukkig heb ik van mijn fouten geleerd en zegt de docent soms tegen me dat ik de tuseenstappen niet zó uitgebreid hoef op te schrijven
wat dan goed werkt is om de stof op een andere manier te verwerken. Voor gs kun jhr bijvoorbeeld proberen het aan iemand uit te leggen en aandacht te besteden aan causaliteit (waarom deden ze dit?) En aan de context waarin de gebeurtenissen plaats vinden. Ook filmpjes over dezelfde stof opzoeken kan nuttig zijn in combinatie met je eigen leerstof, die je dan kunt toepassen of evalueren. De stof contextueren en concretiseren zal in jouw geval denk ik erg helpen.AnimalFriend schreef:Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!
@ODonoghue: BedanktIk heb ook echt een doel voor ogen: dierenarts worden en ik weet gewoon dat alles wat ik nu doe aan school me een stapje dichter bij dit doel brengt
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van je vriendin!
heel veel succes, jij komt er wel! amiraanouk schreef:Misschien leer je het wel te letterlijk, zeker met geschiedenis is het belangrijk dat je linkjes kunt leggen tussen dingen en dat je oorzaak gevolg kan zien. Dat staat vaak niet al te duidelijk in boeken. Met wiskunde kan ik je niet helpen, ben ik ook geen held in.
Ierpier schreef:Ik had al zo'n vermoeden dat het toepassen het probleem zou zijnwat dan goed werkt is om de stof op een andere manier te verwerken. Voor gs kun jhr bijvoorbeeld proberen het aan iemand uit te leggen en aandacht te besteden aan causaliteit (waarom deden ze dit?) En aan de context waarin de gebeurtenissen plaats vinden. Ook filmpjes over dezelfde stof opzoeken kan nuttig zijn in combinatie met je eigen leerstof, die je dan kunt toepassen of evalueren. De stof contextueren en concretiseren zal in jouw geval denk ik erg helpen.
Voor wiskunde en betavakken is het verstandig om te begrijpen waarom je doet wat je doet. Dus niet gewoon na doen doen wat in de opdrachten wordt gedaan, maar echt snappen wat erachter zit. Wat betekent een toename in de richtingscoefficient eigenlijk? Waarom is de formule hiervoor zoals ie is? als je dit begrijpt zul je beter weten wat te doen in nieuwe situaties.
Maargoed, natuurlijk weet ik waarvoor ik het doe maar toch. Voor mijn bijles was inderdaad dit wat ik ook fout deed, maar sinds ik bijles heb is dit een stuk verbeterd!ODonoghue schreef:Ga je nou mijn droom waarmakenheel veel succes, jij komt er wel!
Maar, ook al duurt het 100 jaar bij mij, maakt het me niet uit, als ik uiteindelijk maar dierenarts ben
Als ik iets geleerd heb, geef ik mijn boek aan mijn ouders/broertje/zusje en ga ik ze elk hoofdstuk uitleggen. Zij controleren of mijn verhaal klopt en stellen vragen vanuit mijn boek. Vooral het beantwoorden van andermans vragen helpt mij enorm. Door erover te praten, ga ik er ook meer overna denken en lukt het mij ineens om de link te leggen tussen verschillende dingen!
Maar met de instelling die jij nu hebt, kom je er wel!
marindexo schreef:Ten eerste, wat een goede inzet heb jij zeg!
Voor mij is de beste manier om te leren om de kennis aan andere over te brengenAls ik iets geleerd heb, geef ik mijn boek aan mijn ouders/broertje/zusje en ga ik ze elk hoofdstuk uitleggen. Zij controleren of mijn verhaal klopt en stellen vragen vanuit mijn boek. Vooral het beantwoorden van andermans vragen helpt mij enorm. Door erover te praten, ga ik er ook meer overna denken en lukt het mij ineens om de link te leggen tussen verschillende dingen!
Mijn zusje gaat mij altijd haar wiskunde uitleggen. Dan maakt ze haar huiswerk, legt ze het vervolgens aan mij uit en dan maken we samen nog een keer haar huiswerk. Als we er niet uitkomen, gaan we samen kijken naar wat er nou precies bedoelt wordt. Mijn zusje geeft ook aan dat ze hier meer van leert dan als ze in haar eentje sommen opnieuw blijft doen tot het goed gaat.
Ik hoop dat dit je kan helpenMaar met de instelling die jij nu hebt, kom je er wel!
xCarpediem schreef:Je hebt, zoals al meer gezegd, een erg goede inzet en dat moet je vooral niet opgeven door een paar tegenvallers. Als ik jou was zou ik even met de docenten van de vakken waarbij je onvoldoendes haalt gaan zitten en dan even samen kijken waar je de meeste fouten maakt. Ik heb een jaar lang slechte cijfers voor biologie gehaald doordat ik mijn antwoorden niet op de juiste manier kon formuleren, toen ik dit eenmaal inzag gingen mijn cijfers echt stukken omhoog.![]()
Daarnaast heeft het bij mij altijd erg geholpen om over de stof te praten. Dat kan met je ouders maar ook klasgenoten, een dag voor de toets bijvoorbeeld. Bespreek de stof dan gewoon even en door dingen te vertellen en uit te leggen, bleef het bij mij altijd beter hangen.
