Geen erfgenamen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Geen erfgenamen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:04

Ik vroeg me af, wat er gebeurt met de erfenis, bij geen erfgenamen.
Wat moet je regelen, als je geen erfgenamen hebt.

noukie12

Re: Geen erfgenamen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:10

Vaak word dan de naaste familie als erfgename toegerekend.
Bijvoorbeeld broer of zus, oom of tante.
Hier word vel veel meer belasting voor gerekent. Waarom dat os geen idee.
Er zijn ook mensen die helemaal geen erfgename hebben, deze doneren vaak hun bezittingen aan een goed doel of aan een vriend of soms zelfs verzorger of buurman.
Meer als dit weet ik niet. Haha

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:13

Stel dat je dus geen erfgenamen hebt, dus geen familie, wat gebeurt er dan als er niets geregeld is.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:14

Ze gaan helemaal terugzoeken in je stamboom naar familie. Iedereen heeft familie, al kan dit dus een achter achter achter neef zijn. Die krijgt dan je erfenis. (Geloof ik!)

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:19

Dan gaat het idd naar familie, volgens mij eerst je ouders, dan broer/zus, dan oom en tantes ofzo? Heb t gehad op de opleiding, maar weet de volgorde niet precies meer

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:20

Mocht er écht op geen enkele manier familie zijn in wat voor graad dan ook (of allemaal overleden), dan worden de schulden afgetrokken van het vermogen en gaat vervolgens het resterend vermogen naar de Staat.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:23

JoyCiej007 schreef:
Mocht er écht op geen enkele manier familie zijn in wat voor graad dan ook (of allemaal overleden), dan worden de schulden afgetrokken van het vermogen en gaat vervolgens het resterend vermogen naar de Staat.

Kijk, dit wilde ik weten... Dus dan moet je iets regelen via een notaris en dan wordt het moeilijk, als je er samen niet uitkomt met wat te doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:30

In principe, is het, eventjes kort en versimpeld uitgelegd zo:

1. wel testament opgemaakt
2. geen testament opgemaakt.

In het geval dat er geen testament is opgemaakt, gaat men eerst naar familie kijken.
Geen familie? Dan valt erfenis ten deel aan de Staat.

Dat staat hier ook uitgelegd:
http://www.erfwijzer.nl/erven-zonder-testament.html

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:39

Dan zul je dus een testament moet opmaken. Maar dan moet je dus iets hebben om het aan na te laten. Dan kom je dus bij bijv goede doelen uit. En dat wil hubsie niet. Moeilijk hoor, als je daar niet over uit komt. Ik wil de staat niet meer spekken, doe ik al genoeg..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:41

Ik denk dat als je niet wil dat het naar een goed doel gaat, en je niet wil dat het naar de staat gaat, je een testament op zal moeten maken waarin je zet naar wie/wat het wél mag gaan en op welke manier.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:43

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat als je niet wil dat het naar een goed doel gaat, en je niet wil dat het naar de staat gaat, je een testament op zal moeten maken waarin je zet naar wie/wat het wél mag gaan en op welke manier.

Hier praten we dus over, maar komen we niet uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:44

Wat is het probleem? :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:45

Je mag het ook aan een vriend of vrindin nalaten hoor, maar ook dan betaal je meer erfbelasting. Er zijn mogelijkheden,maarvoor je iets gaat doen, bedenk dat je wel je erf heel goed en regtmatig beschrijft. Als er een ik noem maar iets, halfbroer uit zou komen van je achteroom.. dan heeft hij aanspraak als je dat soort dingen niet uitsluit. Dus bij alles wat je doet of wil laat het vastleggen!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:45

Zammie schreef:
Dan zul je dus een testament moet opmaken. Maar dan moet je dus iets hebben om het aan na te laten. Dan kom je dus bij bijv goede doelen uit. En dat wil hubsie niet. Moeilijk hoor, als je daar niet over uit komt. Ik wil de staat niet meer spekken, doe ik al genoeg..

