Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ann schreef:Zoals ik het lees, is het nog geen officiële erfdienstbaarheid. Maar wil de makelaar van de buren dit graag zo vastgelegd hebben? De enige die hier voordeel bij gaan hebben zijn jullie buren.
eldie schreef:Om te weten of en waar kabels en leidingen liggen kun je het kadaster bellen. Door middel van een zgn Klic melding krijg je de tekening waarop alle kabels en leidingen staan. Dan weet je waar je aan toe bent.
Citaat:De huidige wet bepaalt dat hij die een goed bezit op het tijdstip waarop de verjaring van de rechtsvordering strekkende tot beëindiging van dat bezit wordt voltooid dat goed verkrijgt, ook al was zijn bezit niet te goeder trouw. De verjaringstermijn bedraagt 20 jaren. Deze termijn begint de dag nadat een niet rechthebbende bezitter is geworden. Dit lijkt makkelijker dan het is. Het zo af en toe gebruik maken van de weg is niet voldoende. Ook als het gebruik op afspraken met uw buurman berust, bijvoorbeeld in de zin van een huur- of gebruiksovereenkomst (al dan niet schriftelijk), dan heeft u een persoonlijk recht en geen bezit. Verjaring treedt dan niet op, omdat niet aan het bezitsvereiste voldaan is.
Wanneer dan wel? Bijvoorbeeld als iemand de weg zelf heeft aangelegd en onderhoudt, daar regelmatig gebruik van heeft gemaakt en de inrichting van zijn perceel hierop heeft afgestemd, bijvoorbeeld door aan het einde van het pad een garage aan te leggen.
Celiien schreef:Toch zou ik even de rechtsbijstand bellen. Ik weet niet of zo'n overeenkomst de vermoedelijke erfdienstbaarheid teniet doet gaan namelijk, en dan zit je straks als er iets gebeurd met buren die zich er alsnog op vestigen..
bigone schreef:Als je iets gedoogd zit daar dan ook een verjaringstermijn op? Wel even goed navragen.
bigone schreef:Als je iets gedoogd zit daar dan ook een verjaringstermijn op? Wel even goed navragen.