-21 en zwanger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

-21 en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:11

Nee ik niet, gelukkig.. Niet dat het niet welkom is maar gewoon omdat het absoluut niet uitkomt. :)

Ik ben 19 en zie steeds meer mensen in mijn omgeving ehm, ja zwanger worden. Meiden van onder de 21 dus. Ongeluk of niet, gewenst of niet ik ben zo benieuwd hoe zo'n jong stel het voor elkaar krijgt.

Daarom vroeg ik me af of er Bokkers zijn die heel jong moeder zijn geworden en me wat meer willen vertellen, puur interesse. :)

Hoe hebben jullie alles voor elkaar gekregen met de kleine? Zowel qua geld als qua wonen. Nog samen met de papa? What about je school? Etc. Etc. :)

Dit is niet bedoeld om zelf inspiratie te krijgen. :=

Edit; je mag je verhaal ook in pb doen!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:47

Wilde ook onder de 20 graag moeder worden. Nu toch maar uitgesteld tot voor mijn 30e :=

Mijn moeder was 19 toen ze mij kreeg, is gestopt met school en werken om voor mij te zorgen.

primera

Re: -21 en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:56

Ik was met mijn 20ste zwanger en net 21 toen mijn oudste zoontje geboren werd. Woonde toen nog bij mijn ouders (vriend ook), beide op school maar ik heb toen de kleine er was alleen nog maar het jaar afgemaakt. Vriendlief is gaan werken en school ernaast. Pas na 3 jaar kregen we een huurwoning, erg ideaal was het zeker niet maar inmiddels is hij alweer 10, bijna 11 jaar. Heb nog een zoontje van 5 jaar en een zoontje van 4 en halve maand oud. Woon nu alleen met mijn kinderen, natuurlijk niet iets waar je op hoopt als je kinderen hebt maar soms loopt het leven anders dan het ideale plaatje

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:58

Ik wilde graag onder de 20 moeder worden, helaas duurde het tot mijn 23ste tot de oudste geboren werd (inmiddels ruim goed gemaakt met 7 kinderen haha)
Zowel ik als mijn man gingen al niet meer naar school en hadden beide een fulltime baan. Aangezien wij absoluut tegen kinderopvang zijn was ik dan gestopt met werken en op alleen het salaris van mijn man was het ook gelukt, niet ruim maar wel gelukt.
Uiteindelijk werd ik dus op mijn 22ste zwanger, toen hadden we inmiddels een eigen bedrijf vanuit huis en ben ik wel mee blijven werken maar alleen op tijden dat mijn man dan beschikbaar was voor onze zoon zodat hij niet naar de opvang hoefde.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:03

Ik volg dit topic even! Ben heel nieuwsgierig!

Zou graag voor me 22/23ste een kleintje krijgen.
Heb nu bijna 2.5 jaar relatie en zijn opzoek naar een appartement. Om tijdje te huren en dan huis kopen.

Ik ben in februari klaar met school en mijn vriend heeft vast contract op zijn werk!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:04

Hier een kwestie ongepland, allebei in ons derde (inmiddels vierde) jaar universiteit en ook allebei parttime werk ernaast. Het is niet ideaal, nee. Ik zou het niemand aanraden om in zo'n situatie gepland voor een kind te gaan, maar het heeft ook wel voordelen. Wij kunnen bijvoorbeeld onze studietijd zelf indelen, waardoor we nu beide langer verlof hebben. Zo kunnen we de eerste maanden van onze dochter van dichtbij meemaken en dat vind ik heel kostbaar.
En verder.. Tja, vraag maar raak? :P

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:07

Ik was 20 toen ik trouwde en 21 toen ik mama werd. Allemaal heel bewust. Nu 26 en heb drie kindjes.

Ik was net klaar met mijn studie toen we trouwde. Mijn man werkte al een poos en kocht ons huisje. Ik ben huismams

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:22

Ik was wel iets ouder, maar nog steeds best jong. Ik was net 23 toen ik zwanger werd van onze eerste. En 26 van de tweede.

Hier was ik op mijn 20e klaar met mijn MBO opleiding en ben toen fulltime gaan werken. Mijn vriend is 6 jaar ouder en had ook zijn opleiding afgerond en inmiddels het akkerbouwbedrijf van zijn vader overgenomen.
Toen ik 22 was hebben mijn schoonouders een ander huis gekocht en hebben wij de woning/boerderij van hen gekocht en verbouwd.
Net toen we klaar waren met alle verbouwingen is onze eerste geboren.

Toen ben ik parttime gaan werken en 2 jaar na de komst van de tweede ben ik gestopt met werken voor een baas. Nu help ik al weer wat jaren mee op ons bedrijf en zijn onze kinderen 8 en 5.

Nu ben ik 32 en veel oud klasgenoten hebben nu net hun eerste kleintje of reizen nog rond en willen in de toekomst graag kinderen.

