Nieuwe partners en kinderen enzo? Ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gekoppaard

Nieuwe partners en kinderen enzo? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:49

Hallo medebokkers,

Ik heb een probleem waar ik zelf niet uit kom. Het zit namelijk zo. Ik ben zelf sinds 1.5 jaar gescheiden en heb een zoontje van 3. Ik heb sinds 10 maanden een nieuwe partner (we wonen samen) en hij heeft een dochtertje van 3. In het begin was het allemaal koek en ei.

Maar sinds zijn ex mij van kindermishandeling is begonnen te beschuldigen ca. 3 maanden geleden (ik heb zijn dochtertje nog nooit met 1 vinger aangeraakt) ben ik mezelf niet meer. Deze beschuldiging heeft mij zoveel pijn gedaan. Dit omdat ie onterecht is en zij voor geen enkele reden vatbaar is/was, wel bemoeit ze zich constant met ons leven, meent ze dat zij kan bepalen welke regels in mijn huis gelden voor haar kind. Terwijl ik vind dat voor beide kinderen dezelfde regels moeten gelden. Ook mocht ik in eerste instantie niet meer oppassen. Maar toen zich 2 dagen later een situatie voordeed en mijn nieuwe partner haar dus opbelde om oppas te regelen moest ik oppassen omdat zij niet kon. Gezien de hele situatie wilde ik niet oppassen om nog meer beschuldigingen te voorkomen. Vervolgens heeft ze me dreigbrieven gestuurd dat ik MOEST oppassen. Ik ben hier verder niet op in gegaan.

Maar sinds dit voorval is de relatie enorm verstoord. Zo beschuldigd ze mijn partner een slechte vader te zijn als ie niet meteen komt kijken als zijn dochtertje is gevallen en een schaafwondje heeft. Of als hij niet komt om zijn dochtertje te troosten als ze niet bij haar wilt slapen stuurt ze hiervan geluidsfragmenten dat hij dat schuld is. En laatst dreigde ze met haar nieuwe vriend haar dochtertje te komen halen nadat haar dochtertje niet wilde facetimen met haar, waardoor ik smorgensvroeg om half 9 het huis ben uitgevlucht met mijn eigen kind en mijn neefje die bij ons sliep.

Door al deze voorvallen ben ik mezelf helemaal niet meer. Het maakt dat ik me enorm op mijn eigen kind richt en eigenlijk niet meer met hun dochter wil zijn. Ik baal hier zo van. Wat ik ben ontzettend blij met mijn nieuwe partner maar momenteel voel ik me meerdere dagen per week niet lekker in mijn vel. Ben ik naar binnen gekeerd en ben ik een persoon die ik niet wil zijn. Soms vraag ik me echt af of dit het wel allemaal waard is en of ik alleen met mijn zootje verder kan gaan zonder gezeur. Heeft iemand van jullie ervaring of tips wat ik hiermee aanmoet.

Ik heb zelf volgende dingen wel gedaan:

- Geen enkele informatieverstrekking over mij of mijn kind naar haar.
- Geeist dat mijn vriend en zij naar mediator gaan. Ik wens niet meer mijn eigen huis uit gejaagd te worden en een duidelijke omgangsregeling draagt hieraan bij.
- Mijn zoontje inschrijven bij een andere school als hun dochter.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties en hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Nieuwe partners en kinderen enzo? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:33

HK->LZP

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:43

Ik zou omwille van je eigen kind in ieder geval apart gaan wonen. En als ze het niet oplossen dmv een mediator, voor mezelf en mijn kind kiezen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:49

Sorry, maar dat mens is gek! Hoe durft ze.. := Wat vindt je nieuwe partner van de situatie? Als ze jullie ook heeft bedreigd, of jou in ieder geval, kun je dan geen aangifte doen en eventueel een contactverbod?

Mediation zou ik zeker proberen, maar dan moeten beide partijen dat wel willen. Biedt zij weerstand, dan gaat het niet lukken.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:32

Bedankt voor jullie reacties.

