Ik open weer eens even een topic, omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.
Vorig jaar zijn wij geëmigreerd naar Frankrijk. Ik had in Nederland een erg sociaal leven en nu leef ik in een dunbevolkte regio waar veel mensen op zichzelf zijn. Het is nogal een omslag maar ik heb er zelf geen problemen mee. En vind het een geweldig heerlijk leven hier in Frankrijk!
To the point: Veel vrienden en kennissen willen ons plekje en de omgeving hier bekijken. Ik vind dat lief en ook hartstikke gezellig dat ze langs willen komen! Maar eerlijk: het kan ook frustraties geven. Ik ben iemand die dan de hele dag het gevoel heeft de ander te moeten vermaken en pleasen. Echter visite blijft nu niet 1 dagje zoals in Nederland maar meerdere dagen. Om eerlijk te zijn ben ik bekaf als ze weer weg zijn, waarna de volgende groep zich snel weer aandient.. Hoe gaan jullie hiermee om? Was dit voor jullie ook wennen?
Het klinkt zo onvriendelijk en het wordt niet gewaardeerd als je het eerlijk toegeeft dat het veel tijd (en geld met boodschappen enzo) kost die visite. Je eigen ritme en je werk hier in de war om te zorgen dat je vakantievierende vrienden niets tekort komen (oh dit klinkt weer onvriendelijk, maar bedoel dit niet zwaar hoor). In mijn blog probeerde ik dit punt aan te halen en het van mijn kant te bekijken. Het stuk heb ik weer verwijderd, want het viel bij een aantal in het verkeerde keelgat. En dat was natuurlijk niet de bedoeling!
Misschien een betere uitleg dit artikel:
http://www.parool.nl/buitenland/wie-in-het-buitenland-woont-krijgt-bijna-elk-weekend-visite-je-bent-geen-hotel~a4281657/
Ik vond dit artikel best leerzaam voor mezelf om ermee te dealen. Ik kan niet constant een betere versie van mezelf laten zien en moet leren duidelijk te zijn, zodat de vriendschappen niet op het spel komen te staan. Dat zou namelijk zonde zijn.
Ik hoor graag jullie ervaringen! Het is hier geen hotel! Of bij jullie wel?
nu durf ik dat ook bijna niet meer te doen. Caravan is niet groot maar wel degelijk verder. Het voelt soms alsof je het nooit goed doet. Had van mezelf een betere gastvrouw verwacht 
Ik heb daar namelijk geen ruimte voor.
afhankelijk van de persoon kan dit best met korting natuurlijk zijn, maar dat maakt het al een stuk minder vrijblijvend.
En trouwens dan nog gaat het 'return de favour' wel op.. Immers als je daar dus niet terecht zou kunnen vanwege een kulreden hoef je er de volgende keer ook niet zo hard voor te rennen.