Vriendschappen waar je partner moeite mee heeft.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Vriendschappen waar je partner moeite mee heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 16:18

Ik kwam vandaag even aanwaaien bij een vriendin en die vertelde mij de volgende situatie: Mijn vriendin is sinds kort heel heftig bevriend met een jongen. Deze jongen heeft al jaren een vriendin, woonde tot voor kort samen maar dat meisje is voor haar studie op kamers gegaan in een stad ver weg. Het vriendinnetje heeft nogal moeite met deze vriendschap die na haar vertrek ineens zo intensief is geworden. Bovendien klikt het totaal niet tussen dat vriendinnetje en mijn vriendin. Jaloers gedoe, boze blikken, elkaar expres dwarszitten.

Nu verschillen wij van mening, ik vind het namelijk volkomen logisch dat het vriendinnetje zich hier niet lekker bij voelt en ik ben er van overtuigd dat het vriendje een scheve schaats rijd, maar waarschijnlijk niet met mijn vriendin. Ik zou het ook heel raar vinden als er ineens een meisje 3 keer in de week bij mijn vriend op de bank zit en bij hem blijft slapen zodra ik weg ben.

Nu hebben mijn vriend en ik allebei afscheid genomen van vriendschappen die geen positieve invloed hadden op onze relatie. Niet omdat we dat van elkaar vroegen, maar omdat ik geen zin had om bevriend te zijn met iemand die mijn vriend zwart maakt en visa versa. Mijn beste vriend is een goede kennis van mijn vriendje en daar ben ik heel blij mee. We hoeven echt niet bevriend te zijn met elkaars vrienden maar er moet wel wederzijds respect zijn.

Ik vind het van mijn vriendin tegenvallen dat ze zich zo mengt in een relatie en haar mening ventileert over dat vriendinnetje, ook naar die jongen toe. Het is gewoon stoken en porren in hun relatie.

En hier komt het: Ik zou niet bevriend kunnen zijn met iemand die zich net zo negatief uitlaat over mijn vriend als mijn vriendin over dat vriendinnetje.

Wat vinden jullie? Houdt een vriendschap stand als je partner er moeite mee heeft? Waar ligt de grens?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:24

Tsja bot gezegd dergelijke "vriendschappen" zijn funest voor je relatie. Helaas heeft zoiets mijn relatie na 27 jaar om zeep geholpen. En is mijn nu ex er met de betreffende "vriendschap" vandoor. En nee ik had ook niet bepaald een goed woord over over kreng die zich niet bepaald bescheiden of fatsoenlijk opstelde naar mij toe.

Alleen kun je er geen barst aan doen. Vriendschap verbieden staat zeer waarschijnlijk gelijk aan einde relatie (je kunt me mijn vriendschap niet verbieden ik ben niet je bezit) vriendschap toestaan en er moeite mee hebben is vaak einde relatie omdat jaloerse gevoelens (al dan niet terrecht) ook funest zijn voor je relatie.

Had het kreng in kwestie hier maar dezelfde norm gehad als jij. Maar nee ik werd zwart gemaakt terwijl ik me in ben gaan inhouden omdat zwart maken niet mijn stijl is. Al heb ik steeds wel gezegd dat ik er teveel moeite mee had zoals het ging. En achteraf kennelijk had ik gelijk. ;(

Amadais

Re: Vriendschappen waar je partner moeite mee heeft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:27

Je kan bevriend zijn met iemand, maar iemand zwart maken of het nou een meisje jongen of anders om.
Noem het maar, is niet oke.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:32

Ik denk dat voor mij vooral zou zitten in dat negatief doen over elkaar, het elkaar ook echt dwarszitten en lelijk doen. Dat zou ik slecht trekken en daarin voor mijn partner kiezen. Maar dat geldt zo ongeveer in alle situaties, doe je lelijk tegen/over hem, dan raak je ook mij.. En of je nou mijn vriend/in bent of mijn zus, je kan normaal doen of weggaan.

Feit dat het vriendje in deze situatie het wel best vindt dat de twee dames eigenlijk om zijn aandacht lijken te vechten zou bij mij alarmbellen doen afgaan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:38

Mijn vriend is ook met personen bevriend waar ik niet meer mee om wil gaan. Vice versa is dat toevallig niet echt zo omdat ik niet zo veel vrienden heb. Hij was voor onze relatie eigenlijk de enige erg goede vriend die ik had, maar dat terzijde.

