Stage overtreed wet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mie123gie

Stage overtreed wet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 17:37

Hallo,
Ik loop sinds deze maandag stage bij een gast ouderopvang. De eigenaar is super aardig maar qua opvang klopt het van geen kanten. Er worden sommige dagen wel 13 kinderen opgevangen inplaatst van de 6 die toegestaan zijn. Deze kinderen zitten in de zeer kleine woon kamer (ik gok dat het 15x5 is) deze woon kamer staat vol met meubels waardoor er geen ruimte is om te spelen. Ook is het er altijd koud in huis, meestal maar 17 graden of minder. De kinderen worden heel erg aan het handje gehouden, zelfs de 9 jarige smeren hun eigen brood niet tijdens de lunch.
Veder heb ik geen pauze tijdens de stage, ik werk dus 8 uur achterelkaar door en het breek me nu al op.
Dus nu is mijn vraag, wat moet ik hier mee? Moet ik het aangeven bij de GGD? Zo ja waar kan ik dit melden?

xDenies

Re: Stage overtreed wet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:39

Lijkt me dat je dit ook eerst even via school kan proberen? Is het een goedgekeurd stagebedrijf? Dan kan je ook de instantie hier over opbellen die ze goedgekeurd heeft.

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:39

Misschien met je stagebegeleider van school over hebben?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:41

Ik zou het als ik jou was eerst opnemen met je stagebegeleider of mentor. Dat is altijd de eerste stap, daarna kun je het hogerop gaan zoeken als dat niets uithaalt.

Blijf in eerste instantie bij jezelf; jij krijgt geen pauze wat jou opbreekt, en jij ziet dat er meer kinderen als toegestaan opgevangen worden in een naar jouw idee (te) kleine ruimte. Ook heb jij last van een unheimisch gevoel met betrekking tot het stimuleren van de autonomie van de kinderen, waarbij jij ook heel veel taken op je moet nemen die de kinderen allang zelf kunnen waardoor jij met meer druk belast wordt als nodig.

Overigens heb je als kinderdagopvang vaker geen pauze volgens mij; die neem je met de opvangkinderen. Of dat dus een legitiem punt is zou ik niet zeker weten.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:42

Heb je hier al over gesproken met je stage begeleidster? Misschien kan zij dit uitleggen?

En anders zou ik het als ik jou waz even overleggen met je begeleider op school.

Qua pauze, bij zulke stageplekken houd je vaak pauze bij/met de kinderen. Je kunt de kinderen namelijk niet zomaar alleen laten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:45

Voor het teveel aan kinderen en te kleine ruimte en derg zou ik even overleggen met je school of stagebegeleidster.

Wat betreft pauze, Kan moeilijk geloven dat je 8 uur niet eet? Kinderen slapen normaal toch ook, heb je dan geen kans om pauze te nemen? Wel in overleg met de stageplaats?

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:45

Naar je mentor toe gaan!
En anders idd het met de stage begeleider over hebben!
Soms is dat het beste!

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:35

Ik heb net contact gehad met mijn mentor en zij vind dat ik het in mijn stageverslag moet vermelden en er aan het eind van mijn stage eventueel een melding van moet maken bij de GGD.
School weet eigenlijk ook niet zo goed wat ze er mee moeten doen.

Eten doe ik wel om 12 uur maar dat is even snel een broodje naar binnen proppen terwijl de kids aand het eten zijn. Maar omdat al het brood gesmeerd moet worden is hier eigenlijk bijna geen tijd voor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:42

Kun je niet hoe dan ook contact opnemen met de GGD voor advies, in beginsel anoniem en zonder de naam van je stageadres te noemen? (En terzijde, hoe kan een opleiding nou een goede opleiding zijn als ze eigenlijk niet weten wat ze ermee aanmoeten? Dat je je studenten ook op dit soort dingen voorbereidt is toch juist essentieel?)

Ik weet niet wat voor stage het precies is, maar als er situaties voorkomen die ongezond of gevaarlijk zijn, voor jou of de kinderen, dan denk ik niet dat het wenselijk is dat die situatie nog een flinke tijd duurt voor daar wat aan gedaan wordt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:46

En als je, je nou van de domme houdt? ''Goh, ik heb geleerd op school dat....?'' en het op die manier vraagt aan je stage begeleider? Dan kan je daarna besluiten wat je er mee doet?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:51

Dat jouw school hier niks mee doet is laks. Ik neem aan dat de stage plek een erkenning heeft? School zou hier contact mee op moeten nemen als zij werkelijk alle regels aan hun laars lappen.

