Welke nationaliteit zou mijn hypothetische kind krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LaCiega

Welke nationaliteit zou mijn hypothetische kind krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 11:30

Hoi allemaal,

Ik heb een klein vraagje waar ik zelf niks over kan vinden op internet. Als het om twee nationaliteten kom ik er zelf uit, maar met meer niet.

Stel ik heb twee nationaliteiten en mijn vriend één (of ook twee), welke nationaliteit krijgt het kind? En mag het kind later zijn nationaliteit veranderen naar een van de andere of die erbij nemen? En wat als het kind in een land als Amerika geboren word. Dan mag hij/zij die nationaliteit ook tot zich nemen?

Hopelijk kan iemand mij dit uitleggen. Alvast bedankt.

vuurneon

Re: Welke nationaliteit zou mijn hypothetische kind krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:33

Kind kan altijd de nl nationaliteit krijgen als vader of moeder geboren is in Nl, maakt niet uit waar kind zelf wordt geboren.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:34

Zover ik weet krijgt het kind de nationaliteit van het land waar het geboren is en officieel woont. Je kunt een tweede nationaliteit aanvragen in het land van een van de ouders. Een derde nationaliteit is niet mogelijk.
Maar ik kan het fout hebben.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:35

Ik ben zelf half Zweeds, half Nederlands, vriend is vol Nederlands.
Hoewel gemeentehuis vertelde dat mijn dochter enkel nederlandse nationaliteit zou krijgen, kregen we enkele weken na haar aangifte toch zowel nederlandse als zweedse papieren van haar binnen...

kind geboren in Amerika krijgt idd Amerikaanse nationaliteit, hebben veel famillieleden van mij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:39

Babeth schreef:
Zover ik weet krijgt het kind de nationaliteit van het land waar het geboren is en officieel woont. Je kunt een tweede nationaliteit aanvragen in het land van een van de ouders. Een derde nationaliteit is niet mogelijk.
Maar ik kan het fout hebben.

Dat klopt dus niet en is afhankelijk van het land waar het kind geboren is en de nationaliteit van de ouders. Veel landen hebben toch weer eigen regels.

Zo krijgt ons kind de Nederlandse nationaliteit ondanks dat het in Frankrijk geboren zal worden. Dat komt omdat zowel ik als mijn man Nederlands zijn en nog geen 5 jaar in Frankrijk wonen. Wel mag het kind na zoveel jaar zelf kiezen of het de Franse nationaliteit aan wil nemen net zoals mijn man en ik dat kunnen doen na 10 jaar woonachtig zijn in Frankrijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:43

Hier in duitsland krijgt ieder kind geboren op duits grondgebied automatisch de duitse nationaliteit. Een tweede aanvragen kan niet, omdat duitsland geen dubbele nationaliteit toelaat. Een van de redenen waarom ik tzt in nederland ga bevallen.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:46

Even uit nieuwsgierigheid, lizy29 moet jij dan je NL nationaliteit afstaan als je Frans wil worden?

Ik woon als Belgische inmiddels bijna 10 jaar in Nederland en heb ooit gekeken om Nederlander te worden, maar dat hield in dat ik een zak geld moest afgeven én mijn BE nationaliteit moet afstaan. Nee dankje -O-

Ik vraag me af of meer landen eisen dat je je oude nationaliteit opgeeft.
(Ah ik zie net dat Nena mijn vraag al ietwat beantwoord, dank!)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:08

Is idd per land verschillend.

Ik ben in Peru geboren en mijn beide ouders zijn Nederlands. Ik heb de Nederlandse en de peruaanse nationaliteit.

Mijn dochter heeft alleen de Nederlandse nationaliteit is in Nederland geboren en mijn man is ook Nederlands.

Mijn halfbroertje heeft 3 nationaliteiten. Hij is geboren in Paraguay. Zijn vader is Nederlander. En zijn moeder is Peruaans. Dus die drie heeft hij.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:14

Ik vroeg me dit ook af inderdaad. Ik ben half Grieks, half Nederlands en ik heb beide nationaliteiten (de Griekse nationaliteit kun je ook niet opgeven). Mijn vriend is Brits, we wonen momenteel in Engeland en ik geloof dat ons hypothetische kind inderdaad drie nationaliteiten zou hebben maar ik vind het behoorlijk verwarrend :+
Om zulke dingen makkelijker te maken (en om niet helemaal naar Londen te moeten en bijna £300 te moeten uitgeven om een paspoort aan te vragen :+ ) wil ik eventueel ooit wel de Britse nationaliteit aannemen maar dat betekent wel dat ik mijn Nederlandse nationaliteit zou verliezen. Lastig :+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:15

Ik ben zelf half Belg. Ben daar geboren en heb een Nederlands paspoort. Mijn man os Nederlander. Onze zoon kreeg automatisch een dubbele nationaliteit. Wat we totaal niet verwacht hadden . We doen daar verder niks mee.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:23

NenaC schreef:
Hier in duitsland krijgt ieder kind geboren op duits grondgebied automatisch de duitse nationaliteit. Een tweede aanvragen kan niet, omdat duitsland geen dubbele nationaliteit toelaat. Een van de redenen waarom ik tzt in nederland ga bevallen.

