Pipowagen blijkt lekkende gatenkaas, wat is mijn recht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pipowagen blijkt lekkende gatenkaas, wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 21:14

Ik zit even ergens mee waar ik jullie advies/raad/mening voor nodig heb.

Kortgeleden heb ik een weiland voor mijn pony's aangeschaft. Een hele klap geld, maar in mijn ogen meer dan waard.
Om mijn spullen netjes op te kunnen bergen bij het weiland heb ik afgelopen week heb ik een pipowagen aangeschaft, ook wel schaftwagen of omgebouwde bouwkeet genoemd.

Momenteel huur ik een weiland en had daar altijd mijn basis spullen in tuinkussenboxen, overige zaken zoals dekens, zadels, hoofdstellen etc liggen thuis in de schuur.
Nu ik mijn eigen weiland heb aangeschaft wilde ik daar een keet bij, om wat meer spullen in op te kunnen bergen, en om eens even te kunnen zitten.

Hier in de buurt zit een man die in die schaftketen handelt, hij heeft er meestal meer dan 10 op voorraad.
Een paar weken geleden ben ik langs gegaan en heeft hij mij diverse keten laten zien. Ik schrok van de prijs van die dingen, bij hem kon je niet onder de 1000 euro een krijgen. Hij had ze in alle soorten en maten, van zo bij de schilder vandaag tot omgebouwd tot verkoopwagen en alles daartussenin.

Mijn oog viel op een schattig wagentje, omgebouwd in pipostijl ; rood met luikjes, gele hartjes, foute gekleurde gordijntjes, helemaal mijn stijl :+
De buitenkant was niet helemaal je-van-het, daar mocht wel een likje verf over zag ik direct. Ook mocht er her en der wel een stukje hout vervangen worden. Verder was de keet helemaal goed volgens de verkoper, aan de buiten zijkant leek het dakleer netjes te zijn. Ik heb er niet bovenop gekeken.(stom achteraf)
Van binnen leek het redelijk netjes, wit schrootjesplafond, zijkanten oranje en rood geschilderd. Tafeltje en stoeltjes erin, en zelfs een bijpassend geverfd hobbelpaard. Die volgens de verkoper er niet bij hoorde, maar als ik een mooie flinke plant voor zijn vrouw kocht, zouden we er geen ruzie om krijgen.... :x

Ik probeerde af te dingen, deze keet moest namelijk 1000 euro kosten en dat was eigenlijk boven mijn budget en gezien ik ook nog een nieuwe laag verf erover moest doen zou het me nog meer gaan kosten. Dit lukte echter niet, "nee want het transport hiernaartoe heeft me al geld gekost, ik moet de advertentie plaatsen, als ik niet eens meer 100 euro op een keetje mag verdienen..." was het weerwoord van de man. Volgens de verkoper moest ik wel snel zijn als ik deze wilde want er waren ook andere geïnteresseerden...

Ik ben naar huis gegaan om er over na te denken maar was verliefd op het keetje. Ik zag hem zo al staan bij mijn weiland, kijken uit het raampje naar mijn pony's of naar de rijdende kinderen in de bak. Kortom, niet lang meer nagedacht en gebeld dat ik akkoord ging. Ik moest hem gelijk wat 'handgeld' brengen en dan zou hij hem bij mij afleveren ( 1 dorp verder)

Zo gezegd zo gedaan, en afgelopen zaterdag heeft hij de keet in mijn land afgezet. Ik zou hem het restant van het volledige bedrag geven maar door een limiet op mijn pinpas had ik helaas nog niet alles kunnen pinnen. Ik heb hem de plant voor zijn vrouw gegeven voor die hobbeknol ( wilde mijn zoontje graag en vond ik er leuk bij passen dus ala..) en gezegd dat ik na het weekend de rest van het geld zou komen brengen.

Daar stond mijn keetje in het land, de omheining moet nog gemaakt worden voor mijn pony's er in kunnen, maar met keetje erbij droomde ik al snel verder van hoe we straks gezellig met z'n allen bij de keet op ons picknickbankje zitten na een middagje prutsen met de pony's :+:

Afbeelding

Boven bij het zitgedeelte zat een open rondje, daar heeft ooit een ventilatie stuk boven gezeten. Ik was nog van plan om dat binnenkort af te dichten. Omdat ze gister regen voorspelden heb ik het even profesorisch dichtgetaped met een vuilniszak en een oud kussen wat in de keet lag. Gisteravond nadat het daadwerkelijk behoorlijk geregend had wilde ik even gaan kijken of mijn prutswerk de regen wel tegen hield.

