Leerkrachten basisonderwijs gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel dagen per week sta je voor de klas?

1 dag
Geen stemmen
2 dagen
2 (12%)
3 dagen
5 (31%)
4 dagen
1 (6%)
5 dagen
8 (50%)

Totaal aantal stemmen: 16

neocoon

Leerkrachten basisonderwijs gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 22:22

Ik ben op zoek naar andere leerkrachten uit het basisonderwijs om over onderwijszaken te kletsen.
Op internet heb ik gezocht naar fora voor leerkrachten uit het basisonderwijs. Helaas heb ik deze niet kunnen vinden. (enkel VO).
Ik ben nml. erg benieuwd hoe andere lk het klaarspelen om al hun werk binnen de betaalde tijd af te krijgen. |o
Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die, naast hun baan, nog een opleiding hebben gevolgd. :list:

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:26

Er is een topic op STW:

[STW] Juffen en meesters verzamelen!

Ik sta 5 dagen voor groep 5, 31 kinderen. Ben bevoegd bewegingsonderwijs docent en ben gecertificeerd stagebegeleider (mentor). Volgend jaar cursus leescoördinator en bhv.

Anoniem

Re: Leerkrachten basisonderwijs gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:29

Momenteel 3 dagen, 2 verschillende groepen van elk 30 kinderen.

Er bestaat ook een pabo forum dacht ik.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 22:34

Anoniem schreef:

Dat zag ik ook staan, maar ik dacht dat dat voor Pabostudenten was. Die kunnen nog niet echt meepraten denk ik.

marleen_88 schreef:
Er is een topic op STW:

Ik sta 5 dagen voor groep 5, 31 kinderen. Ben bevoegd bewegingsonderwijs docent en ben gecertificeerd stagebegeleider (mentor). Volgend jaar cursus leescoördinator en bhv.

Hier heb ik voornamelijk berichten van leerkrachten VO gezien.
Heb je voor stagebegeleider een aparte opleiding moeten doen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-06-16 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:36

neocoon schreef:
[naam] schreef:

Dat zag ik ook staan, maar ik dacht dat dat voor Pabostudenten was. Die kunnen nog niet echt meepraten denk ik.

Volgens mij ook leerkrachten, alleen dat weet ik niet zeker

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:37

neocoon schreef:
Ik ben nml. erg benieuwd hoe andere lk het klaarspelen om al hun werk binnen de betaalde tijd af te krijgen. |o
:list:

Niet

Ik spreek uit 11 jaar ervaring. Wat er ook gereorganiseerd wordt, het blijft liefdewerk oud papier. En ik kan zeggen dat ik best vlot kan doorwerken naar die hele papierwinkel eromheen is gewoon veel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:37

neocoon schreef:
marleen_88 schreef:
Er is een topic op STW:

Hier heb ik voornamelijk berichten van leerkrachten VO gezien.
Heb je voor stagebegeleider een aparte opeliding moeten doen?

Een cursus ja.

In dat topic zitten ook BO leerkrachten hoor, hij loopt niet heel vlot

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 22:40

Esther_r20 schreef:
neocoon schreef:

Niet

Ik spreek uit 11 jaar ervaring. Wat er ook gereorganiseerd wordt, het blijft liefdewerk oud papier. En ik kan zeggen dat ik best vlot kan doorwerken naar die hele papierwinkel eromheen is gewoon veel.

Ik zit nu ook ongeveer 12 jaar in het onderwijs, heb vanaf het begin fulltime gewerkt. In het begin lukte het me al niet, maar nu er steeds meer papierrompslomp bijkomt.........
En dan wordt er ook nog verwacht dat je een flinke opleiding gaat doen, waarvan ik weet dat ik er meer uren voor nodig zal hebben dan dat er voor staan ( en dus gegeven worden). Ik baal hier enorm van. Er wordt me gewoon een schuldgevoel aangepraat als ik aangeef dit niet te willen doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:45

Ik werk op dit moment tijdelijk 5 dagen, 2 dagen in een kleutergroep van een collegaatje dat na zwangerschap part time is terug gekomen en nog 3 dagen in de kleutergroep waar ik het hele jaar al in sta.

Normaal gesproken werk ik 4 dagen in de week, 3 dagen voor de groep en 1 dag voor bouwcoördinatie onderbouw.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 22:48

Nouvel schreef:
Ik werk op dit moment tijdelijk 5 dagen, 2 dagen in een kleutergroep van een collegaatje dat na zwangerschap part time is terug gekomen en nog 3 dagen in de kleutergroep waar ik het hele jaar al in sta.

Normaal gesproken werk ik 4 dagen in de week, 3 dagen voor de groep en 1 dag voor bouwcoördinatie onderbouw.

Heeft nu iemand anders de bouwcoördinatortaken overgenomen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:49

nope, dat mag ik er in mijn eigen tijd bij doen... :+
ik krijg af en toe een paar uurtjes om wat dingen te doen, dan staat er even een collegaatje voor de groep, en verder doe ik het hoogstnoodzakelijke, en hoop ik volgend jaar weer wat meer tijd te krijgen.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 22:51

Nouvel schreef:
nope, dat mag ik er in mijn eigen tijd bij doen... :+
ik krijg af en toe een paar uurtjes om wat dingen te doen, dan staat er even een collegaatje voor de groep, en verder doe ik het hoogstnoodzakelijke, en hoop ik volgend jaar weer wat meer tijd te krijgen.

