Je persoonlijke ruimte begrenzen en bewaken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Je persoonlijke ruimte begrenzen en bewaken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 16:25

Ik worstel met het leren afbakenen en begrenzen van mijn persoonlijke ruimte. Ik vind het erg lastig om aan te geven dat ik niet waardeer dat bepaalde mensen mijn grenzen overschrijden. Er is bijvoorbeeld iemand in mijn omgeving die mij heel vaak ondervraagd over het hoe, wat, waarom, wanneer, waar, ... van alles dat speelt of heeft gespeeld in mijn leven. Met als doel, dat ze mij de les wil lezen door mij te intimideren met woorden en cynisme. Ik ben niet op mijn mondje gevallen, maar door haar laat ik me intimideren en aftroeven. En als ik weer eenmaal thuis ben, voel ik me heel rot - zelfs een beetje verslagen - dat ik niet heb durven aangeven dat ze de grenzen van mijn privé leven overschrijdt en dat ik dat niet waardeer. Ze walst over mijn persoonlijke ruimte heen, omdat het haar lúkt, elke keer weer.

Ik wil mijn eigen grenzen daarin leren bewaken en beschermen, maar ik weet niet hoe. Bij andere mensen - die ik goed ken en waar ik me fijn bij voel - sta ik mijn mannetje wel. Maar juist bij mensen die ik oppervlakkig, amper of niet ken, sta ik er verloren bij en laat me heel simpel over mijn hele leven uithoren. En dat wil ik niet meer.

Zijn er mensen die dit ook herkennen?
Of mensen die dit juist wél heel goed kunnen en mij kunnen leren hoe zij hun grenzen daarin bewaken?

Anoniem

Re: Je persoonlijke ruimte begrenzen en bewaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:29

Oh herkenbaar hoor. En ik sta juist bekend als iemand met een enorm scherpe tong, grote mond en heel recht voor zijn raap. Maar zelfs ik heb bij bepaalde mensen dat ik me laat intimideren of zonder dat ik het eigenlijk wil te veel of te persoonlijke antwoorden geef en dan achteraf denk; euhhh WAT gebeurde er net en waarom deed ik dat?! :wow:
Over het algemeen kap ik het vriendelijk af met dat ik het niet het moment, de plek of de persoon vind om dat soort (wat het dan ook is) dingen mee te bespreken.
Of kaats het terug, maar hoe doe jij dat dan, hoe zit dit en dat dan bij jou?
Vraag waarom ze iets vraagt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:36

Maak gewoon uitgebreid van de gelegenheid gebruik om in geuren en kleuren te vertellen over die ene actie van je paard laatst die eigenlijk alleen in jouw ogen interessant kan zijn. Ze word vanzelf gek.

Of draai de rollen om? Geef op elke vraag een nietszeggende antwoord gevolgd door en jij dan? Zulke personen schrikken zich soms een hoedje juist omdat ze geen weerwoord gewend zijn. Of nog simpeler, rustig aangeven dat je het niet nodig vindt om dit met haar te bespreken.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:38

"Ik wil daar (nu) niet (met jou) over praten " werkt wat mij betreft altijd het beste. :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:50

Heel cynisch antwoorden. Haar in de maling nemen met je antwoorden. Een overdreven regaal ophangen. Of juist heel kort antwoorden met prima. En als ze het nogmaals vraagt dat gewoon herhalen en als ze heel volhardend is zeggen dat je er niet over wil praten.

Is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor relatie jullie hebben hoe je het beste kan antwoorden

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:52

Ik vind niet alle manieren die hier aangedragen worden heel netjes.
Waarom zou je niet gewoon eerlijk zijn in plaats van vervelend? Ann1992 komt met de beste oplossing, vind ik.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 16:53

Ann1992 schreef:
"Ik wil daar (nu) niet (met jou) over praten " werkt wat mij betreft altijd het beste. :)
Dit. :j Als je je grenzen aan wilt geven, moet je dat concreet doen, niet passief-agressief of verpakt in een leuk verhaaltje. Een hoop mensen snappen deze hints niet, doen er niets mee of worden boos omdat je "raar" reageert (soms hebben ze zelf niet eens door wat ze doen), waardoor het niets oplost of alleen maar zorgt voor meer frictie.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 17:13

Een vriendin opperde trouwens om 'je overschrijdt de grenzen van mijn privézaken' te zeggen. Is dat ook netjes?