Toen ik mijn keetje opende hoorde ik gelijk al 'drup,drup' ... Ik dacht dus in eerste instantie dat ik het gat niet goed afgedicht had, maar wat schetste mijn verbazing; dat gat liet geen water door maar op meerdere plekken uit het dak van de keet kwam water gedrupt! >;)
Op de vloer en de tafel lagen meerdere plasjes water.

Dit was de bedoeling niet. Ik baalde behoorlijk, ben naar huis gegaan en heb gelijk de verkoper opgebeld dat de keet zo lek als een mandje was.
Hij reageerde vrij simpel met "Ja en wat moet ik daar nou mee dan ? "

Ik gaf aan dat dit mijn bedoeling niet was, dat hij wist dat het voor mij een hele klap geld was en dat ik verwachtte voor dat geld geen lekkende bak te hebben gekocht.

Hij begon zijn verweer dat hij het niet wist omdat het afgelopen weken altijd droog was geweest. Volgens hem keek hij zelf nooit op het dak en waren de schrootjes van binnen wit dus kon het nog niet lang zo zijn want dan was het wel zwart geweest. Vervolgens gaf hij aan dat de reed naar mijn weiland wel erg hobbelig was, misschien was daarom het dakleer gaan scheuren. Daarna beweerde hij dat de takken waarnaast de keet staan het dak misschien wel beschadigd hadden ( die het dak niet opgekomen zijn, aan de kant geduwd door de voorkant van de keet) :?

Ik gaf aan dat dit heel erg tegenviel en ik de mogelijkheden niet heb om het dak te maken, daarbij dat de prijzen van dakleer ook niet bepaald zacht waren.

Na enig geprevel zei hij dat ik dan wel een rolletje dakleer van hem kon krijgen, dat konden we er zo wel even op branden. Dat kon ik dan wel krijgen als ik de rest van het geld kwam brengen, gelijk vroeg hij drammerig of ik al wist wanneer ik dat kwam afleveren.

Ik heb aangegeven dat ik alleen even snel had gezien dat op meerdere plekken het water uit het dak kwam, en dat ik objectief wilde zien hoe en wat dat kon. Vanmorgen heb ik hem gemaild dat ik het idee had dat ik met enkel een rolletje dakleer niet geholpen zou zijn, en dat ik geen idee had hoe ik dat bevestigen moet.

Hij reageerde dat dat 'even met een gasbrandertje warm maken, dakleertje erop plakken" klaar was. En daarna ook nog "Fluitje van een cent voor iemand die het elke dag doet"

Daarop heb ik gereageerd dat dat juist het punt was, ik kan dat niet, en mijn man wil zich er ook niet aan wagen. Dat is absoluut geen klusser en hij gaf al aan dat hij bang was dat hij dan de hele keet in de hens zet :+ Ik heb aangegeven vanavond na mijn werk alles te willen bekijken en ook bovenop het dak, en er dan op terug te komen.

Vanavond ben ik er opnieuw heen gegaan, dit keer met een ladder. Binnen in de keet ben ik objectief gaan kijken en vond ik in het zitgedeelte 16 lekkende plekken! En in het achterste opberg gedeelte ook nog 3.

Bij deze een aantal plaatjes ter illustratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met een ladder ben ik op het dak gaan kijken, en daar zag ik meerdere putten en open plekken:

Afbeelding

Afbeelding

Nu vraag ik mij dus af wat ik hiermee moet. Het liefste wil ik dat hij die keet weer ophaalt. Zelf heb ik de volgende opties;

- Hij haalt 'm weer op en ik krijg mn geld terug,
- Hij ruilt 'm om voor een andere die wel waterdicht is
- Ik hou het restant geld (350 euro) om het dak te laten repareren

Ik heb hem nog niet weer gebeld omdat ik zeker weet dat hij moeilijk gaat doen. Het is wel een beetje een glad mannetje en hij geeft aan dat hij er zelf ook niks van wist. Nu vraag ik me dus af in hoeverre ik in mijn recht sta als ik een van de bovenste dingen eis ? Met een rolletje dakleer kom ik niet ver, ik zou niet weten hoe ik dat erop krijg, plus dat het nu een week lang regent dus de regen lekker de kans heeft om in het dak te gaan zitten. Ik vind 1000 euro heel erg veel geld, hij strijkt het met z'n handeltjes zo op (heeft nog veel meer handel dan alleen keten), ik moet er een x aantal weken voor werken. :$

