Opleiding HBO bij NCOI, subsidies??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Opleiding HBO bij NCOI, subsidies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 23:46

Hoi bokkertjes,

Ik zit er over te denken de volgende opleiding te gaan starten:

http://www.ncoi.nl/opleidingen/Bedrijfskunde.html

Echter ben ik niet echt thuis in subsidies, ik weet dat er meerdere opties zijn maar ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet zo goed wat de beste aanpak is.

Wie oh wie kan mij iets verder helpen m.b.t. deze vraag?

Thanks!

Xyris

Re: Opleiding HBO bij NCOI, subsidies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 10:19

Schopje

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 10:21

Bedoel je iets als studiefinanciering?
Zover ik weet kom je daar niet voor in aanmerking bij een thuisstudie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 11:56

Wat bedoel je met een subsidie.
Studiefinanciering kan mogelijk wel, maar of dat bij een thuisstudie kan weet ik niet.

Wel kan je ook eens even bij de belastingdienst informeren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:02

Het wordt niet gezien als een volwaardige (HBO) studie, dus krijg je geen studiefinanciering ;) Net als een deeltijdstudie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:15

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 13:36

Bedankt voor de tips, de link helpt een hoop! Ga er straks nog even wat dieper in duiken.

Ik bedoelde enige vorm van financieel voordeel, subsidies/studiefinanciering etc. Maar die laatste val ik al niet onder aangezien ik 31 ben. Dus ik pis naast de pot blijkt wel.

Anyways, ik dacht dat dit een erkende opleiding betrof mede ook omdat als vervolgopleiding ik voor de Bachelor kan gaan. Nou ben ik niet helemaal thuis in dit soort dingen maar hoe zie ik het verschil? Of hoe maak ik de juiste keuzes. Ik zit niet te wachten op een halfbakken opleiding.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:07

Thuis studies worden over t algemeen gezien als halfbakken opleidingen.. Tenminste hier in de omgeving :j leuk voor een taalcursussen zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:10

Stufi krijg je niet. Inderdaad, omdat het deeltijd is en omdat je er te oud voor bent.

Wel zijn er erkende opleidingen hoor, bij NCOI die NVAO geaccrediteerd zijn.

https://www.nvao.net/veelgestelde-vragen

Wat wil je precies weten, hoe je de juiste keuze maakt? Qua opleiding bedoel je? of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:11

Je mag kosten voor studie/opleiding wel vaak aftrekken van de belasting (exacte regels weet ik niet, maar dat is vast op te zoeken). Ik denk dat dat het enige voordeeltje is bij zo'n soort studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 14:57

Celiien schreef:
Thuis studies worden over t algemeen gezien als halfbakken opleidingen.. Tenminste hier in de omgeving :j leuk voor een taalcursussen zegmaar.

Universitaire thuisopleidingen staan zelfs meer dan goed aangeschreven. Open universiteit wordt zeer goed beoordeeld.
NCOI is ook heel gerenommeerd .

Ik ken jouw omgeving uiteraard niet , maar in mijn omgeving ( bedrijfsleven, grotere bedrijven ) worden betreffende instituten en opleidingen gewaardeerd.

Maar on topic, er was inderdaad een regeling voor werkgevers waardoor je via je werkgever vrij goedkoop een HBO of universitaire opleiding kon doen ( bv via NCOI ) die regeling is nog niet z lang afgeschaft helaas.

Belasting aftrek is vermoedelijk een van de weinige mogelijkheden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:03

Google eens op particuliere studiefondsen Nederland.

Geen idee wat er voor eisen worden gesteld.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 20:09

Er zijn best wel fondsen te vinden die willen helpen bij het betalen van de daadwerkelijke studiekosten, zoals college geld, boeken etc. Kijk eens in de bieb of ze de pytersen almanak hebben of de fondsengids. Daar staan alle mogelijke fondsen en hun voorwaarden in genoemd. Is even wat spitwerk, maar wie weet zit er wat voor je tussen.

Enige waar ik nog niks voor heb gevonden, is je inkomen gedurende je studie. Als je een thuisstudie doet en redelijk gezond bent kan je blijven werken. Als je geen werk hebt of de belasting werken en leren samen (anders dan duaal) te zwaar word en je bent te oud voor stufi, word het erg moeilijk om aan inkomen te komen. Als iemand daar wat voor weet, hou ik me van harte aanbevolen. Maar als het enkel om de studiekosten gaat, zijn er best fondsen te vinden :j.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 20:15

Thanks voor de berichtjes.

Mijn probleem is dat ik nu een baan heb met een bovengemiddeld salaris maar ik kan niet promoveren hier. Een andere baan zoeken is zomaar niet even te doen omdat ik er dan 500 euro per maand op achteruit ga (kan ik me niet veroorloven) plus ik wil graag verder studeren. Ik werk in een brasserie. Mijn opleidingen zijn niet je van het, beste is MBO basisopleiding grafisch ontwerpen bij de LOI, zien ze me al mee aan komen... Dus wil inderdaad iets serieus. Vandaar ook de NCOI. Ik wil nu gewoon iets waar ik zo snel mogelijk elders mee aan de slag kan want ik ben niet echt gelukkig in mijn huidige situatie :).