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:17

Heeeeel herkenbaar. Ik lees mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:23

Steentje schreef:
Een vriendin opperde trouwens om 'je overschrijdt de grenzen van mijn privézaken' te zeggen. Is dat ook netjes?

Ik vind dat niet echt een lekker kloppende zin.

Maar ik ben benieuwd naar waarom mensen dat doen.
Weet je dat ook?
Ik heb besloten dat ik de eerstvolgende keer in zo een situatie ga vragen waarom iemand al die vragen stelt.
Het kan soms zo anders zijn dan wat je zelf denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:31

Toch kan het best nuttig zijn om ook een paar manieren paraat te hebben om het op een andere manier op te lossen. Het vereist namelijk al wel een soort van kracht om dat te zeggen (en vol te houden, ook als iemand reageert met 'waarom niet?' of het even later toch weer probeert.) Niet altijd is iemand daar al klaar voor, dan is het goed om alternatieven te hebben.

Tegenvragen of afleidingen of vertellen waar je je wel comfortabel bij voelt, kunnen dan best een vorm zijn waarmee je jezelf beschermt. Dat is inderdaad minder duidelijk, maar het kan in een aantal gevallen wel effectief zijn. Zeker in oppervlakkige situaties. Als je alleen maar met iemand op een feestje aan het praten bent, is het bv helemaal prima om te kiezen voor de makkelijke antwoorden en tegenvragen.
Bij iemand waar je wel regelmatig contact mee moet hebben, en die dan ook vaker over je grenzen heengaat is het een afweging, maar ook dan: een paar alternatieven hebben helpt. Ik heb ooit wat gezien en gelezen over 'rots en water', en Hans Kaldenbach heeft het over de karate-aanpak en de judo-aanpak, maar de kern is hetzelfde: je kunt kiezen om op een (heel) duidelijke manier te blokkeren (de rots, karate), of juist op een hele soepele manier meegeven en wegleiden (water, judo). Beide kunnen nuttig zijn.

En als het echt niet lukt, kun je ook letterlijk ruimte nemen (naar de wc gaan, wat te drinken pakken.) Dan kun je de ruimte gebruiken om even te aarden: voelen waar je spanning zit, en daarna eens stevig in en uit ademen, rechtop staan.

Cynisch doen of anderen in de maling nemen zou ik niet snel doen, dan maak je het namelijk ook onaardig. Dat is meestal niet nodig.

@Steentje: het klinkt wat omslachtig. Maar zeggen 'dat is privé' kan prima :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:36

Hoe cliché of zelfs penny dit misschien mag klinken; ik heb dit geleerd door mijn paard.

Ik ben altijd een extreem introvert, verlegen kind geweest en dat werd door bepaalde omstandigheden in mijn leven naarmate ik ouder werd alleen maar erger.
Op een gegeven moment durfde ik amper iemand meer terug te groeten, of zo zacht, dat men me niet verstond en dacht dat ik arrogant was en me te goed voelde om terug te groeten.
Toen kreeg ik een paard dat in alles de grenzen op zocht en waar ik op een gegeven moment hulp bij heb gezocht.
Langzaam maar zeker (en vrijwel onbewust) ben ik mijn stem meer gaan gebruiken, is mijn houding veranderd.
Automatisch is hier ook een deel van blijven hangen naar mensen toe.
Als iemand echt over mijn grenzen gaat of ik vind iets echt niet tof, kan ik dat over het algemeen heel goed kenbaar maken en ook echt voor mezelf opkomen.
Maar dit eigenlijk ook pas sinds een jaar of 4/5 hoor. :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:02

Ik denk dat het in het begin misschien moeilijk is om je grenzen aan te geven en gewoon te zeggen dat je ergens niet over wilt praten, maar het wel belangrijk is om dat te doen. Als er wordt doorgevraagd dan zou ik inderdaad gewoon zeggen dat het prive is. Doorvragen of vragen naar waarom moet je eigenlijk gewoon steeds met hetzelfde beantwoorden, als je iemand iets niet wilt vertellen dan hoeft dat niet en jij bepaald wat voor jou prive is, je bent een ander daar ook geen verantwoording over schuldig.

