Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_love12_

Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 16:19

Hallo!

Ik weet het allemaal even niet meer..
Ik zal even kort de situatie uitleggen:
18 jaar, nu 18 weken + 4 dagen zwanger (hier hoef ik geen verder commentaar op), mijn vriend is 19.

Alles was goed geregeld en we zouden het prima redden met wat we hebben (eigen huisje, ik naar school, hij werken, genoeg inkomen om onszelf + kindje te onderhouden)
Ik ben vanuit Zuid-Holland naar Zuid-Limburg verhuisd dus heb geen werk meer, door bekkeninstabiliteit is dit ook even geen optie (veel pijn en ben heel snel uitgeput)
Omdat ik verhuisd ben moest ik opzoek naar een andere school, in eerste instantie was het allemaal geen probleem en zouden er oplossingen komen om tijdens m'n verlof niet te ver achter te komen, maar opeens zijn ze super negatief en twijfelen ze erover omdat ik veel praktijk zal missen (opleiding dierverzorging), dat is dus probleem 1: als ik daar niet ingeschreven kan worden kan ik niet naar school en raak ik m'n stufi + uitwonendebeurs + aanvullende beurs + lening kwijt (wat bij elkaar een behoorlijk bedrag is), een andere opleiding wil ik niet, ik heb hiervoor al een opleiding gedaan waar ik met veel tegenzin heen ging en wil dat niet weer.
Dan probleem 2: Reorganisatie bij het bedrijf waar m'n vriend werkt met de kans dat hij z'n werk kwijt raakt, hij heeft geen recht op een uitkering (wegens privéomstandigheden zijn vmbo niet afgerond en daarna gaan werken dus ook geen MBO diploma..)

Oftewel: Als ik niet aangenomen wordt op deze school, en hij zijn werk kwijt raakt kunnen we de huur van ons huisje op gaan zeggen en hebben we geen idee wat we moeten doen (bij ouders inwonen is geen optie met een kindje), we staan dan op 0 en ik heb geen idee hoe we dit moeten regelen... Werken is voor mij nu ook geen optie dus ik kan helaas niks binnen brengen..

Is er iemand die misschien een soortgelijke situatie gehad heeft of die weet wat we kunnen doen?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:23

Ik heb zelf nooit zo'n situatie gehad maar het lijkt me erg moeilijk en stressvol. En stress is natuurlijk absoluut niet goed als er een kleintje op komst is. Als ik jou was zou ik gaan zitten met jou ouders en zijn ouders en hier als volwassenen over gaan praten. Je zegt wel 'bij ouders kan niet met een baby' maar wat moet je dan? Op straat? En voor het zelfde geld blijft je vriend wel werkzaam op zijn huidige werk en kan jij wel je opleiding gaan doen, er staat nog niks vast. Wel goed dat je er al over na denkt!

Wanneer met je ouders praten geen optie is zou je eventueel maatschappelijke hulp kunnen krijgen, die kan je veel beter helpen met uitzoeken wat je mogelijkheden zijn en waar je recht op hebt dan wij hier op bokt. Heel veel sterkte, dit is een levensveranderende situatie waar je in zit, en ik vind het erg zwaar voor je dat je dat op zo'n jonge leeftijd al mee moet maken. :(:)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 16:32

leeneliefje schreef:
Ik heb zelf nooit zo'n situatie gehad maar het lijkt me erg moeilijk en stressvol. En stress is natuurlijk absoluut niet goed als er een kleintje op komst is. Als ik jou was zou ik gaan zitten met jou ouders en zijn ouders en hier als volwassenen over gaan praten. Je zegt wel 'bij ouders kan niet met een baby' maar wat moet je dan? Op straat? En voor het zelfde geld blijft je vriend wel werkzaam op zijn huidige werk en kan jij wel je opleiding gaan doen, er staat nog niks vast. Wel goed dat je er al over na denkt!

Wanneer met je ouders praten geen optie is zou je eventueel maatschappelijke hulp kunnen krijgen, die kan je veel beter helpen met uitzoeken wat je mogelijkheden zijn en waar je recht op hebt dan wij hier op bokt. Heel veel sterkte, dit is een levensveranderende situatie waar je in zit, en ik vind het erg zwaar voor je dat je dat op zo'n jonge leeftijd al mee moet maken. :(:)

Het probleem is dat er bij beide ouders simpelweg geen ruimte in huis is om met een kindje te wonen (bij mijn moeder woont mijn zus ook nog en m'n broer komt ook weer terug uit Roemenië als zijn jaar daar afgelopen is, de enige 'optie' zou dan bij mijn vader zijn maar dat is in drenthe, waar we beide niks en niemand kennen en niks hebben, bij zijn moeder wonen z'n broer en zusje nog thuis en bij zijn vader is de ruimte er niet omdat hij een kleine woning heeft.)

