Spaans sprekende/schrijvende Bokker gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Spaans sprekende/schrijvende Bokker gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:56

Voor een evenement in Spanje wil ik graag plaatsen reserveren.

Een emailadres en een telefoonnummer heb ik al gevonden, want een Spaanse tekst lezen lukt aardig. Echter Spaans spreken, verstaan en schrijven kan ik niet.
Mijn ervaring is dat ik er met Engels niet ga komen.

Is er iemand die wil helpen met het vertalen van een mail met het verzoek om twee kaarten te reserveren? Het gaat dan om plaatsen van een bepaalde categorie en een verzoek om info wb de prijs, hoe/wanneer de kaarten betalen/ophalen/ontvangen enz.
Misschien blijkt wel dat ik zo helemaal niet kan reserveren, dan weet ik dat ook weer.

(Met het risico dat mijn virtuele hoofd er nu af gehakt wordt: het gaat om een stierengevecht (corrida de rejones) tijdens de Feriaweek, op 5 mei in Jerez de la Frontera. Ik ben er vaker geweest en was dan al dagen van te voren in Jerez om aan het loket kaartjes te kunnen kopen. Dit jaar komen we pas kort voor het gevecht aan en ik wil niet het risico lopen dat het uitverkocht is. De laatste 2 jaar zat de arena namelijk vol.

Ik schrijf dit erbij omdat ik me kan voorstellen dat iemand niet wil meewerken aan alles wat met het stierenvechten te maken heeft. Als iemand wil weten waarom ik er wel heen ga, dan kan dat: ik heb ooit een uitgebreid artikel geschreven voor een tijdschrift waarin ik alle voors en tegens die bij mij speelden beschreven heb, dat wil ik best plaatsen.)

SayaJones

Re: Spaans sprekende/schrijvende Bokker gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:01

Ik kan je niet helpen helaas maar wel benieuwd naar het artikel :j

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:03

Bestaan er voordelen bij dit soort walgelijke vertoningen?

Succes!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:22

bokker Jus

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 20:02

Zoals beloofd:

Het stierengevecht (corrida).

Het volgende stuk is niet geschikt voor zwakke magen en zeker niet voor kinderen. Daar tegenover staat dat ik eigenlijk wel vind dat iemand die vlees eet, het deel over de dierhouderij en het transport/slachten in Nederland gelezen MOET hebben...

Omdat ik zelf een mening wou vormen over deze oude spaanse traditie, zijn we naar een stierengevecht wezen kijken. Sacha had er al eerder een gezien maar had er geen bezwaar tegen en ging mee.

In de feriaweek waren er 3 gevechten georganiseerd, waarvan 1 te paard (corrida de rejones). De ruiters heten rejoneadores en op de grond lopen enkele helpers met capes om de stier zo nodig af te leiden. Bij een stierengevecht te voet heb je het geloof ik over toreros. Natuurlijk gingen wij voor het gevecht te paard.

Er werd veel reclame gemaakt voor deze gevechten, we zagen overal posters hangen en er reden ook reclamebussen met grote plakkaten erop rond.

De Arena in Jerez is een vrij oud, rond gebouw van hout en steen met een aanbouw erachter. Alles is in geel met rood gesausd. Hij staat midden in de stad, tussen de veelal moderne gebouwen en appartementen en maakt zo een sinistere indruk, vind ik. Net of er zojuist een ufo (maar dan een uit het verleden!) geland is. Vooral omdat er buiten de arena zelf en een klein pleintje ervoor niets anders is. In Nederland zouden we zo'n gebouw inpakken in grote parkeerterreinen, dranghekken, loketten, toiletgebouwen, shops en noem maar op, maar hier niet.

Op de muren waren op een paar plaatsen plakkaten gemaakt met schilderingen van beroemde stieren. Ergens begrijp ik dat niet: zo'n stier wordt in 15 minuten gedood, hoe kun je als stier in zo'n korte tijd beroemd worden?