Een paar jaar eerder, dus echt onder de 21 was moeilijker geweest.
Dan had ik nog op school gezeten, alhoewel mijn vriend toen al inkomsten had uit zijn bedrijf. Dat was ook wel goed gekomen. Al hadden we toen wel iets moeten gaan huren, omdat we toen allebei nog thuis woonden.
Ik zou er nooit voor kiezen als je nog bezig bent met je opleiding en zonder eigen woonruimte, maar soms overkomt het je. Met een goed vangnet (ouders, familie, vrienden) komt het dan vaak wel goed ....

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:41

Ik was 20 toen mijn man en ik trouwden. 21 zwanger en op mijn 22ste is de oudste geboren. Met 25 jaar hadden we 3 kindjes.
Wij werkten allebei al fulltime en hadden een huisje. We zijn nog steeds getrouwd en erg gelukkig met onze 3 kids. Inmiddels 4,5jr, 2,5jr en 1,5jr.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:46

Mag ik vragen waarom jullie onder de 20 wouden?

Vind zelf heel moeilijk te begrijpen als ik naar mijn situatie en omgeving kijk.. net begonnen met studie, net op jezelf etc... vandaar dat ik oprecht benieuwd ben, waarom je onder de 20 wou en hoe je dacht dqt je leven er uit ziet/of ook zag..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:47

Bij mij was het puur een grote kinderwens. Hoe sneller hoe beter zeg maar :+ geen seconde spijt van gehad!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:52

Nell_ schreef:
Bij mij was het puur een grote kinderwens. Hoe sneller hoe beter zeg maar :+ geen seconde spijt van gehad!

Maar niet gevoel dat je dingen gemist hebt erdoor? Al klaar met opleiding/ al aan werk?

is beetje ver van mijn bed show dus vind het intressant :P

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:55

Wij hadden een eigen (huur) huis, man een redelijk baan en we waren er aan toe. Helaas mocht het dus niet zo zijn en moesten we nog 4 jaar wachten tot dat de eerste geboren werd.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:56

Gianti schreef:

Vind zelf heel moeilijk te begrijpen als ik naar mijn situatie en omgeving kijk.. net begonnen met studie, net op jezelf etc... vandaar dat ik oprecht benieuwd ben, waarom je onder de 20 wou en hoe je dacht dqt je leven er uit ziet/of ook zag..

Ik heb ook moeite met dit begrijpen inderdaad... Als je dan stopt met school, heb je helemaal niks om op terug te vallen mocht je bubbeltje knappen.. Vind dat toch een vrij angstig idee, zo afhankelijk zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:59

Ik ben hier ook altijd benieuwd naar, kan het me ook echt niet voorstellen. Als ik terug denk aan hoe ik was voor mijn 20e... en ik zit nu na mijn 20e ook niet om een kind te springen :))

liekec schreef:
Gianti schreef:

Ik heb ook moeite met dit begrijpen inderdaad... Als je dan stopt met school, heb je helemaal niks om op terug te vallen mocht je bubbeltje knappen.. Vind dat toch een vrij angstig idee, zo afhankelijk zijn.

Denk dat het ook aan opleidingsniveau ligt. Heb het idee dat vooral laagopgeleide mensen jonger kinderen krijgen, die zijn dan vaak al klaar met hun opleiding terwijl de hoogopgeleiden eigenlijk pas net beginnen/begonnen zijn. Dan hoef je dus niet eens te stoppen met je opleiding wil je kinderen krijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:01

Euh.. Nog geen 40 jaar geleden moest je met je 21ste toch wel op gaan schieten hoor.. :=

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:01

Je kunt op je 20e natuurlijk al prima een mbo opleiding afgerond hebben. Klaar met vmbo op je 16e en dan red je dat makkelijk. Dus dan zou je alles al best goed op orde kunnen hebben.

Had er zelf niet aan moeten denken. Begon op m'n 19e met m'n studie dus was met heel andere dingen bezig. Wilde altijd voor m'n 30e moeder worden (dacht ik) maar ook dat is niet gelukt. Nu 31 en 36 weken onderweg :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:06

Fenrir schreef:
liekec schreef:

Denk dat het ook aan opleidingsniveau ligt. Heb het idee dat vooral laagopgeleide mensen jonger kinderen krijgen, die zijn dan vaak al klaar met hun opleiding terwijl de hoogopgeleiden eigenlijk pas net beginnen/begonnen zijn. Dan hoef je dus niet eens te stoppen met je opleiding wil je kinderen krijgen.

