Zwanger hbo opleiding en paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Favodres

Zwanger hbo opleiding en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:11

Hallo Bokkers,

Heeft er iemand ook ervaring met zwangerschap te combineren met een hbo opleiding en ook nog eens een paard? Ik ben 24 en ongepland zwanger geraakt, maar ik ben benieuwd of dit te combineren is. Ik heb een vriend en ouders en schoonouders die wel willen oppassen.

Groetjes

future_vet

Re: Zwanger hbo opleiding en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:14

Vooral in gesprek gaan met je studiebegeleider. Ze kunnen je daar vast goed mee helpen.

Combinatie zwanger en paard moet natuurlijk geen probleem zijn. Denk dat je het wel druk krijgt als de kleine er is.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:17

Ik heb inderdaad al contact gehad met een decaan. Het is te doen, maar wel pittig. En ik zit nu ook in mijn laatste jaar.

Maar is het qua kosten ook te combineren als je paard hebt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:18

Dat ligt aan je inkomen? Heb je een baan?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:19

Geen ervaring met jouw situatie.
Wel met zwanger, paard en werk en kind werk en paard.
Het is pittig en zeker met gebroken nachten. Goede achtervang is een must. Zorg voor fijne oppas die je vertrouw. En daadwerkelijk tijd voor jezelf en je uk samen. Vergeet niet dat het een hele bijzondere periode is ook al is het soms ook niet leuk!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:20

Dat ligt helemaal aan je inkomsten ;)

Of het t combineren is ligt helemaal aan jezelf en aan je kind. Ik zou me er van tevoren niet zo druk om maken en gewoon kijken hoe je leven is als je baby er is. Je kan tzt altijd nog besluiten het een of ander op een lager pitje te zetten als je het niet redt. En als je het wel redt, ook prima :)

Bedenk wel dat een kleintje maar heel even zo klein is, het is wel zonde om er veel van te missen :o

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:21

Tja, wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Mijn zoontje (6 maand oud) kost mij nu ongeveer 300 euro per maand. Dit is incl voeding, luiers, kleertjes, wat ik meer kwijt ben aan gas/water/licht en gemeentelijke belastingen.
Opvang heb ik niet meegerekend aangezien ik nog thuis zit

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:22

Ik doe baby, paard, WO opleiding en werk. :) Is erg zwaar. Grootste deel van het inkomen komt wel voort uit studielening..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:22

verootjoo schreef:
Bedenk wel dat een kleintje maar heel even zo klein is, het is wel zonde om er veel van te missen :o

Ik denk niet dat je als je op school zit er meer van mist dan als je na je verlof weer aan het werk moet ;)
Vind dit ook een beetje een opmerking met een nare bijsmaak

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:25

Liselot schreef:
verootjoo schreef:

Ik denk niet dat je als je op school zit er meer van mist dan als je na je verlof weer aan het werk moet ;)
Vind dit ook een beetje een opmerking met een nare bijsmaak

Ik bedoel het niet slecht hoor, sommigen hebben ook niet veel met de babytijd en vinden het juist pas leuk als het gaat lopen. Maar het zou zonde zijn als je later pas bedenkt dat je veel gemist hebt, dus wel iets om rekening mee te houden. Ik hoor zo vaak van anderen dat ze het zonde vonden dat ze het eerste jaar zoveel hebben gedaan en dat de babytijd zo snel voorbij is. Dat is toch jammer. Maar ik hoor ook van mensen dat ze blij zijn dat de babytijd voorbij is :P dus heel persoonlijk.
En als je naar school gaat en na school na je paard zie je je kind niet heel veel. Of je dat erg vind moet iedereen voor zich weten. En ik weet ook niet hoe flexibel de school daarin is.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:29

Ik heb geen werk, wel studiefinanciering met een beetje bijlenen. Ik denk dat als wij ons inkomen bij elkaar optellen we ongeveer op 2000,- euro komen. En ik heb hele lieve ouders die mijn stallingskosten betalen. De overige kosten van mijn paard betaal ik zelf (wedstrijden, lessen, hoefsmeden etc.)

Volgens mij kun je ook nog kinderopvangtoeslag krijgen als je studeert, heeft iemand daar toevallig ook ervaring mee?

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:30

Imaginaerum schreef:
Ik doe baby, paard, WO opleiding en werk. :) Is erg zwaar. Grootste deel van het inkomen komt wel voort uit studielening..

Pittig zeg, maar echt knap! Heb je ook oppas e.d?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:30

Hou je dan nog wel voldoende tijd over je paard? In combinatie met een pittige opleiding en een jonge baby..
En is na je bevalling een parttime baantje geen optie?
Hoe ver ben je heen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:31

Dat ligt ook echt aan je inkomen. Ook qua tijd schoot bij mij aandacht voor mijn paard erbij in. Mijn vriend werkt fulltime en ik 21 uur. De kinderopvang is erg duur, wij krijgen ook weinig terug. Een bijrijder die wat meebetaald kan wellicht een handige oplossing zijn als je je paard niet wil verkopen. Houd vooral rekening met onverwachte dierenarts kosten en ook het onderhoud en aanschaf van babyspullen is niet niks. Van kinderwagens tot auto stoeltjes, eindeloze luiers etc. Wat vind je vriend er van?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:34

Veroo: de meeste bokkers rijden ook paard buiten hun werk. Ik snap wel wat je zegt, maar met een studie ben je imo niet heel veel drukker dan als je moet werken :)

Ts: je krijgt ook kindgebonden budget, hoeveel dit is hangt van jullie inkomen af.