Samenwonen is allemaal erg snel gegaan aangezien hij zijn huis snel verkocht had (tegen verwachtingen). Ik heb hem op het moment dat hij zijn huis te koop ging zetten al gezegt dat de hele situatie me niet lekker zat en dat ik niet zeker wist of ik dit wel wilde (lees als een relatie met hem en dus het gezeur met ex er gratis bij krijgen).

Ik heb wel zojuist aangegeven dat ik de opvang en zorg voor de kinderen wil scheiden. Hij zorgt voor zijn dochter en ik voor mijn zoon. Ik merkte al direct dat ik op de een of andere manier een afkeer kreeg naar zijn dochter terwijl zij er natuurlijk niks aan kan doen. Maar schijnbaar zijn moedergevoelens zo vreemd dat ik het gevoel niet weg krijg. Maarja hij is natuurlijk nu ook not amused omdat ik nog steeds een afkeer heb richting zijn dochter die natuurlijk ook gewoon zijn dochter is.

Mijn nieuwe partner vind de situatie niet leuk maar het duurde wel 2 maanden voor hij de hele impackt ervan in de smiezen kreeg. Voor mijn gevoel is ie gewoon niet voor mij opgekomen destijds en ook toen ze dreigde (telefonisch dus bewijs het maar eens he) en ik ben weggevlucht spreekt hij haar nergens op aan, sterker nog hij ging ook nog gezellig FB vrienden worden, haar auto aanduwen en gezellig een potje appen. Ik heb mijn gevoel meerder malen aangegeven maar heb ondertussen eerder het gevoel dat ik zeur en hij er niet op zit te wachten. Maar helaas gaat het gevoel niet weg en weet ik niet meer wat ik eraan moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:38

lastige situatie zo TS.

Ik denk zelf dat jullie wel heel vlot zijn gaan samenwonen met het oog op de kinderen maar misschien lees ik het verkeerd (10 maanden een relatie en na 2 maanden het huis verkopen en sindsdien samenwonend?)

Ik zou in deze situatie wel voor mezelf en eigen kind kiezen. Dat ie met z'n ex om blijft gaan/moet blijven communiceren is nu eenmaal zo vanwege het kind. Hopelijk helpt mediation tussen die twee en hopelijk werkt het uiteindelijk ook voor jou, want zij zal jou ook moeten accepteren en andersom. Maar ik denk dat een stapje terug doen en even rust in de tent absoluut een vereiste is.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:41

Sorry 10 maanden relatie en nu net 2 weken officieel samenwonend. huis is 2mnden geleden de verkoop in gegaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:42

Citaat:
Ik merkte al direct dat ik op de een of andere manier een afkeer kreeg naar zijn dochter terwijl zij er natuurlijk niks aan kan doen. Maar schijnbaar zijn moedergevoelens zo vreemd dat ik het gevoel niet weg krijg.

Een kind gaat dat merken en dat is echt not done.
Jij kan je gevoelens niet veranderen en ik ben van mening dat een kind in een fijn gezin moet opgroeien.
In ieders geval met mensen die van haar houden, respecteren en motiveren.

Ik denk dat het toch het beste is op jezelf te gaan.
Jullie wonen nu samen maar toch apart.
Hij met zijn dochter en aan de andere kant jij en je zoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:42

Ah op die fiets. Wellicht is het voor de ex dan ook enorm wennen dat er nu voor haar meisje nog een 'moeder' is. Ik praat haar gedrag absoluut niet goed! Maar dat verklaart wel de haat en nijd een beetje..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:45

Een relatie met een man die kind en een 'ingewikkelde' ex heeft werkt op de lange duur alleen als die man echt kiest voor zijn nieuwe leven en zijn nieuwe partner en beide kinderen boven alles zet. Als hij dubbel is en jou niet verdedigd tov zijn ex is het vrees ik geen lang leven beschoren en gaat iedereen, waaronder de beide kinderen er onder lijden. Ik raadt dus echt aan om weer te gaan latten zolang deze ellende speelt. Als hij zijn prioriteiten duidelijk heeft dan pas weer denken aan samenwonen.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 16:48

Brainless --> Je hebt volkomen gelijk. Nu is ook alles apart. Wat ik in eerste instantie zeker niet wilde. Maar dankij Ex gelden er al andere regels voor zijn dochter en mijn zoon en ik kan het gewoon niet meer opbrengen. En zijn dochter heeft daar ook recht op, vooralsnog heb ik (denk ik) niks laten blijken, en dat wil ik ook absoluut niet want ik haat mezelf voordeze gevoelens.