Dat klopt niet. Mijn 2 oudste kinderen zijn in Duitsland geboren en hun hebben gewoon de Nederlandse nationaliteit gekregen.

Edit, mijn man en ik zijn beiden gewoon Nederlandse.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 15-05-16 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:24

Of ik dan mijn Nederlandse nationaliteit moet opgeven weet ik eigenlijk niet. We hebben nog 7,5 jaar om dat uit te zoeken en er verandert zoveel dat we dat tegen die tijd wel zien.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:26

Ja, als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt moet je je Nederlandse nationaliteit opgeven, voor zover ik weet. Ik moet om een Nederlands paspoort aan te kunnen vragen namelijk ook een bewijs aanvragen bij de UK Home Office om aan te tonen dat ik de Britse nationaliteit niet heb aangenomen en dus nog steeds recht heb op een Nederlands paspoort.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:28

Dat hoef ik dan weer niet. Is dus echt per land verschillend.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:38

Heb je dat niet nodig om een Nederlands paspoort aan te vragen? Dat is namelijk een vereiste die Nederland ahw stelt, voor zover ik weet, dus dat zou gek zijn, als het per land verschilt.

Sorry, beetje offtopic. Ik zou het top vinden als het niet zou hoeven want dat bewijs kost me £165 :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:05

Nee. Ik moest mijn huidige paspoort overhandigen en een bewijs van inwonerschap in Frankrijk. Maar zou zo maar kunnen dat het voor de UK weer anders is hè

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:29

mijn vriend is duitser, en ik weet niet wanneer jouw kinderen geboren zijn, maar twee maanden geleden bij de notaris is ons dat zo uitgelegd.
Zelf ben ik nederlander en hoef ik mijn nationaliteit niet af te geven, enkel als ik duitser wil worden, maar laat ik daar nu echt geen behoefte aan hebben :') dan worden we standaard laatste bij het songfestival

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:44

Onze 2 die in dld geboren zijn, zijn uit 2005 en 2006.

Een vriendin van mij heeft een relatie met een Duitser, samen hebben ze 2 dochters, geboren in dld en hebben beide de Nederlandse nationaliteit. Ze wonen inmiddels wel in NL.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 16:18

Dankjewel allemaal voor de reacties. Ikzelf heb twee nationaliteiten. Een mag/kan ik niet opgeven, de ander is duits. Mijn vriend is Nederlander. Zou dat dan betekenen dat ik sowieso mijn tweede nationaliteit overdraag aan het kind en dat hij zowel Duits als Nederlands is daarnaast? Haha, ik vind de vergalen soms toch wat verwarrend. Ook omdat jullie niet allemaal hetzelfde zeggen.

@Conejo hebben Peru en Paraguay allebe een nationaliteit die je moet behouden en niet kunt afstaan?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:28

Mijn broer is met een Canadese getrouwd en heeft na 10 jaar in Canada te wonen ook de Canadese nationaliteit gekregen.

Hun dochter is in Nederland geboren, zij heeft ook een dubbele nationaliteit, maar zij moet (van Nederland) op haar 18e kiezen welke nationaliteit ze wil behouden en welke ze af gaat staan.

Ik vermoed dat TS zo dan een kind met de Duitse en de Nederlandse nationaliteit krijgt en dat zij/hij bij 18 jaar een keus moet maken. Zou je die nationaliteit die je niet kan afstaan ook op je kind willen overdragen?
Dan wordt het verhaal complexer, hoe dat werkt zou ik niet weten.

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 16:54

Die zou ik inderdaad ook graag overdragen aan mijn kind. Ik heb zelf nooit moeten kiezen tussen nationaliteit afstaan, maa heb dan ook geen Nederlandse papieren. Hebben andere landen dat ook?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 16:56

Bedenk wel dat je met een nationaliteit ook verplichtingen kan krijgen.
Een paar Canadese neven heeft om de diensplicht die toen nog in Nederland was de Nederlandse nationaliteit laten vallen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:46

NM -> LZP

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:57

Interessant onderwerp! Mijn Hongaarse adoptiedochter heeft dus nu de Nederlandse nationaliteit gekregen, maar mag wel elke 5 jaar een Hongaars paspoort aanvragen. Doet ze (wij!) dat niet, vervalt het..
De Chinese adoptiekinderen verliezen bij adoptie hun Chinese nationaliteit, omdat China geen 2 nationaliteiten erkent.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:05

NenaC schreef:

Dit is niet waar..
Ik ben geboren in duitsland maar heb gewoon een nederlandse nationaliteit. Sterker nog, wanneer beide ouders nog geen 8 jaar in duitsland wonen kan het kind niet eens een duitse nationaliteit krijgen.