Onthoud bij wiskunde en natuurkunde goed dat je alleen al voor het opschrijven van de formule punten krijgt.![]()
Mocht je nog vragen hebben, mag je me altijd PB-en. Ik heb net mijn VWO-diploma gehaald, dus het moet jou zeker lukken met zo'n inzet!
NiG schreef:Hier een opmerking van iemand die erg hard gewerkt heeft op het gymnasium en nu dierenarts is (na ook hard werken op de universiteit).
Ik denk eigenlijk dat ik achteraf gezien ook gelukkig was geweest als ik HAVO en HBO had gedaan (en dan dus inderdaad geen dierenarts was geworden maar iets anders) en dat het niet altijd even leuk is om op je tenen te moeten lopen.
Er zijn zoveel studies en mogelijke carrieres mogelijk, maar op het moment dat ik op de middelbare school zat wist ik dat allemaal niet, én eigenlijk is het niet/moeilijk te doen om op die leeftijd al een beslissing te moeten maken.
Mijn tip; geef het zeker niet zomaar op, en natuurlijk is het goed om je best te doen en uit te zoeken of je kunt vinden waaraan het ligt (bijvoorbeeld gewoon niet zo goed zijn in toetsen maken - en wie weet is dit te oefenen) maar.. er mag ook meer zijn in het leven dan school en het is ook zonde als je achteraf terugkijkt naar je middelbare schooltijd en denkt; Hé eigenlijk heb ik vooral gestudeerd en amper iets naast school / huiswerk gedaan én had ik altijd erg veel stress omdat ik op mijn tenen liep.
NiG schreef:En: misschien al gedaan, maar loop eens mee met een dierenarts, gewoon bellen dat je mee wilt lopen! Vinden de meesten wel goed hoor. Kun je eens kijken of het inderdaad is wat je verwacht had, en vraag eens naar de voor en nadelen van het beroep. (het beeld wat de meeste mensen er van hebben klopt niet).
Maargoed, ik heb nu al het eerste en tweede jaar van het gymnasium doorgelopen met als gemiddelde op het einde van het jaar een 7. Ik wil nu niet opgeven. Ik kan nog wel dingen naast mijn school doen, ben op zaterdag de hele dag bij de paarden. Maar de rest van de week ben ik inderdaad wel de hele tijd aan het leren...
Ik maak van al deze meeloop dagen ook een verslagje en hoop dat ik die dan kan inleveren als ik ga studeren, misschien wordt ik dan wel makkelijker aangenomen
Maar dit is natuurlijk wel heel erg ver vooruit gedacht
Laibadji schreef:Het eerste waar ik aan denk als ik je OP lees is, meid waar ligt jouw lat? Ik heb het gevoel dat die heel hoog ligt of ben ik daar mis in?
Bekijk voor jezelf hoe lang je het kan volhouden om zo hoog te presteren. Want altijd op je limiet zitten is niet houdbaar.
En dan heb ik nog een studeertip: Maak een woordenspin. Zet het thema in het midden van je blad en link daar alles aan wat er bij hoort. Dit helpt om je kapstokken te onthouden.
Gebruik de inhoudstafel als leidraad.
Neem voldoende pauzes en 'over' leer je niet. Te veel leren heeft een negatief effect en leidt tot black outs. Je hersenen kunnen maar een bepaalde hoeveelheid leerstof aan. Wanneer je dit overschrijdt kan de rest er niet meer bij, hoe hard je ook leert.
Succes!
Maar ik wilde gewoon zo graag en mijn juf zag dat ik de motivatie had en heeft ze me op het gymnasium weten te praten. Heb nog geen dag spijt hiervan gehad!). Bedankt voor je tips! Ja, op zondag leer ik meestal van 9u 's ochtends tot 9u 's avonds... Dit is natuurlijk echt wel te veel om achter elkaar te doen dus neem ik wel pauzes, mijn hond heeft me daar wel echt mee geholpen, vanwege haar moét ik wel even een pauze houden met leren om haar uit te laten! Dus dat hou ik wel echt in de gaten, dankje 
Noukie123 schreef:Voor Franse grammatica heb ik ook altijd moeilijkheden hoe ik het studeer:mijn ouders zeggen een woord in ht Nederlands uit mijn boek en dan zeg ik het in het Frans,ook zegt mijn leerkracht dat je van je woordjes een overzichtelijke tabel moet maken en bv.de vrouwelijke woordjes roze te schrijven en de mannenlijke blauw