Apart wonen zou een oplossing kunnen zijn maar ik hoop eigenlijk op een oplossing "on the go". Al zou ik ook niet weten wat.

@ Rachelle --> Ik geloof best dat er wat jaloezie in het spel is. Helaas heeft voor mij heeft ze een troef gespeelt die mij meteen heeft gevelt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:55

Jouw eigen ex-partner, van je zoontje, is daarmee het contact en de regeling allemaal goed en wel, heeft hij al een nieuwe partner?
Dit vraag ik omdat ik uit ervaring weet dat het heel moeilijk is om je eigen kind los te laten en te zien worden opgevoed/verzorgd door een 'stiefouder'.
Dat verklaart misschien de reactie van de ex van je huidige vriend, zegt niet dat het goed is natuurlijk.

Probeer in ieder geval in je achterhoofd te houden dat het meisje van 3 er geheel niets aan kan doen. Zij is een product van je vriend en zijn ex, maar ook gewoon een individu, werk dus echt aan je eigen houding ten opzichte van haar.

Edit, als ik het goed lees, kan het zijn dat jouw vriend zijn ex heeft verlaten voor jou?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:57

Eigenlijk moet de moeder van het meisje voor jou geen issue zijn, daar hoort de vader zelf mee te dealen en te zorgen dat jij (jullie) daar geen last van hebt :j

Hij en zijn dochtertje zijn nu dus bij jou en je zoontje in komen wonen als ik het goed begrijp? :)

Ook al gaan jullie samen verder, toch zullen hij en zijn dochtertje dan puntje bij paaltje toch degenen moeten zijn die zich net wat meer moeten aanpassen....vind ik.

Onder jouw dak gelden jouw regels, en het is aan jou om te bepalen in hoeverre je deze wilt versoepelen of veranderen...jij kan niet weg uit je eigen huis.

Uiteraard is het dan natuurlijk wel fijn als jullie samen de neuzen op 1 lijn krijgen over hoe er met de kinderen omgegaan wordt want verschillend behandelen zou ik zéker niet willen, je moet / wilt wel gewoon 1 duidelijke lijn trekken :j

Komen jullie daar samen niet uit, wat de huisregels en dagelijkse routine zijn enzo, dan gaat het gewoon niet werken en kan hij beter op zoek naar een nieuw plekje voor zichzelf.

Is het huis echt in de verkoop gegaan met de intentie om dan met zijn viertjes samen verder te gaan in jouw huis...?

En valt het meisje in jouw ogen in de categorie "vervelend kind" of is het puur dat je er bij voorbaat al kriegel van wordt dat je met haar niet gewoon net zo om kan gaan als met je zoontje door dat gezeur? :(:)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:03

pmarena schreef:
Onder jouw dak gelden jouw regels, en het is aan jou om te bepalen in hoeverre je deze wilt versoepelen of veranderen...jij kan niet weg uit je eigen huis.

Maar aangezien ze samenwonen, weliswaar nog maar net natuurlijk, is het dan niet 'hun' regels ipv haar regels? Oftewel, communicatie om te zorgen dat alles op 1 lijn ligt voor beide kids?

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:04

Wat een superlastige situatie!

Ik hoor van veel mensen dat het erg vervelend is om het idee te hebben geen controle of invloed meer te hebben op de opvoeding van je kind als hij/zij bij de stief-ouder is. Vooral als het kind dan bijvoorbeeld "terugkomt" van een weekendje bij ex-partner en ineens hangerig of vervelend is omdat er andere bedtijden/computertijden/eet-regels zijn.