De loketten bestaan uit een twee kleine vierkante gaten in de stenen buitenmuren en stellen echt niets voor. Ernaast is de hoofdingang en rondom zijn meerdere toegangsdeuren, met erboven vermeld of ze naar plaatsen in de zon (sol porta) of in de schaduw (sombra porta) leiden. Dat moet betekenen dat de gevechten altijd op ongeveer hetzelfde tijdstip moeten beginnen, anders zit je met je dure schaduwkaartje misschien alsnog in de zon! "Ons" gevecht begon om 18.00 uur. De toegangsprijzen varieerden van 25 euro (smalle zitplaats op een keihard, smal bankje bovenin de arena, in de zon) tot 125 euro (zitplaats vooraan beneden, naar ik aanneem met een rugleuning en kussentje op een riante plek). Wij hadden gekozen voor een van de goedkoopste kaartjes in de schaduw. Voor een meerprijs kun je goedkope simpele kussentjes huren met plastic eromheen, of luxe dure met stoffen hoes.

Het was er niet erg druk, de halve arena was leeg en vrijwel iedereen zat in de schaduw.
Er zouden 6 stieren komen met 3 rejoneadores, dus voor elke ruiter waren 2 stieren.

Eerst kwam er een soort voorstellingsronde, waarbij de stierenvechters op prachtige paarden een kleine carrousel reden.
*
Vervolgens begon de eerste op zijn eerste paard. De stierenvechters wisselden namelijk elke paar minuten van paard. Al gauw bleek dat de paarden allemaal prachtige exemplaren waren en soms ook nog eens mooi ingevlochten, met een lint in de manen. De stier werd binnengelaten en daar begon het gevecht echt.

Het hele gevecht verloopt volgens een vast protocol: eerst komt de ruiter met een lange lans en een kleine speer eraan. Als hij deze ergens bij de schoft erin gestoken heeft, verschijnt er aan de lange lans een klein vlaggetje. Misschien heeft het vlaggetje een symbolische betekenis, want ze waren bij elke stier en ruiter anders, maar het maakt een beetje een kinderachtige indruk.
Vervolgens komen er een paar korte dolken en dan weer een paar langere spiezen. Die speren (banderillas) zijn lang, zwaar en hebben een gemene weerhaak aan het einde, waardoor het onhandige ding aan de huid blijft bungelen, bepaald geen leuk gezicht. Op de momenten dat de ruiter van paard wisselt, leiden de assistenten met de capes op de grond de stier zolang af. Als ze dat te enthousiast doen of als het te lang duurt, gaat het publiek joelen, omdat de stier dan teveel uitgeput wordt.

Indien het publiek ontevreden over de stierenvechter is zal men de torero uitfluiten, boe-roepen en in extreme gevallen de kussens de arena ingooien. Het publiek kan ook de tevredenheid laten blijken door te applaudisseren of door Olé te roepen.

Het eerste stadium mag maximaal 10 minuten duren geloof ik.
Na de banderilla's begint de laatste fase (la hora de la verdad = letterlijk: het uur van de waarheid). Ergens bovenin de arena zit een orkest de hele tijd enthousiast pasodobles te spelen. Er tegenover is een grote loge voor de hoogstaande gasten waar ook de jury (de president) zit en een paar herauten met lange trompetten. Als de laatste fase van het doden aanbreekt, beginnen de herauten dwars door het orkest heen te spelen en wordt het stil.

De torero gebruikt hiervoor een lang zwaard, de zogenaamde estoque, dat hij tussen de schouderbladen van de stier moet steken. Gezien de anatomie daar lijkt het me nog een hele kunst. Doet hij dit goed en treft hij de stier in het hart, dan volgt de dood vrijwel onmiddellijk. Vaak raakt het zwaard echter niet het hart, maar een ader of de longen of ketst het af op de ribben. In deze gevallen kan het nog enkele minuten duren voordat de stier dood is en soms moet het zwaard opnieuw gebruikt worden. Is de laatste lanssteek goed aangebracht dan stijgt de torero af en loopt naar de stier. Daar wacht hij totdat het beest snel (of traag, ik neem aan dat in de trage gevallen de stier inwendig verbloedt uit de grote lichaamsslagader) door de poten zakt. Zijn paard heeft hij losgelaten, die loopt in de meeste gevallen zelf naar de uitgang.