Veel babyspullen kan je 2e hands kopen en zo gek maken als je zelf wilt.
Ik heb als alleenstaande moeder ook geen vetpot, maar we redden ons prima :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:35

Je zit in je laatste jaar en dus over een maand of vier zou je met de opleiding klaar zijn. Is er uitzicht op werk?? Want dan valt je studielening weg en kun je het dan nog redden!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:36

Mijn vriendin combineerde voltijd werk met studie, zwanger zijn én paard. Maar... Het was loodzwaar. Maar een eitje vergeleken nu met baby, werk én studie. Want door de zwangerschap schoot de studie van geen meter op omdat werk al meer dan genoeg was. vorig jaar zomer zou ze al klaar zijn, maar ja.... Helaas!

2000 netto, wij redden het met minder (baby van een half jaar, eigen huis en paard) :) maar ik studeer niet meer en zit nog in de ziektewet. Ik zou 's avonds geen puf meer hebben om in de boeken te duiken. Nou ja, ik pak weer een opleiding op moet ik zeggen. Mis de mentale uitdaging :+
Met 2000 netto heb je vast geen recht op kindgebonden budget, wij piesen ook naast de pot helaas.

Je hebt recht op kinderopvangtoeslag :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-05-16 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:38

Het zal ongetwijfeld te doen zijn met een goede achterban. Wat ik mij afvroeg en niet kon opmaken uit je OP.

Je zit in je laatste jaar, hebt geen baantje en leent een beetje bij; Wanneer studeer je af? Dan valt je stufi ook weg neem ik aan?Net voor je bevalling kom je niet meer aan het werk....en zonder geld lijkt me een huis, paard en een baby een behoorlijke uitdaging. Tenzij je partner een leuke baan heeft en jullie kan onderhouden

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:39

HAW -> STW

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:48

Sorry ik bedoel ik zit in het 3e jaar en ik moet nog een jaar en dan ben ik klaar met de opleiding. Ik heb voor de rest geen werk ernaast, maar dat zal ook niet te doen zijn lijkt mij met een paard, kind en opleiding. Als ik bijvoorbeeld bijna klaar ben met mijn opleiding ga ik zoeken naar werk. Dan is de baby er al dus lijkt het mij minder moeilijl om werk te vinden dan als je nog zwanger bent. Ik loop nu stage bij de ING, daar zou ik parttime kunnen werken. Maar dat lijkt mij nu niet handig als ik nog op de opleiding zit.

Ik weet trouwens nog niet hoe lang ik zwanger ben. Volgende week heb ik een echo en dan krijg ik te horen hoe lang ik ongeveer zwanger ben. Ik denk dat het 5 a 6 weken is. Mijn vriend wil het graag houden. Ik heb mijn twijfels nog wel een beetje, maar puur omdat ik bang ben dat alles noet te combineren valt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:01

TS, je schrijft dat familie etc wel wil oppassen, maar hebben ze het dan ook over meerdere keren per week en voor langere tijd? (dus een vast schema en een verplichting). Want met sporadisch een keer ben je er niet. In het begin is er vaak hulp, maar daarna wordt het minder en het is dan niet fijn om van je familie op die manier afhankelijk te zijn. Het legt toch een bepaalde druk neer.
Daar zou ik wel heel duidelijke afspraken over maken. Zet het desnoods op papier.

Favodres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 13:21

Cayenne schreef:
TS, je schrijft dat familie etc wel wil oppassen, maar hebben ze het dan ook over meerdere keren per week en voor langere tijd? (dus een vast schema en een verplichting). Want met sporadisch een keer ben je er niet. In het begin is er vaak hulp, maar daarna wordt het minder en het is dan niet fijn om van je familie op die manier afhankelijk te zijn. Het legt toch een bepaalde druk neer.
Daar zou ik wel heel duidelijke afspraken over maken. Zet het desnoods op papier.

Klopt, daar heb je gelijk in. Sowieso mijn moeder kan oppassen op maandag. Rest van de dagen zou ik nog afspraken over moeten maken met schoonouders. Zij weten wel dat ik een opleiding doe en vinden het ook belangrijk dat ik het haal. Waarschijnlijk moet het geen probleem zijn, maar wat je inderdaad zegt duidelijke afspraken hebben we hier nog niet over.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:28

Hoe staat je paard gestald? Moet je hier elke dag heen of kan je wel eens overslaan?

Dat kan ook wat druk eraf halen natuurlijk.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:30

En zodra jij niet werkt krijg je ook geen kinderopvangtoeslag, nu weet ik niet hoe dat geregeld is als je studeert. Wij betalen 450,- per maand aan de kinderopvang en krijgen weinig terug. Voor maar een kleine 15 uur per week dat hij gaat. Met dat soort dingen moet je rekening houden. Ook met ouders enz, mijn ouders passen hier en daar wel op maar hebben aangegeven geen verplichtingen te willen. Ga er dus niet blindelings vanuit dat iedereen wil oppassen. Ik zou even goed overleggen wat ze daarin willen betekenen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:33

Ook bij studie heb je recht op kinderopvangtoeslag zie ik net.
Het is wel erg duur inderdaad. Wij willen uiteindelijk 1 dag(deel) per week opvang en kwamen dan geloof ik uit op ruim 250,- per maand aan kosten en maar een kleine 50,- toeslag.
Alle beetjes helpen zal ik maar zeggen haha