Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:00

Ik zal wel zeuren, maar ik moet dit toch even kwijt.

Sinds kort heb ik mijn eerste auto, een Peugeot 107. Leuk ding, hardstikke zuinig. Hij kan best hard en is ook best pittig, maar helaas zit ik niet binnen 2 seconden op 80 km/h, iets wat veel mensen mij blijkbaar zéér kwalijk nemen. Zo kan ik mijn vaste ritje Elburg-Dronten niet eens normaal rijden zonder dat ik minstens 15 keer word ingehaald en 2 keer bijna van achteren word aangetikt door een andere auto.

Hoe doen jullie dat? Ik kan niet sneller schakelen dan ik al doe. Ik heb in december mijn rijbewijs gehaald en sindsdien heb ik de auto van mijn ouders gebruikt, een automaat. Daar is mijn bakkie natuurlijk niets bij, al is het zeker niet de kleinste auto die er is. Ik ben al niet zo zeker op de weg en ik moet eerlijk zeggen dat al die monsterlijk grote auto's die met 140 achter mij aan racen mij niet heel veilig doen voelen. Het gaat hier voornamelijk om een 80 weg waar ze op een vast punt controleren, dus mensen weten precies wanneer ze harder kunnen rijden. Ik rij echt niet extra voorzichtig/zacht, maar ik hou me gewoon als de snelheidslimiet.

Ik kan ook gewoon niet sneller wegrijden en dat merk ik overal, zelfs bij rotondes en stoplichten waar ik er ietsje langer over doe dan die 1,5 seconden, omdat ik nog erg moeten wennen aan mijn nieuwe (schakel) auto (stapje terug van die BMW waar ik in leerde rijden).

Moet ik alle mensen die mij bijna omver rijden maar gewoon negeren? En hopelijk ben ik niet de enige die zich niet serieus genomen voelt in haar niet-zo-hele-grote auto -O- ?

Marjo

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:02

Niks van aantrekken ;) Je kan er niets tegen doen en er zijn nu eenmaal mensen die heel graag voor je staan bij het volgende stoplicht :')

Als ze echt irritant bumperkleven een keertje je remlichten laten zien of langzamer rijden. Laat ze er maar voorbij gaan dan ;) Je kan er niks aan doen :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:04

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig eerder zo'n persoon ben die jou sneller van je sokken rijd dan je lief is, maar dat is er in geslopen :+
Krijg je ervan als je papa-liefs auto onder je kont krijgt die met z'n 140 pk wel lekker optrekt zegmaar hihi

Eerst was ik ook heel onzeker, en dan wachtte ik liever wat langer totdat ik optrok bijvoorbeeld. Je kunt die mensen - ik dus lol - het beste inderdaad negeren, je went vanzelf wel aan je autotje en ontwikkelt dan een iets zelfverzekerde rijstijl. Niks aan te doen behalve lekker kilometers maken :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:04

Ik rij zelf zowel in onze (luxe) leasebak als Toyota Aygo. En ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit last heb van het rijden in de kleine auto.

Je schrijft wel dat je niet sneller kan schakelen dan je al doet, maar bedoel je het niet andersom? De truc voor hard optrekken is natuurlijk gewoon veel toeren maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:05

De andere hebben er maar rekening mee te houden. Zo simpel is het.
Zolang jij niet onnodig langzaam aan doet(en daar ga ik vanuit) is het voor de rest gewoon jammer.

Gewoon lekker met het verkeer meegaan in het tempo wat jij en je auto aan kunnen. Laat je niet opjagen.

En ja,...van een BMW naar een Peugeot(waarschijnlijk iets ouder) is het even wennen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:05

Helaas is dat de realiteit met een kleine auto. Medeweggebruikers. En vooral mannen in duurdere grotere autos (vaak lease) hebben idd de neiging je plat te drukken, snijden, voor te kruipen bij invoegen en zo. Alsof je een nietszeggend hinderlijk iets bent op de weg.

