Wie denkt mee(Hbo deeltijd omscholing)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wie denkt mee(Hbo deeltijd omscholing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:54

Na een fikse burnout en depressie klaar voor een nieuwe start.
Helaas een lekkere vertraging opgelopen door fouten van het uwv maar ik ben nu dan eindelijk begonnen met gesprekken bij een reintegratiebedrijf.

Inmiddels 34 en jarenlang in de hulpverlening gewerkt en in bezit van mbo4 diploma.
Daarvoor gymnasium gedaan maar in de 5e van school gegaan.(tsja...what can I say).

Door redenen in de prive sfeer wil en ga ik niet terug de hulpverlening in.
En ik wil dolgraag een HBO opleiding doen, omdat ik dat wil,kan, de drive om te leren heb, mijzelf te verdiepen en mijn baankansen te vergroten.
Uiteraard zal het moeilijk worden maargoed, niks in het leven komt aanwaaien.

Wat spreekt mij aan?
Sociaal juridische dienstverlening
rechten
management economie en recht
hrm (personeel en arbeid)

Waar loop ik warm voor?
Contact met mensen, in een hulpverlenende/dienstverlenende rol.
Analyseren. Ik denk graag na. Waarom gebeurt iets, op de manier waarop het gebeurt?
Ik heb weinig tot niks met cijfers; wiskunde was niet mijn sterke kant
Talen, schrijven, ben makkelijk met woorden en vind typen en dergelijke geen probleem.
Problemen oplossen. Dingen uitzoeken. Regelen ook, tot op zekere hoogte>geen evenement organiseren, bijvoorbeeld.
Commercieel ben ik niet. Harde targets halen, niet mijn ding..

Wie vindt het leuk wat mee te denken met me??

Ailill

Re: Wie denkt mee(Hbo deeltijd omscholing)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:07

Duidelijk beeld en mogelijkheden. Ik herken mij zelf voor een groot deel in waar je warm voor loopt, alleen heb ik niet veel met cijfers an sich maar ben er ook niet slecht in. Commerciële drive is hier wel aanwezig en gezien mijn baan (corporate recruiter) en studie (international marketing) denk ik dat die punten noodzakelijk zijn.

Vrijwel al je punten zijn tijdens mijn Bachelor aan orde gekomen, helaas voor jou ook bedrijfseconomie en boekhouden/accountancy en enkele sales/commercieel georiënteerde vakken. Mijn studie lijkt sterk op MER en deels op HRM. Ik denk dat dit ook terug gaat komen in Rechten.

Het bezoek van open dagen is absoluut aan te raden, zeker omdat je (volgens mij) nog maar een paar weken de tijd hebt om dit te doen. Ook zal de laatste ronde met open dagen vanuit onderwijsinstellingen ook niet lang op zich laten wachten.

Ik denk dat het UWV je kan helpen om in de juiste richting te zoeken, top dat je zo goed aan je zelf werkt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:10

Ik lees mee. Ik had namelijk voor het grootste deel jouw OP kunnen schrijven, ik ben alleen een jaartje ouder, heb andere (minder) werkervaring en heb wel wat met cijfers. Maar alleen als ze om mensen draaien, zeg maar.

Gek idee, ik weet niet waar je woont, maar misschien een idee om een keer af te spreken? Misschien kunnen we elkaar inspireren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:12

Open dagen zijn er niet heel veel meer. Maar omdat ik deeltijd wil, wordt er sowieso wel aangeraden gesprekken aan te gaan en dat zal ik uiteraard doen. Aanmelden kan tot 1 september vond ik terug.

Ik wordt begeleid door een reintegratie bureau, uwv houdt een oogje in het zeil aan de zijlijn.
Wel heb ik van hen toestemming nodig en daar komen ze dan wel om de hoek kijken.
(en uiteraard mogelijk kosten gerelateerd ook nog wel..)

Lalidan ik woon in Gelderland. Per pb kan ik wel zeggen waar uiteraard.
Wat bedoel jij precies met 'als ze om mensen draaien'.?
Ik doel met cijfers echt boekhouden, salaris administratie bijvoorbeeld. Ik ben gewoon echt enorm slecht in rekenen/wiskunde, ook heb ik slecht ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld.
Simpele sommen gaan goed hoor, en alles met een rekenmachine ook wel..maar leuk? Nee....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:14

Cijfers moeten om mensen draaien, het moet mensen iets opleveren als ik iets met cijfers doe. Dus bijvoorbeeld wel de schuldhulpverlening, maar niet enkel en alleen boekhouden. Wiskundig ben ik goed onderlegd, maar ik vind het alleen maar leuk als ik het in kan zetten om voor mensen iets moois, of handigs, of praktisch te kunnen berekenen. Cijfers berekenen zodat er zo veel mogelijk winst gehaald kan worden is niet mijn ding.

Verder pb ik je even!

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:17

Helder. Dan begrijp ik wel wat je bedoelt en dat deel ik wel. Ik zou wel inderdaad schuldhulpverlening kunnen/willen doen. Maar wat je zegt, een boekhouding maken voor een groot bedrijf niet.