Nadat de stier is omgevallen komen de assistenten aanrennen die met een dolk direct achter de kop naar ik aanneem het ruggemerg doorsnijden. De assistent van de jury/president snijdt de oren af, indien van toepassing. Meteen komt er een span van drie muildieren aan die de dode stier de arena uitslepen. Met bezems worden de sleep- en bloedsporen in het leem weggeveegd.
De tijd van de laatste fase mag maximaal zo'n 10 minuten duren, anders wordt de stier uit de arena geleid en achter de coulissen gedood.

Tenslotte geeft het publiek een oordeel over de prestatie van de torero. Indien het publiek genoten heeft van het gevecht en de stier in de laatste fase op een goede en vooral snelle wijze gedood is, zal men wuiven met witte doeken of andere spullen. Ze kijken hierbij naar twee dingen: de moed die de torero getoond heeft door zo dicht mogelijk bij de stier te blijven tijdens het gevecht en de snelheid waarin de stier na de grote lanssteek gedood is.
De president beslist uiteindelijk over de beloning van de torero, waarbij hij de mening van het publiek meeweegt in zijn beslissing. De beloning kan een of (beter) beide oren van de stier zijn of (in een extreem goed geval) ook diens staart. Heeft de torero twee oren verdiend, dan mag hij op de schouders de arena uitgedragen worden.
We kregen een programmaboekje met het CV van de 3 stierenvechters en daar stond oa in welke grote arena's (in Spanje en Mexico) ze hadden opgetreden, maar ook hoeveel oren ze al hadden verzameld...

Tja, het is en blijft een moordpartij zonder enig nut behalve vermaak. In Spanje wordt het stierenvechten niet als sport gezien maar als een uiting van kunst. De uitslag staat van tevoren vast: de stier delft altijd het onderspit, maar het gaat om de manier waarop de torero dit doet. Nieuws en uitslagen staan in de kranten dan ook altijd op de cultuurpagina en niet op de sportpagina's. Die torero wordt vereerd zoals een topvoetballer in Nederland. In de arena zijn het grote macho’s. Alles gaat om de show en het ego van de stierenvechter.

Overigens gebeurt het in uitzonderingsgevallen dat de stier zo moedig is dat de president beslist om de stier niet te doden. Zijn wonden worden dan verzorgd en hij mag uiteindelijk een natuurlijke dood sterven.

Ik begrijp dat er zo'n duizend stierenfokkerijen in Spanje zijn die vechtstieren fokken. Het is een heel ander ras dan het gewone mestvee. De stieren worden uitgebreid getest op moed en agressie voordat besloten wordt welke exemplaren geschikt zijn voor de arena. De overige stieren (zo'n 94 procent) gaan naar de slacht. Het is een grote eer voor de fokker als een stier uiteindelijk voor een gevecht geselecteerd wordt en helemaal als de stier het daar goed doet.
De stieren leven in grote groepen in uitgestrekte landerijen, hiervan heb ik de voorbeelden gezien. Ze komen, mits geselecteerd, op 4-5 jarige leeftijd in de arena, waar ze in ongeveer 15 minuten op een vreselijke manier afgeslacht worden. Voor die tijd hebben ze een prima en vooral lang leven gehad. Het stierengevecht geeft ze recht van bestaan onder geweldige omstandigheden, maar met een relatief snel en gruwelijk einde.