Ik ga inderdaad naar gesprekken met een maatschappelijk werkster maar alles duurt zo ellendig lang als je iets wilt weten via haar, en inderdaad, het geeft een hoop stress vandaar dat ik even op Bokt steun zoek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:37

Pittige situatie.

Naar mijn weten heb je ook met je studie recht op zwangerschapsverlof (maar helemaal zeker weten doe ik dat niet, maar dus wel de moeite waard om het uit te vogelen). Je geeft aan dat je een andere locatie qua opleiding wil doen met dierverzorging maar dit is dus ook niet zeker (nog even los van het feit/discussie of er in dierhouderij werk te vinden is..). Is een andere opleiding beginnen echt een no go?

Er zijn opleidingen waarbij je wel je studiefinanciering behoudt, maar die bijv. slechts 1 klassikale lesdag per week hebben. Is dat misschien een optie? Dat is wellicht beter vol te houden.

Voor wat betreft je vriend & werk; daar kan je nu toch nog niks over zeggen, hooguit als hij inderdaad eruit gemikt wordt direct inschrijven bij een uitzendbureau en zich krom solliciteren. Waarom zou hij geen recht op uitkering hebben?

Ik las in een ander topic (niet terug gelezen, geen bokt politie/detective hier maar stille meelezer) dat je vorige maand wel werk had. Kom jij zelf dan niet in aanmerking voor een uitkering? Wellicht een idee om een afspraak te maken bij het UWV om te kijken wat je opties zijn?

Bij je ouders of zijn ouders zien jullie ook niet zitten, dat begrijp ik al te goed, maar je kunt moeilijk onder de brug gaan wonen natuurlijk. Schup onder je bips en afspraken maken en wellicht kijken naar werk wat wel te doen is in de tussentijd. Misschien callcenter werk o.i.d. of klantenservice? Is niet altijd even leuk werk, maar je moet toch iets in de tussentijd..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 16:59

Waarom heeft je vriend geen recht op een uitkering? Dat is namelijk niet afhankelijk van zijn opleiding maar zijn werkverleden.
Hij zal maar kort recht hebben op WW, dat wel....

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:03

Leonoor schreef:
Waarom heeft je vriend geen recht op een uitkering? Dat is namelijk niet afhankelijk van zijn opleiding maar zijn werkverleden.

Om voor een uitkering in aanmerking te komen moet je minimaal een mbo 2 diploma hebben.. het bedrijf waar hij nu werkt is het bedrijf waar hij is gaan werken na zijn vmbo dus een super CV heeft hij ook niet :( Hij is wel solliciterende maar dit schiet niet heel erg op..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:04

_love12_ schreef:
Leonoor schreef:

Om voor een uitkering in aanmerking te komen moet je minimaal een mbo 2 diploma hebben.. het bedrijf waar hij nu werkt is het bedrijf waar hij is gaan werken na zijn vmbo dus een super CV heeft hij ook niet :( Hij is wel solliciterende maar dit schiet niet heel erg op..

Een uitzendbureau heeft aaaaltijd wel baantjes. Zullen geen top-banen zijn, maar goed er moet gewoon geld binnen komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:07

Volgens mij klopt dat niet hoor TS. Ik heb ook eens een uitkering ontvangen (wel voor 2 maanden maar, toen had ik al ander werk) en had destijds ook geen startkwalificatie. Ik denk dat je daarmee in de war bent.

http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... ng-krijgen

UWV zou wel kunnen adviseren aan hem om te kijken naar een opleiding om z'n startkwalificatie te halen, dat wel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:07

_love12_ schreef:
Leonoor schreef:

Daar heb ik nou nog nooit van gehoord :n Zou toch even belletje aan wagen met UWV :j

http://www.uwv.nl/particulieren/werkloo ... ng-krijgen

Anoniem

Re: Hoe nu verder? ; Zwangerschap & studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:11

Dat is niet waar TS, mijn vader heeft ook geen MBOen gewoon een WW uitkering.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:25

Anoniem schreef:
Pittige situatie.

Naar mijn weten heb je ook met je studie recht op zwangerschapsverlof (maar helemaal zeker weten doe ik dat niet, maar dus wel de moeite waard om het uit te vogelen). Je geeft aan dat je een andere locatie qua opleiding wil doen met dierverzorging maar dit is dus ook niet zeker (nog even los van het feit/discussie of er in dierhouderij werk te vinden is..). Is een andere opleiding beginnen echt een no go?

Er zijn opleidingen waarbij je wel je studiefinanciering behoudt, maar die bijv. slechts 1 klassikale lesdag per week hebben. Is dat misschien een optie? Dat is wellicht beter vol te houden.

Voor wat betreft je vriend & werk; daar kan je nu toch nog niks over zeggen, hooguit als hij inderdaad eruit gemikt wordt direct inschrijven bij een uitzendbureau en zich krom solliciteren. Waarom zou hij geen recht op uitkering hebben?

Ik las in een ander topic (niet terug gelezen, geen bokt politie/detective hier maar stille meelezer) dat je vorige maand wel werk had. Kom jij zelf dan niet in aanmerking voor een uitkering? Wellicht een idee om een afspraak te maken bij het UWV om te kijken wat je opties zijn?

Bij je ouders of zijn ouders zien jullie ook niet zitten, dat begrijp ik al te goed, maar je kunt moeilijk onder de brug gaan wonen natuurlijk. Schup onder je bips en afspraken maken en wellicht kijken naar werk wat wel te doen is in de tussentijd. Misschien callcenter werk o.i.d. of klantenservice? Is niet altijd even leuk werk, maar je moet toch iets in de tussentijd..

Ik heb hiervoor indoor design gedaan, daarvoor toerisme en daarvoor verpleegkunde (kweet echt niet wat ik wil hahaha), met alles gestopt omdat het niet was wat ik wou of omdat de school , dus ondanks dat er weinig werk in de dierhouderij te vinden is wil ik dit toch graag doorzetten..

Ik had inderdaad werk, maar dat was horeca en werd echt te zwaar (heb bekkeninstabiliteit en heel snel pijn en ben snel uitgeput dus dat ging niet meer)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:26

Yvank_ schreef:
Dat is niet waar TS, mijn vader heeft ook geen MBOen gewoon een WW uitkering.

Hmm das raar, tegen hem is gezegd dat hij geen WW uitkering kan krijgen omdat hij geen startkwalificatie heeft en -21 is, na het weekend dan toch maar een belletje er tegenaan gooien, dan weten we het tenminste zeker.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:39

Ja volgens mij klopt het wel. Wat houdt je vriend tegen om weer te gaan studeren/omscholen

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:43

Gianti schreef:
Ja volgens mij klopt het wel. Wat houdt je vriend tegen om weer te gaan studeren/omscholen

Als ik dat zou weten... Hij heeft het meerdere keren geprobeerd maar op een of andere manier lukt het hem gewoon niet om motivatie te houden voor school, hij werkt liever de hele week dan dattie naar school gaat.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:44

_love12_ schreef:
Gianti schreef:

Als ik dat zou weten... Hij heeft het meerdere keren geprobeerd maar op een of andere manier lukt het hem gewoon niet om motivatie te houden voor school, hij werkt liever de hele week dan dattie naar school gaat.

Denk zelf dat er weinig opties zijn en weinig te willen is als hij ook nog werkloos raakt met weinig uitzicht op een baan.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:47

Gianti schreef:
Denk zelf dat er weinig opties zijn en weinig te willen is als hij ook nog werkloos raakt met weinig uitzicht op een baan.

Is ook zo, hij is ook aan het kijken of er bedrijven zijn in de omgeving waar hij een werken leren traject kan doen via hun. maar hier in de omgeving is het sowieso wel moeilijker om werk te vinden volgensmij..
Maar dannog zitten we met het probleem dat ik straks ook niks meer heb en werken nu niet gaat door bekkeninstabiliteit :(

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:47

Ik weet natuurlijk niet hoe de praktijk er bij jullie uit zal zien maar als het een stage is kun je hem misschien al in het voren doen. Denk dat je met je school om de tafel moet gaan zitten en ze duidelijk moet maken dat je serieus bent en oplossingen wil zoeken. Hoe heb je de opvang van het kindje in gedachten?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:54

Ik denk dat je weinig optie hebt dan ook zelf voor andere opleiding te gaan. Want wat ga je na je opleiding doen? Er is zo weinig werk in dat gebied te vinden, en je hebt dan wel een kind die ook extra onderhouden moet worden

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 17:57

Jennyj01 schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe de praktijk er bij jullie uit zal zien maar als het een stage is kun je hem misschien al in het voren doen. Denk dat je met je school om de tafel moet gaan zitten en ze duidelijk moet maken dat je serieus bent en oplossingen wil zoeken. Hoe heb je de opvang van het kindje in gedachten?

De stage zou bijna starten op het moment dat ik de opleiding weer zou starten dus het gaat niet om de stage, echt de praktijklessen (bijv. dierverzorging, koeien scheren etc)
Ik heb al een gesprek gehad en daarin ook duidelijk aangegeven dat ik het echt wil, maar ze blijven me vergelijken met 'eerdere situaties' die ze daar gehad hebben..
Het kindje zou naar de kinderopvang gaan, maar als 1 van ons niet werkt en niet naar school gaat krijgen we geen kinderopvangtoeslag en is de kinderopvang voor ons onbetaalbaar dus dan zal 1 van ons thuis moeten gaan zitten.. (we hebben wel steun van ouders en derest van de familie dus oppas vinden zal niet moeilijk zijn mocht het nodig zijn, het enige nadeel is dat iedereen zegmaar tussen drente en zuid limburg in woont :p )

Weet iemand hoe het zit met stufi etc bij een thuisopleiding? (bijvoorbeeld van de LOI of iets dergelijks)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 17:59

Bij de LOI krijg je sowieso geen stufi. Ncoi en scheidegger ook niet. Capabel onderwijs groep wel, maar dat is dus wel 1 dagp/w naar school.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:00

Gianti schreef:
Ik denk dat je weinig optie hebt dan ook zelf voor andere opleiding te gaan. Want wat ga je na je opleiding doen? Er is zo weinig werk in dat gebied te vinden, en je hebt dan wel een kind die ook extra onderhouden moet worden

Ik wil na deze opleiding verder leren richting de paardenhouderij, als ik die opleiding afgerond heb kan ik aan het werk bij de stal van m'n tante en kan ik via haar m'n diploma voor instructrice halen en les geven bij haar (en daarbij een stukje van d'r handel overnemen).

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:01

Anoniem schreef:
Bij de LOI krijg je sowieso geen stufi. Ncoi en scheidegger ook niet. Capabel onderwijs groep wel, maar dat is dus wel 1 dagp/w naar school.

Oke! Ja 1 dag per week naar school is geen probleem (dan wordt dat de omadag die erg gewild is :') )
Ik ga me even verder verdiepen in de opleidingen bij hun, wellicht is dat een goede optie :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:07

_love12_ schreef:
Gianti schreef:

Ik wil na deze opleiding verder leren richting de paardenhouderij, als ik die opleiding afgerond heb kan ik aan het werk bij de stal van m'n tante en kan ik via haar m'n diploma voor instructrice halen en les geven bij haar (en daarbij een stukje van d'r handel overnemen).
En dat kan je niet nu al gaan doen? Zonder opleiding in de paardenhouderij? Geloof me, je hebt er niks aan. Dan kun je beter een opleiding basisadministratie of zo gaan doen, helemaal als je tante eigenaresse is.

Eerlijk gezegd vind ik t een vrij ongezonde situatie zo. Heb je al bij andere instanties aangeklopt? De gemeente, eventueel de GGD, iedereen die je zou kunnen helpen mochten jullie beide geen inkomsten hebben zodat je op zijn minst de bijstand in kunt (is dat überhaupt mogelijk gezien ouderlijke verantwoordelijkheid?) zodat je wel goed voor je kind kunt blijven zorgen.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:13

_San87_ schreef:
Eerlijk gezegd vind ik t een vrij ongezonde situatie zo. Heb je al bij andere instanties aangeklopt? De gemeente, eventueel de GGD, iedereen die je zou kunnen helpen mochten jullie beide geen inkomsten hebben zodat je op zijn minst de bijstand in kunt (is dat überhaupt mogelijk gezien ouderlijke verantwoordelijkheid?) zodat je wel goed voor je kind kunt blijven zorgen.

We hebben een maatschappelijk werkster die het een en ander aan het uitzoeken is voor ons nu, maar duurt zo ellendig lang met haar.. Wil graag duidelijkheid over alles vandaar dit topic (m'n geduld raakt op, elke keer zolang moeten wachten op antwoorden is echt niet fijn..)
Daarbij krijgen we straks als de kleine er is ook hulp omdat we beide zo jong zijn (dit hebben we zelf aangevraagd zodat we iemand hebben om op terug te vallen mochten we het even niet meer weten.)
Mijn moeder is kraamverzorgster en kan bij haar ook altijd terecht als er iets zou zijn.
We hadden niet echt iets om ons zorgen over te maken, tot het moment dat dit school bedacht en er opeens gereorganiseerd moest worden bij het werk van m'n vriend (het is overigens nog niet 100% zeker dat hij eruit moet, maar waarschijnlijk wel, want als hij er niet uit hoeft moeten ze hem een vast contract geven en de kans is klein dat ze dat doen gezien de situatie bij hun)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:14

@_San87_

Ik ben inderdaad aan het kijken wat andere opties zijn kwa opleiding, maar vind het zo moeilijk om iets te vinden wat me aanspreekt..