Je kan het natuurlijk ook (eerst) minder direct proberen en een beetje niets zeggende antwoorden geven en dan het onderwerp veranderen maar de enige manier om echt je grenzen aan te geven is imo wel gewoon ook echt je grenzen aangeven.

Misschien is het trouwens ook juist wel goed om duidelijk naar deze persoon aan te geven dat je de manier waarop hij/zij eerder gereageert heeft op dingen die je hem/haar verteld niet prettig vind en je er niets aan hebt, wellicht bedoeld deze persoon het wel heel anders en komt het gewoon niet goed over?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:43

Steentje schreef:

Het is een rare zin maar je maakt jezelf er ook kwetsbaar mee. Kun je niet zeggen van joh, dat gaat je geen fluit aan en daarna weglopen?

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:12

Er zijn zieke mensen die je ribben knuffelen met een doel: uitzoeken waar ze later het mes kunnen planten. Hou het zakelijk en kort. Geef geen persoonlijke details weg. Als je haar kan vermijden, vermijd haar dan. Lik je wonden en herstel. Peace.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:21

Als je gewoon zegt dat dat prive is en dat je er liever niet over wil praten begrijpen mensen dat meestal wel! Je hoeft echt niet meteen bot te doen zoals hier wel vaak wordt gezegd, dat vind ik een beetje een gekke reactie als iemand interesse toont

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:02

Shadow0 schreef:
Toch kan het best nuttig zijn om ook een paar manieren paraat te hebben om het op een andere manier op te lossen. Het vereist namelijk al wel een soort van kracht om dat te zeggen (en vol te houden, ook als iemand reageert met 'waarom niet?' of het even later toch weer probeert.) Niet altijd is iemand daar al klaar voor, dan is het goed om alternatieven te hebben.

Tegenvragen of afleidingen of vertellen waar je je wel comfortabel bij voelt, kunnen dan best een vorm zijn waarmee je jezelf beschermt. Dat is inderdaad minder duidelijk, maar het kan in een aantal gevallen wel effectief zijn. Zeker in oppervlakkige situaties. Als je alleen maar met iemand op een feestje aan het praten bent, is het bv helemaal prima om te kiezen voor de makkelijke antwoorden en tegenvragen.
Bij iemand waar je wel regelmatig contact mee moet hebben, en die dan ook vaker over je grenzen heengaat is het een afweging, maar ook dan: een paar alternatieven hebben helpt. Ik heb ooit wat gezien en gelezen over 'rots en water', en Hans Kaldenbach heeft het over de karate-aanpak en de judo-aanpak, maar de kern is hetzelfde: je kunt kiezen om op een (heel) duidelijke manier te blokkeren (de rots, karate), of juist op een hele soepele manier meegeven en wegleiden (water, judo). Beide kunnen nuttig zijn.
Ik vind het gevaar met dingen vertellen waar je je wel comfortabel bij voelt en het stellen van tegenvragen dat je heel erg op moet passen dat je je toch niet uit laat lokken om iets teveel los te laten. Sommige mensen hebben bijzonder weinig nodig om je flink te pakken op je zwakke plekken en juist als je je door zo iemand geïntimideerd voelt zou ik er eerder voor kiezen om het te blokkeren en het gesprek zo snel mogelijk af te kappen. In beide gevallen, of je voor de "karate-aanpak" of de "judo-aanpak" gaat, moet je toch even een moment nemen om in de juiste mindset te komen en ik zou, wanneer ik me echt geïntimideerd voel, dat moment even nemen om mezelf af te schermen en gewoon nergens antwoord op te geven; sommige mensen zijn zo slinks dat ze je drie ogenschijnlijk onschuldige vragen stellen om vervolgens keihard uit te halen.