Jij moet zelf in gesprek met je stagebegeleider en je zorgen uitspreken. Draait dit uit op niks dan zou ik samen met je studieloopbaanbegeleider en je stagebegeleider in gesprek gaan.

Geen pauze hebben in de kinderopvang is heel normaal. Je eet je broodje samen met de kids en hebt je drinkmomenten samen met ze.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:33

Voor de duidelijkheid dit is een beroepsoriëntatie voor het derde jaar VMBO T, de stage plekken zijn niet allemaal erkend omdat het een stage is van maar een maand.

Ik doe dus geen opleiding om iets met kinderen te doen en ik wist dus niet dat ik geen pauze zou hebben (echt ik heb maar een kwartiertje rust nodig want 8 uur tussen de koters zitten maakt mij langzaam gek) In mijn stage beschrijving stond ook dat er een half uur pauze per 5 uur stage MOET zijn, hier ging ik dan ook gewoon van uit.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:41

Als het geen erkende stage is,kun je er denk ik weinig mee.als gastouder wordt je wel streng gecontroleerd.ik neem aan als het een onveilig,overvol koud hok is de ouders dit ook opmerken?

Je vind het er niet leuk vanwege de kinderen,het is er koud en je vindt dat je te weinig pauze krijgt..

Heb je deze stage zelf geregeld of heeft de school dit gedaan?

Ik zou de maand gewoon afmaken,dan ben je er klaar mee..het is maar een maand

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:43

Pauze bij een gastouderopvang is er inderdaad niet, die houdt je tijdens het eten inderdaad. En ik neem aan dat je niet continue bezig bent, maar ook wel eens 10 min. zit en wat kan drinken terwijl de kinderen spelen.

Wat betreft het aantal kinderen, dat zou ik haar eens vragen. Gewoon belangstellend vragen i.v.m. je stageverslag of er bijv. regels zijn wat betreft het aantal kinderen dat ze mag opvangen en of de leeftijden van de kinderen daar nog invloed op hebben.
Mocht bij afloop van je stage blijken dat ze regelmatig of zelfs dagelijks teveel kinderen opvangt, dan zou ik melding maken bij de GGD.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:47

Delphi schreef:
Pauze bij een gastouderopvang is er inderdaad niet, die houdt je tijdens het eten inderdaad. En ik neem aan dat je niet continue bezig bent, maar ook wel eens 10 min. zit en wat kan drinken terwijl de kinderen spelen.

Wat betreft het aantal kinderen, dat zou ik haar eens vragen. Gewoon belangstellend vragen i.v.m. je stageverslag of er bijv. regels zijn wat betreft het aantal kinderen dat ze mag opvangen en of de leeftijden van de kinderen daar nog invloed op hebben.
Mocht bij afloop van je stage blijken dat ze regelmatig of zelfs dagelijks teveel kinderen opvangt, dan zou ik melding maken bij de GGD.

Ze geeft zelf aan dat ze meer kinderen opvangt dan toe gestaan. Ze vangt inderdaad dagelijks te veel kinderen op. Aangezien er zo veel kinderen worden opgevangen is even rust er niet bij. De kinderen die we hebben zijn heel aanhankelijk en willen graag dat je overal mee helpt. Super leuk natuurlijk maar als je dit totaal niet gewend bent is dit super zwaar.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:50

Laurapalmer schreef:
Als het geen erkende stage is,kun je er denk ik weinig mee.als gastouder wordt je wel streng gecontroleerd.ik neem aan als het een onveilig,overvol koud hok is de ouders dit ook opmerken?

Je vind het er niet leuk vanwege de kinderen,het is er koud en je vindt dat je te weinig pauze krijgt..

Heb je deze stage zelf geregeld of heeft de school dit gedaan?

Ik zou de maand gewoon afmaken,dan ben je er klaar mee..het is maar een maand

Ik vind kinderen hartstikke leuk! Ik heb deze stage zelf uitgezocht aangezien ik vorig jaar bij een andere kinderopvang stage heb gelopen en dit is mij toen heel goed bevallen. Ik heb zelf geen problemen met de kou, dik vest aan en klaar maar het lijkt mij nou niet bepaald gezond voor de kinderen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:47

wellicht de ARBO eens een mailtje sturen? Wat je kunt doen als er geen pauzes zijn voor jou etc.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:01

Is erkenning niet altijd verplicht? Mocht er nu wat met jou gebeuren op je stageplek zijn ze niet verzekerd.