Ja dat sowieso, omdat het inderdaad bijna niet mogelijk is om je hbo of universitaire opleiding af te hebben rond die tijd (bedenk me net dat ik op mijn 20ste wel klaar ben met mn hbo en dat dus wel kan, maargoed geen ambities haha :+ )
Maar vooral voor de mensen die daadwerkelijk gestopt zijn, ik snap niet dat je die keuze kan (durft?) te maken. Ben daar wel benieuwd naar hoe zij dat zien.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:09

Ik was 16 toen ik mijn Havo afgerond had, ben toen dakloos geraakt dus door studeren werd hem niet (en had ik eerlijk gezegd ook niet zo'n zin in, ik had geen idee wat ik wilde) Heb toen een tijdje als aupair gewerkt en ben met 17 fulltime in de administratie aan het werk gegaan, binnen 6 maanden had ik me opgewerkt naar een hogere functie en toen ik stopte met werken op mijn 21ste om bij mijn man in het bedrijf mee te helpen was ik manager en had ik heel wat certificaten op zak. Als ik nu weer aan het werk zou willen (wat niet gaat, 7 kinderen waarvan een aantal met complexe special needs) zou ik zo aan de slag kunnen.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:19

Ik ben op mn 18e zwanger geworden en op mn 19e bevallen van mn dochtertje, toen ik 22 was bevallen van mn zoontje, en nu ben ik 27 en 22 weekjes zwanger van de 3e :D
Ik ben nog steeds samen met de vader mn kids, over een paar dagen zijn we 10 jaar samen <3
Het is wel een pittige tijd geweest, we woonde eerst bij onze ouders ( eerst bij de mijne daarna bij zijn moede maar dat werkte totaal niet ) toen een studio onder gehuurd.
En toen mn dochtertje bijna 1 jaar was verhuisde we eindelijk naar ons eerste echte huisje ( flatwoning )
En nu sinds een paar maanden verhuisd naar een eengezinswoning eindelijk na zo lange tijd.
Het duurt allemaal wat langer ,maarja ik ben nu 27 en nog steeds jong, de meeste vrouwen gaan er nu pas aan beginnen en wij hebben zo onze 3e :Y)
Over 10 jaar is mn dochter 18, mn zoontje 15 en deze beeb 10 jaar en dan ben ik nog steeds nog maar 37 jaar hoe cool is dat :D haha nee het heeft zn voordelen maar ook nadelen ( als je niet alles op een rijtje heb )
Moest wel lachen om mn dochter vandaag, die had het er vandaag nog over. Die zei ineens tegen mij: mama weet je hoe oud de mama van Fem is?! 44 jaar :wow: ik ben echt blij dat jij niet zo oud ben, want dan ga je ook niet zo snel dood en kan ik langer met jou zijn :+

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:29

Wat ik vaak niet begrijp is dat veel mensen stoppen met hun opleiding. Een kind moet toch makkelijker te combineren zijn met school dan met werk denk ik. Veel blijven gewoon werken als ze kinderen krijgen, waarom dan wel stoppen met school... Studeren kan je juist veel thuis doen en werken niet.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:47

Gucci_ schreef:
Wat ik vaak niet begrijp is dat veel mensen stoppen met hun opleiding. Een kind moet toch makkelijker te combineren zijn met school dan met werk denk ik. Veel blijven gewoon werken als ze kinderen krijgen, waarom dan wel stoppen met school... Studeren kan je juist veel thuis doen en werken niet.

Ehm nee.
Toen ik zwanger van de oudste was, ik was toen 21, ben ik gestopt met mn hbo opleiding. Vanwege het lange reizen en dan nog de tijd op school dan was ik een hele dag van huis. En dan nog thuis leren. (Vooral dat was leuk geweest met onze dochter die het eerste half jaar voornamelijk huilde.) Nu gaat de oudste naar school en de jongste breng ik naar de opvang. En ik kan haar zelf brengen en halen. Ik werk in de zorg en ik heb wel wat te zeggen over mijn werktijden. (Zoals dat ze me op maandag, dinsdag en donderdag 2 clienten kunnen inplannen en op woensdag en vrijdag maar 1.) Mocht het eens zijn dat ik moet invallen kan oma haar nog van school halen, maar ik doe het liever zelf.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:28

Gucci_ schreef:

dat schat je dan verkeerd in :) een opleiding is toch zwaarder dan werken aangezien je er zowel thuis als op school veel tijd in moet steken. En met een baby in huis studeren? Pfff.. heb respect voor de ouders die het doen.

Vergis je niet in hoe oververmoeid veel kersverse ouders zijn. Dan ook nog moeten studeren.. nee, laat mij maar lekker werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:41

Gucci_ schreef:

Studeren met een baby thuis... :') mwa, kun je beter in de UB gaan zitten en baby naar de oppas doen :) bovendien kost studeren veel meer tijd en energie dan werken en levert het (nog) niks op. Baby is ook niet bepaald gratis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:44

Zal allemaal afhangen welke studie en werk je vergelijkt. Ken tigs soorten werk die vermoeiender zijn dan studeren, mental en/of lichamelijk. Sommige job's vereisen ook thuiswerk, waardoor je thuis ook nog moet werken.
Net zoals het navenand de studie is hoeveel werk je daar thuis aan hebt en hoe rap je persoonlijk er mee weg bent.

Voor de één zal werken simpeler en te behappen zijn, voor de ander een studie.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-04-16 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt