Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Citaat:Wat betekent de Participatiewet als u nog Wajong wilt aanvragen?
U kunt vanaf 2015 alleen nog een Wajong-uitkering aanvragen als u op jonge leeftijd een ziekte of handicap heeft gekregen, en daardoor nooit meer kunt werken. UWV bepaalt dan of u volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent. Heeft u volgens UWV mogelijkheden om te werken? Dan komt u niet meer in aanmerking voor de Wajong. U kunt dan uw gemeente om hulp vragen bij studie of werk en inkomen.
Aanvragen voor 10 september 2014
Wordt u 18 jaar in 2014? En bent u van plan een beroep te doen op de Wajong, let dan goed op! Om nog aanspraak te maken op de huidige Wajong (werkregeling van de nieuwe Wajong), moet uw aanvraag uiterlijk 10 september 2014 door UWV ontvangen zijn.Dit geldt ook in de situatie als u nog naar school gaat. Om in aanmerking te komen voor Wajong maakt het niet uit of u op school zit of niet. Het kan namelijk zo zijn dat u hulp nodig heeft als u gaat werken zodra u van school komt. Die hulp kan bestaan uit ondersteuning en/of een aanvullende uitkering.
Aanvragen na 10 september 2014
Aanvragen voor de Wajong die na 10 september 2014 binnenkomen, worden door UWV in behandeling genomen en op de gebruikelijke wijze beoordeeld. Maar u krijgt alleen een Wajong-uitkering als u volgens UWV volledig en duurzaam arbeidsongeschikt bent.
Het is voor de gemeente mogelijk om in de tussenliggende periode, conform alle huidige bepalingen in de WWB, een bijstandsuitkering toe te kennen (of op een andere manier ondersteuning te bieden conform de WWB) als een geldlening (artikel 46, tweede lid) die later verrekend wordt met een uitkering.
beetje jammer weer...
Celiien schreef:Wellicht omdat een Wajong:Niks te laat achterkomen. Je hebt er gewoon geen recht op want je bent niet volledg arbeidsongeschikt. Je hebt een beperking maar kan in principe gewoon werken, echter niet in alle sectoren. En als je er naast wil bijverdienen heb ik zoiets, waarom dan een uitkering? Lekker hoor van andermans belastingeld etc.. Kijk eens naar kantoor (bij)banen, administratiewerk etc. Dat valt gok ik wel allemaal in je straatje.
Dyanne_z schreef:Kun je tijdelijk de studielening niet verhogen?

dus snap je wel! was ook meer idee om opties te bekijken
doe nu zelfs mee aan wetenschappelijk onderzoek, lichamelijk niet belastend en verdient toch
dus probeer alle opties aan te pakken die lukken! Daarnaast ben ik serieus bezig mijn fotografie bedrijf op te richten, maar ja, voor je dat van de grond hebt, ben je weer even verder... maar ja kan je wel zelf uren en duur inplannen! callcenter is idd optie! fohadie schreef:Je komt idd niet in aanmerking voor een wajong. Ik heb een aanvullende wajong sinds 2005. Ik werk dus wel naast mijn uitkering maar niet veel.
Als je volledige wajong zou krijgen en niet meer werkt, is het iets hoger dan een bijstandsuitkering. Maar dan moet je zo gehandicapt of ziek zijn dat je bij wijze van spreke niet eens met 1 vinger op een knopje kan drukken. Zoalng je dat nog kan zal je niet voledig afgekeurd worden...
Celiien schreef:Mijn fout, beetje te snel geoordeeld. Ken helaas teveel mensen die echt misbruik maken van uitkeringen, vandaar mijn te harde oordeelExcuses!
Terugkomend: callcenter? het is een rottig baantje maar misschien wel een optie voor je?
Gianti schreef:Ts, je bent er van op de hoogte dat je, indien je aan strenge eisen voldoet en een lang traject hebt doorlopen, recht kunt hebben op extra jaren stufi?Dyanne_z schreef:Kun je tijdelijk de studielening niet verhogen?
al gedaan, scheelt idd veel stress. Helaas krijg ik alleen stufi in mijn bachelor jaar, rest is volledige lening, en aangezien ik verlengde coschappen moet gaan doen (de normale duur is lichamelijk te intensief voor mij) zou ik liefst mijn schuld enigszins beperken nog. Als het niet anders kan, dan kan natuurlijk niet anders
@celiien: ik kan zelf ook niet tegen misbruik van uitkeringendus snap je wel! was ook meer idee om opties te bekijken
doe nu zelfs mee aan wetenschappelijk onderzoek, lichamelijk niet belastend en verdient toch
dus probeer alle opties aan te pakken die lukken! Daarnaast ben ik serieus bezig mijn fotografie bedrijf op te richten, maar ja, voor je dat van de grond hebt, ben je weer even verder... maar ja kan je wel zelf uren en duur inplannen! callcenter is idd optie!
fohadie schreef:Je komt idd niet in aanmerking voor een wajong. Ik heb een aanvullende wajong sinds 2005. Ik werk dus wel naast mijn uitkering maar niet veel.
Als je volledige wajong zou krijgen en niet meer werkt, is het iets hoger dan een bijstandsuitkering. Maar dan moet je zo gehandicapt of ziek zijn dat je bij wijze van spreke niet eens met 1 vinger op een knopje kan drukken. Zoalng je dat nog kan zal je niet voledig afgekeurd worden...
luuntje schreef:EDS is prut.
Flink balen dat je het hebt.
Neem eens contact op met het UWV.
Zij kunnen je vast verder helpen. Zeker als je diagnose op papier staat en de verwachtingen van EDS (progressief) vermeld staan.