Ik heb met mijn vriend een duidelijk gesprek gehad toen we net een relatie hadden. Hij weet dat ik niet bij die mensen betrokken wil worden en dat respecteert hij. Hij belt niet met deze personen als ik ernaast zit. Hij gaat dan even naar een andere kamer of belt gewoon helemaal niet tot ik weg ben. Als mensen iets over mij durven te zeggen dat negatief is, schiet hij onmiddellijk in de verdediging voor mij. Niet omdat ik dat wil, maar omdat hij dat wil. Zo vind ik het prima. Ik heb slechte herinneringen aan die mensen waar ik niet mee om kan gaan als ik contact met ze heb, want dat roept negatieve gevoelens op.

De vriendschappen waar jij het echter over hebt zijn een ander verhaal. Het is gewoon een ontzettende rotstreek als je in een relatie gaat zitten wroeten, ongeacht je gevoelens over een van de personen in de relatie of de relatie zelf. Daarnaast ga ik mee in wat karuna zegt.

Ik zou ook zonder twijfel voor mijn partner gaan. Daar leef ik toch de rest van mijn leven mee samen (gaan we natuurlijk vanuit) en deel ik het meeste mee. En bot gezegd betekent hij gewoon het meeste voor me. Dus die beslissing is heel simpel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 16:39

Dreamybol schreef:
Ik denk dat voor mij vooral zou zitten in dat negatief doen over elkaar, het elkaar ook echt dwarszitten en lelijk doen. Dat zou ik slecht trekken en daarin voor mijn partner kiezen. Maar dat geldt zo ongeveer in alle situaties, doe je lelijk tegen/over hem, dan raak je ook mij.. En of je nou mijn vriend/in bent of mijn zus, je kan normaal doen of weggaan.

Feit dat het vriendje in deze situatie het wel best vindt dat de twee dames eigenlijk om zijn aandacht lijken te vechten zou bij mij alarmbellen doen afgaan.

Ik kan een boekje opendoen over deze jongen. Na 1 keer Lowlands met hem in de groep heb ik hem meteen geblokkeerd op facebook. Je vriendin aan het huilen maken omdat je het grappig vindt is echt triest. En mijn vriendin ziet hetzelfde als ik, maar reageert heel anders. Daar waar ik hem op z'n gedrag aansprak, zegt mijn vriendin dat zijn vriendinnetje het zelf laat gebeuren. Dat ze niet assertief is, dat het haar eigen schuld is.

Het zit me echt hoog. Echt ik-weet-niet-of-ik-deze-vriendschap-wil-hoog.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:39

Kenden ze elkaar voor de relatie ook al?
Zo niet dan is het wel erg vreemd inderdaad, dan is het naar mijn mening meer dan vriendschap. Als mijn vriend opeens EEN vriendin krijgt die ik niet ken of niet mag, zou ik daar niet mee kunnen leven. Wat jou vriendin doet (stoken) vind ik al helemaal niet kunnen. Maar het is vooral de jongen die het toelaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:42

Nee als vriendinnetje sta je compleet en totaal machteloos. -O- |( Je staat erbij en ziet het gebeuren en je kan er helemaal niets aan doen. Maar als je partner niet duidelijk jou kant kiest kun je er geen kl ote aan doen helaas. Verbieden geeft averechts effect weet ik uit ervaring. Zeggen datje er veel moeite mee hebt zal hooguit twee of drie weken werken, maar daarna trekken ze nog meer naar elkaar toe. Of de contacten gaan stiekum verlopen.

Hoe dan ook als partner ben je eigenlijk altijd de verliezer tenzij de partij met de twee vriendinnen (vrienden) het licht gaat zien en zich weer wat gaan aantrekken van zijn eigen relatie.

Ik ben bijna 3 jaar door deze hel gegaan waarvan de laatste twee jaar daardoor echt niet leuk meer waren. Je ellendig alleen voelen in je relatie omdat "een vriendin" steeds door nepdrama en leugens onze tijd opslokte tot aan vakanties aan toe waarin dramatisch werd gebeld, mailt, whatts app enz. Zolang de ander niets wil veranderen is het enige dat je kan doen zelf de stekker uit je relatie trekken. Of stomweg wachten tot dat gebeurd.

