Wat is dat toch met jongeren en stelen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Wat is dat toch met jongeren en stelen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 17:57

Hallo.

Ik merk het steeds vaker en ik word er gek van.

Als ik het kruitvat binnen loop of etos of zoals vandaag op de markt op zoek naar een nieuwe portomonee word ik altijd aangekeken en de werknemers staan altijd meteen naast mij.

Dit weerhoud mij ervan om iets te kopen. Vandaar voelde ik weer een paar ogen door mij heen brandde van een verkoopster. Ik was alleen nog maar aan het kijken en heb niets meer gekocht. Zo bekeken voel ik mij dan.

Ze kijken je echt op de vingers.
Ik snap dat er vaker gestolen word maar ik voel mij als klant zijnde daar niet fijn bij...

Zou ik daar iets aan kunnen doen of herkennen mensen dit?

Ik denk dat dit topic gewoon is om het van mij af te schrijven want het word nu wel vervelend.

Gr Yenni.

Anoniem

Re: Wat is dat toch met jongeren en stelen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:41

Ik denk dat je je niet moet aanstellen. :=

Op een markt kan je nou eenmaal snel iets in je zak stoppen en er mee weglopen. Als standeigenaar snap ik dat je dan een goed oogje in het zeil houdt. ;)

Dus snap niet zo waar je je druk om maakt.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:43

Ik begrijp wel wat je bedoelt, een paar jaar geleden ook meegemaakt dat een verkoopster op een halve meter afstand bleef staan en keek naar alles wat ik deed. Dat is echt niet lekker ontspannen winkelen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:44

_Dominique schreef:
Ik denk dat je je niet moet aanstellen. :=

Op een markt kan je nou eenmaal snel iets in je zak stoppen en er mee weglopen. Als standeigenaar snap ik dat je dan een goed oogje in het zeil houdt. ;)

Dus snap niet zo waar je je druk om maakt.

Inderdaad :')

Ook al eens gedacht dat winkelmedewerkers je willen helpen en daarom naar je toe komen?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:47

Ik begrijp je ook wel. Ben in de H&M eens achtervolgd door een paar medewerkers en moest bij de uitgang mijn tas laten zien. Had alleen rondgekeken daar, was dus echt boos en verontwaardigd dat er zo gereageerd werd.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:48

Op de markt staan die kooplui er altijd bij hoor, jong of oud ...

Edit:
Klinkt eerder alsof je doorslaat, met het jezelf bekeken voelen, dat je er zo mee bezig bent, doordenkt. Iedereen wordt in de gaten gehouden, iedereen houd een oogje in het zeil, en dat is niets meer dan normaal :)
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 04-06-16 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:51

Ik snap wel wat je bedoelt, hoor! Ik voel me hier bij de Hema ook altijd zo ongemakkelijk. Er werkt daar 1 vrouw die doet alsof alle jongeren criminelen zijn (ja, ook als je als netjes betalende klant bij de kassa komt)..

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:55

Hmm aanstellen is ook een vak. Als je je zo voelt, stel je je zo ook vaak op. Dan geef je een verdachte lichaamstaal af en zul je dus meer in de gaten gehouden worden. Maak je niet zo druk en er is niks aan de hand

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:56

Als jij niks jat is er toch geen probleem? :+ logisch dat ondernemers hun spullen in de gaten willen houden, er wordt zoveel gejat uit je winkel...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 18:57

Het is hun werk, en ik denk eigenlijk wel dat het klopt dat jonge mensen vaker jatten. Zeker in groepsdruk. Dus ik snap wel dat jonge mensen meer in de gaten worden gehouden.

Als je niks te verbergen hebt hoef je je er niet druk om te maken. Al snap ik ook wel dat het niet lekker winkelt met een persoonlijke bodyguard :+

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:09

Misschien zien ze dat je wat zenuwachtig bent en denken ze dan juist dat je wat van plan bent, als je er al schuldig uitziet dan word dat gezien natuurlijk..ik heb er nooit last van maar ben ook heel onbevangen in elke winkel en denk er niet gauw wat van :)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:20

melody7 schreef:
Het is hun werk, en ik denk eigenlijk wel dat het klopt dat jonge mensen vaker jatten. Zeker in groepsdruk. Dus ik snap wel dat jonge mensen meer in de gaten worden gehouden.

Als je niks te verbergen hebt hoef je je er niet druk om te maken. Al snap ik ook wel dat het niet lekker winkelt met een persoonlijke bodyguard :+

Ik wil hier alleen even op reageren... Ik denk dat je ervan op zou kijken hoe veel ouderen juist stelen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:23

Poess91 schreef:
melody7 schreef:

Ik wil hier alleen even op reageren... Ik denk dat je ervan op zou kijken hoe veel ouderen juist stelen.

