waarom sta jij in de file?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

waarom sta jij in de file?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 19:03

Ik denk niet dat ik veel van de meeste mensen verschil als ik zeg dat ik helemaal gek wordt als ik in de file sta. En toch staat er elke werkdag enorme files. En zeker de dagelijkse files kan ik me voorstellen dat vaak dezelfde mensen in staan.

Ik ben dus wel benieuwd...waarom sta jij in de file? Vanwege werk? En is dat dan omdat je werk maar 1 vestiging heeft en jij er ver vanaf woont? Heb je weleens gedacht aan verhuizen om niet meer in de file te staan? Of heb je andere oplossingen? Waarom niet het Openbaar vervoer, of de fiets misschien? Hoeveel 'last' ervaar je van de files, of vind je het helemaal niet zo erg?

En hoeveel extra reistijd kost het je per dag/week?

Ik zal maar beginnen: ik heh niet heel veel last van de spits vanwege mijn werktijden. Ik moet wel de grote stad in waar het altijd verkeerschaos is en moeilijk parkeren en daarom doe ik eigenlijk altijd mijn auto buiten de stad parkeren en het laatste stuk op de fiets en heeeel soms met de bus.(met het bekende nederlandse takkeweer) :))

Scheelt uiteindelijk tijd (drukte en parkeerplek zoeken) is nog een beetje sportief en scheelt voor mij ergenis.

Brand los zou ik zeggen!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:13

Ben ik ook benieuwd naar. Ik ben tot nu toe zelf vaak wel in de gelegenheid geweest om extra vroeg ergens aanwezig te zijn en dat was op mijn traject toentertijd (Utrecht-Oosterhout) voldoende om dagelijkse files voor te zijn.

Nu loop ik weer ergens anders stage en geen auto tot mijn beschikking, dus ben aangewezen op de trein. Alleen op dit traject slibt het al iets eerder dicht en is het OV op de tijden dat ik reis bijna even snel als met de auto. Op dit traject vind ik met de trein reizen ook echt aangenamer, want tijdens het reizen kan ik ook alvast andere dingen doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:14

Ik woon in Gent en het is een eigen huis. Zomaar verkopen en verhuizen vinden we geen optie. Ik werkte in een vestiging in Gent maar werd toen een vestiging in Brussel aangeboden. Één van de ergst denkbare trajecten. Ik kan mijn eigen uren wel maken maar er staat zo vaak en zo veel file. Het begint om 6:00 en gaat makkelijk door tot 09:00. Dus ik vertrek of om 5:45 of om 09:00 of ik rij er minstens 1 uur en een kwartier op. Vaak ook 1uur en 45 minuten. S middags begint de ellende tussen 15:00 en 16:00 en eindigt ze tussen 18:30 en 20:00.

In de auto vind ik het niet zo erg maar eind van de week weegt het. Vroeg opstaan ligt me niet en ik vind het zo vervelend. Normaal duurt het traject 45' trouwens.

OV is geen optie omdat ik na het werk vaak ga rijden en het duurt gewoon ook minstens anderhalf uur. Van werk veranderen zal het wel worden denk ik in de toekomst.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:18

Als ik door kan rijden doe ik er een uur en vijf minuten over naar het werk. Het komt soms voor dat ik er 2 uur over doe. Gelukkig niet heel vaak maar ja het is erg lastig om te schatten hoe laat je weg moet gaan. Nu ben ik de ene keer 20 minuten te vroeg dan weer 10 minuten te laat. Er is geen touw aan vast te knopen welke dag het mee of tegen zit.

frankiej

Re: waarom sta jij in de file?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:20

ik sta altijd vooraan in de file :P

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:20

Ik woon 50 km vanaf mijn werk en met het OV niet te doen.
Ook werk ik 's avonds en dan rijden er nauwelijks bussen/treinen.

File heb ik alleen als ik tussen 3 en 6 moet beginnen.

Mijn man werkt in Amstelveen en heeft meestal wel file.
OV/fietsen is geen optie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:21

frankiej schreef:
ik sta altijd vooraan in de file :P

Mijn man heeft 1x mij gebeld om te melden dat hij vooraan in de file stond.
Was niet zo grappig... auto was nog geen week oud :+

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:06

Ik werk in het Brusselse, en kom vanuit Vlaams-Brabant. Ik sta dus ook geregeld eens in de file.

Waarom?
- Ik hecht véél belang aan een tuin, en zou dus niet in een (groot)stad willen wonen
- Ik heb het geld niet om korter bij Brussel te gaan wonen :') (voor ons huisje zou je 30km korter bij Brussel waarschijnlijk iets van een 200.000€ méér betalen)
- Ik ben door mijn opleiding verplicht stage te lopen in het Brusselse, geen keuze naar locatie dus.
- Ik werk in shiften, zonder flexibiliteit. Een vroege (start 6u30) is geen probleem, dan ben ik de file voor. Een nacht (start 20/21/22u) is ook geen probleem, dan staan de files in omgekeerde richting. Als ik moet starten rond 9u / 9u30 zit ik wel in de files...
- Ik kan (door de shiften en door weinig voorspelbaarheid van overuren) niet met het openbaar vervoer

Zodra mijn opleiding afgerond is, hoop ik wel zo snel mogelijk uit Brussel weg te raken..... Geen fan van files!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:09

Ik sta regelmatig vast. Maar de reistijd duurt nooit langer dan 40 extra minuten op piekdagen (maandag en donderdag). Rij vaak over de a12 en bij Zevenaar is het altijd drama, zowel heen en terug.... Snap niet dat ze geen wegverbreding doen ook ivm verkeer vanuit Duitsland.

De N-weg tussen Arnhem en Nijmegen daar begin ik maar niet over. Wat een verschrikking. Kan niet wachten dat de a15??? wordt verlegd.