En hubsie is je man? Zo ja dan ben jij eerstegraads familielid en erfgenaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:48

Aannemende dat je met hubsie je echtgenoot bedoelt zijn jullie elkaars erfgenaam. Er is verder helemaal geen familie, van beide kanten? Dat lijkt me eigenlijk wel sterk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:52

Ja, hubsie is mijn man. We hebben geen kinderen en geen erfgenamen. Wel nog mijn moeder, maar zij heeft ook niet het eeuwige leven en mocht ons nu iets overkomen gaat het nog naar mijn zus. Zij is enigste erfgenaam. We willen haar onterven ivm drankprobleem en we dat niet willen.
Ik ben aan het zoeken naar goede doelen, hubsie wil dat niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:55

Anoniem schreef:
Aannemende dat je met hubsie je echtgenoot bedoelt zijn jullie elkaars erfgenaam. Er is verder helemaal geen familie, van beide kanten? Dat lijkt me eigenlijk wel sterk.

Familie waar we nooit contact mee hebben. Dan zou het daaronder verdeelt worden denk ik. Geef ik het liever aan een goed doel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:57

Een zus is tweedegraads familie. Een echtgenoot/echtgenote is eerstegraads familie. De erfenis gaat naar jou, niet naar de zus.

verootjoo

Zammie schreef:
Ja, hubsie is mijn man. We hebben geen kinderen en geen erfgenamen. Wel nog mijn moeder, maar zij heeft ook niet het eeuwige leven en mocht ons nu iets overkomen gaat het nog naar mijn zus. Zij is enigste erfgenaam. We willen haar onterven ivm drankprobleem en we dat niet willen.
Ik ben aan het zoeken naar goede doelen, hubsie wil dat niet.

En ook geen ooms/tantes/neven/nichten? Alle vier jullie ouders waren enig kind? Broers/zussen van jullie opa's en oma's met (klein)kinderen?

Je kan in een testament aangeven wie je dan als erfgenaam wil aanstellen.
Geen legaten beschrijven, daar komt alleen ellende en je geld komt nooit waar je wilt is mijn ervaring dus daar niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-04-16 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Geen enkele familie zou inhouden dat zowel jij als je echtgenoot enig kind zijn, jullie ouders dat ook waren, jullie grootouders ook allemaal? En dat misschien nog verder door?
Of dat de kinderen daarvan allemaal al overleden zijn?
Onterven is ook nog zo simpel niet als je denkt.
Misschien is het een goed idee om eens inlichtingen te vragen bij een notaris en/of de uitvaartverzekering.

Edit; Wel of geen contact hebben, iets wel of niet leuk vinden gaat helaas niets uitmaken in n dit geval.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:01

Dus als jullie na zus en moeder doodgaan is de hele familie aan beide kanten uitgestorven? Geen achterneven of nichten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:05

Is er ook geen culturele instelling die jullie een warm hart toedragen, of een zorginstelling / school / buurthuis / kinderboerderij bij jullie in de buurt?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:06

Familie van hubsie weten we niet. Die familie lag al jaren uit elkaar, toen hij nog kind was. Zijn zus is overleden en de kinderen van haar kennen we verder niet. Verhoudingen lagen al fout voordat wij bij elkaar kwamen en dat is destijds toen we ons huis kochten wel al geregeld bij de notaris.
Ik bedoel dus als we er allebei niet meer zijn. Ik heb nog een moeder, die al oud is en dus die zus die ik het niet wil geven. Mijn vader is onlangs overleden en nu is het me des te meer duidelijk, dat ik niet wil dat er ook maar iets van ons die kant opgaat.
Heb nog wel verdere familie, maar geen contact mee. Dat zal dus geregeld moeten worden. Wie wat krijgt enz.. en daar komen we niet uit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 18:07

Vjestagirl schreef:
Is er ook geen culturele instelling die jullie een warm hart toedragen, of een zorginstelling / school / buurthuis / kinderboerderij bij jullie in de buurt?

Ah, nu kom ik op ideeen.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:08

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen enkel doel is waar je man het wel aan zou willen schenken. Als hij denkt dat het geen eerlijke organisatie is, (bv. de grote, bekende) dan is er altijd wel een kleine stichting, een of andere opvang of een buurtcentrum ofzo. Bij de kleine stichtingen wordt de steun doorgaans benut waar die voor gegeven is (als dit de issue is dan)