Krijg je het gedaan in die paar uurtjes? Of moet je er inderdaad nog onbetaalde tijd aan beteden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:53

Ik doe wat dingen buiten schooltijd, verder laat ik wat dingen zitten die ik anders wel zou doen, en ik probeer zoveel mogelijk in die uurtjes te proppen.
MT hebben we tegenwoordig altijd na schooltijd omdat we niet allemaal tegelijk meer bouwtijd hebben.
Dat is wel jammer, je zit zo 1,5 na schooltijd wat we anders onder schooltijd deden...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 22:58

Sowieso luxe dat je tijd krijgt voor de bouw coördinatie. Bij ons is dat na schooltijd en zeker niet onder lestijd. Maar hoe het ook gevuld wordt, je uren blijven tekort en het werk teveel.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:03

Esther_r20 schreef:
neocoon schreef:

Niet

Mee eens en ik werk ondertussen al bijna 20 jaar in het onderwijs :D
Je hoort mij niet zeggen dat ik slecht verdien en ja zeker: de laatste tijd hebben we er een paar mooie welverdiende procenten bij gekregen :j Maar het werk klaar in de tijd die ik er officieel voor heb? Nope.
Waarom niet? Omdat het mijn niet-lesgebonden uren niet toereikend zijn voor de taken die daarin moeten passen, omdat ik mijn werk goed wil doen/de kinderen niet tekort wil doen en omdat ik - en met mij vele collega's, ook heel vaak 's avonds/thuis/op de dagen dat ik niet werk tóch bezig ben met of denk aan mijn klasje.

(Ik werk overigens 3 dagen, FTE 0,638/24 u en 57 min)
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 04-06-16 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:03

Ik werkte 4 dagen en nu nog maar 2,5. Loop al ruim een jaar met een burn-out.
Ik denk dat dat wel een antwoord is op je vraag. :( .
Ik werk snel, georganiseerd en goed, maar ik kan lang niet alles goed doen en daardoor ben ik opgebrand.
Er komt steeds meer bij aan administratie, leerlingniveaus en extra vakken zoals techniek, Engels, Frans etc.
Het breekpunt bij mij kwam na 3 jaar combigroepen te hebben gedraaid, waarbij ik achterstallige hp's etc heb moeten aanpakken. Ik redde het allemaal net toen er een nieuwe leerling bij kwam met problemen en dat gaf VEEL onrust oa ook bij ouders en daar kwam toen nog het invoeren van een nieuwe methode ( ipc) en het zelf moeten organiseren van een lustrummaand met veel excursies etc en BAM daar ging ik.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:17

Laten we wel wezen; het is ook van de gekke dat een school nog met droge ogen kan beweren in een (grote) combigroep 3 niveau's aan te bieden per groep. ZES niveau's? Bij 30 kinderen? 8)7
Nee hoor :n Kun je discussiëren wat je wil over dat alle kinderen recht hebben om op hun eigen niveau bedient te worden, maar het is gewoon niet te doen in grote combi's. Dan moet je als school bereid zijn dat op een andere manier aan te pakken.

Wij zijn een groeischool. Hoezee, het bestuur blij; vorig jaar taart gekregen. Nou fijn hoor, taart. Maar extra geld voor meer handen in de klassen/kleinere klassen? Nope :n
Wij zijn trots op wat wij hebben bereikt en doen met de kinderen, het is ook niet voor niks dat we een groeischool zijn. Maar dat niveau moet je dus wel kunnen behouden. En dat is hard werken. Heel hard werken, waarbij je soms keuzes moet maken. Wordt het bestuur of de inspectie soms niet gelukkig van, maar als wij kunnen laten zien en verantwoorden waarom we het zo aanpakken en wat daarvan de resultaten zijn, dan is het prima toch :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 23:22

neocoon schreef:
En dan wordt er ook nog verwacht dat je een flinke opleiding gaat doen, waarvan ik weet dat ik er meer uren voor nodig zal hebben dan dat er voor staan ( en dus gegeven worden). Ik baal hier enorm van. Er wordt me gewoon een schuldgevoel aangepraat als ik aangeef dit niet te willen doen.

Je hebt recht op studieverlof :j
Ik heb twee fulltime collegaatjes die beiden de opleiding Master SEN doen en zij hebben om en om één dag in de week vrij.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 07:09

Esther_r20 schreef:
Sowieso luxe dat je tijd krijgt voor de bouw coördinatie. Bij ons is dat na schooltijd en zeker niet onder lestijd. Maar hoe het ook gevuld wordt, je uren blijven tekort en het werk teveel.

dan krijg je er als het goed is uren voor in je taakbeleid en dat krijgen wij niet, wij krijgen gewoon dan weer andere taken om je taakbeleid te vullen.