Ik snap dat iedereen eigen opvoed-ideeën hebt en dat je die graag wil handhaven, maar ik snap ook dat de partner van je ex dat dus vervelend vindt als die niet stroken met de hare. Als het lukt zou je kunnen proberen met een mediator of iets dergelijks tot één basis-regellijst te komen? En anders, een regeling die ook nog wel schijnt te werken, "alleen beslissen over eigen kinderen". Dus, een stief-ouder straft/beslist niet over het stiefkind. Maar ik weet niet hoe haalbaar dat is bij zulke jonge kinderen.. En anders is apart wonen idd nog een optie, zeker als je eigen woongenot verstiert wordt. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:06

Leonoor: Juist, dat zeg ik ook, zie rest van mijn post :j

Maar het beginpunt is toch echt dat zij het het meest voor het zeggen heeft onder haar eigen dak (als dat zo is), en van daaruit zal zij door goed samen praten moeten bekijken hoe ver ze wil gaan in compromissen accepteren en samen alles op 1 lijn te krijgen.

Maar lukt dat niet... dan is het toch echt haar huis en puntje bij paaltje haar regels en "take it or leave it"....als de nieuwe man haar teveel in de weg zit dan zal hij toch een eigen plekje moeten zoeken :(:)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:07

Gebroken en samengestelde gezinnen, het gaat maar zo zelden echt vlekkeloos helaas....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:45

Denk dat het alleen kans van slagen heeft als je echt enorm op 1 lijn zit en gewoon heel duidelijk bent naar alle partijen toe hoe je het aan gaat pakken, en iedereen het daar mee eens is.

Maar het lukt ook lang niet iedereen om in het belang van de kinderen een stukje eigen ego opzij te zetten of te accepteren dat anderen dingen nu eenmaal anders aanpakken....je kan op zo veel verschillende manieren de dag doorbrengen met een kind en zo veel verschillende gewoontes en regeltjes (of een gebrek daaraan := ) hebben dat je al snel iets kan vinden waar je best wel van baalt omdat je dat niet vindt passen bij de manier waarop je je kind groot wilt brengen...dat is ook gewoon heel moeilijk :j

Tussen 2 partners soms al, laat staan als dat er dan 3 of 4 worden, nog opa's en oma's enzo.... :=

Je kan je dan denk ik het beste bij de absolute basis houden van wat je echt ab-so-luut wel en niet wilt, en de rest dan maar een beetje loslaten / uit-onderhandelen....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:56

Leonoor schreef:
Gebroken en samengestelde gezinnen, het gaat maar zo zelden echt vlekkeloos helaas....

True. Maar ik vind dit echt grenzeloos. En de kinderen zijn de dupe. Een oplossing 'on the go' is er niet denk ik. Een huis moet een thuis zijn voor kinderen, een veilige plek waar ze zich geliefd voelen. Dat gaat niet als hun moeder zich bedreigt voelt of hun stiefmoeder een afkeer van ze heeft.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 18:38

Mijn partner heeft zijn ex zeker niet verlaten voor mij. Zij heeft hem verlaten en had eerder een nieuwe relatie dan hij.

mijn ex heeft ook al lang een nieuwe relatie en dit verloopt idd vlekkeloos. Ikzelf ervaar het ook niet problematisch om mijn zoon mee te geven. Wat dat aangaat vertrouw ik mijn ex gewoon.

Zijn dochter is niet lastig. We een echt meisje meisje en soms een klein heksje. Maar niets anders dan normaal.

Ik snap dat jullie zeggen even uit mekaar. Maar dat betekend voor mijn nieuw partner wel dat hij geen plek heeft om heen te gaan. Het is idd mijn huis.

Wat betreft regels is mijn mening dat mijn partner en ik die opstellen en niet zijn ex. Als zij normaal gecommuniceerd had zou ik het niet erg vinden over eea te praten en brainstormen. Ook vind ik het niet fijn dat zij bijvoorbeeld bepaald dat ze haar dochter op mijn zoon zijn veejaardag om half 8 smorgens komt halen omdat ze op vakantie gaat.aar haar dochter mocht absoluut niet de avond ervoor komen? Uiteraard wil ik ook een uitgeslapen kind op zijn verjaardag en ik snap dan niet waarom mijn kind om half 7 moet worden gewekt omdat we haar dochter op tijd klaar moeten hebben? Mijn zoontje is gewoon zo wakker van actiegeluiden smorgens. Mijn nieuwe partner zeg gewoon tegen zijn ex ja is goed zo ongeveer en daar moet ik het dan mee doen? Of zie ik dat nou zo verkeerd? Let wel. Dergelijke situaties komen vaker voor.

