Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) maar het is meer dan alleen wat je in het programma ziet - en je maakt de leerlingen kwetsbaar, als je dat verkeerd insteekt kan dat de situatie erger maken. SophieFT schreef:Kort samengevat: ik wil de groepscohesie in een klas verbeteren, het gaat om een drukke klas die eigenlijk gewoon verschrikkelijk met elkaar omgaan.
Wat is nou een leuk idee? Ben al een complimentenspel tegengekomen, maar vroeg me af of er mensen waren met meer ideeën.
Janneke2 schreef:Zouden de leerlingen dat nou prettig vinden, meer cohesie...?
Misschien hebben ze zo hun redenen om te doen zoals ze doen.

Janneke2 schreef:Maar als gezegd: niet elke adhd'er wil graag in een lokaal zitten met een aantal autisten, dus wellicht is de goede sfeer eerder te bereiken middels minder cohesie....?
Lente schreef:Eerste wat me te binnen schiet is een soort 'over de streep' te doen maar dat is zeer afhankelijk van de leeftijd en achtergrond van de kinderen.
Verder zijn samenwerkingsspellen natuurlijk erg leuk.
Wat ook heel goed kan helpen is een gezamenlijk doel waar ze voor kunnen sparen aan de hand van punten die jij uitreikt voor samenwerking en dergelijken.
Shadow0 schreef:Janneke2 schreef:Zouden de leerlingen dat nou prettig vinden, meer cohesie...?
Misschien hebben ze zo hun redenen om te doen zoals ze doen.
Mensen voelen zich beter in een veilige omgeving, waarbij ze minder energie hoeven te steken in het zich verdedigen tegen de ander. (Maar dat verdedigen tegen gekwetst worden door de ander, is vaak ook het zelf weer (al dan niet bedoeld) kwetsen van anderen. Een destructieve cirkel.)
Deze leerlingen delen hoe dan ook hun klaslokaal, hoe prettiger dat verloopt, hoe prettiger dat voor iedereen is. Ik ken dan ook eigenlijk niemand die ooit klachten heeft gehad over dat de sfeer in de klas goed was. En wel heel wat leerlingen die zich erg ongelukkig voelen als het niet zo is.