Pauzes in ieder geval uit je hoofd zetten :)
Voor de rest zit er denk ik toch niet veel anders op dan in gesprek gaan op je stage. Stel vragen. Wie weet kunnen jullie wat van elkaar leren.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:21

Tja, dat is ook precies de reden dat ik niet met kinderen wil werken, nu niet en later denk ik ook niet. Ze zijn druk, willen aandacht en ik kan dat sowieso niet aan. Maar het went, geloof me. Ik werk met dieren en dat is lichamelijk heel erg zwaar (ik heb 3 weken intern op verloskunde stage moeten lopen en dan maakte je ook makkelijk dagen van meer dan 12 uur), maar het went. Je moet er even door heen, je komt net van school af. Geef je zelf dan ook even de tijd!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:12

Is zij niet aangesloten bij een gastouderbureau dan? En zijn de ouders er wel op de hoogte dat er zoveel kindjes opgevangen worden?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:20

Pauze?
Welkom in de kinderopvang :,).

Het teveel aan kinderen is niet netjes.
Maar als het goed is sta je niet alleen en helpt de gastouder.
Ik snap dat t zwaar is omdat je schooldagen gewend bent.

Is de gastouder een kennis van je of uitgekozen door school?
Anders een gesprek met haar aangaan?

Is het een geregistreerd gastouder?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:59

Ik vind dat er hier wel erg makkelijk over de wet en het belang van zowel de kinderen als de medewerkers (en zeker de TS als jonge stagiair) wordt heengewalst.

De arboregels, die voorschrijven dat je een half uur pauze moet hebben als je langer dan 4,5 uur werkt, zijn er niet voor niets. ( https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aar-werken )
Ook in de CAO kan ik niks vinden over een uitzondering op die regels. ( https://www.fcb.nl/sites/default/files/ ... ebsite.pdf )

Aan een stuk door doorwerken is niet stoer of begrijpelijk, het is vaak ongezond, en levert gemakkelijk schade of onveilige situaties op. Mensen kunnen zich namelijk helemaal niet goed concentreren zo lang en hebben die pauze gewoon nodig. Hoe het met gastouders zelf zit weet ik niet - dat is deels aan henzelf (maar ik hoop ook deels aan de GGD), maar stagiaires en medewerkers horen gewoon beschermd te worden tegen dat soort dingen. Omdat we mensen graag heel willen houden. En ook niet onbelangrijk: omdat kinderen goede zorg verdienen en niet slechts opgehokt moeten worden. Het opeisen van goede arbeidsomstandigheden is dus niet alleen maar iets voor mensen die het niet aan zouden kunnen omdat ze te weinig gewend zijn, maar juist iets waarmee je je verantwoordelijkheid richting kinderen neemt. Zij hebben recht op goede medewerkers die even pauze kunnen nemen zodat ze beter kunnen blijven functioneren.

Daarnaast vind ik het niet aanvaardbaar dat scholen toestaan dat de arbowet wordt overtreden door stage-adressen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:04

Jongens, het gaat hier wel om een vmbo scholier he.... Zit nog gewoon op school, derde klas dus zal zo'n 15 jaar zijn.

TS ik vind het echt niet normaal dat je stageloopt en geen pauze krijgt. Ook is het in principe niet de bedoeling dat je werkzaamheden uitvoert. Meehelpen mag natuurlijk, maar dit klinkt niet echt alsof de gastouder het in haar eentje wel aankan. Ik zou serieus overwegen om te stoppen met deze stage en iets leukers zoeken waar ze gewend zijn aan maatschappelijke stagiairs.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 19:57

Sorry, maar juist omdat TS een scholier is, zou ik niet te snel opgeven en proberen door te bijten. Als het na een paar dagen nog niet is wat het moet zijn, dan zou ik pas stoppen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:01

eclair98 schreef:
Sorry, maar juist omdat TS een scholier is, zou ik niet te snel opgeven en proberen door te bijten. Als het na een paar dagen nog niet is wat het moet zijn, dan zou ik pas stoppen.

Wat zou je daarmee bereiken, en waarom noem je het 'opgeven' als iemand ervoor kiest om niet te blijven bij een partij die de wet schendt en grenzen niet respecteert? (De arbeidstijdenwet in elk geval.)

Ik denk dat het juist van moed getuigt als je voor jezelf durft op te komen. En ik denk dat juist de kinderopvang uiteindelijk veel meer mensen nodig heeft die dat ook durven, die misstanden aan durven te kaarten ipv door laten gaan.