Biologisch eten of vegetarisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Biologisch eten of vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 14:26

Hoi hoi,

Ik zit best wel te twijfelen, dus ik stel hier mijn vraag.

De laatste tijd heb ik steeds meer een naar gevoel gekregen bij het eten van vlees. Ik vind het zo bizar eigenlijk, dat we onze huisdieren zo goed verzorgen en daar zo veel om geven, terwijl we vervolgens wel een stukje vlees opeten van een dier dat een vreselijk leven heeft gehad :(

Bij ons thuis wordt dan ook gekozen voor het meest goedkope vlees (niet per se door mijzelf, maar mijn ouders).

Nou twijfel ik dus wat ik zal doen. Biologisch vlees kopen zal al een stuk beter zijn. Maar is het idee niet nog steeds wreed, dat ook die dieren (uiteindelijk) gefokt zijn voor op ons bordje, ook al hebben ze een goed leven gehad? Ik weet het niet.. Ik vind vlees wel lekker en het is natuurlijk wel iets gemakkelijker om voor biologisch vlees te gaan, dan om het helemaal af te kappen.

Wat is jullie mening en waarom heb je voor het een of voor het ander gekozen?

Laten we elkaar wel respecteren, er is natuurlijk geen juist antwoord, slechts een mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:31

Ik ben in 1x naar vegatarisch eten overgestapt, terwijl ik vlees altijd super lekker vond en vaak 's avonds ook 2 stukken vlees at. Echter moet ik er nu niet meer aan denken. Ik zou het niet over mijn hart krijgen om een dier te eten. Het idee vind ik nuook vies, je eet eigenlijk gewoon een lijk..Daarnaast is een vega dieet ook gewoon gezond en dus beter voor de dieren en het milieu. Als je weet waarvoor je staat is het echt niet moeilijk vol te houden, al denk je nu van wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:33

Ik zou vegetarisch gaan eten als ik jou was. Diervriendelijk vlees bestaat niet, en het is imo makkelijker en goedkoper om vega te gaan eten ipv alleen maar biologisch. Ik eet wel eens een stukje vlees van de stadsboerderij bij mijn ouders in de buurt, ik weet dat die koeien dag en nacht buiten staan in de zomer, in de winter in een zeer ruime stal en dat ze worden geslacht als ze omstandigheden hebben waar ze in de natuur ook aan onderuit zouden gaan (denk aan ouderdom, slecht ter been, overbevolking). Dit is wel extreem duur. Mijn studentenbudget kan dit echt maar heel beperkt aan.

Verder eet ik heus wel eens een stukje vlees, als ik bij mijn ouders ben of uit eten, maar ik probeer aan te houden dat ik het zelf niet koop.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:34

Wij eten thuis altijd biologisch vlees, vaak hebben we ook echt een wild vleespakket in de vriezer zitten waar we lang mee doen. Toch heb ik de keuze gemaakt om vegetarisch (en zoveel mogelijk veganistisch, maar dat is toch vrij lastig als je thuis woont met weinig budget) te eten omdat ik het idee dat er een dier voor mij gefokt wordt om op te eten, niet meer fijn vind.
Ook hoor ik erg vaak dubbele verhalen over biologisch vlees uit de gewone supermarkt. En dan heb je daarbij nog de grote nadelen voor de natuur die aan vlees eten vast zitten, alleen al het gigantisch waterverbruik en dan nog de stoffen die het uitstoot.

Zo ben ik zelf tot mijn conclusie gekomen, maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Doe wat voor jou fijn voelt. :)
Dat lapje vlees op je bord kan je prima missen. Daarbij kan je met een vegetarisch dieet goedkoper uitkomen dan met (goed) biologisch vlees als je er een beetje je weg in vind (en dus niet alleen maar vleesvervangers gaat eten).

Overigens is een vegetarisch dieet erg makkelijk, je moet alleen even omschakelen en gaan denken in groentes en ietsjes beter leren waar je je eiwitten en andere voedingsstoffen uithaalt. Maar als je eenmaal de basis ingrediënten weet van wat vlees kan vervangen, zit je goed.
En ik probeer eigenlijk vooral niet het vlees te vervangen, dat wil ik ook niet. Je gaat zelden iets vinden wat je lekkerder vind dat dat ene favoriete worstje, dus dat moet je ook vooral loslaten. Ook zit er nou niet bepaald veel gezonds in vlees wat ik niet veel makkelijker ergens anders uit kan halen.
Ik focus mij dus echt op recepten waarbij verschillende groentes centraal staan, er staat zoveel op internet! En het is allemaal zo lekker! :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:43

Ik zou eerst stoppen met het goedkope vlees en biologisch vlees gaan kopen.
Dan is de stap naar eventueel vegetarisch kleiner.
Ik wil zelf ook geen kiloknallers eten, maar eens stukje biologische kip smikkel ik lekker naar binnen.
Maar dit is natuurlijk een persoonlijke keuze.
Ik heb overigens de luxe dat wij eieren van eigen kippen hebben en nog een aantal van zulke dingen.
Dus die dierlijke producten eet ik sowieso, de kwaliteit van het leven van die dieren heb ik zelf in de hand.