Als ik dat vergelijk met het gewone slachtvee, dat hun hele korte leven in een meestal donkere, kleine, vieze stal gehouden wordt en altijd gescheiden is van soortgenoten (met uitzondering van groepshuisvesting in de kalvermesterij, let wel: dat is iets anders dan de stierenmesterij)... Hierbij gaat het ook nog eens om gigantische aantallen, ook en vooral in Nederland!

Het transport en de slacht van dit mestvee is ook nog eens erg stressvol en dieronvriendelijk. Overigens praat ik hier uit eigen ervaring, ik heb dit met eigen ogen gezien. Ik moet er wel bij zeggen, dat mijn informatie intussen zo’n 20 jaar oud is, mogelijk gaat het er tegenwoordig iets anders aan toe.

Een tikje erger nog is ritueel slachten, omdat er dan niet verdoofd mag worden. Hierin is nog niet zoveel geautomatiseerd als bij de gewone slacht, omdat het in ons land om veel kleinere aantallen gaat. Ook is er minder vaak toezicht. Als gekozen wordt voor ritueel slachten, moet verbloeding onverdoofd gebeuren en aangezien er relatief weinig controle is op de uitvoering ervan, gaan er dingen ook niet altijd even goed.

Ik heb in Nederland kistkalveren gezien die in grote groepen van de veewagen op de slachterij uitgeladen werden. Soms waren ze amper in staat om te lopen, door hun vergroeide poten, door hun hele bestaan in een hok dat even groot was als zijzelf (en soms dat nog niet eens). Doordat ze nooit hebben kunnen lopen, zodat ze het ook niet hebben kunnen leren. Doordat ze zo verzwakt waren van de kunstmatig opgewekte bloedarmoede, door ijzerarm voer, waardoor je dat mooie blanke vlees kreeg, waar de consument zo dol op is. En daardoor hadden ze totaal geen conditie… En dan zag ik ze pijnlijk knipperen tegen het zonlicht of zelfs kunstlicht, want ze waren hun hele leven in het donker gehouden. Soms haalden ze het einde van de rit naar het slachthuis niet eens, omdat hun poten zo verzwakt waren dat hun botten door het transport al gebroken waren.

Wat is erger? Een gruwelijke hoge prijs voor een lang, geweldig mooi leven als vechtstier? Of een relatief snel en relatief pijnloos einde (als je dat zo al mag noemen) als kleine prijs voor een kort en miserabel leven als vleeskalf? Ja, ik weet dat het een het ander niet kan goedpraten, het kan altijd erger natuurlijk. Ik weet ook dat kistkalveren sinds 1991 niet meer mogen, maar tot veel verbetering heeft dat niet geleid in de mestveehouderij.

Wie zijn wij daarom om de Spanjaarden om hun stierenvechten te veroordelen? Ook kunnen we beter onze energie besteden aan het verbeteren van de leefomstandigheden van ons eigen slachtvee. Iets met splinters en balken in ogen…

Ik denk dat als een stier kan kiezen tussen een bestaan als vechtstier of als meststier, hij kiest voor het eerste. Alleen het stierenvechten geeft hem dan bestaansrecht, want zijn karakter en vleeskwaliteit maken hem ongeschikt voor de vleesveehouderij. Het ras zou ongetwijfeld (vrijwel) uitsterven en dan gaat er weer een bepaalde genenpool verloren.

Ik denk ook, dat als een dier kan kiezen voor een bestaan als vechtstier in Spanje of als rijpaard in Spanje, hij ook kiest voor het eerste. Naar mijn mening zijn de Spanjaarden ontzettend hard voor hun dieren, paarden inclusief. Anderzijds dient een stierengevecht geen enkel ander doel dan vermaak. Brood en spelen. Moeilijk.