Wat betreft straffen geldt voor mij dat wanneer ik alleen met ze ben ze allebei naar mijn regels zich gedragen. Ik heb zijn dochter 1 x in de hoek gezet omdat ze opzputen zei tegen me toen ik tanden kwam poetsen en daarna niks meer zei. Ondanks dat ik meerdere malen vroeg.

Sorry als ik niet overal op reageer. Ik ben op mijn foon en dat reageert net wat minder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:42

Dat verjaardag probleem ligt wat mij betreft dan niet bij de moeder, maar puur bij je nieuwe partner...

Prima dat moeders haar dochter die dag vroeg wil hebben, dat is haar goed recht :j

Maar dat betekent imo. niet dat ze haar zo vroeg bij jullie op moet kunnen halen. Want dàt bepalen jullie, wanneer je eigen dag begint :)

Je kan dan best zeggen dat ze kan kiezen: of de vorige avond al, of later op de ochtend.
En dan moet ze zelf maar een keuze maken wat het wordt :)

En jij bepaalt zelf hoe je omgaat met de kinderen die onder jouw dak verblijven.
Staat dat de moeder of vader niet aan, dan moeten ze haar niet aan jouw zorg toevertrouwen, zo simpel is dat....

Uiteraard kun je daarbij natuurlijk wel je best doen om een beetje tegemoet te komen aan redelijke "eisen" van de andere verzorgers in het verhaal.

Maar daarom ook denk ik dat het vooral belangrijk is dat iedereen zijn "harde eisen" op tafel legt van wat je ècht wel / niet wilt, en dat de rest een beetje door een ieder zelf in te vullen is.

Als die kern van de zaken niet overeen komt en ook niet op 1 lijn te krijgen is dan wordt / blijft het gewoonweg een hele vervelende situatie...

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:41

Ieder zorgt voor zijn kant van de familie. Imo houdt dit in dat de bal in het kamp van je nieuwe partner ligt. Het is aan hem om zijn ex aan te spreken. Zeker als er beschuldigingen van mishandeling voorkomen, dat raakt je in het diepst van je ziel.
Zolang je nieuwe partner geen begin maakt met een gesprek kan je er nier veel mee.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 08:01

Sorry als het hard aankomt Ts maar wat is jouw vriend een natte dweil... Het wordt gewoon tijd dat hij zijn tanden toont en dat hij zijn ex duidelijk maakt dat ze gewoon de omgangsregeling moet volgen en voor de rest haar klep moet houden. Ik snap dat het indrukwekkend kan klinken, al haar gedreig maar wat had ze willen doen: aan jouw deur staan ruzie maken? Da's bluf en als ze er toch stond kon je gewoon de politie bellen...

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 20:19

Ik ben helemaal met jullie eens dat de bal ook zeker bij hem ligt. En hij doet zijn best. Maar in fit eval helaas maar meestal gelukkig is hij een enorme goedzak die zich door zijn ex redelijk snel laat intimideren ondat hij bang is zijn kind kwijt te raken. Gelukkig begint ie langzaam aan echt te veranderen hierin.

Vandaag wel een redelijk goede dag gehad waarin ik gewoon ook zelf een goed gevoel had mbt tot zijn dochter.
Gisteren heeft t wel flink geknalt en de uitkomst is dat ik zelf aangeef wanneer ik me slecht voel als ik alleen met ze zou zijn hij een andere opvang kan regelen. Ik hoop dat door mijn gevoel hierin te volgen dit zsm beter gaat worden en we hier sterker gaan uitkomen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:26

Ik snap niet dat je vriend niet inziet dat dit gewoon nefast is voor zijn dochter. Jij krijgt ongewild negatieve gevoelens tgo haar en zeker haar moeder!