+ dat ik nu tot de zomervakantie 1 dag in de week extra moet werken vanwege de nieuwe WTF, dus zonder extra betaling

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 07:15

Ja klopt hoor. Er zijn uren voor ingeroosterd. Maar de werkelijkheid is dan meestal toch weer even anders.

Overigens denkt ons bestuur super mee met de scholen, maar zijn het de eisen van bovenaf die zoveel papierwerk opleveren.

Net als de 6 niveaus in combi groepen . Best te doen kwa voorbereiding en lesgeven zelf, maar niet wanneer je dan ook nog de rambam aan administratieve taken erbij moet doen.

Blijft lastig. En dan hoor ik de "anderen" nog zeggen: " maar jullie hebben veel vakantie "

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 07:22

Ik "was" leerkracht basisonderwijs.
In UK dat wel, maar denk dat sit in dit geval niet uit maakt.

27 betaalde uren.. werkte er ongeveer 50 per week (tenzij het rapport tijd, ouderavond tijd of inspectie tijd was.. dan nog meer uren.)

Enige voor deel in UK is dat je verplicht een ochtend of middag krijgt om admin te doen.

Afin, ik heb nu gekozen voor een carriere switch aangezien ik graag een 9-5 baan heb waar de avonden en weekenden van mij zijn en ik niet elke keer hoef te denken hoeveel schoolwerk heb ik nog liggen.

Wie weet ga ik ooit nog eens terug, maar voor nu even niet.

Edit; in UK werk je overigens niet met methodes. Dus alle lessen moet je dus zelf in elkaar flansen met het oog op de kerndoelen van het curriculum. Grr.

*edit2: Ik werkte fulltime, 5 dagen.
Laatst bijgewerkt door Nagini op 05-06-16 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 07:36

Ik ben sinds de herfstvakantie werkzaam, daarvoor het een en ander ingevallen. Nu draai ik 3 dagen groep 4 en heb 4 uur extra voor achterstallig administratief onderhoud. Ik werk idd heel veel meer uren, maar dat is ook omdat ik zelf net startend leerkracht ben en dus net wat meer tijd en aandacht moet besteden aan mijn voorbereidingen.

Wel is het erg leuk en de kik die het oplevert nu de resultaten van groei binnen komen is enorm gaaf.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:06

Ik werk 4 dagen per week als leerkracht in groep 3 op een openbare school met 6 groepen. Inmiddels sta ik al 14 jaar voor de klas. Mijn hart ligt bij de middenbouw en groep 3 vind ik het leukst.
Daarnaast heb ik een paard, heb ik de opleiding tot vakfotograaf gevolgd, ga ik graag naar concerten, loop ik hard en hou ik van de natuur.

Dit jaar ben ik gestart met de nieuwe veilig leren lezen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 08:59

Ik werk 5 dagen. dit jaar eindelijk mijn uren vast gekregen. Ik had al twee dagen vast maar werkte al 8 jaar 4 tot 5 dagen. Heb veelal groep 8 gedraaid. Dit jaar voor het eerst groep 6. Een hele lieve groep. En na een combi 7/8 van 30 kinderen kan ik wel zeggen dat ik dit jaar een rustiger jaar heb.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 14:21

Supervixen schreef:
Dit jaar ben ik gestart met de nieuwe veilig leren lezen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Nope, paar jaar geleden al weer dat ik een paar keer groep 3(/4) had.

De laatste 5 jaar nu kleuters in 1-2.
En sinds vorig jaar zijn we, naast alle "gewone" dingen, enkele malen per jaar ook bezig met "Verwonderingsvragen" ; je komt met een thema, of nog beter: er borrelt een thema op bij de kinderen, en op een gegeven moment is er altijd wel een kind dat dan ineens met een bijzondere vraag komt. Onze verwonderingsvraag nu is "Hoe wordt een piratenschip/zeilschip bestuurd of kan je alleen maar met de wind mee?" (thema is piraten ;) )
Zo'n vraag kan je natuurlijk meteen beantwoorden voor ze, want over het algemeen zul je het zelf wel weten. Maar het is veel leuker om ze zélf een antwoord te laten zoeken, ontdekken, verzinnen.
Dus nu worden er bij mij in de klas vlotjes gebouwd van ijsstokjes, geëxperimenteerd met wat daarvoor de beste constructies zijn, ervaren dat het met kleuterplaksel niet blijft zitten, geprobeerd masten met zeiltjes overeind te houden en natuurlijk gaan we morgen een bak met water vullen en ze laten drijven. En dan? Blazen? Föhn? Ventilator? Wat gebeurt er als het nou stormt? Slaat het vlot om? Hoe kan dat? Waarom gaat jouw vlot rechtdoor bij deze wind en mijn vlot de bocht om?
Af en toe probeer ik ze te prikkelen, een beetje te sturen maar in principe laat ik ze zelf "worstelen".

En het ene kind gaat meteen aan de knutsel, het andere kind zoekt in de bieb een botenboek, een volgende kijkt liever toe en komt dan met suggesties. Zo is er voor elk kind wel een eigen inbreng en leermoment.