Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Je moet ook een beetje kunnen leven! 

en het ligt eraan wat je wilt, wij hebben zo een keuken en badkamer niet hoeven financieren maar kunnen zo aftikken.
)
In België 'moet' je serieus eigen geld inleggen bij het aangaan van een lening dus we hadden niet veel keus.

verootjoo schreef:Nou ja, noodzakelijk misschien niet, maar het verlaagd je hypotheek en dus maandlasten wel drastisch natuurlijk, waardoor je weer meer kunt sparenen het ligt eraan wat je wilt, wij hebben zo een keuken en badkamer niet hoeven financieren maar kunnen zo aftikken.
Edit: nu ik er verder over nadenk... Ja, ik vind het wel noodzakelijk om iig veel geld achter de hand te hebben. Je weet nooit wat er gebeurd en bovendien verwacht de overheid ook steeds meer dat mensen hun eigen broek ophouden, dus reserve is echt noodzakelijk. Misschien raakt een van jullie hun baan kwijt en moet je een paar maanden overbruggen met minder. Misschien word je ziek en gaat je complete eigen risico er doorheen. Of gaan beide auto's stuk net als je een huis koopt en je cashflow nogal hard gaat. (Ja, dat hadden wij)
4000€ zou ik echt te weinig vinden, ik word zenuwachtig als ik alleen maar dat op mn spaarrekening heb

Lente schreef:Ik heb exact 4 euro op mijn betaalrekening en dan is mijn geld op.
Zou het heerlijk vinden om te kunnen sparen maar daar is het leven op dit moment niet naar...

Sammie schreef:Die laatste opmerking is een beetje apart.. Alsof iemand die meer wil en kan sparen geen leuk leven heeft of kan hebben
Renske_W schreef:Lente schreef:Ik heb exact 4 euro op mijn betaalrekening en dan is mijn geld op.
Zou het heerlijk vinden om te kunnen sparen maar daar is het leven op dit moment niet naar...
Dan kan ik je de hand schudden.
Gelukkig nog wel een kleine buffer op de spaarrekening.
Hopelijk kan ik weer gaan sparen als ik weer een baan heb.
benangelique schreef:nee hoor, dat bedoel ik er helemaal niet mee. voor ons zou het leven gewoon minder leuk zijn als we meer willen/moeten sparen, omdat we dan moeten bezuinigen op hetgeen voor ons het leven zo leuk maakt.
wij zouden per jaar 3000 euro kunnen sparen door niet 2 maar 1x op vakantie te gaan. Boodschappen kunnen goedkoper en ipv 130 euro per week ook voor 80 euro kunnen etc.
(boktproof tippie
)
)Renske_W schreef:Lente schreef:Ik heb exact 4 euro op mijn betaalrekening en dan is mijn geld op.
Dan kan ik je de hand schudden.
Gelukkig nog wel een kleine buffer op de spaarrekening.
Hopelijk kan ik weer gaan sparen als ik weer een baan heb.

Momenteel werk ik minder omdat ik mijn baan ben verloren in februari, maar ben al lang blij dat ik zo snel wat anders kon vinden. Op het moment dus wel minder inkomen dus helaas gaat sparen nu ook lastiger.