Iejoor dank!
Loi wil ik niet. Ik wil echt contact onderwijs.
Zelf heb ik HAN, Saxion en Hogeschool Utrecht "op mijn lijstje'.

Ik ben vooral benieuwd naar inhoudelijk informatie, en ervaringen.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:19

Anoniem schreef:
Helder. Dan begrijp ik wel wat je bedoelt en dat deel ik wel. Ik zou wel inderdaad schuldhulpverlening kunnen/willen doen. Maar wat je zegt, een boekhouding maken voor een groot bedrijf niet.

Iejoor dank!
Loi wil ik niet. Ik wil echt contact onderwijs.
Zelf heb ik HAN, Saxion en Hogeschool Utrecht "op mijn lijstje'.

Ik ben vooral benieuwd naar inhoudelijk informatie, en ervaringen.

Graag gedaan! :)
Oké, en zoiets? http://www.scheidegger.nl/opleiding/HBO ... ening.html

Helaas kan ik je verder niet helpen met inhoudelijke informatie of ervaringen! :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 19:56

Scheidegger zou ik persoonlijk niet aanraden. Ik volg op dit moment een opleiding (welliswaar MBO) bij Scheidegger. Je betaald er een hoop geld voor en 9 van de 10 keer gaan lessen niet door of worden verplaatst naar een locatie aan de andere kant van het land. 90 % van mijn studie heb ik tot nu toe zelf thuis moeten doen.

Aan de hand van je omschrijving denk ik dat Sociaal Juridische Dienstverlening wel eens wat voor je kan zijn. Ik start zelf per september met de opleiding SJD aan Hogeschool Utrecht. Ik ben naar de open dag en de meeloopdag geweest en heb daarmee een aardig beeld van de opleiding/school kunnen krijgen. De opleiding is erg breed, dus je kunt aan het einde van de rit alle kanten op. De opleiding bestaat voor 50 % uit rechten en de overige 50 % is voornamelijk sociologie, communicatie en gesprekstechnieken. Zeker omdat je zegt dat je goed bent met schrijven, woorden en probleemoplossend werken, denk ik dat deze opleiding wel eens zou kunnen passen.

HBO Rechten is, mijns inziens, niet echt een geschikte opleiding als je graag met mensen bezig bent. Van horen en zeggen weet ik dat de opleiding erg droog is van stof. Tenzij je de ambitie hebt om door te studeren aan de WO, dan is HBO Rechten wellicht een mooie 'opstap'.

Succes met het maken van de juiste keuze! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:31

Overigens spreekt communicatie mij ook erg aan...echter....de banenkans schijnt zeer slecht te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:46

Niemand meer??

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:00

Heey, wat tof dat je een HBO studie wilt gaan doen!
Het lijkt me een goede zaak dat je zo goed weet wat je wilt, maarrrrrr de sectoren die je aanhaalt zijn in mijn ogen nou niet echt denderend qua baankans. Je schrijft dat je weinig hebt met cijfers en wiskunde, maar ik vraag me af of je niet bereid zou zijn daar wat meer voeling voor te creeeren?

Ik merk dat mensen vaak iets "tegen" cijfers en wiskunde hebben, maar dat als ze er eenmaal mee bezig zijn ze het best leuk vinden. Ik heb het idee dat je met een iets meer technische opleiding wat meer mogelijkheden zou hebben als je eenmaal klaar bent en dat je niet investering voor niks is geweest. Ik ben zelf begonnen in de communicatie en ben nu bezig in optimalisering voor bedrijven, dus redelijk wiskundig. Ik vind het geweldig, en ook het feit dat ik niet 1 van de 1000 ben die solliciteert voor een functie maakt me wel blij :D

Edit: Tot slot, op open dagen en voorlichtingen wordt vaak een enorm positief beeld geschetst van een studie. De realiteit is vaak anders.
Mijn bericht mag wat negatief overkomen. Dat is absoluut niet de insteek, ik wil je vooral uitdagen om eens verder te kijken! Ik denk dat je daar heel erg veel aan kan hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:32

Dankje. Op de middelbare was ik echt echt écht slecht in wiskunde. Ik snap het gewoon niet.
Ook ruimtelijk inzicht heb ik niet, en technisch ben ik al helemáál niet.
Dus ja, voeling ermee krijgen...dat gaat niet gebeuren. Ik werd al zenuwachtig toen ik het kasboek op mijn vorige werk moest bijhouden, kan je nagaan..(nu was die ook niet altijd makkelijk en begon ik al met kasverschillen en onduidelijkheden maargoed, het geeft wel aan dat ik er echt geen feeling mee heb).

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:35

Is een docenten opleiding niks voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:36

Nee, ik zou niet voor een groep/klas willen staan.
Ben ook niet zo'n doener daarin.
Maar waardeer het enorm dat je een leuke suggestie doet!

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 15:47

Interessant dilemma wel! Zelf werk ik nu ook in de zorg, heb SPH gestudeerd en ben woonbegeleider (mbo-niveau). Ik ben ook wel eens aan het nadenken over een andere toekomstige baan.
Wel gaaf dat je de mogelijkheid hebt om te gaan studeren! Heb je al meeloopdagen gepland? Toen ik mijn studiekeuze maakte, had ik daar het meeste aan.