Ik weet dat ik onderzoeksplicht heb, en achteraf gezien is het stom dat ik niet op het dak heb gekeken. Maar ik ben ook een beetje naïef en te goeder trouw van die man uit gegaan. Hij handelt er in (zwart), pochte dat hij er zo wel 4 a 5 per week verkoopt, dan mag ik er ook een beetje vanuit gaan dat hij de gene met de expertise is tegenover een particulier die zo'n ding voor de hobby koopt ? Y;(

Ik had het Juridisch Loket willen bellen maar die blijkt 's avonds dicht, en aangezien ik had gezegd dat ik er vanavond op terug zou komen, vraag ik hier om advies.

Ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie. Heb ik recht van spreken of heb ik hele domme pech ?

Mizora

Re: Pipowagen blijkt lekkende gatenkaas, wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:49

Ik zou er gewoon morgen op terugkomen, nadat je het juridisch loket hebt kunnen spreken. Hij naait je volgens mij gewoon een oor aan, dus jij bent er per ongeluk niet meer aan toegekomen om te bellen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:53

Idd eerst bellen, dan kom je er maar wat later op terug :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:59

Ik vrees dat je er weinig mee kunt, juridisch gezien. De gaten boven op het dak zijn duidelijk zichtbaar en dus niets door de verkoper verborgen. Je had inderdaad minimaal de gehele buitenkant en dus ook het dak zelf moeten controleren op zichtbare gebreken en dat heb je niet gedaan. Dus de woonwagen gekocht in de staat waarin deze zich bevond en voor jou zichtbaar was.

Ik zou kijken of je misschien nog wat kunt terugkrijgen van de prijs, maar veel recht om op te staan heb je helaas niet denk ik.

Jij hebt er niet naar gevraagd en hij heeft jou niet voorgelogen. Je mag wel expertise verwachten (waarom eigenlijk, omdat hij er al langer in handelt?!), maar dat wil niet zeggen dat hij geen producten mag verkopen die nog opgeknapt moeten worden. Als jij er geen verstand van hebt had je iemand met kennis van zaken mee moeten nemen.

Het ligt misschien wat genuanceerder als jij duidelijk om een puntgave caravan gevraagd hebt en hij je deze heeft verkocht op mededeling dat hij helemaal in orde zou zijn.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 03:27

Jij hebt onderzoeksplicht maar de verkoper heeft net zo goed meldplicht.
Dat je het dak niet op bent gegaan is niet handig maar je geeft aan dat hij heeft gezegd dat er buiten het vervangen van een stukje hout en wat verf de keet verder prima in orde is.

Zo simpel als gesteld is dat het enkel jouw fout is, is het dus niet.
Laat hem dus maar even wachten op jouw reactie en win eerst juridisch advies in. Zou zelf iig niet akkoord gaan met een rolletje dakleer :n

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:12

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 18:15

Toevallig gekocht in Elsloo?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:09

Nee niet in Elsloo Napie. Gisteravond heb ik hem een mail gestuurd, ik heb hem niks verweten, want of hij het wel of niet wist blijft gissen (heb wel mn vermoeden maar dat terzijde), en ik weet dat ik eigenlijk het dak zelf op had gemoeten voor aanschaf had ik echt een punt willen hebben.
Ik heb aangegeven erg teleurgesteld te zijn en dat dit niet is wat ik verwacht had. Heb hem te kennen gegeven dat ik zelf niet de mogelijkheid heb het dak te repareren en hem gevraagd mee te denken over een oplossing. Daarbij mijn eigen ideeen opgenoemd die ik hierboven ook heb aangehaald. Achteraf gezien moet hij het wel geweten hebben, hij zei dat hij het niet wist omdat het weken lang droog was, maar toen ik ging kijken en over dat hobbelpaard begon, zei hij dat die er niet bij hoorde maar dat hij die er even in had gezet vanwege de regen, zou zonde zijn als die nat werd. Daar heb ik hem verder niet op gewezen maar was wel iets dat me ineens te binnen schoot vanmiddag.

