Palmera schreef:Hoe het met de wet zit weet ik niet. Maar ik ben werkgever in een kleine onderneming (restaurant). Bij een sollicitatie verwacht ik absolute eerlijkheid, ook als het verleden minder fraai is.
Ik als werkgever vind dat iedereen een kans moet krijgen. Ik heb natuurlijk een bepaald profiel voor ogen wat in mijn plaatje past. Maar als jij aan dat profiel voldoet en je bent meer dan gemotiveerd krijg je bij mij die kans met een proeftijd en een tijdelijk contract. En in die tijd mag je je bewijzen. En ja, ik zal je net iets meer in de gaten houden. Maar wie zijn leven op orde heeft gekregen zal dat (denk ik) op zijn beurt wel begrijpen.
Bij het tonen van motivatie en eerlijkheid (ik vind dat zó belangrijk) mag je blijven.
Maar als ik na, voor mijn part vijf jaar, erachter kom dat je je verleden hebt verzwegen (= niet eerlijk zijn) zal ik je eruit gooien. Dat betekend imo namelijk dat je al tijdens je sollicitatie ervan uit bent gegaan dat vertrouwen een kadootje is en je het niet nodig vind dat je werkgever weet wat voor vlees hij in de kuip heeft. En dat is pas voor mij een reden om je eruit te knikkeren.
Bij deze de mening van een werkgever. Succes TS, denk goed na over hoe je het wilt asnpakken.
En dit is precies wat ik bedoel.
Ik wil eerlijk zijn. En oké misschien had ik het ook gelijk moeten zeggen. Maar aan andere kant ik zeg het nog gelijk direct.
Zodat je ook een kans krijgt om jezelf te gaan bewijzen!
CarolienR schreef:Lastige keuze! Ik kan me aan de ene kant goed voorstellen dat je het achter je hebt gelaten en dat je er spijt van hebt. Aan de andere kant, als je het eerlijk verteld en aangeeft dat je er spijt van hebt dan laat je wel zien dat je betrouwbaar en eerlijk bent.
Zelf zou ik ervoor kiezen om het wel aan te geven en uit te leggen dat je hiervoor een taakstraf hebt gedaan en dat je je ervoor schaamt en dat je er spijt van hebt, maar dat je hier eerlijk over wil zijn.
De voordelen? Ze weten het van te voren, jij zit niet met een schuldgevoel en je hebt nooit het gevoel dat je 'betrapt' kan worden (op je verleden).
Maar het blijft jouw keuze. Dus wat voelt goed voor jou?
Inderdaad, dit is dus ook heel dubbel en lastig. Aan ene kant wilt ik zoo graag eerlijk zijn.
Maar aan andere kant, gooi ik misschien mijn eigen ramen in?
primera schreef:Ik zou het echt alleen vertellen als het echt niet anders zou kunnen, dus liever niet. Je word er vaak dubbel op gepakt. Per wanneer zou je er gaan werken als je aangenomen zou worden? Als dat net goed valt na de 4 jaar, zou ik mijn mond houden.
Dit zou eventueel (denk ik) per direct zijn. Omdat ik dus per direct beschikbaar ben. Als het goed is word ik deze week gebeld of gemaild door het hoofdkantoor.
Veulen84 schreef:Hoe oud was je toen je je overtreding beging? De terugkijktermijn voor VOG is 4 jaar. Maar als je overtreding beneden de 23 was, dan is de termijn 2 jaar. Dat betekend dus dat je strafblad schoon moet zijn voor 2 of 4 jaar afhankelijk van je leeftijd.
Daarnaast kijken ze bij justis ook nog of je overtreding relevant is voor het afgeven van een type VOG. Er zijn er heel veel verschillende. Iemand die winkeldiefstal heeft gepleegd hoeft geen 'probleem' te zijn wanneer je op een callcenter wil werken.
De vraag ben je in aanraking geweest met politie en justitie is een beetje wazig. Iedereen is wel eens in aanraking geweest, denk aan alle verkeersboetes. Niet altijd alles hoeft ook verteld te worden. Is het relevant voor de werkgever? (Iemand die koerier wordt kan maar beter wel vertellen dat ie regelmatig verkeersboetes krijgt, maar een ander?)
Je hebt nog altijd recht op een tweede kans. Die termijnen van 2 en 4 jaar zijn er niet voor niks.
Overigens, je bent nog niet aangenomen. Vaak komt er dan nog een keer een gesprek waarbij je VOG formulieren ontvangt. VOG afgegeven kan heel snel, met 1,5 week. Maar als ze twijfelen mag het 8 weken duren. Wordt je afgewezen, dan mag je een bezwaar indienen. In dat geval kun je het einde van je termijn opgeven als reden. Dat is een zwaarwegend iets.
Ik was 23 toen. Ik heb nog nooit een VOG aan hoeven te vragen oid.
Maar, las op de site vd gemeentr dat er wat logisch is kosten aan verbonden zijn. En de vraag is hoe snel krijg je het dan.
Dus het is niet waard om het even voor de "lol" op dit moment aan te vragen, als blijkt dat ik de baan sowieso niet heb.
De baan zelf betreffende verkoopmedewerkster en tot heden totaal geen invloed op de kassa.
En dat ik eerst Nee zei op de vraag of ik aanmerking ben geweest met de politie, is ook zo. Tenminste nooit boetes van hard rijden oid gehaf alleen via het CJIB (?).
En ik dacht hier dus later ook aan vam fiets, dus vandaar ook het doek van dit topic.
Ik ga morgen toch ook eens even met het FAD bellen. Gewoon voor de zekerheid!