Achterafgezien vraag ik me ook af had ik meer kunnen doen nee. Niks, verbieden was denk ik eerder einde relatie geweest vermoed ik onder het mom je kunt me geen vriendschap verbieden. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-05-16 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 16:43

Ja ze kenden elkaar wel, maar gewoon als kennissen. Dat drie keer in de week eten is echt pas sinds dat meisje is verhuisd.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:43

Denk dat ze in dat geval beiden fout zitten, zowel die jongen als je vriendin. Je vriendin moet niet stoken en hij moet niet zo vreselijk armlastig met zijn vriendinnetje omgaan. Of je iemand op zijn of haar gedrag aanspreekt ligt aan je eigen aard, en je mening over een situatie ook. Maar ga dan niet zodanig in een situatie zitten poeren dat er problemen ontstaan die er aanvankelijk niet waren om er zo je eigen voordeel mee te doen.. dat is gewoon triest. En ik snap heel goed dat je daardoor twijfelt over die vriendschap, en ik moet eerlijk zeggen dat het lijkt alsof je er al klaar mee bent maar niet weet hoe je er een punt achter moet zetten.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:47

Klinkt als een heel nare kerel. Hopelijk ziet zijn vriendinnetje gauw zijn ware aard, al dan niet door toedoen van jouw vriendin. Dan heeft die laatste toch nog iets goeds gedaan.
Snap ik goed dat je nu zelf twijfelt aan je vriendschap met de vriendin? Dat zou ik wel snappen, want zij staat blijkbaar wel heel anders in de omgang met anderen dan jij. Kun je die vriendschap even op een iets lager pitje zetten? Dat er eerst weer wat rust komt, lijkt me dat die drie keer in de week samen eten wel weer minder wordt, da's meestal zo in het begin van dingen heel leuk, maar wat abrupt komt, eindigt meestal ook wel weer ineens.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:48

Of je gaat het meisje in kwestie steunen dat ze niet alleen in deze ellende zit.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:49

Ik heb het van uit de kant van die vriend meegemaakt. Ik heb een goede relatie met mijn vriend, maar was via mijn opleiding bevriend geraakt met een andere jongen. Allemaal leuk, maar die ging 'stoken'. Hij begon een soort van te flirten met mij, maar heel miniem dat ik zelf eigenlijk niet echt doorhad dat hij aan het flirten was. Ik vond het fijn om aandacht te krijgen van hem en heel onbewust kreeg ik misschien wel gevoelens. Mijn vriend zag dit aankomen en heeft me gezegd dat ik een keuze kon maken. Of ik ging verder met m'n vriend en liet die jongen vallen, of ik koos voor die jongen en m'n vriend ging weg van me.
Ik heb meteen de keuze gemaakt voor mijn vriend, alle contact met die jongen verbroken en ben heel gelukkig samen met vriendlief. Het is niet juist om het fijn te vinden dat je aandacht krijgt van een andere jongen terwijl je in een relatie zit. Ik zei eerst ook tegen m'n vriend dat hij overdreef, maar later gelukkig tot het besef gekomen dat hij gelijk had en dat ik wel degelijk mijn relatie kapot aan het maken was door bevriend te zijn met die ander.

Dat vriendinnetje van die gast die jouw vriendin kent verdient imo veel beter. Als hij zo goed bevriend raakt met een ander meisje dat ze 3 keer per week bij wijze van spreken in z'n zetel zit en dat ze daar overnacht, verdient hij zijn vriendin niet. Gemene gast, heb medelijden met z'n vriendin. Jouw vriendin is overigens ook heel slecht bezig door te stoken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:50

karuna schreef:
Of je gaat het meisje in kwestie steunen dat ze niet alleen in deze ellende zit.

Dat is wel gevaarlijk denk ik.. maar dat is mijn persoonlijke mening. Kan goed zijn dat TS dan zelf de gebeten hond wordt omdat ze zich er te high key mee gaat bemoeien. Twee van de drie partijen zijn duidelijk dominant en weten goed hoe ze het vies moeten spelen, weliswaar waarschijnlijk niet met elkaar maar zo niet dan wel met iemand anders. Als je met die consequentie wel kunt dealen wordt het al een ander verhaal denk ik.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:51

xPabloBokt schreef:
karuna schreef:

Dat is wel gevaarlijk denk ik.. maar dat is mijn persoonlijke mening. Kan goed zijn dat TS dan zelf de gebeten hond wordt omdat ze zich er te high key mee gaat bemoeien.