Want ik moet bekennen dat ik, ondanks mijn aanvankelijke weerzin, al gauw helemaal in de ban was van het gevecht en net zo hard mee stond te schreeuwen als de Spanjaarden op spannende momenten. Die stierenvechters zijn uitmuntende ruiters en hun paarden niet alleen mooi, maar ook enorm goed getraind. De combinatie is zo op elkaar ingespeeld dat ze de meest onmogelijke kunsten uithalen in hun spel met de stier. Ze rijden nooit met twee handen, meestal met 1 en soms helemaal zonder, omdat ze dan in elke hand een speer hebben. Sommige paarden galopperen vrijwel zijwaarts voor de aanstormende stier uit, waarbij de ruiter zich ver uit het zadel buigt om de kop van het dier aan te raken. De kunst is, om zo dicht mogelijk bij de stier te blijven. Vaak gaan de horens van de stier door de paardenstaart heen. Op het moment dat je denkt dat het nu echt niet goed kan gaan, draait de ruiter nog even een pirouette pal voor de neus van het dier en neemt dan pas echt de benen. Soms wordt de ruiter richting de wanden van de (ronde of ovale) arena gedreven en dan worden de kansen op ontsnapping snel kleiner en gaat de arena uit zijn dak. De stier staat stijf van de adrenaline en agressie en gaat telkens weer in de aanval of wordt er toe uitgedaagd. (Ik hoop trouwens dat al die adrenaline zijn werk doet en zorgt voor een goede pijnstilling…. ).

Ik hoor/lees weleens verhalen over dat de vechtstieren kort voordat ze de arena ingaan mishandeld worden om ze te verzwakken, maar waarom zouden ze dat doen? Ze worden juist beoordeeld en geselecteerd op hun moed, agressie en vechtlust. Waarom dat dan weer afzwakken? Ik geloof deze verhalen daarom niet.

Ondanks het dierenleed, bleef het een geweldige gebeurtenis om het vakmanschap en ja, ook de kunst van deze ruiters met hun paarden te zien. Uit ervaring weet ik dat de stierenvechterspaarden getest worden op hun geschiktheid door ze samen met een jonge stier in een rijbak oid te zetten. Zijn ze bang voor de stier of blijven ze er neutraal onder, dan zijn ze niet geschikt voor deze tak van paardensport. Als ze in de aanval gaan zijn ze wel geschikt. En ik heb paarden gezien die de stier geen rust gunnen: met de tanden bloot en de oren in de nek bleven ze het arme beest achtervolgen. Blijkbaar worden de paarden tijdens een gevecht niet bepaald gedwongen mee te werken.

Bij het laatste gevecht dat ik heb gezien, kwam het moment dat de ruiter afsteeg nadat hij de stier de fatale lanssteek had gegeven, wachtend tot de stier zou neergaan. Normaal loopt het paard dan zelf richting de uitgang, waar hij opgevangen wordt door de helpers en de arena uitgeleid. In dit geval echter, bleef het paard achter de ruiter stilstaan, kijkend naar de stier die op zo’n tien meter afstand stond en ging vervolgens zelf op eigen houtje in de aanval. Hij probeerde de stier frontaal bovenop de hals/schoft te bijten, maar belandde met de borst tussen de beide horens van de stier waar hij min of meer klem zat: het paste namelijk precies. Stier en paard gingen al worstelend en bijtend op de knieen terwijl iedereen in de arena er bovenop sprong en het tweetal probeerde te scheiden. Dat lukte uiteindelijk en het paard werd ongedeerd afgevoerd.
Hieruit bleek de “zin” van al dat geprik met dolken en speren in de schoft van de stier: deze is daardoor niet meer goed in staat om de kop omhoog te doen en uit te halen met zijn horens (hoezo barbaars?). Het paard had de mazzel dat de stier al zodanig verzwakt was dat hij niet meer zo wendbaar was en zijn horens niet goed meer kon gebruiken.

Ik wilde hier eigenlijk geen discussie beginnen over het stierenvechten, ik heb alleen mijn eigen ervaringen en overwegingen gegeven.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:37

Ten eerste wil ik even zeggen, wat een fijne schrijfstijl heb jij! Normaal gesproken kom ik niet makkelijk door zulke lappen tekst heen, maar dit heb ik fijn gelezen.