Anoniem

Re: Biologisch eten of vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:44

Ik zit ook nog in de overgang, niemand verplicht je om van de ene op de andere dag 100% vega te eten. Af en toe geniet ik nog van een stukje vlees, maar wel alleen als ik zeker weet dat het dier een beter leven heeft gehad dan de goedkope stukken vlees uit de supermarkt. Vaak vind ik de textuur en smaak al zo vervelend dat ik het snel weer laat staan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:44

Ik vind mijn vlees te lekker en te waardevol om te laten liggen. Daar hoort ook bij dat ik veel plantaardige eiwitbronne echt niet weg krijg en dan dus weinig eiwitten kan eten. Bovendien vind ik wel zuivl nemen en geen (rund)vlees eten echt verschrikkelijk hypocriet en zonder vlees en zonder zuivel vind ik geen optie.
Wij eten minimaal 1x per week vegetarisch, meestal 2-3x en 1x per week vis. De rest van de week wel vlees.
Voor een deel probeer ik aan goed vlees te komen. Dat hoeft vN mij niet biologisch te zijn want een deel van die regeltjes vind ik belachelijk en biologisch betekend lang niet altijd een beter keven. Ter vergelijking: er zijn stallen met de varkens lekker buiten in de modder die niet biologisch zijn (omdat bijvoorbeeld het voer niet biologisch is) en er zijn ook stallen met steriele omgeving, klein beetje (steriele) modder met de biggetjes achter een stang weggestopt (omdat antibiotica niet mag moeten wonden voorkomen worden natuurlijk) en dat is dan biologisch.
Ik probeer vlees uit de omgeving te krijgen waarbij ik zelf kan zien hoe dieren geleefd hebben.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 14:48

Ja, eigenlijk eet/at ik dagelijks vlees, dus gemakkelijk is het niet, nee. Ik wil het wel proberen, vegetarisch. Alleen het lijkt me vooral buiten de deur erg lastig.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:51

Misschien kan je met jezelf afspreken dat je nog maar 3x per week (biologisch) vlees eet ipv 7x per week? Hoef je niet gelijk naar een vegetarisch dieet over de stappen, maar ben je er toch al wat bewuster mee bezig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:57

IsaCalixa schreef:
Ja, eigenlijk eet/at ik dagelijks vlees, dus gemakkelijk is het niet, nee. Ik wil het wel proberen, vegetarisch. Alleen het lijkt me vooral buiten de deur erg lastig.

Hoe vaak eet je dan ongeveer buiten de deur? Ik eet zelf zelden buiten de deur, maar de keren dat ik snel een lunch bij de supermarkt bij elkaar haalde, een broodje ergens kocht of uit eten ben gegaan heb ik er nooit last van gehad. Inmiddels zijn vegetarische opties ontzettend standaard geworden. Ik raad je niet aan om naar een steakhouse te gaan, maar voor de rest heeft het merendeel van de restaurants een vega optie!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:57

Het is slim dat als je net begint met vegetarisch eten echt vooral de vleesvervangers kopen die naar vlees smaken, anders stop je er waarschijnlijk al gauw mee.. := Veel vegaburgers e.d. smaken gewoon naar in elkaar gedrukte slappe groente, ik heb er toch wel een halfjaar over gedaan om de 'lekkere dingen' te vinden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:59

onbarefeet, daarom ben ik sowieso gekapt met het 'vervangen' van vlees. :') Inmiddels weet ik wel een paar vleesvervangers die lekker zijn, maar die lijken nog steeds in de verste verte niet op vlees. Dus daarin wordt je vaak alleen maar teleurgesteld en dat bevordert de overstap niet echt nee.
Maar als je je gaat focussen op groentes en hoe die te gebruiken, gaat er echt een wereld voor je open. Ik was nooit een grote groente eter, maar sinds ik mij er verdiept heb eet ik echt fantastisch lekkere én gezonde dingen en zou ik echt niet anders meer willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:01

Ik heb een aantal vleesvervangers die ik pak als ik echt even wat extra bite aan een gerecht toe wil voegen, vooral sojagehakt smaakt praktisch hetzelfde als gehakt van rundvlees als je het op de goede manier kruidt. Kipstuckjes van de vega slager zijn ook lekker.