Dat zou ik ook niet doen. En waarom zou je dat ook doen.. Verder ben ik het volledig met de rest eens, dit kan echt niet. Vreselijk voor zijn vriendinnetje, ik zou dit never nooit pikken van mijn vriend.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:52

Bemoeien of gewoon vrienden mee zijn? Zodat ze zich niet helemaal alleen en ellendig voelt. Een dergelijke relatie voelt heel erg alleen en je voelt je in eerste instantie een stom kreng dat je iemand dat niet gunt. Maakt dat je aan jezelf gaat twijfelen, een fijne vriendin kan dat doorbreken door domweg dingen met je te gaan doen waardoor je je tenminste niet helemaal idioot en stomzinnig voelt.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:53

Gruis schreef:
xPabloBokt schreef:

Dat is wel gevaarlijk denk ik.. maar dat is mijn persoonlijke mening. Kan goed zijn dat TS dan zelf de gebeten hond wordt omdat ze zich er te high key mee gaat bemoeien.

Dat zou ik ook niet doen. En waarom zou je dat ook doen.. Verder ben ik het volledig met de rest eens, dit kan echt niet. Vreselijk voor zijn vriendinnetje, ik zou dit never nooit pikken van mijn vriend.

Liefde maakt écht heel blind, als ik terugkijk op mijn vorige relatie vraag ik me ook af hoe ik anderhalf jaar lang mezelf er doorheen heb weten te janken (zo goed als letterlijk) en hem nog steeds de hemel in kon prijzen zonder een zuchtje twijfel..

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:57

Aiii ik snap dat 't vriendinnetje jaloers is. Dat zou ik ook zijn! Als ik voor studie of wat dan ook weg ben, en er komt een ander meisje bij mijn vriend continu over de vloer en die ook nog blijft slapen?? Daar lijkt me wel meer 'aan de hand'...... :n

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:03

Nouja, het hoeft niet meteen verkeerd te zijn. Ik had een huisgenoot wiens vriendin tijdelijk in het buitenland zat, mijn toenmalige vriendje ging elk weekend naar zijn ouders en huisgenoot en ik keken dus films en dronken drankjes samen. Hij is inmiddels getrouwd met haar en we zijn nu met z'n allen vrienden. Later heeft ze me weleens verteld het 'niet zo leuk' te vinden, maar verbieden ging ook niet. Achteraf begrijp ik ook wel dat zij het niet zo leuk vond, maar het is bij zowel huisgenoot als mij nooit opgekomen dat er meer zou zijn dan vriendschap.
Daarom zit het probleem in deze situatie wat mij betreft ook echt in het stoken en gemeen doen. Als de vriendin van TO nu tot over haar oren verliefd op deze kerel zou zijn geworden en hij zijn relatie hierom zou beëindigen zou ik nog best bevriend met vriendin kunnen zijn. Maar nu zij eigenlijk meewerkt aan het kwetsen van het vriendinnetje door er 3 keer per week te gaan eten en eigenlijk wel geamuseerd lijkt over het feit dat het vriendinnetje er moeite mee heeft zou mij doen twijfelen of dit wel een leuke vriendin is.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:05

Fijne vriend zeg. Als iemand ooit een slecht woord over mijn vriend zou zeggen of zich gaat bemoeien met mijn relatie dan draai ik die de nek om := Ok, niet letterlijk maar ik snap niet dat hij dat allemaal zo maar toe laat. Volgens mij voelt hij niet meer zoveel voor zijn vriendinnetje.
En jouw vriendin snap ik ook niet. Ik zelf zou persoonlijk niet bevriend met zo'n mensen kunnen blijven.

En wie is de dupe van alles? Het vriendinnetje :n Ik hoop dat ze snel inziet wat voor een vriend ze heeft

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 18:03

Ja ik vind het niks voor mijn vriendin om er zo in te staan. Daarom valt het me ook zo tegen. Want ze is verder echt heel tof, heel sociaal, heel invoelend. Gewoon heel lief. Maar zij snapt dus echt niet dat ik geen vriendschap kan hebben met iemand die dus in de clinch ligt met mijn vriend.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 18:55

Ik heb het geluk dat het heel goed klikt met de vriendengroep van mijn vriend (jongens en meiden) en ik heb dan ook totaal geen problemen met onderlinge vriendschappen. Ik vertrouw mijn vriend en dat is andersom ook zo. Hij heeft dan weer niets met mijn vrienden en vriendinnen, maar ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook meer om ga met zijn vriendengroep dan met mijn eigen groepen omdat het zo ongelooflijk goed klikt, maar ik weet ook dat ik hier echt gezegend mee ben.