Wat zou je vinden van een functie als beleidsmedewerker in de zorg bijv.? Dan heb je niet per se contact met de doelgroep maar kun je je werkervaring wel inzetten. Dan zou HRM best een goeie aanvulling zijn op je mbo-diploma. Ik zag je andere topic over HRM, hopelijk krijg je daar reacties waar je iets aan hebt.

Ik volg iig even, ben benieuwd waar je op uitkomt! Veel succes :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 17:57

Hallo Hooi, dankje!

Ik denk dat ik beleidsmedewerker in de zorg best leuk zou vinden. Echt contact met de doelgroep wil/kan niet meer ivm bepaalde redenen. (evt per pb).
Daarom moet ik wel een studie doen, om mij om te kunnen scholen. En daarbij heb ik er ook gewoon veel zin in om een frisse start te maken en weer eens mijn hersens te laten kraken.

Zou jij niet bijvoorbeeld persoonlijk begeleider willen zijn? Dat vond ik zelf leuker dan 'alleen maar' woonbegeleider zijn. Het stukje plannen opstellen, een op een contact vond ik daarin wel aansprekend..

hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 22:07

Ja, ben ik al :-) Heb 3 pb-schappen.
Maar het is geen werk dat ik mezelf nog 10 jaar zie doen.

Mooi om een frisse start te kunnen maken idd *\o/* Ben benieuwd hoe het je vergaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 21:17

Ik ook, vind het ook wel enorm eng...
Temeer omdat ik natuurlijk ook een baan zoek..

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 23:04

Anoniem schreef:
Dankje. Op de middelbare was ik echt echt écht slecht in wiskunde. Ik snap het gewoon niet.
Ook ruimtelijk inzicht heb ik niet, en technisch ben ik al helemáál niet.
Dus ja, voeling ermee krijgen...dat gaat niet gebeuren. Ik werd al zenuwachtig toen ik het kasboek op mijn vorige werk moest bijhouden, kan je nagaan..(nu was die ook niet altijd makkelijk en begon ik al met kasverschillen en onduidelijkheden maargoed, het geeft wel aan dat ik er echt geen feeling mee heb).

Ah ja je gaf het natuurlijk ook al in je beginpost aan, maar wie weet :D
Wat denk je van loopbaanbegeleiding? Dat is niet een specifieke HBO studie, maar zou je vanuit SPH/MWD makkelijk in terecht kunnen komen, hoewel dat dan wel weer wat meer de hulpverleningskant op gaat. Journalistiek misschien? Ik heb eigenlijk weinig goede ideeen voor je, maar wens je wel veel succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:41

Haha grappig dat je journalistiek noemt. Dit wilde ik altijd op de middelbare school. Maar is er niet in deeltijd dus dat gaat m echt niet worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:48

Beleidsmedewerker in de zorg is al genoemd zag ik en dat is wat ik je wilde aanraden en wat ik zelf ook met veel plezier doe. Het is echt een super mooi vak :)
Maar ook bij gemeenten zijn er best veel beleidsmedewerkers die zich bezig houden met de sociale kant en jouw werkervaring kan hierin ook echt een enorme toegevoegde waarde hebben.
Kijk daarom ook eens naar een studie bestuurskunde. Volgens mij biedt het Saxion die sowieso aan, zelf heb ik bestuurskunde gestudeerd aan de universiteit Twente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:04

Universiteit is (nog)geen optie, en ik zie wel veel dat voor beleidsmedewerker een eis is dat je een universitaire studie gevolgd hebt.
Het moet namelijk wel behapbaar zijn, deeltijd uni bestaat wel maar duurt echt gruwelijk lang.
Voor mij is hbo wel echt een "eis" momenteel.

Toch blijft ook communicatie mij aanspreken. Ondanks dat ik her en der lees dat er weinig banenkans mee is zie ik wel veel vacatures voorbij komen? Iemand die hiermee bekend is?

Hoe meer ik rondkijk, hoe meer ik wel merk dat HBO rechten en MER toch wel afvallen voor mij.
De eerste te "droog" en de tweede toch teveel economisch.

Dus wat ik nu denk is SJD, HRM of Communicatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:12

Voor ervaren communicatiemedewerkers valt het wel mee met de baankans. Maar voor degenen die net van school komen is het redelijk dramatisch ja :j Toevallig loopt er bij ons op kantoor één rond, ingestroomd met een werkervaringsplek (ze moest toch wat) en ze doet nog steeds klusjes voor ons, omdat ze simpelweg nergens op gesprek mag. Ze solliciteert zichzelf een ongeluk, heeft goede referenties, maar toch. Niet te doen :n
Maar heel eerlijk gezegd hoor ik soortgelijke signalen over SJD. Je werkveld met die studie is enorm beperkt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:16

sjd is inderdaad ook beperkt. Ik vind het ook eng hoor, ik ben niet de jongste, heb thuisgezeten en kom uit een andere sector...
Soms denk ik 'het gaat me nooit lukken'.....