Ik begon met een open mind toen ik je verhaal las, maar uiteindelijk begon ik echt te walgen ervan, zoals ik al zou denken.
Veel meningen door m'n hoofd gegaan, heel veel afkeer, haat..

Maar toen kwam ik op het gedeelte dat de stieren eigenlijk een veel dierwaardiger leven hebben dan de meeste slachtdieren in NL.
En dat is eigenlijk wel zo. Ze worden echt op een gruwelijke wijze gedood, met veel stress en pijn, als ze dit al hebben door de adrenaline.
Maar in verhouding met hoe ze hebben kunnen leven voor het gevecht, is het stierengevecht maar een heel klein deel naar waar je moet kijken in het hele verhaal.
Wil niet zeggen dat ik stierenvechten direct goedkeur, dat absoluut niet, maar ik heb er wel een andere kijk op gekregen door jouw verhaal.

Veel dieren in NL voor de slacht staan dag en nacht vast, op stal, in kleine hokken met veel dieren. Hier worden ze veel ongelukkiger van dan een vrij leven op een weide. Enige voordeel van dieren in NL is dat ze sneller en pijnlozer (dan heb ik het niet over het ritueel slachten) dan de stier die een fijn leven heeft gehad.

Ik heb er nog steeds niet zo goed een mening over, maar ben wel blij dat ik je verhaal heb kunnen lezen, en toch een andere kijk erop heb gekregen. Bedankt hiervoor!
Zelf zou ik nooit naar een stierengevecht kunnen, extreem inlevingsvermogen en stierenvechten gaan niet samen gok ik zo.

En nog even terugkomen op het slachten in NL.
Tegenwoordig moeten de dieren op respectvolle wijze aangeleverd worden aan het slachthuis (de grote slachthuizen iig), mochten de dieren er niet goed uitzien of te krap vervoerd worden, dan nemen de slachthuizen deze dieren niet aan.
Dus dieren met gebroken benen oid, is niet meer van toepassing gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:41

Just_Sannee schreef:
Ten eerste wil ik even zeggen, wat een fijne schrijfstijl heb jij! Normaal gesproken kom ik niet makkelijk door zulke lappen tekst heen, maar dit heb ik fijn gelezen.

Ik begon met een open mind toen ik je verhaal las, maar uiteindelijk begon ik echt te walgen ervan, zoals ik al zou denken.
Veel meningen door m'n hoofd gegaan, heel veel afkeer, haat..

Maar toen kwam ik op het gedeelte dat de stieren eigenlijk een veel dierwaardiger leven hebben dan de meeste slachtdieren in NL.
En dat is eigenlijk wel zo. Ze worden echt op een gruwelijke wijze gedood, met veel stress en pijn, als ze dit al hebben door de adrenaline.
Maar in verhouding met hoe ze hebben kunnen leven voor het gevecht, is het stierengevecht maar een heel klein deel naar waar je moet kijken in het hele verhaal.
Wil niet zeggen dat ik stierenvechten direct goedkeur, dat absoluut niet, maar ik heb er wel een andere kijk op gekregen door jouw verhaal.

Veel dieren in NL voor de slacht staan dag en nacht vast, op stal, in kleine hokken met veel dieren. Hier worden ze veel ongelukkiger van dan een vrij leven op een weide. Enige voordeel van dieren in NL is dat ze sneller en pijnlozer (dan heb ik het niet over het ritueel slachten) dan de stier die een fijn leven heeft gehad.

Ik heb er nog steeds niet zo goed een mening over, maar ben wel blij dat ik je verhaal heb kunnen lezen, en toch een andere kijk erop heb gekregen. Bedankt hiervoor!
Zelf zou ik nooit naar een stierengevecht kunnen, extreem inlevingsvermogen en stierenvechten gaan niet samen gok ik zo.

En nog even terugkomen op het slachten in NL.
Tegenwoordig moeten de dieren op respectvolle wijze aangeleverd worden aan het slachthuis (de grote slachthuizen iig), mochten de dieren er niet goed uitzien of te krap vervoerd worden, dan nemen de slachthuizen deze dieren niet aan.
Dus dieren met gebroken benen oid, is niet meer van toepassing gelukkig.

Ik als vegetarier zijnde ben het met beide niet eens.
GEEN vlees, maar ook ZEKER GEEN stierengevechten.
Zelfs na dit artikel snap ik niet dat je er nog heen wilt.
Bah!

Ik denk dat je je wel voor kunt stellen hoe kwaad ik me hier zit te maken.

Entertainment, m'n r**t

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:47

Walgelijk. En door tickets te kopen voor zoiets werk je er zelf aan mee. Overigens, ik ben vegetarier en als ik dat nog niet was geweest dan zou ik het nu geworden zijn.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:53

Uiteenlopende meningen hier. Maar dat is niet waar TS om vraagt..

TS,is er geen lokale gids die Nederlands spreekt en jullie kan helpen?

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:02

Pardon Nikki?
Wáár zie je in mijn bericht dat ik er heen wil.
Er staat juist dat ik er niet heen wil, en dat ik stierengevechten niet goedkeur. Want dat doe ik zeker niet.

En ieder zijn mening respecteren? Dank :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:04

Just_Sannee schreef:
Pardon [naam]?
Wáár zie je in mijn bericht dat ik er heen wil.
Er staat juist dat ik er niet heen wil, en dat ik stierengevechten niet goedkeur. Want dat doe ik zeker niet.

En ieder zijn mening respecteren? Dank :)

Het bericht is ook niet aan jou gericht, maar aan de TS!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 11:07

Dank jullie voor jullie mening en het compliment (Just_Sannee).

Nikki, jij hebt denk ik het meeste recht om hier van te walgen in vergelijking met de meeste (wel vlees etende) Nederlanders en ik heb respect voor jouw besluit om geen vlees te eten. Zelf eet ik wel vlees (geen kalfsvlees en liefst, maar niet altijd, rundvlees).

Ik probeer niet om iemand zijn mening te laten veranderen, alleen maar om wat meer aspecten te laten zien van het stierenvechten, zodat die mening wat meer onderbouwd is. En ook zodat het besluit om wel of geen vlees te eten wat gefundeerd genomen wordt, in plaats van: wat niet weet, wat niet deert.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:07

Mijn excuses dan hiervoor.

Het leek alsof het naar mij gericht was omdat mijn post is gequote.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 11:11

Frankiej: bedankt voor de tip! Ik zal haar eens een pb sturen.

Uggy: een lokale gids en de VVV kan ik pas gebruik van maken als ik er ben, en dan ga ik meteen naar de arena om kaartjes te kopen (het loket is dagelijks open). Ik hoop alleen om ze vanuit hier alvast te bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:23

DonCamillo schreef:
Dank jullie voor jullie mening en het compliment (Just_Sannee).

[naam], jij hebt denk ik het meeste recht om hier van te walgen in vergelijking met de meeste (wel vlees etende) Nederlanders en ik heb respect voor jouw besluit om geen vlees te eten. Zelf eet ik wel vlees (geen kalfsvlees en liefst, maar niet altijd, rundvlees).

Ik probeer niet om iemand zijn mening te laten veranderen, alleen maar om wat meer aspecten te laten zien van het stierenvechten, zodat die mening wat meer onderbouwd is. En ook zodat het besluit om wel of geen vlees te eten wat gefundeerd genomen wordt, in plaats van: wat niet weet, wat niet deert.

Ik heb me er vaker in verdiept en ben het zo niet eens met wat je zegt.
Het enige waar ik het mee eens ben is dat het best hypocriet is als mensen tegen zijn maar wel vlees eten ivm het beter leven etc.
Al hoe wel, er zijn vleeseters die biologisch eten, maar ook daar valt wat over te zeggen.
In geen geval keur ik het goed.