Toch zou ik proberen om dingen te eten die je lekker vindt zonder vleesvervangers, dat maakt het uiteindelijk makkelijker en het is vaak een stuk goedkoper

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:02

Suliko schreef:
onbarefeet, daarom ben ik sowieso gekapt met het 'vervangen' van vlees. :') Inmiddels weet ik wel een paar vleesvervangers die lekker zijn, maar die lijken nog steeds in de verste verte niet op vlees. Dus daarin wordt je vaak alleen maar teleurgesteld en dat bevordert de overstap niet echt nee.
Maar als je je gaat focussen op groentes en hoe die te gebruiken, gaat er echt een wereld voor je open. Ik was nooit een grote groente eter, maar sinds ik mij er verdiept heb eet ik echt fantastisch lekkere én gezonde dingen en zou ik echt niet anders meer willen.

Ik woon nog thuis en heb niet echt de tijd om elke dag uitgebreid te koken + mijn ouders vinden dit al ingewikkeld genoeg met boodschappen en alles :n
Zodra ik op mezelf woon ben ik van plan ook deels veganistisch te gaan eten en waarschijnlijk ook vegetarisch koken op de manier die jij beschrijft :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:02

MWS -> VT

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:03

Er is niets mis met dieren die een goed leven hebben gehad slachten voor het vlees.
Als je ouders over willen stappen naar biologisch is dat prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:03

Goof schreef:
Er is niets mis met dieren die een goed leven hebben gehad slachten voor het vlees.
Als je ouders over willen stappen naar biologisch is dat prima toch?

Vind jij. Ik vind dieren fokken voor de slacht persoonlijk wel moreel discutabel.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 15:04

Ik denk niet dat ze dat willen Goof. Vinden ze te duur.

Toen ik vertelde dat ik waarschijnlijk vegetarisch wilde worden werd ik al uitgelachen :/

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:06

Dit zal voor ieder iets persoonlijks zijn. Heeft geen zin om daar een discussie over te houden denk ik ;)
Ik eet zelf wel gewoon vlees, en ik vind dit goed zo. Als een ander om morele of andere redenen dit niet wilt respecteer ik dat.
Edit: biologisch vlees is duurder, maar daarom kan je dan het aantal keren dat je vlees eet verminderen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:07

IsaCalixa schreef:

Toen ik vertelde dat ik waarschijnlijk vegetarisch wilde worden werd ik al uitgelachen :/

Laat het idee even wennen, probeer vooral niet te pushen, maar zelf wat te laten zien wat hen misschien ook inspireert/motiveert.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:07

Je kan ook 3/4 dagen vegetarisch eten en als je zin hebt in een stukje vlees biologisch kopen. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:09

onbarefeet schreef:
Suliko schreef:

Ik woon nog thuis en heb niet echt de tijd om elke dag uitgebreid te koken + mijn ouders vinden dit al ingewikkeld genoeg met boodschappen en alles :n
Zodra ik op mezelf woon ben ik van plan ook deels veganistisch te gaan eten en waarschijnlijk ook vegetarisch koken op de manier die jij beschrijft :D

Ik ben daarbij gezegend met een moeder die minder tot geen vlees wilt eten en daarbij ook van groentes houd (en het samen verdiepen in voeding erg leuk vind).
Maar als je dat niet hebt is het inderdaad erg lastig, gelukkig nog een heel leven voor je om het straks lekker op je eigen manier te kunnen doen. :D

En wat vervelend dat je hierin niet serieus wordt genomen door je familie IsaCalixa!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:11

Ik ben flexie-tarier! Eet zo min mogelijk vlees. Jammer genoeg meestal niet biologisch. Ben een lange tijd ook vegetariër geweest, maar de vleesvervangers lagen mij totaal niet. Noten zijn dan wel heel goede vleesvervangers (jammer genoeg ben ik allergisch) dus het was voor mij nogal beperkt. Je kan heel lekker vegetarisch eten en niet al te moeilijk. De ene winkel heeft dan ook lekkerdere vleesvervangers als de ander. Ik heb als flexie-tarier ook gewoon ingekort welke soorten vlees ik eet: Nu enkel nog maar kalkoen of kip, heel soms varken maar dit probeer ik ook niet te doen. En ik begrijp heel goed wat je zegt over "we zijn dierenvrienden maar we eten zoveel vlees" dit heb ik ook als ik in de paardenwinkel ben. We zijn dan mensen met paarden maar leggen wel een lamsvel onder ons zadel??

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:12

IsaCalixa schreef:

In dat geval is je topictitel al niet meer van toepassing als biologisch eten geen optie is ;)
Het is inderdaad een stuk duurder ja, dus als je ouders daar niet voor willen kiezen houdt dat op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:12

IsaCalixa schreef:

Vlees van een echte slager is qua dierenwelzijn nog beter dan biologisch vlees uit de supermarkt. En veel lekkerder, persoonlijk vind ik vlees uit de supermarkt geen vlees, maar smakeloze stukken plastic...

Je hoeft niet gelijk geheel vegetariër te worden. Je kan ook beginnen met bv drie keer in de week wel vlees te nemen en die andere vier dagen niet :) dan heb je ook geen vervangers nodig en is het voor je ouders niet duurder.