Ik ga hierbij uit van wat de TS als situatie schetst en hoe ik daar persoonlijk mee omga, maar in andere gevallen kan het inderdaad nuttiger zijn om even weg te lopen of om toch aan de oppervlakte mee te gaan in het gesprek en zelf gewoon veel vragen te stellen. :j

Horsa schreef:
Er zijn zieke mensen die je ribben knuffelen met een doel: uitzoeken waar ze later het mes kunnen planten. Hou het zakelijk en kort. Geef geen persoonlijke details weg. Als je haar kan vermijden, vermijd haar dan. Lik je wonden en herstel. Peace.
Treffende uitspraak. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:19

"ik heb de behoefte niet om dit te bespreken"
"dat is prive"
"ik heb geen zin om het daar over te hebben"

zonder een voorbeeld is het een beetje moeilijk om een passend antwoord te bedenken.
ergens weet ik wel wat je bedoelt, en waarschijnlijk overvalt zij jou met directe vragen.
je kunt ook een tegenvraag stellen "waarom wil je dat weten?"
"waarom ben je zo nieuwsgierig naar mijn priveleven?" etc

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:28

Ik herken dit heel erg. Bij mijn familie en vrienden sta ik bekend als iemand die niet op haar mond gevallen is en ook wel voor zichzelf op kan komen, maar bij mensen die een stuk verder van mij afstaan vind ik dit erg lastig en zij krijgen ook vaak meer uit me dan ik werkelijk kwijt wil.

Meestal probeer ik het gesprek op een ander onderwerp te brengen en als dit niet gaat dan toch zo oppervlakkig mogelijk reageren of iets heel anders erbij halen. Ik zou tegen 'vreemden' niet snel durven zeggen 'Dat gaat je niets aan' of iets in die trant, maar soms is zou dat wel beter zijn.

Ik ga zeker wat tips uit dit topic meenemen. Succes, TS. :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:33

Bedenk bij jezelf dat je het recht hebt om zelf te bepalen aan wie je wat wanneer vertelt. En dat niemand het recht heeft om je uit te horen. Dat je ongevraagd "advies" mag negeren en er niet eens naar hoeft te luisteren.
Fijn voor die persoon in haar omgeving dat zij alles zo goed weet, maar daar hoef je niets mee te doen, je hoeft er niet eens naar te luisteren.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 17:20

Bedankt voor jullie reacties!
Ik waardeer het heel erg. :j

Het punt is dat ik best vaak geconfronteerd met haar wordt, omdat ze helaas onze buurvrouw is.. Het is echt een schijnheil, want tegen mijn vriend alleen zwaait ze enthousiast en probeert altijd een praatje met hem aan te knopen. := En op de een of andere manier, kan ze mijn bloed drinken en weet ze mij precies te intimideren en te kleineren.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 17:23

lieveli schreef:
Steentje schreef:

Het is een rare zin maar je maakt jezelf er ook kwetsbaar mee. Kun je niet zeggen van joh, dat gaat je geen fluit aan en daarna weglopen?

Ze is helaas onze buurvrouw en ik kom haar dus regelmatig tegen. En hoe graag ik haar ook wil zeggen dat het haar geen fluit aan gaat, wil ik het mezelf ook niet nog moeilijker gaan maken dan dat ik het al vind. Snap je?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 17:25

Horsa schreef:

Wauw, wat een treffende uitspraak. :j

Kun je toelichten wat je bedoeld met 'hou het zakelijk en kort'? Kun je misschien een voorbeeld geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:03

Als ze een persoonlijke vraag aan je stelt kun je je wenkbrauwen optrekken en vragen "hoezo wil je dat weten?"
Maar kan me er nog steeds niet echt een voorstelling van maken wat zij dan zegt wat intimiderend en kleinerend is.
Als begrijp ik wel welke houding je bedoelt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:17

Assertief zij is dat toch?
Ik weet wel dat je via google echt veel veel sites kunt vinden met tips en oefeningen om beter voor jezelf op te leren komen
Zoiets bijvoorbeeld

https://www.newstart.nl/blog/voor-jezel ... e-stappen/

Er zijn wel oefeningen te vinden die je kunt doen om zo sterker te worden.

Succes!