[ENQ] (Angst voor) een ontsnapt paard in een buitengebied

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

deniseqn

[ENQ] (Angst voor) een ontsnapt paard in een buitengebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:42

Na getuige te zijn geweest van een ontsnapt paard in een buitengebied, ben ik voor mijn studie Communication & Multimedia Design bezig met een onderzoek. Het ontsnapte paard zag kans om zijn vrijheid tegemoet te zien (zonder ruiter). Het paard was binnen no-time aan de andere kant van de duinen (uit het zicht), de bossen in gerend en is zelfs de weg overgestoken. Het paard was inmiddels een heel stuk verder dan dat wij waren en werd uiteindelijk gestopt door een onbekend iemand. Via via hoorden we dat er een paard was gevonden. Alles liep gelukkig goed af, maar het was een nare gebeurtenis. Deze gebeurtenis zette mij aan het denken. Het paard 'kwijtraken' is niet leuk, maar kan je soms niks aan doen; het zoeken is een ander verhaal: dit moet sneller kunnen.

Naar aanleiding van dit verhaal ben ik aan het onderzoeken hóe een ontsnapt paard sneller teruggevonden kan worden. Daarvoor heb ik ook input van mensen nodig die zo'n soort situatie met hun paard (of een verzorg-/bijrijdpaard of manegepaard) hebben meegemaakt of naar de mensen die zich er wel/geen zorgen om maken dat het hun ooit overkomt. Dit is als het ware een kort oriënterend onderzoek naar de doelgroep. De enquête mag ingevuld worden door iedereen die zich in het paardenwereldje bevindt.

Met buitengebied wordt elk gebied buiten de stal (het erf) zelf bedoeld. Dit kan dus langs de openbare weg zijn, in een dorp, in het bos, op het strand, et cetera. Mocht het paard ontsnappen van het erf naar het 'buitengebied' telt dit ook. Het gaat erom dat het paard vrij rondloopt in een openbaar gebied zonder toezicht en/of ruiter die het paard vast heeft/onder controle houdt.

De enquête zal ongeveer 10 minuten in beslag nemen wanneer je hebt meegemaakt dat je paard ontsnapt is; in de andere gevallen zal het minder tijd in beslag nemen. Dit is de link naar de enquête: http://goo.gl/forms/LlTpE2dM5t

Alvast hartstikke bedankt voor het invullen!

Denise

jokari

Re: [ENQ] (Angst voor) een ontsnapt paard in een buitengebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:53

ingevuld ! Was het meest creepy moment uit mijn "paardencarrière", denk ik. Wil ik nooit meer meemaken. Ik heb mijn e-mailadres niet ingevuld, maar je mag altijd een pb-sturen, mocht je willen.

Een "track and trace" sensor onderhuids inplanten, zou dat werken ? _O-

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:01

jokari schreef:
ingevuld ! Was het meest creepy moment uit mijn "paardencarrière", denk ik. Wil ik nooit meer meemaken. Ik heb mijn e-mailadres niet ingevuld, maar je mag altijd een pb-sturen, mocht je willen.

Een "track and trace" sensor onderhuids inplanten, zou dat werken ? _O-

Dankjewel voor je reactie! Het is mij zelf nooit overkomen dat het mijn eigen paard/het paard was wat mij was toegewezen, maar het lijkt mij inderdaad heel erg onprettig. Ik vond dit als iemand die het paard niet zozeer kende al niet prettig!

Ik weet niet of zoiets zou mogen en zou kunnen, er wordt zoiets wel met wilde dieren gedaan volgens mij (maar hoe zit dat dan met de batterij die het signaal verstuurt? Dat zit dan dus in het dier?). De oplossing kan denk ik inderdaad op technologisch gebied zitten. Je hebt momenteel veel 'sleutelhangers' die met Bluetooth werken die je ergens aan kan hangen, maar zoiets werkt maar voor 100 meter. GPS zal waarschijnlijk te veel energie kosten (al gaat zit daar ook al weer verbetering in), maar nu met de opkomst van 'the internet of things' ontstaan er veel meer slimme technologieën met netwerken die veel minder energie gebruiken. Wellicht dat de oplossing daar ligt. Genoeg onderzoek dus nog wel :)).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:06

uhm bij vraag 1 al een probleem. Ben ze wel eens aan de hand verloren maar ook een keer erop. Moet ik dan 2 keer invullen.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:07

Mijn 14 jarig verzorg paard die doet alsof hij 4 maanden is en van alles schrikt en dan lostrekt....
Gelukkig geleerd dat als ik "boevenkop kom eens" roep dat hij wat lekkers krijgt. Niet alleen handig bij lostrekken maar ook voor uit de paddock halen of uit de losgooi ring.
Heeft een keer in het bos echt gewerkt. Meneer trok zich bij het hek los en ging er vandoor het bos ingerend. Dus ik riep (want daarvoor riep ik alleen bij de paddock) en tot mijn verbazing komt hij terug.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:08

Ingevuld, het zijn inderdaad spannende situaties. Gelukkig heb ik zo'n fjorden merrie als bijrijdpaard die wegrent en een paar meter verder de schrik alweer is vergeten en gras staat te vreten. :Y)

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 14:08

butengeweun schreef:
uhm bij vraag 1 al een probleem. Ben ze wel eens aan de hand verloren maar ook een keer erop. Moet ik dan 2 keer invullen.

Kies maar een van de situaties uit en vul het in naar aanleiding van die situatie. Ik zie dat ik dat hier niet bij heb gezet. Zal ik nog doen. Dankjewel voor je reactie!

chamion schreef:
Mijn 14 jarig verzorg paard die doet alsof hij 4 maanden is en van alles schrikt en dan lostrekt....
Gelukkig geleerd dat als ik "boevenkop kom eens" roep dat hij wat lekkers krijgt. Niet alleen handig bij lostrekken maar ook voor uit de paddock halen of uit de losgooi ring.
Heeft een keer in het bos echt gewerkt. Meneer trok zich bij het hek los en ging er vandoor het bos ingerend. Dus ik riep (want daarvoor riep ik alleen bij de paddock) en tot mijn verbazing komt hij terug.

Luniek schreef:
Ingevuld, het zijn inderdaad spannende situaties. Gelukkig heb ik zo'n fjorden merrie als bijrijdpaard die wegrent en een paar meter verder de schrik alweer is vergeten en gras staat te vreten. :Y)

Dan toch weer fijn als ze zo van dat eten zijn inderdaad :))!!
Laatst bijgewerkt door deniseqn op 15-04-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:08

Om even heel simpel en analoog te denken; Ik heb altijd een adreslabel met ook met mobiele nummer er op aan het zadel hangen. Stel dat ik er af val en ponylief gaat aan de wandel, dan kan iemand die hem vangt mij in elk geval snel bereiken.
Gelukkig is het me nog nooit echt overkomen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:10

Ik weet zeker dat ze nog eens gaan "ontsnappen", maar ben niet zo zeer angstig ervoor. Overigens mis ik de optie dat het paard uit de weide ontsnapt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:12

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:15

Ik loop veel met jonge paarden dus de angst heb ik wel. Maar is ook denk ik reel.
En ben niet zo goed in kort en bondig schrijven en zeker als ik hem invulde denk ik oja toen was dat. Ben ze buiten toch vaker kwijt geweest dan ik dacht. 1x alles weg uit de weide, 4x wandelend en 2x onder het zadel. Doe toch wat verkeerd denk ik soms

Voordeel iedereen weet van wie mijn paarden zijn, en waar ze thuishoren.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:45

Ingevult.
Is wel al heel veel jaar geleden gebeurd (10 jaar terug denk ik).
Maar dat paniekgevoel kan ik zo weer oproepen.
Achterbandage van mijn paard was los en ik kon de teugel nog net vasthouden tijdens het vastmaken. De vriendin waarmee ik was stapte ook even af om de benen te strekken, maar haar paard schrok en trok zich los. De mijne wilde er natuurlijk achteraan en ik had niet genoeg grip om haar nog te houden.
Wij rennen achter ze aan. Gelukkig stond de parkwachter, die toevallig op dat moment langsreed, al op de kruising om ons op te wachten nadat hij de losse paarden had zien rennen. Wij snel in de auto gesprongen en de achtervolging ingezet. We zagen ze al snel.
En waar wij grote moeite hadden om tijdens buitenritten mijn paard (rustiger en meer ervaren) voorop te laten lopen en rustig achter elkaar te blijven draven, liepen ze daar keurig met mijn paard voorop in een relaxed drafje aan de kant van de weg. Er kwam nog een enorme vrachtwagen langs, waar het andere paard normaal als de dood voor is. Ze gingen rustig nog wat meer opzij en bleven rustig achter elkaar draven :+ ...
Toen we voorbij waren zette die man zijn auto dwars op de weg en konden we de paarden zo pakken toen ze langskwamen.
Wij met knikkende knieën van de zenuwen, die dieren met een blik van: 'he baasjes, waren jullie er ineens niet meer... }:0 '
Uiteindelijk heeft het hele gebeuren maar 5 tot 10 minuten geduurd denk ik, maar he wat een stress en wat ben je je dan ineens bewust van hoe langzaam een mens (op paardrijlaarzen) vooruit komt...
Gelukkig goed afgelopen en achteraf gezien een mooi verhaal...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:57

Het is mij al een keer of 3 gebeurd, dus ik heb maar de langste ontsnapping ingevuld :+
Die van mij stappen normaal gesproken rustig verder, gaan stil staan of gaan ergens grazen gelukkig.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:15

wil deze best invullen, maar bij mij klopt optie 1 niet.
mijn pony was ontstnapt, waarschijnlijk door de draad. al was deze niet kapot

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:15

Hartstikke bedankt voor de input iedereen. Ik neem alles mee in het onderzoek!