Ja dat weet ik! Maar zal het percentage onder jongeren niet hoger liggen? Kan zijn dat ik ernaast zit hoor, maar dat is het beeld wat altijd geschetst wordt.
Ik hoor ook wel eens van bejaarden die jatten. Alles kan :=

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:26

In mijn omgeving merk ik dat het vooral de verslaafden zijn die stelen, en dan vooral de alcoholisten en crackjunkies. Die behoren niet tot de categorie 18-25 nee :=

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:28

Als ik een rugzak bijheb, vraag ik vaak even of ze het erg vinden dat ik die mee binnen neem.. dat stelt ze vaak al gerust ;)

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:29

Ik snap wel dat TS zich zo bekeken voelt, maar snap de kant van de verkoper ook wel. Ik baal er als 16-jarige ontiegelijk van dat zoveel leeftijdsgenoten dingen stelen, terwijl ik wel eerlijk spaar voor de spulletjes die ik hebben wil. Maar toch word ook ik in de gaten gehouden en opzich is dit terecht aangezien het mijn leeftijdscategorie is die het vaakst steelt. Alleen balen dat je daar als niet-stelende 'de dupe' van word om het zo te zeggen..
Dat ze je willen helpen vind ik een beetje een rare smoes, ik ben het gewent dat een werknemer dan vraagt 'kan ik u/je helpen?' of 'zoek(t) je/u iets, of kijk(t) je/u alleen even rond?'. Is ook een stuk beleefder/vriendelijker :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:31

Overigens jatten niet alle ouderen bewust, als je dementerend bent en korte termijn geheugen ie echt slecht en de gang naar de winkel zit er nog wel in: wil betalen nog wel eens vergeten worden. := beetje het idee van als jong kind wat meenemen, omdat je niet helemaal snapt dat je moet betalen (dat heb ik wel 1. X gedaan op mijn tweede hoorde ik van mijn ouders :') )

Ts, kan het niet zo zijn doordat je je wat achterdochtig bent, je afwijkend je gaat gedragen en ze je daardoor juist in de gaten houden? ;) of ze kijken gewoon zonder op je vingers te kijken en je maakt het in je hoofd groter dan het is? (Ben je misschien wat onzeker?)

Wij hadden een kennis met een winkel, die zag iedereen als crimineel. Die liep achter je aan en dat was niet subtiel :+

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:33

SinneJ schreef:
Als ik een rugzak bijheb, vraag ik vaak even of ze het erg vinden dat ik die mee binnen neem.. dat stelt ze vaak al gerust ;)

Dat vind ik wel vaak irritant, rugtassen inleveren of in die klotekluisjes leggen. De Mediamarkt bij ons in de stad vraagt er altijd naar. Het is hun goed recht hoor, maar ik keer dan liever. Hoe moet ik mijn portemonnee, telefoon ed. meenemen zonder rugtas ... in je handen houden is ook zoiets, in je bh is ook lekker ordinair... En vrouwen met handtassen ed., nobody bats an eye :+

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:36

xEmily schreef:
SinneJ schreef:

Dat vind ik wel vaak irritant, rugtassen inleveren of in die klotekluisjes leggen. De Mediamarkt bij ons in de stad vraagt er altijd naar. Het is hun goed recht hoor, maar ik keer dan liever. Hoe moet ik mijn portemonnee, telefoon ed. meenemen zonder rugtas ... in je handen houden is ook zoiets, in je bh is ook lekker ordinair... En vrouwen met handtassen ed., nobody bats an eye :+
\
Hier willen ze in supermarkten nog wel eens de tas controleren bij de kassa, dat is een stuk prettiger voor mijn gevoel haha. Heb toch alleen stomme schoolboeken, die mogen ze best hebben :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:37

xEmily schreef:

Los van het feit dat het irritant is om je eigen spullen in te leveren als je wilt winkelen, is het eerste wat ik vraag of ze mij even kunnen laten zien dat ze een verzekering hebben voor mijn spullen in hun kluisje.

Hier in Spanje zijn die kluisjes een ware hype, maar je hoort niets anders dan mensen met een kopie van de sleutel die jouw tas eruit halen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 19:44

TS vervelend dat jij je zo bekeken voelt.
Ik denk niet dat de winkelmedewerkers het persoonlijk bedoelen.
Waarschijnlijk hebben ze gewoon opdracht om jongeren goed in de gaten te houden.

Onze Hoogvliet supermarkt heeft zelfscan met een handscanner.
Zo nu en dan word je gecontroleerd.
Ik gooi altijd mijn tas open en vraag of ze alles kunnen vinden.
Apparaat geeft aan dat er een controle is, niks persoonlijks.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:38

Blijkbaar pas je perfect in het profiel van een winkeldief :) en stel je je erg aan.

Gewoon niets van aantrekken en niet nerveus worden ervan. Het is hun werk

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 20:40

Ik wil toch even inhaken op het feit dat de meeste mij een aansteller vinden.. als ze naast of achter je staan zonder wat te vragen en je de ogen in je rug voelt voel ik mij bekeken ja.

Als ze mij zouden willen helpen in de winkel vragen ze meestal of ik het kan vinden. Maar vaak zeggen ze niets.

Is het zo raar dat ik mij bekeken voel dan? Ik ben toch ook gewoon klant..

Vorige week in het kruitvat was ik naar wat nagellakjes aan het kijken en staat erop eens een verkoper naast mij..

Als je mij een aansteller vind geen probleem ieder zijn mening maar mij vraag is meer of mensen tips hebben. En stel je niet zo aan heb ik niet zoveel aan.

En ja ik ben best wel onzeker.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:42

En het is hun werk om mensen die in het profiel passen in de gaten te houden. Blijkbaar pas je erin qua uiterlijk leeftijd en gedrag.
Zij worden er uiteindelijk op aangekeken als er weer eens wat gestolen is :)

Daar moet je dus gewoon mee leren leven :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 20:43

Qua uiterlijk vind ik niet hoor. Ben altijd netjes gekleed geen gekke kledingsmaak ofzo.