Ik kan thuiswerken maar ga regelmatig naar kantoor

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:09

Waarom ik in de file sta? Omdat degene voor mij niet doorrijden :=

Sorry hihi.
Moet zeggen dat ik vrij weinig in de file sta

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:10

Ik sta erg weinig in de file omdat ik gelukkig juist vaak de tegengestelde kant van de file op moet. De rijstroken de andere kant op staan dan altijd vast. Mocht ik in de file staan dan is dit vaak maar kort. Maximaal 10 a 15 minuten, dit is sinds augustus 3x gebeurd.

Voordat ik een auto had was ik 3x de reistijd kwijt die ik nu ben en de reiskosten waren vaak hoger.
Daarom besloten om een auto te nemen en de file voor lief te nemen.

Ik reis trouwens voor werk. Ik werk in het onderwijs dus moet gewoon voor 8 uur op mijn werk zijn.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:18

ik probeer de file te vermijden door extra vroeg te beginnen maar dat is de laatste tijd ook niet echt een optie meer. De file begint steeds vroeger... -:(-
Aangezien het kantoor waar ik werk op een industrieterrein ligt waar je alleen via de autobaan kunt komen (ja echt, die bestaan!) of op de fiets, zit er niet veel op om met de auto te gaan. Met de fiets is net even te ver en ik kan me niet omkleden op het werk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:22

Ik woon op 40km van mn werk en stond altijd in de file. Toch was dat sneller dan het OV. Nu is de weg verbreed dus sta ik nooit meer in de file :) tenzij er iets iets gebeurd oid.
Ik kan ook niet flexibel werken, want ben fysiotherapeut in een revalidatiecentrum en de therapieën zijn van 9.00 tot 17.30. Die mensen zijn om 6.00 uur nog niet bepaald paraat om te gaan trainen :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:31

Normaal nooit. Maar nu de Velsertunnel 9 maanden dicht is, vrees ik het ergste.
Ik woon in IJmuiden en werk in Schagen. Zo'n 50 km enkele reis.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:45

file? Wasdah? :D

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:48

Sta momenteel 3 dagen in de week in de file (dinsdag-woensdag-donderdag, vrijdag is het rustig). Meestal als ik klaar ben met stage, dat is om 5 uur. Maar in de ochtend soms ook. En eerlijk, ik vind het wel prima :+. In de ochtend wat minder maar dan rijd ik meestal binnendoor. Op weg naar huis heb ik geen haast, eten komt toch niet eerder op tafel en ik neem wat te eten mee voor in de auto voor als ik trek krijg :P. Ik irriteer me dan alleen gruwelijk aan de rare maneuvres die m'n mede weggebruikers weten te maken |o

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:49

marleen_88 schreef:
Normaal nooit. Maar nu de Velsertunnel 9 maanden dicht is, vrees ik het ergste.
Ik woon in IJmuiden en werk in Schagen. Zo'n 50 km enkele reis.

Hier hetzelfde.. Ga bijna altijd met OV, maar anders.. Dit weekend was al drama vanuit Beverwijk := .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:50

Belangrijkste punt: voor een aanzienlijke groep mensen is de auto de enige optie om op het werk te komen.

Ik sta niet in de file omdat ik gelukkig wel een alternatief heb aan de trein EN mijn eigen werktijd kan indelen en daarmee de drukke momenten kan vermijden (nog wel, aan die flexibiliteit zitten grenzen).
Ik moet hiervoor wel enige creativiteit aan de ddag leggen in de vorm van een vouwfietsje, maar uiteindelijk werkt het wel voor mij.
Als ik zo eens wel met de auto ga werken dan weet ik ook gelijk waarom ik niet met de auto ga werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:01

Ik woon minder dan 10km van m'n werk af en ik doe er vaak minstens een uur over := Vreselijk. En dan woon ik in het centrum en is mijn kantoor buiten de stad, de andere kant op is het nog een stuk erger.

En tja, ik kan niet flexibel werken (niet eens om een specifieke reden maar m'n werkgever is niet zo... flexibel :+ ), dus ik heb weinig keus.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:06

Heerenveen-Leeuwarden is tegenwoordig prima te doen met de nieuwe Werpsterhoek, maar ik krijg sinds deze maand volledig het OV vergoed dus dan is de keuze gauw gemaakt. Ik werk en woon vlakbij t station dus t scheelt me qua totale reistijd nauwelijks :)

Maar ik ben ook heel blij dat in Friesland maar weinig files staan haha, want ik heb er een hekel aan :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:07

Eulogy schreef:
Ik woon minder dan 10km van m'n werk af en ik doe er vaak minstens een uur over := Vreselijk. En dan woon ik in het centrum en is mijn kantoor buiten de stad, de andere kant op is het nog een stuk erger.

En tja, ik kan niet flexibel werken (niet eens om een specifieke reden maar m'n werkgever is niet zo... flexibel :+ ), dus ik heb weinig keus.

Maar dan kan je toch met de fiets?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:11

Ik woon nu 90 km van mijn werk en moet langs 4 knooppunten %)
Ik ga na de ergste file weg (die is hier enorm vroeg) om 7:30 en ga om 18 uur richting huis.
Maar binnenkort verhuizen we :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:15

Ik sta niet in de file, ik sta in de trein.
De meeste treinen zijn zo vol, dat wat mij betreft iedere automobilist dat ook vooral moet blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:19

verootjoo schreef:
Eulogy schreef:

Maar dan kan je toch met de fiets?

Even opletten waar Eulogy woont...... Dan je even verdiepen in wat dat betekend en daarna denk je er waarschijnlijk iets anders over......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:22

Oh niet gezien :+