De enquête is wellicht nu nog niet diepgaand genoeg (vooral voor de mensen die hun paard meerdere keren zijn kwijtgeraakt). Ik vind het fijn dat jullie dit melden, dan kan ik daar voor de volgende keer rekening mee houden :o. De cijfers zijn al heel interessant. Ik heb al 50 reacties. Echt top!

magicmist schreef:
wil deze best invullen, maar bij mij klopt optie 1 niet.
mijn pony was ontstnapt, waarschijnlijk door de draad. al was deze niet kapot

Ik heb nu meerdere opties toegevoegd betreffende het ontspannende uit de wei/paddock, rijbak, stal en van het erf zelf. Dankjewel dat je de enquête in wil vullen!

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:42

Ingevuld.

Ik ging als 13 jarige doodleuk met mijn toen 2 jarige verzorgpaard wandelen, die nog nooit van het terrein af was geweest.
Dat ging mis toen haar weidegenoten begonnen te hinniken. Paard begon te steigeren en ik liet per ongeluk los.
Gelukkig is er niks ergs gebeurd, alleen erg geschrokken.

Mijn eigen paard ging als veulen altijd onder de draden door. Gelukkig kwam ze dan in een ander weiland terecht, waar ze niet uit ontsnapte.
Toch was dat ook spannend. De vraag "wat als..." spookte toen wel eens door mijn hoofd.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:53

Het is mij gelukkig nooit overkomen. Ik ben allemaal ruiterroutes aan het bekijken om de komende maanden te gaan proberen en denk regelmatig wat als..... Alle tips over hoe te voorkomen en hoe te handelen zijn van harte welkom!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:50

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:55

Bedankt voor het invullen allemaal!

Wat een verhalen allemaal!

@Ylana: in jouw geval hadden ze wel allemaal halsters om op de wei? Je hebt natuurlijk ook zat dat de paarden geen halsters om hebben, dat lijkt mij nog lastiger om ze te pakken te krijgen en bij je te houden (als buitenstaander/politie). Gelukkig kwamen ze makkelijk naar je terug toen jij aan kwam zetten!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:05

Ingevuld.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:13

Ik ben altijd de "gelukkige" dat mijn paarden wel ontsnappen, maar op het erf blijven(tot nu toe)
De keren dat, dat is gebeurd=ontelbaar

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 19:13

Ingevuld! succes verder met je onderzoek :)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:17

deniseqn schreef:
@Ylana: in jouw geval hadden ze wel allemaal halsters om op de wei? Je hebt natuurlijk ook zat dat de paarden geen halsters om hebben, dat lijkt mij nog lastiger om ze te pakken te krijgen en bij je te houden (als buitenstaander/politie). Gelukkig kwamen ze makkelijk naar je terug toen jij aan kwam zetten!

Ik kan niet voor deze bokker spreken maar wij hebben in het algemeen ook geen halsters om in de paddock. In het verleden te vaak meegemaakt dat paarden ermee vast kwamen te zitten. Aan het hek, stroomdraad, paal van het stroomdraad, achterbeen erin (en dat terwijl dat halster toch strak zat!)
En ze staan in koppels en tijdens speeltijd trekken ze natuurlijk lekker aan de halster met verwondingen aan het hoofd als gevolg.

Daarom geen halsters meer, of anders goedkoopste van het goedkoopste dat makkelijk kapot gaan

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:36

Ik heb hem ook ingevuld, vond de eerste vraag al meteen lastig, aangezien mijn paard is ontsnapt tijdens een crosstraining, wat niet echt recreatief buitenrijden is natuurlijk :+

Mijn paard kwam weer voor het eerst in het seizoen op de crossbaan (welke in een openbaar buitengebied ligt) en ging volledig uit zijn plaat. Bij de opsprong schrok hij ergens van en kwam hij tijdens sprong in eens nog weer met 4 benen de lucht in. Landing ging hierdoor erg apart waardoor ik er van af viel en de pony dacht: 'toedels, ik ben weg hier :') '. Gelukkig was mijn vader mee op de fiets, maar een crosspaard op de top van zijn conditie is gewoon een stuk sneller dan een man op de fiets. :')
Uiteindelijk heeft een tegemoed komende auto de weg geblokkeerd waardoor de pony de verderop liggende parkeerplaats op ging en rustig bij onze trailer bleef wachten.

De pony liep al op de openbare weg en was op weg naar de snelweg :wow:
Ik heb doodsangsten uitgestaan.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:03

drie keer is mijn pony op buitenrit in dr uppie op pad gegaan.

1e keer was ik vlak bij stal en kwam ik een banaanligfiets tegen (https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 9720815721)
paard draaide om en ik lag op de grond. Paard ging er vandoor naar huis.

2e keer was in een afgesloten natuurgebied, ik wilde haar laten drinken maar m'n pony neemt een sprong het water in. Het was een heel klein (mini) meertje maar het bleek goed diep te zijn. De ene seconde zat ik op mijn pony, de tweede was ik aan het zwemmen en gallopeerde mijn pony er vandoor.
Ze kon gelukkig niet uit het gebied en ik heb haar op een veld weer kunnen vangen.

De 3e keer zat mijn vriend er op op buitenrit. Hij reed even weg bij mij zodat ik foto's kon gaan maken. Alleen hij besloot om op mij af te galoperen, paard vliegt uit de bocht en ligt heel even. Vriend valt er af. Paard gallopeerd naar stal, over het spoor. Gelukkig kwam er geen trein aan.