Jammer dat ik niet in aanmerking kom voor dergelijke voordeeltjes, maar so be it. Ik ga zeker eens kijken of ik wat met de fondsen kan doen, zou wel heel fijn zijn.

Het gaat inderdaad om de studiekosten. Ik werk nu ook fulltime maar ik wil verder en het liefst zo snel mogelijk, maar het hoe is dus een beetje lastig. (En het wat ook nog een beetje maar dat komt wel).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 21:40

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 00:00

Doe liever een complete hbo bachelor opleiding. Die wordt gevraagd.
Zo een eenjarige opleiding zegt niemand iets.

Ik deed een eenjarige hbo "kernopleiding" sociaal juridische dienstverlening het ncoi. Met de "highlight" van de complete opleiding. En ook met allerlei vrijstellingen. Die promotietekst komt me wel bekend voor.

Het was reuze interessant en ik heb er echt wel van geleerd.
Het bleek een dure hobby van 3000-4000 euro.

Want ik leg het in sollicitatieprocedures echt af tegen concurenten die de volledige hbo bachelor hebben gedaan.
Kijk maar naar welke kwalificaties worden gevraagd.

Edit: voor mbo functies word ik weer te "zwaar" bevonden met mijn hbo kernopleiding. En voor hbo functies dus te licht.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 18:34

Oke thanks, daar was ik inderdaad al bang voor. Moet ik toch maar zien of ik wat met de volledige studie kan.

Ik las iets over collegegeld. Ik kom er namelijk niet helemaal uit.

De NCOI geeft aan dat de opleiding HBO Bachelor bedrijfskunde zo'n 16000 euro is voor een vierjarige opleiding. Echter als ik kijk bij de DUO staat er dat het wettelijk vastgelegde collegegeld voor studiejaar 2016-2017 1984 euro is. Welke van de twee is het nou? Of valt NCOI onder een instelling?

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:54

Ik heb er niet direct verstand van, maar ik vermoed dat die 16.000 voor de gehele opleiding is, en 1984 per jaar, aangezien ik zelf per jaar dat bedrag van DUO moet betalen :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:02

Collegegeld is van toepassing bij hogescholen / universiteiten die geld krijgen van de overheid. NCOI is privaat en daar betaal je dus geen collegegeld maar cursusgeld.
Dit heb ik gelezen in een linkje waar hiet eerder naar verwezen is. :)
Edit: zie link van Boras, daar staat een overzichtelijke tabel en het staat uitgelegd onder het kopje 'Aard van de aanbieder'.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:04

Her cursusgeld (vergelijkbaar met het collegegeld) van de NCOI is 7999,- voor vier jaar, wat dus 1999,- per jaar is. Maar daarnaast rekenen zij nog heel veel andere kosten, en daarvoor rekenen ze ook nog eens een fikse prijs. 2760 voor examenkosten, 1980 voor je stage etc. De NCOI staat wat dat betreft echt als heel erg duur bekend, voor dezelfde opleiding bij de LOI betaal je 36*264=9500 voor klassikaal en 36*164=5904 voor thuisstudie. Bij beide komt dan nog 23 euro examenkosten per maand bij, dus 828,-

Geen idee of de NCOI voor dat geld ook echt iets extra's biedt, maar ze zijn wel duur ja.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 19:40

Juist, daar was ik dus al bang voor, thanks. Kon het even niet vinden (moet ik ook maar tijdens mijn werk even snel gaan surfen :p).

Ik ga toch eens kijken bij hogescholen en universiteiten. Weet niet of dat enig effect heeft op mijn plannen, maar wie weet biedt dan een oplossing.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:46

je kan het geld wat je betaald aan de studie invullen bij de belasting opgave/teruggave
Mocht je daar meer over willen weten stuur maar een privé berichtje ;)
Ik heb het voor 2 studies gedaan & vul alles al jaren zelf in :)

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:39

Is dat dan nog steeds mogelijk, lovelyfiefy? :)
Toen ik aan mijn opleiding begon, is ons duidelijk gemaakt geworden dat met ingang van ons jaar dit niet meer mogelijk zou zijn

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:12

dejoni schreef:
Is dat dan nog steeds mogelijk, lovelyfiefy? :)
Toen ik aan mijn opleiding begon, is ons duidelijk gemaakt geworden dat met ingang van ons jaar dit niet meer mogelijk zou zijn

Dat kan je zo zien tijdens het invullen van je belasting.
Je mag namelijk niet lenen volgens mij voor zo'n studie

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:32

Check ook eens de deeltijd mogelijkheden bij gewone hbo-instellingen.

Zeker bij bedrijfskunde zijn die er wel te vinden.

Je betaalt dan wel instellingscollegegeld (niet het wettelijk collegegeld) en dit verschilt per school.
Ook lesdagen verschillen, maar vaak 1 dag. Dus de vrijdag, een dag in het weekend, twee avonden of bijvoorbeeld een middag + avond. Sommigen bieden ook afstandsonderwijs.

NCOI is idd een dure, en vaak zijn arrangementskosten (zaal, koffie, thee a 25 euro per middag) niet inbegrepen.