Ik heb soms de sport om ze juist met mijn automaatje ze de pas af te snijden met optrekken. En soms bij wegversmallingen waar ik voorrang heb dat ook te nemen, je ziet ze dan al vaak gasgeven. Maar helaas voor ze }> als ik mijn bui heb moeten ze toch wachten. Heb wel eens bij een dergelijk irritant persoon die bewust doorreed terwijl ik al in de versmalling zat auto stil gezet. Ik had de tijd, hij niet }:) O:) ~~}> .

Gewoon verder liefdevol negeren is het beste. Hooguit ze een heel vriendelijke blik toewerpen en even zwaaien als ze hun stunts uithalen.

Ik wissel hier af tussen een kleine goudkleurige atos 1 liter automaatje en een knalgele ford transit bus. Zelfde rijstijl, rustiger eigenlijk nog maar dan heb je dus geen last van dringende weggebruikers. Best stom. -O-

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:07

Wat vervelend zeg! Ik heb wel in kleine auto's gereden en ben sowieso niet zo'n scheurmonster, maar kan me niet herinneren dat er zoveel vuile blikken mijn kant op kwamen. Misschien dat in Friesland en Drenthe de wegen rustiger zijn en de mensen minder haast hebben dan waar jij woont. En ik denk dat het ook verschil maakt dat ik van kleine en langzame auto's langzaam maar betere auto's ben gegaan en het voor jou precies andersom is.

Mijn vriend trok altijd flink op in de 1e en 2e versnelling zodat ie best mee kan komen met het verkeer.

Toppunt voor mij was ingehaald worden door vrachtwagens! We reden in een oud Volkswagen T3-busje, maar daar kon ik de lol toen wel van inzien. Dan kies je er echt voor.

Negeren lijkt me inderdaad de beste oplossing. Flink oefenen, want dat lijkt me lastig als je er zo bewust van bent. Of oefenen met heel lief en schattig glimlachen, zodat het je snel vergeven wordt :p

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:08

Judass schreef:
Ik rij zelf zowel in onze (luxe) leasebak als Toyota Aygo. En ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit last heb van het rijden in de kleine auto.

Je schrijft wel dat je niet sneller kan schakelen dan je al doet, maar bedoel je het niet andersom? De truc voor hard optrekken is natuurlijk gewoon veel toeren maken.

Doe ik ook, maar ik moet toch een keer schakelen. Ik ben stiekem een beetje bang dat ik m'n nieuwe bakkie kapot rijd dus wanneer de motor zo'n lawaai maakt dan moet ik toch wel schakelen.

Ik doe er overigens echt geen 30 seconden over om van 0 naar 80 te gaan, ik vind dat ik het zelf best netjes doe.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:08

Mijn rijinstructrice zei altijd: "Je eigen ritje rijden."

En een bekeuring doet altijd zeer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:09

karuna schreef:
Helaas is dat de realiteit met een kleine auto. Medeweggebruikers. En vooral mannen in duurdere grotere autos (vaak lease) hebben idd de neiging je plat te drukken, snijden, voor te kruipen bij invoegen en zo. Alsof je een nietszeggend hinderlijk iets bent op de weg.

Hmmm ik ben heel veel op de weg.(in mijn dure leasebak(je)) en ik zie heel veel verschillende types zich asociaal gedragen in het verkeer.

Grote leasebakken, kleine leasebakken, bouwvakkersbusjes, omatjes in een koekblik.

Ik zie niet vooral een groep zich onbehoorlijk gedragen.
(want iemand opjagen of wegdrukken vind ik onbehoorlijk gedrag)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:11

Majolen schreef:

Dat ook.
ik heb geen behoefte om m'n geld te verspillen aan bekeuringen. Verder hou ik wel van stevig optrekken, maar ik hou me vrijwel altijd aan de snelheidslimiet :). Dat ik ingehaald wordt boeit me niet zoveel, zolang je netjes rechts rijdt heb ik nooit last van klevers.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:11

Ik heb een Suzuki Alto dus die is wel een beetje vergelijkbaar denk ik (1.0 motortje erin).
Helaas merk ik ook altijd wel verschil of ik in deze auto rij of een grotere. Ik rij echt niet als een sissy, maar met een grotere auto word je er vaak wel makkelijker tussen gelaten. Maar soms is het ook gewoon kwestie van gaan met de banaan. Ze wachten maar even hoor, je kunt er ook niks aan doen dat je niet zo snel kunt optrekken.

Om wat vlotter op te trekken moet je juist niet te snel schakelen. Als het druk is of als je moet invoegen dan is het vaak wel handig om even wat verder door te trappen voordat je schakelt.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:11

Majolen schreef:

Stiekem hoop ik dan altijd maar dat ze die ook krijgen, want boos worden op mij terwijl ze zelf met 140 aan komen scheuren :')

Ben wel bang dat het ooit een keer fout gaat. Je weet dat als je 140 rijdt en een ander vanuit stilstand invoegt, dat je dan heeeeel snel bij die ander bent...rem dan een beetje af ofzo?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:12

Hier zijn het echt altijd grote nieuwe autos met man van vaak ouder dan 30 in nette pak/kleding. Auto eigenlijk nooit ouder dan een jaar of 3 ook. In het oosten. Maakt niet uit spits of midden op de dag. Andere gebruikers gedragen zich wel

Dat is vaak bluf gedrag in de hoop dat je opzij gaat of even wacht. Daarin hebben ze aan mij meestal een hele verkeerde. Ben erg goed in playing chicken en laat me niet overbluffen.

Alleen houd ik me netjes aan de snelheid, hier vooral smalle 60 wegen waar over het algemeen 80 of veel meer wordt gereden. En ze ongeveer aan alle kanten voorbij racen met een boos hoofd, :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 21-04-16 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:13

Ach, ik rij een bus en een heel klein en niet bijster snel autootje. Beiden trekken voor geen meter op, dus heb regelmatig een sliert ongeduldige en soms toeterende mensen achter me zitten. Heel jammer voor ze, maar ik lig er niet wakker van dat zij 5 minuten te laat zijn vertrokken of een gebrek aan geduld hebben. Als ze me aantikken hebben ze nog meer vertraging, daar zorg ik dan wel voor.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:13

Ik herken je verhaal! Zelf ook maar een klein autootje. Op de snelweg heb ik er vaak last van; wanneer iedereen 'm gewoon na links gooit met een paar meter ruimte hoef ik dat niet te proberen want dan hangt de volgende op mijn bumper :+. Wat ik regelmatig doe met inhalen is eerst terug na de 4, dan trekt hij sneller door.

Van die aso rijders moet je je zo min mogelijk proberen aan te trekken (soms lastig wanneer je gewoon het limiet rijd en ze zitten op je kont te duwen :') )
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 21-04-16 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:14

karuna schreef:
Hier zijn het echt altijd grote nieuwe autos met man van vaak ouder dan 30 in nette pak/kleding. Auto eigenlijk nooit ouder dan een jaar of 3 ook. In het oosten. Maakt niet uit spits of midden op de dag. Andere gebruikers gedragen zich wel

Hier ook veel. Het is hier echt een racebaan, lekker lang stuk zonder rotondes.

Ik merk inderdaad ook echt het verschil in 'respect'. Met de automaat had ik dit probleem helemaal niet.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:16

Je kan met de aygo/107/c1 best doortrekken hoor :j ik heb er nooit last van dat medeweggebruikers in mijn nek zitten en ik heb een aygo. Vooral in zn 2 kun je die autootjes best wel meekrijgen in het verkeer :j het zijn natuurlijk geen audi's maar ik heb me nooit de slak tussen de rest gevoeld haha.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:16

Ik ken je traject trouwens, jaren in Lelystad gewoond en daar gereden in zowel mijn vorige atos als een chrysler voyager grijs kenteken. In de laatste gingen ze toch netjes aan de kant. Met de atos heel wat keren net niet aangereden, gesneden enz.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:19

Hoe kleiner de auto, hoe erger lijkt het inderdaad wel, heel herkenbaar! Maar andersom is het ook: als ik in andermans dure grote leasebak rij/reed (en vooral toen ik net m'n rijbewijs had en met vriendinnen op pad ging) wordt je ook raar aangekeken door de oudere mannen in net iets minder grote dure auto's die het duidelijk niet kunnen verkroppen dat zo'n jong meisje in een leukere auto rijdt dan zij. Ach het went, er zijn veel aso's op de weg (vooral doordeweeks) en veel mensen die écht niet kunnen rijden (vooral in het weekend en op feestdagen). De eerste keren schrik je je rot bij zulk gedrag maar wat doe je eraan :+

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:20

karuna schreef:
Ik ken je traject trouwens, jaren in Lelystad gewoond en daar gereden in zowel mijn vorige atos als een chrysler voyager grijs kenteken. In de laatste gingen ze toch netjes aan de kant. Met de atos heel wat keren net niet aangereden, gesneden enz.

Als je op de berm let dan zie je daar helaas heel wat vazen met bloemen staan. Het is echt geen fijn stuk, maar ik woon dus 20 minuten van school en kon mijn kamer gewoon niet meer betalen (hier zat ik omdat ik begin vh schooljaar nog geen rijbewijs had).

Misschien moet ik de auto ook nog iets meer uitproberen. Maar ze maken al flink lawaai en als ze echt beginnen te grommen dan ben ik bang dat ik m in de soep rij :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:22

Riraito schreef:
Judass schreef:

Doe ik ook, maar ik moet toch een keer schakelen. Ik ben stiekem een beetje bang dat ik m'n nieuwe bakkie kapot rijd dus wanneer de motor zo'n lawaai maakt dan moet ik toch wel schakelen.

Ik doe er overigens echt geen 30 seconden over om van 0 naar 80 te gaan, ik vind dat ik het zelf best netjes doe.

Ach, een 107 haalt met gemak 100 km/h in de 2e versnelling :D

Ik rijd zelf ook een wat kleiner autootje (peugeot 106), merk wel dat mensen sneller links gaan staan als ze zien dat er een klein autootje staat. Des te leuker is het als blijkt dat ik toch wat sneller optrek :')

Ik ben niet vies van een beetje hard rijden en probeer ook altijd als eerste weg te zijn bij een stoplicht, moet zeggen dat ik zelf ook nog wel eens iemand ben die gaat zitten drukken als degene voor me niet doorrijdt :o

Blijf gewoon rustig, wen lekker aan je auto en dan gaat het vanzelf wel sneller. Het is vooral een kwestie van kilometers maken. Doe geen dingen die je niet durft, liever wat te lang wachten dan iets doen wat je nét (niet) kon redden. :j

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:23

Ik rij m wanneer nodig rustig door naar de 5/6000 toeren :)) en ik heb m al een flinke poos. Zolang je het niet altijd doet kan zo'n auto dat best hebben hoor ;)

Anoniem

Mijn baas heeft een VW Up waar ik regelmatig mee rondrijd, dat ding trek ook echt voor geen meter op en ik erger me er dood aan. Echter is er weinig aan te doen behalve hoogtoerig rijden voor je schakelt.

_Yasmine_

Ik merk toch altijd wel verschil in welke auto ik pak. Wij hebben een seat alhambra en een seat ibiza.. Maar merk toch wel dat medeweggebruikers mij anders benaderen wanneer ik de grote auto mee heb. Ze laten je net iets sneller voorgaan en lijken over het algemeen terughoudender. Terwijl in de kleine, tsja die kan je natuurlijk wel makkelijker intimideren! NOT :+ alsof ik je dan opeens wel voor laat gaan. Sterker die kleine trekt heel veel sneller op :j

Gewoon de gebruikers negeren, komt vanzelf goed! er zijn altijd mensen die je in de weg zitten of mensen die jij in de weg zit.