Onderzoek naar nieuwe lestijden/continurooster scholen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Onderzoek naar nieuwe lestijden/continurooster scholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 12:21

Hallo juffen (en meesters?) :)
Vanuit de school van mijn kinderen ben ik gevraagd deel te nemen in de werkgroep dat onderzoek doet naar nieuwe schooltijden. Onze school heeft nog het 'ouderwetse' model van 8.30u tot 15.30u en tussendoor pauze van 11.45u tot 13.15u. Op woensdag van 8.30u tot 12u en groep 1 is op vrijdag vrij. Groep 2 t/m 4 gaat alleen op de ochtend naar school op vrijdag.
Nou heb ik al enkele scholen benaderd maar ik wil hier ook de vraag neerleggen of er (basisschool)leerkrachten zijn die inmiddels werken met een 'nieuw model' rooster (continurooster/5 gelijke dagen model etc) die voor mij een vragenlijst willen invullen. Zo ja, stuur ik even een pb of je mag mij een pb sturen :)

Daarnaast ben ik ook gewoon nieuwsgierig naar ervaringen van leerkrachten en zowel ouders over het huidige rooster van school (of dat nou wel of geen continurooster is) en wat daar de voor- en nadelen van zijn.
Ik ben benieuwd!

Anoniem

Re: Onderzoek naar nieuwe lestijden/continurooster scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:32

Mij kinderen zijn een aantal jaar geleden van een ouderwets rooster naar een continurooster gegaan. Ik vind het ideaal.

Met verhuizing ook weer een school gevonden met een continurooster.

Mijn zoon zit op het moment op het speciaal onderwijs. Die heeft een continurooster van vier dagen tot 14.30 en de woensdag tot 12.30. Ik pak nog standaard een lunchtrommel voor hem in 8)7

Maarrrr na de zomervakantie gaat ook hij naar het vijf gelijke dagen model over en dat vind ik dus het meest ideale.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:32

Bij ons willen ze volgend jaar een continue rooster invoeren, maar er wordt nogal wat weerstand gegeven door de groep ouders die tegen is.

Persoonlijk ben ik vóór het continue rooster, maar dan wel zonder overblijfkosten. Als je als school besluit dit in te voeren, kun je dat niet bij de ouders doorberekenen.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:35

Bij ons op school willen de leerkrachten er niet aan mee werken.
Ze beweren dat ze er financieel op achteruit gaan. Ook hebben ze dan de hele dag de kinderen op op te letten.
Ik ben voorstander, ik heb mijn basisschool in Duitsland gevolgd en vond het ideaal.
Lekker wat meer tijd voor spelen in de middag.
ook het uur middag pauze, is keer haasten en snel boterham erin werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:43

sans6 schreef:
Bij ons willen ze volgend jaar een continue rooster invoeren, maar er wordt nogal wat weerstand gegeven door de groep ouders die tegen is.

Persoonlijk ben ik vóór het continue rooster, maar dan wel zonder overblijfkosten. Als je als school besluit dit in te voeren, kun je dat niet bij de ouders doorberekenen.

Overblijfkosten? Dat is inderdaad wel raar. Juist ook omdat je meer kwijt bent aan naschoolse opvang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:48

Hoor altijd goede verhalen , ze hebben meer tijd om buiten te spelen na school . Hoeven niet te haasten om naar huis te vliegen en te eten , mijn 4 jarig neefje doet het prima in groep 1 op deze manier

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:51

Wil iemand het uitleggen wat het exact is? Op mijn basisschool hadden we dagen van half 9 tot half 3 met om 10 uur een pauze van een kwartier en om 12 uur een van een half uur. Woensdagmiddag en vrijdagmiddag waren de laagste klassen vrij. Wat is dit voor rooster?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:53

Ik ben tegen :o Ondanks dat ik het heen en weer rijden op mijn vrije dag
ook wel een zat ben :D

Nu hebben mijn dochter en ik lekker de vrije keuze wat wij doen op de
dagen dat ik vrij ben, en om eerlijk te zijn, vind ik het super gezellig om tussen
de middag wat met haar te eten, en haar ook de mogelijkheid te geven tussen de middag een vriendinnetje mee te nemen :)

Merendeel blijft over in haar klas, dus de overige dagen dat zij op school
blijft vindt zij ook goed :)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:54

denbine schreef:
Bij ons op school willen de leerkrachten er niet aan mee werken.
Ze beweren dat ze er financieel op achteruit gaan. Ook hebben ze dan de hele dag de kinderen op op te letten.
Ik ben voorstander, ik heb mijn basisschool in Duitsland gevolgd en vond het ideaal.
Lekker wat meer tijd voor spelen in de middag.
ook het uur middag pauze, is keer haasten en snel boterham erin werken.

Dat is niet alleen beweren, maar ook een feit. De wtf is gebaseerd op het huidige model van dagen. Op het moment dat er gelijke dagen komen, moet de wtf dus aangepast worden en dus ook het salaris. Alleen wordt de hoeveelheid werk niet minder. Als lk ben je dan iets eerder zonder kinderen, maar je moet nog steeds de zelfde hoeveelheid werk doen.
Ik werk 2 dagen. Zodra dit ingaat gaat mijn wtf en dus mijn salaris naar beneden.

Ook is de middag pauze echt wel even een rust punt. Een half uur even tijd om met collega's te zijn, te eten en bij te komen. Als je dus met de kinderen eet, valt dit weg. In de pauze om 12u werk je de dingen van de ochtend zoveel mogelijk weg en regel je de dingen voor de middag. Als je met de klas eet, heb je daar geen tijd voor en schuift dat dus allemaal naar de middag na school. Dus die 45 minuten die je dan eerder zonder kinderen bent, wordt opgevuld met deze dingen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:05

Zie boven!
Dat moment zonder kinderen is mijn moment op even uit het lawaai en vooral uit het opletten en schakelen te stappen. Even een rustpunt en tijd om even naar buiten te gaan, rustig mijn brood te smeren etc.
Vaak moeten er in die tijd inderdaad nog dingen worden klaargezet, afgemaakt, snel overlegmoment etc.
Je hebt ook gewoon recht op pauze. Bij het continurooster heb je die pauze niet en Arbo-technisch mag het dus niet eens.
Ik hoop iig dat het op mijn school NIET wordt ingevoerd.
Daarnaast is een half uur voor de kinderen ook te weinig om rustig te eten en nog even lekker naar buiten te kunnen. Die hebben ook wel meer dan 2 x 15 min vrij bewegen nodig.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:13

Ik ben er zelf op dit moment geen voorstander van .
We wonen dicht bij school en het tussen de middag samen eten vind ik echt een rustpunt , lekker kletsen ,even op de trampoline even snel in het zwembad in de zomer .. heerlijk .
Mijn zoontje is sowiezo snel afgeleid dus die break even is ook lekker dan kan hij even zijn energie kwijt .
Als hij heel de dag strak in het regiem moet dan gaat dat toch wrijving geven denk .

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:30

Ik moest even zoeken naar wat dat continu rooster inhield, maar ik ben er mee opgegroeid (ja, in de jaren 90 waren er dus ook al scholen met een continu rooster). Op mijn basisschool werd dit al gedaan, 45 minuten pauze tussen de middag waarin je op school bleef en dan om 14.45 klaar ipv 15.15 of 15.30 (afhankelijk van met welke school je het vergeleek).
Ik was er zelf niet blij mee.... Ik lag niet lekker in de groep en had toen al mijn momenten voor mezelf nodig. Om ook in de pauze nog te moeten functioneren in het sociale gebeuren wat zo ver van mij af stond, was echt te veel gevraagd. Helaas was het qua onderwijs het enige soort onderwijs wat bij mij paste.

Ik heb het een paar jaar gedaan, maar uiteindelijk is er in overleg met school besloten om mij toch tussen de middag naar huis te laten gaan. En wat was ik daar blij mee!

Wat betreft of leraren er qua uren of financieel meer of minder voor krijgen hangt er helemaal vanaf hoe de school het regelt. De middagpauze was voor de juffen en meesters wel echt pauze, er kwamen dan overblijfjuffen en meesters. Maar ik kan me zeker wel voorstellen dat er situaties zijn waarin het voor hen nadelig uitpakt.

Ik ben er dus geen voorstander van en zou er ook nooit voor kiezen. Al was om kwart voor drie vrij wél altijd heerlijk, maar dat kan je ook bereiken maar een uur pauze, ipv anderhalf uur bijvoorbeeld.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:55

Een van de veel gehoorde redenen voor continu onderwijs is: zodat de eigen leerkracht de lunchpauze kan doen. Dat is meer bevordelijk voor de rust in de groep.
Overblijven met overblijfouders is vaak veel onrustiger, ook al hebben ze een "opleiding" gehad. Er zijn helaas maar weinig echte goede overblijfkrachten.
Komt er dan dus op neer dat de rust voor de klas ten koste gaat van de rust voor de leerkracht.
Imo het zoveelste voorbeelden mismanagement in het onderwijs.
Of topic ( i know) er lopen ook al experimenten waarbij ouders zelf de schooltijden en vakanties mogen inplannen. Schooltijden tussen 8.40 en 18.00 en alleen verplicht vrij rond kerst.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:23

De manier waarop ik het ken is een soort tussenvorm: wel woensdagmiddag vrij, maar ma/di/do/vr overblijven op school. Dit was verdeeld in een kwartier lunchen in de klas met leerkracht, en een half uur (of 40 minuten?) pauze op het plein met overblijfkrachten (nadrukkelijk geen leerkrachten dus.)

Ik heb nooit iets gehoord over financieel nadelig voor leerkrachten, en zou ook niet zien hoe dat uit zou maken, het aantal uren blijft hetzelfde en alleen de verdeling wordt anders.
Idem voor de indeling van de tijd van de leerkracht: de dingen waarvan je gewend bent om ze in de middagpauze te doen zou je dan meer voor en na school schuiven - daarmee wordt het niet meer werk, alleen anders ingedeeld.

Ik snap het punt van Lalidan overigens goed, van rust. Het is best een lange dag achter elkaar. Maar voor mij werkte het juist omgekeerd: ik vond de middagen er (toen ik nog op een basisschool zat met lange pauzes) er altijd maar lossig bijhangen, en de middagpauze net niet genoeg om echt lekker te spelen (anderhalf uur lijkt heel lang, maar als je 10 minuten naar huis loopt, een kwartiertje eet en weer een kwartier voor tijd richting school moet kun je eigenlijk net niet echt iets doen.)
Overblijven op school was dan juist weer heel lang, dat vond ik vreselijk, en dan ook nog eens met zo'n losvaste groep kinderen. Mijn stem naar continu of bijna continu! :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:33

Bij ons is het volcontinu rooster op alle scholen in onze wijk ingevoerd (12). En bij alle scholen hebben ze overblijfmoeders die op de kinderen letten in de middagpauze.

De kinderen gaan allemaal van 08.30 tot 14.30 naar school (scheelt soms 5 min per school) en bij de ene school zijn ze op woensdagmiddag en de andere op vrijdagmiddag vrij. Alle groepen, dus niet enkel de kleuters.

Ik heb ook vriendinnen die op de basisscholen werken bij ons in de buurt en die zijn allemaal gewoon helemaal tevreden met hun lunchpauze van een half uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:37

Op de school van mijn zoontje is ook een continue rooster ( ik ben er zelf ook mee opgegroeid ) .
Kinderen hebben elke dag les van 8:30 tot 14:00 dus ook op de woensdagen.

Heerlijk en duidelijk.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:43

MariekeB schreef:
Op de school van mijn zoontje is ook een continue rooster ( ik ben er zelf ook mee opgegroeid ) .

Heerlijk en duidelijk.

Ik vind dat alleen niet voordelig voor de werkende Mama's, of zien
jullie dit anders :)?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:07

Ik vind het juist heel fijn (werkende mamma). Kind hoeft niet meer altijd anderhalf uur over te blijven terwijl andere kinderen misschien wel opgehaald worden (en dat zou hij toch regelmatig niet leuk vinden, is wel een mamma's kindje). De middagen (2) die ik hem wel van school kan halen om 14.30u, kan hij ook meteen leuk afspreken met een vriendje of vriendinnetje en hebben ze ook echt de tijd om iets te doen.

Gaat twee dagen naar een gastouder. 1 dag naar mn ex. Vind de kosten van de gastouder erg meevallen. Hoef maar per kwartier te betalen terwijl je voor de BSO standaard van 14.30-19.00 betaald.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:19

Wat fijn, al die meningen! Bedankt daarvoor :)

Ik heb tot nu toe meerdere scholen gebeld die zijn overgestapt naar het continurooster. Ondanks enkele nadelen (waarbij het gepuzzel met pauzes voor de leerkrachten en anders leren plannen voor de leerkrachten) geeft elke school aan dat ze niet meer terug willen naar het 'oude model'.
De voordelen zijn toch wel groot namelijk. Wat met name wordt genoemd is de rust die het brengt in de groepen. Waar de kinderen eerder moe, druk en soms overprikkeld waren na een lange pauze thuis of bij de overblijf (waar vaak veel 'gedoe' is) is er nu meer rust in de groep 's middags. Leerkrachten geven aan meer 'grip' te hebben op de groep. Daarnaast wordt aangegeven dat de leerkrachten het fijn vinden dat ze 's middags eerder thuis zijn, de werkdag wordt korter.
Voorkeur wordt tot nu toe gegeven aan het 5 gelijke dagen model: elke dag van 8.30u tot 14u. Dit geeft de kinderen 's middags de tijd om nog te spelen en geeft meer rust rondom etenstijd omdat kinderen niet nog gehaald moeten worden rond 17u. Ook spelen veel sportclubs al in op dit rooster zodat er eerder gesport kan worden. Verder is het voor de kinderen duidelijk dat het elke dag hetzelfde is, zit structuur in.
Ondanks dat er best veel ouders tegen de invoering van het continurooster waren, geven scholen aan dat de meeste ouders nu toch heel tevreden zijn. Er is minder gevlieg met halen en brengen en de tijd 's middags met de kinderen is effectiever.

Tot zover mijn bevindingen!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:27

BloemBloem schreef:
MariekeB schreef:

Heerlijk en duidelijk.

Hier een thuisblijfmama met boerderij en minicamping Ik hoop dat ze het hier ook gaan willen doen wat zou dat rust geven ik blijf heen en weer vliegen! en juist als het niet uitkomt komen ze weer oh'en over het weer en ben je nog te laat :o
hier is hetstadium niet verder dan in bespreking.....hoop dat het echt wat wordt ;)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:33

Kwita, niet oneerbiedig bedoeld, maar jij bent dan waarschijnlijk zowiezo klaar
met werken als je kroost uitkomt uit school.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:40

BloemBloem schreef:

Moet je maar niet gaan werken? Hup! Terug naar de haard! :D

Als belg doet mijn idee over het nederlandse systeem er niet echt toe natuurlijk, maar mij lijkt dit inderdaad enorm lastig te combineren.
Als je tot 17u werkt heb je natuurlijk sowieso een probleem, want dan geraak je er ook niet om half4, laat staan om 2u...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:47

En dus hoef je alleen maar opvang voor ná schooltijd te regelen, ipv voor opvang tussen de middag én erna. Ik denk juist dat het voor werkende ouders (waarom alleen mama's???) makkelijker word.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:49

Lalidan schreef:
En dus hoef je alleen maar opvang voor ná schooltijd te regelen, ipv voor opvang tussen de middag én erna. Ik denk juist dat het voor werkende ouders (waarom alleen mama's???) makkelijker word.

Begrijp ik het goed dat Nederlandse basisschoolkinderen NIET, als in nergens en nooit op school kunnen eten (volgens het "oude" systeem dan)? :wow:

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:58

Ik had als kind ook al een continu rooster, elke dag tot 14 uur. Tussen de middag mochten we een half uur buitenspelen en daarna of daarvoor (weet het niet meer zeker haha) lunchen. Tot en met groep 4 was op dinsdag en donderdag om 12 uur klaar. Het is mij kwa tijden altijd super bevallen en regelmatig gingen we aan het eind van de middag ook nog wel eens buiten een spel doen 's zomers (als er iemand jarig was bijvoorbeeld). :)