Hij is nu met de volgende oplossing gekomen, hij komt morgen met een bevriende dakdekker langs die het dak voor me gaat repareren. Of ik er echt super happy mee ben weet ik niet, ik weet niet hoe lang die gaten er al in zitten en hoe lang het vocht dus al onder het dakleer in het hout heeft kunnen trekken. Vandaag heeft het nog weer flink geregend en morgen ook, dus dat vocht sluiten ze nu op.
Maar goed hij bied een oplossing dus ik moet het er maar mee doen denk ik. Ik had zelf beter moeten kijken, iets te dure les voor een volgende keer. Aan de binnenkant stop ik de gaten wel dicht met Alabastine en dan verf of lak ik het wel opnieuw, in de hoop dat het een aantal jaren mee kan nog.

Ik denk eerlijk gezegd dat hij dit alleen maar biedt omdat hij nog geld van me hebben moet en wel doorheeft dat hij daar anders naar fluiten kan. Als hij al het geld al gehad had, had ik er denk ik in kunnen stikken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 21:12

Ohja Mer1980, het is geen echt bedrijf, hij staat als schapenhandelaar te boek, hij heeft de keten en diverse landbouwvoertuigen en gereedschap er als zwarte handel bij. Het is dus juridisch gezien geen consumentenkoop geweest

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:14

Heb je er niet even een zeil overheen gegooid? Die dingen kosten niks bij de action. :o

Ik vind dat de man je goed tegemoet komt! :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:15

Op zich een nette oplossing. Hoop dat het verder meevalt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:22

Ik vind ook dat de man jullie netjes tegemoed komt.
Je hebt immers zelf je onderzoeksplicht verzaakt. De gaten en defecten zijn erg makkelijk te zien.
Ik hoop dat jullie eruit komen en het snel is opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:34

Houd je wel even heel goed in de gaten dat hij het ruim dicht met het dakleer.

Hier ook te maken gehad met een lek dak van een woonkeet en dat is na meerdere reparaties pas echt opgelost, doordat er een stuk van een meter breed over de gehele lengte van het dak is gebrand.

Pas het rest bedrag betalen, als hij het en gerepareerd heeft en er weer een plensbui is geweest, zodat je zekerheid hebt dat het dicht is.

Ik weet natuurlijk niet hoe hoog het restbedrag is, maar daar zou ik wel mee schermen (dus in bewaring houden) totdat je heel zeker weet dat het niet meer lekt.

Bij nood aan de man kun je altijd nog bij de gamma zelf een rol van een soort van plakbitumen (geloof dat het zo heet kopen. Wachten tot het droog is en dan erop aanbrengen dat hoef je niet te branden namelijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:44

Ik zou hele dak opnieuw er op laten branden.dat maken is maar tijdelijk

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:45

SANEX schreef:
...
Achteraf gezien moet hij het wel geweten hebben, hij zei dat hij het niet wist omdat het weken lang droog was, maar toen ik ging kijken en over dat hobbelpaard begon, zei hij dat die er niet bij hoorde maar dat hij die er even in had gezet vanwege de regen, zou zonde zijn als die nat werd. Daar heb ik hem verder niet op gewezen maar was wel iets dat me ineens te binnen schoot vanmiddag.
...

Misschien begrijp ik je verkeerd... Maar als hij het hobbelpaard dat buiten stond in de wagen heeft gezet vanwege de regen (zou zonde zijn als die nat werd), dan betekent dat toch dat hij dacht dat het paard binnen in de wagen droog zou staan?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:50

xMyrth schreef:
SANEX schreef:
...
Achteraf gezien moet hij het wel geweten hebben, hij zei dat hij het niet wist omdat het weken lang droog was, maar toen ik ging kijken en over dat hobbelpaard begon, zei hij dat die er niet bij hoorde maar dat hij die er even in had gezet vanwege de regen, zou zonde zijn als die nat werd. Daar heb ik hem verder niet op gewezen maar was wel iets dat me ineens te binnen schoot vanmiddag.
...

Misschien begrijp ik je verkeerd... Maar als hij het hobbelpaard dat buiten stond in de wagen heeft gezet vanwege de regen (zou zonde zijn als die nat werd), dan betekent dat toch dat hij dacht dat het paard binnen in de wagen droog zou staan?

