Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ann1992 schreef:Dit."Ik wil daar (nu) niet (met jou) over praten " werkt wat mij betreft altijd het beste.
Als je je grenzen aan wilt geven, moet je dat concreet doen, niet passief-agressief of verpakt in een leuk verhaaltje. Een hoop mensen snappen deze hints niet, doen er niets mee of worden boos omdat je "raar" reageert (soms hebben ze zelf niet eens door wat ze doen), waardoor het niets oplost of alleen maar zorgt voor meer frictie. Steentje schreef:Een vriendin opperde trouwens om 'je overschrijdt de grenzen van mijn privézaken' te zeggen. Is dat ook netjes?
Shadow0 schreef:Ik vind het gevaar met dingen vertellen waar je je wel comfortabel bij voelt en het stellen van tegenvragen dat je heel erg op moet passen dat je je toch niet uit laat lokken om iets teveel los te laten. Sommige mensen hebben bijzonder weinig nodig om je flink te pakken op je zwakke plekken en juist als je je door zo iemand geïntimideerd voelt zou ik er eerder voor kiezen om het te blokkeren en het gesprek zo snel mogelijk af te kappen. In beide gevallen, of je voor de "karate-aanpak" of de "judo-aanpak" gaat, moet je toch even een moment nemen om in de juiste mindset te komen en ik zou, wanneer ik me echt geïntimideerd voel, dat moment even nemen om mezelf af te schermen en gewoon nergens antwoord op te geven; sommige mensen zijn zo slinks dat ze je drie ogenschijnlijk onschuldige vragen stellen om vervolgens keihard uit te halen.Toch kan het best nuttig zijn om ook een paar manieren paraat te hebben om het op een andere manier op te lossen. Het vereist namelijk al wel een soort van kracht om dat te zeggen (en vol te houden, ook als iemand reageert met 'waarom niet?' of het even later toch weer probeert.) Niet altijd is iemand daar al klaar voor, dan is het goed om alternatieven te hebben.
Tegenvragen of afleidingen of vertellen waar je je wel comfortabel bij voelt, kunnen dan best een vorm zijn waarmee je jezelf beschermt. Dat is inderdaad minder duidelijk, maar het kan in een aantal gevallen wel effectief zijn. Zeker in oppervlakkige situaties. Als je alleen maar met iemand op een feestje aan het praten bent, is het bv helemaal prima om te kiezen voor de makkelijke antwoorden en tegenvragen.
Bij iemand waar je wel regelmatig contact mee moet hebben, en die dan ook vaker over je grenzen heengaat is het een afweging, maar ook dan: een paar alternatieven hebben helpt. Ik heb ooit wat gezien en gelezen over 'rots en water', en Hans Kaldenbach heeft het over de karate-aanpak en de judo-aanpak, maar de kern is hetzelfde: je kunt kiezen om op een (heel) duidelijke manier te blokkeren (de rots, karate), of juist op een hele soepele manier meegeven en wegleiden (water, judo). Beide kunnen nuttig zijn.

Horsa schreef:Treffende uitspraak.Er zijn zieke mensen die je ribben knuffelen met een doel: uitzoeken waar ze later het mes kunnen planten. Hou het zakelijk en kort. Geef geen persoonlijke details weg. Als je haar kan vermijden, vermijd haar dan. Lik je wonden en herstel. Peace.

En op de een of andere manier, kan ze mijn bloed drinken en weet ze mij precies te intimideren en te kleineren. lieveli schreef:Steentje schreef:Een vriendin opperde trouwens om 'je overschrijdt de grenzen van mijn privézaken' te zeggen. Is dat ook netjes?
Het is een rare zin maar je maakt jezelf er ook kwetsbaar mee. Kun je niet zeggen van joh, dat gaat je geen fluit aan en daarna weglopen?
Horsa schreef:Er zijn zieke mensen die je ribben knuffelen met een doel: uitzoeken waar ze later het mes kunnen planten. Hou het zakelijk en kort. Geef geen persoonlijke details weg. Als je haar kan vermijden, vermijd haar dan. Lik je wonden en herstel. Peace.