Kort geleden heb ik mijn huisgenootje gevonden tijdens/na een zelfmoordpoging.
Ik kwam die avond laat thuis en stond mijn tanden te poetsen, toen ik aan de andere kant van de muur (slaapkamer van één van mijn huisgenoten) mijn huisgenootje hoorde bellen/skypen met iemand. Niet raar, dat doet ze vaak (internationale student), maar ik bleef even staan luisteren. Ik hoorde een bonk, alsof iets was omgevallen. Het voelde niet goed.. Ik klopte op haar deur en vroeg of alles goed ging, en ik droom nog steeds weleens van wat ik aantrof
Mijn lieve huisgenootje kon zich totaal niet staande houden, mijn eerste gedachte was 'die is hartstikke dronken' maar toen zag ik de pillen liggen op bed. Een beetje achtergrondinfo: vanwege een aantal stoornissen slikt zij kalmeringspillen in vrij hoge hoeveelheid. De gedachte 'overdosis' kwam dan ook pas in me op toen ze tegen me probeerde te praten, wat niet lukte.
Lang verhaal kort: met spoed richting ziekenhuis, twee dagen opgenomen geweest, veel chaos. Ze is vrij snel weer terug bij ons in huis gekomen, maar doet alsof er niets is gebeurd. Dat is ook wel haar stijl in het algemeen: ze is extreem gesloten en wantrouwend als het om persoonlijke dingen gaat, zeker haar mentale gezondheid. In totaal heeft ze twee dingen over haar zelfmoordpoging gezegd: 'sorry' en 'dit is topgeheim'.
Ik respecteer haar wensen, echt waar, maar ik merk nu dat ik er zelf aan onderdoor ga. Ik kan dit niet voor me houden. Ik slaap nog altijd slecht en denk constant aan wat er zou zijn gebeurd als ik die avond vijf minuten eerder in mijn bed had gelegen, als ik haar niet toevallig had horen vallen.. Laatst zat ik in mijn kamer toen ik beneden een klap hoorde en ik schrok er heel erg van hoe snel ik weer in paniekmodus schoot. Daarom wil ik het op Bokt even anoniem van me afschrijven, zo schaad ik haar reputatie niet en hoop ik toch een manier te vinden om hier zelf mee te dealen.
Dan het praktische gedeelte: hoe gaan we verder in huis? Mijn andere twee huisgenootjes en ik zijn het erover eens dat dit wel besproken moet gaan worden. Dat is nog niet gebeurd, omdat dit alles zich vlak voor de tentamenperiode heeft afgespeeld. We wilden niemand nog erger van slag maken. We hoopten ook dat we, na het wat tijd te geven, zelf wat beter zouden weten wát we dan eigenlijk zouden bespreken - en hoe, want we verwachten van betreffende huisgenoot een paranoïde reactie als we dit aankaarten. Maar dat is helaas niet het geval...
Ik merk zelf dat ik me totaal niet op mijn gemak voel in haar buurt, vaak zelfs een beetje boos. Zij heeft haar tentamens (letterlijk dagen na zelfmoordpoging) ontzettend goed gemaakt; ik heb ze door slaap- en concentratiegebrek echt verknald. Als vrij nuchter persoon had ik niet verwacht dat dit alles zo veel met me zou doen, en zij lijkt fluitend door het leven te gaan, terwijl ik weet dat dit niet zo is. Ik ben het overzicht totaal kwijt en weet momenteel niet zo goed hoe ik de situatie aan moet pakken. Ik weet alleen dat ik niet kan en wil ontkennen wat er is gebeurd, want er is spanning in huis, en ook al wil ze niet geholpen worden, wij willen haar in de toekomst niet weer zo aantreffen - of erger.
Sorry als mijn verhaal hier en daar wat warrig is.. Ik vind het in ieder geval fijn het hier van me af te kunnen schrijven..! Ook ben ik benieuwd of reacties me misschien kunnen helpen, op wat voor manier dan ook. Misschien helpt het mijn hoofd iets meer op te klaren.
Het lastige van heel de situatie is, dat je huisgenoot doet alsof er niets meer aan de hand is. Dus dat het niet bespreekbaar is. Eigenlijk kun je er dan ook niets meer mee.
Haar familie inlichten vind ik ook een ding wat moet gebeuren en haar voor de keuze stellen of ze praat met een professioneel iemand en een eerste gesprek met een familie lid of iemand van jullie erbij. Mogelijk kan de huisarts haar om te beginnen uitnodigen voor een gesprek en haar dan doorverwijzen