Dat is gissen, maar wat zeker is, is dat het in ieder geval regende :) Anders hoef je ook niets droog te zetten
En dat spreekt de eerdere uitspraak van meneer tegen (dat hij niet wist dat er een lek was omdat het al langere tijd droog was)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:01

Corelli schreef:
xMyrth schreef:

Dat is gissen, maar wat zeker is, is dat het in ieder geval regende :) Anders hoef je ook niets droog te zetten
En dat spreekt de eerdere uitspraak van meneer tegen (dat hij niet wist dat er een lek was omdat het al langere tijd droog was)

Ohjaaaa :') :o
Laatst bijgewerkt door xMyrth op 14-06-16 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:21

Of hij had het hobbelpaard binnengezet omdat er regen voorspeld werd (maar niet viel) :)*

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 03:06

Nou euh als het zwarte handel is wat hij erop nahoudt, lijkt het mij toch niet moeilijk te bekomen wat je wil... de belastingendienst is namelijk heel geïnteresseerd in mensen die weten dat anderen zwarte handeltjes erop nahouden, toch? Denk dat als je hier een tipje over laat vallen bij desbetreffende meneer, je plots wel een gans nieuw dak kan krijgen ipv wat lapmiddelwerk :D

En misschien niet zo netjes... maar dat is hij blijkbaar ook niet toch? :Y)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 05:43

Little_Gift schreef:
Nou euh als het zwarte handel is wat hij erop nahoudt, lijkt het mij toch niet moeilijk te bekomen wat je wil... de belastingendienst is namelijk heel geïnteresseerd in mensen die weten dat anderen zwarte handeltjes erop nahouden, toch? Denk dat als je hier een tipje over laat vallen bij desbetreffende meneer, je plots wel een gans nieuw dak kan krijgen ipv wat lapmiddelwerk :D

Goh, zou je niet eerst proberen om het op een normale manier op te lossen voor er dreigementen heen en weer geslingerd moeten worden?
Meneer denkt mee naar een oplossing, geef hem eerst eens een kans?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:25

Meneer denkt enkel mee omdat hij nog 350 euro tegoed heeft van TS, is toch allang duidelijk dat indien dit zo niet was, meneer net niet meer van zich zou laten horen...

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:31

Cayenne schreef:
Little_Gift schreef:

Goh, zou je niet eerst proberen om het op een normale manier op te lossen voor er dreigementen heen en weer geslingerd moeten worden?
Meneer denkt mee naar een oplossing, geef hem eerst eens een kans?

Vind dat je in deze situatie best een beetje mag pushen hoor. Het is niet niks, het bedrag wat TS heeft neergeteld.
Ik zou ook niet akkoord gaan met een beetje oplappen, wie weet zit er hartstikke veel vocht tussen het dak en de schrootjes, gaat lekker schimmelen.. %) En dan ben je nog verder van huis.

Zou nog eens met de beste man gaan zitten en niet akkoord gaan met zijn oplossing. Is heel aardig bedacht, maar als je er goed overnadenkt..
Even uitzoeken wat een nieuw dak/reparatie kost, daar die €350 vanaf tellen en als het een redelijk betaalbaar bedrag is, zou ik voor optie 3 gaan.
En als hij daar niet mee akkoord gaat, jij je geld terug en hij z'n pipowagen. En anders.. ~~}> O:)

Ik vind het overigens wel een heel leuk idee, zo'n keet in de wei. :D Doet me denken aan leesboeken van vroeger, 'PonyFriends', die meiden hadden ook een soort keet in het weiland bij hun verzorgpony's.
Vond het altijd helemaal fantastisch en ik droomde ervan om ook ooit zoiets te hebben. :=

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:35

Ja ik vind het een nette oplossing van de verkoper. Als ts niet heeft gevraagd of het dak goed is en niet zelf gekeken heeft op het dak waar zichtbaar gaten inzitten dan valt de verkoper niets te verwijten. Grote kans dat hij het eens niet wist.

Tis ook een leuk ding zo te zien.
Misschien kun je een offerte vragen voor een nieuw dak? Kun je de verkoper vragen on 50% van het nog openstaande restbedrag tegemoet te komen en leg de rest zelf bij. Weet je zeker dat het dak daarna goed is en kan je er nog jaren mee vooruit.
Laatst bijgewerkt door piezze op 15-06-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:37

Persoonlijk zeg ik wagen terug en geld terug.
Dit is een gebed zonder end vrees ik.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:39

Dat zal de verkoper nooit doen. Hij heeft kosten gemaakt, de wagen gebracht, nee dat geloof ik echt niet.