De situatie die TS schetst ken ik ook van een vriendin, maar dan is mijn vriendin de partner van de betreffende jongen. Als vriendinnetje sta je dan echt machteloos als dit soort dingen gebeuren en ik moet eerlijk zeggen dat ik ook not amused zou zijn. Vriendschap tussen een jongen en meisje is in mijn ogen mogelijk, zonder relationele sfeer, maar ik vind dat er wel grenzen zijn: blijven slapen zou een no-go zijn. Als je met z'n 10en bij een meisje blijft slapen vind ik het prima, maar niet met z'n tweeën.

Ik snap heel goed dat jij hier tegen bent lieveli en als ik jou was zou ik dat deze vriendin ook goed duidelijk maken. Eerlijkheid hoort bij vriendschap en ik zou haar dus eerlijk vertellen wat jij van de situatie vindt. Misschien eens vragen wat zij zou denken, voelen, vinden als zij een relatie met deze jongen had en een andere vriendin zich zo gedroeg. Bah, wat een vervelende situatie. Ik vind hier zowel de jongen als jou vriendin fout.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:04

Sorry ff voor mijn beeld :P Jouw vriendin noemen we even Vera, die is bevriend met jongen Jut die tot voor kort samenwoonde met Jul. En nu zegt Vera allemaal lelijke dingen over Jul tegen Jut en vice versa? En Jut liet Jul huilen voor de grap?

Lijkt me toch dat dan zowel Jut niet echt een gezellig type is als dat Vera haar mening beter voor zich kan houden tenzij er direct naar gevraagd wordt... Vaak is in zulke situaties eigenlijk meer het probleem dat Jut dan Jul al niet zo leuk meer vind en actief op zoek gaat naar personen die dat ook vinden heb ik het idee. Anders stoot het wel natuurlijk af of zou je er binnen die vriendschap er niet over hebben. Vind trouwens op zich het helemaal niet gek als je mensen met het geslacht waar ze op vallen goed bevriend zijn met elkaar en elkaar 3x per week zien. Als dat niet kan is er sowieso een probleem met het vertrouwen onderling lijkt me

En of jij wel bevriend wil blijven met Vera is natuurlijk een kwestie die super persoonlijk is. Als je dat echt heel naar van dr vind moet je dat misschien eens met haar bespreken? Zeker als ze verder zo'n leuk iemand is is het misschien ook wel zonde om een hele vriendschap weg te gooien voor iets wat vrij ver van jouw situatie staat. Tenzij je het echt onoverkomelijk vindt natuurlijk

Ik snap dan alleen ff niet wat jouw vriend voor rol heeft in het verhaal? :o? :P
Hoezo ligt Vera in de clinch met jouw vriend?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 19:10

Ik heb het natuurlijk allang met haar besproken, maar we werden het niet eens met elkaar. Dat is ook een beetje het discussiepunt van dit topic, is het raar om een vriendschap te verbreken als je partner niet overweg kan met diegene. Ik vind van niet, zij vindt van wel.

Ik snap niet hoe je mijn vriend in dit verhaal gewikkeld krijgt. Lees je het dan niet goed of schrijf ik zo vaag?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:14

Ik zou een vriendschap waarin de "vriend" zich zo negatief zou uiten over mijn partner sowieso verbreken. Zeker als mijn man daar ook moeite mee zou hebben. Ik zou niet bevriend kunnen zijn die mijn levenskeuze blijkbaar zo afkeurt. Als mijn man op zo'n manier over mij zou laten praten, zou ik daar evemin erg happy van worden. ik zou hem overigens niet verbieden met haar om te gaan, wel zou ik uiten dat ik het niet fijn vind dat er zo over mij gepraat wordt en dat hij dat blijkbaar oké vindt. Geeft mij nl het ide dat hij het met haar eens is dan als hij er niet tegen in gaat.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 30-05-16 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt