Praten over exen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Praten over exen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 23:00

Hooi,

Ik vroeg me af in welke context, wanneer en hoeveel jullie het gepast vinden om met je partner over exen te praten.
Ik zou heel graag jullie meningen horen!
Dit is namelijk een onderwerp waar ik mij zelf geen raad mee weet.

Alvast bedankt!
(ik hoop dat het hier goed staat)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:00

Mijn huidige vriend weet wel wat dingen over mijn exen. Eigenlijk vrij veel als ik er overna denk. En ik weet dat ook van hem.

Het komt op den duur wel ten sprake. Wat mij betreft mag hij alles weten, en zo denkt hij er ook over. Het is ook niet ongemakkelijk om het er over te hebben, het zijn niet voor niets exen :D

Wat vind jij lastig aan dit onderwerp?
Laatst bijgewerkt door xSannee op 03-05-16 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:03

Ik zou er geen problemen mee hebben..

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:05

Exen zijn geen "olifant in de kamer" maar we hebben het er eigenlijk bijna nooit over. Het komt wel eens random voorbij in een gesprek, maar verder?

Ik heb een tijdje gehad dat ik mij erg onzeker voelde en alles wilde weten over scharrels uit het verleden. Wat schiet je er mee op? Het is het verleden, dat is niet meer te veranderen. Het gaat om nu, de huidige relatie.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 03-05-16 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:06

Dat is heel persoonlijk. Het is gepast zolang de partner het gepast vind. :)
De een vindt het niet en nooit gepast, de ander ziet geen reden om er niet over te praten :P

Hier geen taboe.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 23:06

xSannee schreef:

Mijn vriend noemt toch eigenlijk iedere dag wel een ex wat ik erg vervelend vind, maar ik vraag me dus af of het gerechtvaardigd is dat vervelend te vinden of dat dat toch echt een probleem is wat bij mezelf ligt en iets is wat ik niet op mijn vriend mag betrekken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:07

Waarom zou je met je partner uitgebreid over exen willen praten? Er even vanuitgaande dat jullie er geen kids mee hebben of beestjes van hebben opgelopen. Hier komt het weleens ter sprake. Meestal gewoon in normale gesprekken ('nee ik hoef niet naar land X op vakantie daar ben ik al geweest' 'met wie' '[naam ex]' 'oh oké') en soms in want gênantere situaties ('oh kak dat is niet jouw telefoonnummer/verjaardag/kledingmaat maar die van m'n ex he?'). Dan lach je er samen om en ga je verder met je leven.

Er zijn nou eenmaal exen, op een bepaald moment was je daar samen gelukkig mee en dat ging om wat voor reden dan ook voorbij. Je hebt daar waarschijnlijk een hoop levenservaring van overgehouden, en of het achteraf nou een leuke tijd was of niet, het maakt je tot wie je nu bent, en dat is de persoon waar je huidige partner voor gekozen heeft. En andersom natuurlijk precies hetzelfde.

Als je partner het dagelijks over z'n exen heeft, dan mag je best opbrengen dat je dat niet tof vindt. Misschien heeft hij het niet eens door, kleine moeite voor hem om er even rekening mee te houden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:09

specialmoon schreef:
Mijn vriend noemt toch eigenlijk iedere dag wel een ex wat ik erg vervelend vind, maar ik vraag me dus af of het gerechtvaardigd is dat vervelend te vinden of dat dat toch echt een probleem is wat bij mezelf ligt en iets is wat ik niet op mijn vriend mag betrekken.

Heb je dit gevoel naar hem geuit?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:09

Heb je het hier al met hem over gehad?
Dat het jou een wat ongemakkelijk gevoel geeft?

Ik weet natuurlijk niet in welke context de opmerkingen zijn maar hier komen exen niet dagelijks ter sprake.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:10

specialmoon schreef:
xSannee schreef:

Als jij iets niet fijn vindt, moet je dat gewoon uitspreken en een oplossing zoeken met je vriend. Ookal is het iets dat anderen niet erg vinden. Elke relatie is anders ingevuld!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:17

Mijn vriend weet vrij veel over mijn ex. Hij kent mijn ex persoonlijk niet heel goed maar heeft hem een enkele keer op mijn school gezien toen hij langs kwam (huidige vriend was toen gewoon een vriend).
En elke keer als mijn ex nu ter spraken komt (vooral random) vind hij het niet erg, maar zo vaak hebben we het er niet over. Na de breakup met mijn ex heb ik vooral mijn hart leeg gestort bij mijn huidige vriend, vandaar dat hij zoveel ervan weet.
Over mijn vriend zijn ex weet ik niks.. voornamelijk omdat hij geen exen heeft en zijn flows niks serieus waren.

Ik denk dat het meer dan logisch is, dat het geen taboe is om over te praten. Je huidige partner zou moeten weten dat er niks meer speelt tussen jou en je ex en dan zou hij soms ter spraken moeten kunnen komen. Niet als in vergelijkbaar materiaal of over wat jullie vroeger hadden maar meer als van 'oh ik zag hem toen.' of als hij je ergens nog pijn hebt gedaan en je belemmerd in je huidige relatie zou je het er gewoon over moeten kunnen hebben.
Zeuren over je ex kun je beter bij je vriendinnen doen en niet bij je vriend.. dat wel.

Palmera

Re: Praten over exen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 23:52

Maar wat is over exen praten? Ikzelf ga bijvoorbeeld geen bedprestaties, emotionele toestanden etc met een nieuwe partner bespreken. Dat is namelijk niet relevant in de nieuwe relatie.

Maar wat wél regelmatig gebeurd is bij een anekdote/gebeurtenis/situatie/ enz ik kan zeggen: "dat heeft Piet ook wel eens gedaan" of "daar had Jan ook problemen mee" of "Klaas is daar ook wel eens geweest".

Ik noem mijn exen altijd bij naam en nooit "ex". Ze zijn ee n tijd deel van mijn leven geweest, ik heb dingen met ze meegemaakt en gedaan. En dus is het imo niet meer dan logisch dat een naam af en toe voorbij komt. Ik kan namelijk moeilijk mijn halve leven verzwijgen. :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 00:03

Wij hebben het er niet veel over, en als het al eens ter sprake komt dan gaat het ook meestal over vervelende eigenschappen van de ex, met de woorden: blij dat ik er af ben. Maar eigenlijk komt het zelden voor.

Dat hoofdstuk is afgesloten en ik heb er ook helemaal geen gevoelens meer bij. Maar goed, mijn vriend en ik zijn ook bijna 9 jaar samen. Dan verdwijnt het ook meer naar de achtergrond.

Als een van ons het elke dag wel zal noemen zouden we ons daar beide denk ik niet prettig bij voelen. Tijd om het te bespreken TS.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 00:21

Maak het bespreekbaar. Wellicht is hij zich van geen kwaad bewust.

Een keer over een ex praten zou best kunnen maar iedere dag... dat kun je ook tegen hem zeggen, iets in die trant.

Ik heb een tijdje geleden wel eens berichtjes ontvangen van een ex. Vond ik niet prettig en daar hebben we het gewoon over gehad. Niks aan de hand.

Succes ermee!

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 01:01

Wij praten juist heel open en fijn over exen, zeker in het begin! Hier kun je veel aan afleiden hoe iemand in vorige relaties was en kun je je een beter beeld vormen over hoe die persoon is. Echt een openbaring :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:05

specialmoon schreef:
xSannee schreef:

Gerechtvaardigd? Hier zijn geen regels en wetten voor, het is een gevoelskwestie.
Als jij het als vervelend ervaart, zeg er dan iets van.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 09:12

Wat tof dat er zo veel reacties komen!

Ik heb al wel meerdere keren aangegeven dat ik het niet fijn vind en er erg onzeker van wordt. Alleen vindt hij kort gezegd eigenlijk gewoon dat ik me niet moet aanstellen en dat dat onderdeel is van zijn leven. Dit snap ik hartstikke goed en ik zou het ook niet erg vinden als ie het zo nu en dan eens over zijn exen of scharrels (wat er een hoop zijn!) wil praten. Alleen al die details en de hoeveelheid, ik wordt er helemaal gek van.

Nu ben ik zelf ook wel een erg sensitief persoon wat het niet makkelijker maakt. Plus dat ik zelf geen exen heb... Wat mij nog meer een vis op het droge maakt.

Hoe zouden jullie zo'n gesprek beginnen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:16

Mijn vorige relatie hoort nou eenmaal bij mijn leven, net als vrienden die ik heb gehad. Ik praat zo nu en dan dus best met en over mijn ex net als mijn vriend overigens.
Wij hebben het hier wel over gehad uiteraard.

Zo'n gesprek begin ik zelf gewoon rustig zittend met "zeg ik moet het eens met je hebben over..." en ik doe dat graag, klaart de lucht ;)
Laatst bijgewerkt door Azmay op 04-05-16 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:17

Als ik het goed begrijp verteld hij elke dag wel wat over een ex/scharrel; en wat hij ermee (tot in detail) gedaan heeft?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:21

zou hem bij jezelf houden en zeggen dat jij je onzeker voelt. Misschien zelf ook eens kijken wat precies je onzeker maakt en of je daar wat aan kan doen. Hier wordt zelfs nog wel eens een bakkie koffie bij een ex gedaan zonder dat de huidige partner daar problemen mee heeft. Goed kijken uit welke factoren de onzekerheid ontstaat, aan jezelf werken en veel goed praten met je partner is de oplossing lijkt mij.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:21

Mijn vriend heeft een zoontje met zijn ex en heeft daarom nog veel contact met haar. Ik zie zijn ex ook regelmatig, bijvoorbeeld als ze hun zoontje komt brengen of halen. Verder komen onze beide exen zo nu en dan wel voorbij in een gesprek, gewoon als er iets relevants over te melden valt. Ik vind dat niet vervelend, ze waren ooit een belangrijk onderdeel van onze levens, dus logisch dat je daar af en toe nog aan terugdenkt. Het wordt natuurlijk anders als je partner zijn ex helemaal ophemelt of wel érg goed contact met hem/haar heeft. Dan zou ik het ook vervelend gaan vinden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:25

Brainless dat begrijp ik ook.

Dan zou ik toch aangeven dat je geen details wil weten.

Hoe lang ben je samen met je vriend?
Hoe lang was hij met deze ex?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 09:28

ex'en mogen geen taboe zijn. Ze kunnen een deel uitgemaakt hebben van een groot of belangrijk deel van je partner zijn/haar leven en het is normaal dat er situaties zijn waarin je er herinnerd wordt aan iets zowel positief als negatief.
Maar als er dagelijks een anekdote over een ex verteld wordt of continu een vergelijking gemaakt wordt, dan zou ik daar ook een probleem uit maken. Is toch ergens een teken dat de gedachten van jezelf of je partner nog teveel in het verleden zitten of het verleden nog niet verwerkt is.
Hier moet je toch eens een uitgebreid gesprek over voeren om het voor jezelf en je partner beter te plaatsen.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 09:30

luuntje schreef:
Brainless dat begrijp ik ook.

Dan zou ik toch aangeven dat je geen details wil weten.

Hoe lang ben je samen met je vriend?
Hoe lang was hij met deze ex?

We hebben nu iets meer dan een jaar een relatie. Daarvoor had hij 3 jaar met zijn laatste ex.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 09:36

petitparis schreef:
ex'en mogen geen taboe zijn. Ze kunnen een deel uitgemaakt hebben van een groot of belangrijk deel van je partner zijn/haar leven en het is normaal dat er situaties zijn waarin je er herinnerd wordt aan iets zowel positief als negatief.
Maar als er dagelijks een anekdote over een ex verteld wordt of continu een vergelijking gemaakt wordt, dan zou ik daar ook een probleem uit maken. Is toch ergens een teken dat de gedachten van jezelf of je partner nog teveel in het verleden zitten of het verleden nog niet verwerkt is.
Hier moet je toch eens een uitgebreid gesprek over voeren om het voor jezelf en je partner beter te plaatsen.

Klopt daar ben ik het ook mee eens, het zou ongezond zijn om er nooit over te praten denk ik. Alleen merk ik dat het bij mij nu echt op een punt is gekomen dat ik gewoon volledig dichtsla, niks meer weet te zeggen en opslag somber wordt. Het achtervolgt me overal, ook in mijn dromen en tijdens seks ;(

Ik vind het heel spannend om zo'n gesprek te voeren, maar jullie hebben natuurlijk wel gelijk.