Feit blijft dat het dier pijn heeft tijdens het sterven, dat het sterft als entertainment, terwijl het beter in zijn natuur kan sterven, aan een natuurlijke dood!

De verhalen die jij niet wilt geloven, zou ik toch maar gaan geloven.

Het wordt namelijk bij meerdere soorten stiergevechten gebruikt.

Ik hoop oprecht dat je geen kaartjes kunt bemachtigen, en ook geen geld meer uit wilt/gaat geven om zoiets in en in triest bij te wonen en te steunen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:24

Nu moet ik er aan toe voegen dat ik een Ecuadoriaanse ex-vriend heb, die me veel heeft kunnen vertellen over meerdere soorten stierengevechten.

Ik ken de in's en out's, en blijf er bij dat ik het ziek en misselijkmakend vind.
Hoe goed jij misschien jouw standpunt kunt onderbouwen, ik zal er nooit voor open staan.
Sorry.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:42

Enige wat ik wil zeggen is dat kistkalveren al jaren verboden zijn bij wet. In Nederland zal je dan ook nergens meer kistkalveren tegenkomen! Verder vind ik dat je het leven van een vechtstier romantiseert terwijl hier in NL ook zat vleeskoeien en stieren in de weide lopen. Het is alleen even kijken waar je je vlees koopt. Stieren staan over het algemeen ook gewoon in groepshokken ook in NL.

Verder zou je kunnen kijken of er geen Engels sprekende studens oid in Jerez te vinden is. (ben ook in Jerez geweest op de lokale rijschool en moet zeggen dat ik de trainingsmethodes daar ook niet al te vriendelijk vond)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:44

Hoewel ik tegen stierenvechten ben (en tegen de behandeling van slachtvee in Nederland, ons gezin is dan ook geheel vegetarisch. Op de hond na hihi), vind ik het heel goed dat je hier je artikel post +:)+ jij durft tenminste er zelf over na te denken en je eigen mening te vormen, en daar ook nog eens op een dierenforum als bokt voor uit te komen. Dat vind ik knap! Ondanks dat ik het zelf een afschuwelijk iets vind en hoop dat jij die mening ooit gaat delen. Maar dat hoop ik niet meer van stierenvechten dan dat ik hoop dat men tot het inzicht komt om minder vlees te eten.

Spaans spreek ik helaas niet zo goed dus daar kan ik je niet bij helpen, dus mijn reactie is eigenlijk offtopic :Y) maar ik wou toch zeggen dat ik het goed van je vind dat je er direct eerlijk over bent zodat Spaans sprekende bokkers direct kunnen besluiten om je wel of niet te helpen +:)+
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 05-04-16 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:44

TS: op de site van de arena staat dat alle kaarten zijn uitverkocht. Ervaring leert dat uitverkocht in Spanje niet altijd betekend dat het echt uitverkocht is (of in ieder geval dat je niet meer aan kaarten kunt komen :) ), maar als je het via de taquilla wilt doen zullen ze je waarschijnlijk niet kunnen helpen. Ik weet niet waar je verblijft in Jerez, maar misschien is er een mogelijkheid via de hoteleigenaar ofzo?

CedriiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 11:48

Ik geloof dat Lusitana hier op bokt in Spanje woont, of het is Portugal. Even een wild gokje, heb het niet voor je nagezocht :P Nu maar eens je artikel lezen, ben benieuwd :)

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:18

Nikki schreef:
Nu moet ik er aan toe voegen dat ik een Ecuadoriaanse ex-vriend heb, die me veel heeft kunnen vertellen over meerdere soorten stierengevechten.

Ik ken de in's en out's, en blijf er bij dat ik het ziek en misselijkmakend vind.
Hoe goed jij misschien jouw standpunt kunt onderbouwen, ik zal er nooit voor open staan.
Sorry.

Wat geef jij je Beagle dan te eten? Ook vegetarische brokken? _O-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:21

De vraag of stierenvechten in Spanje wel of niet valt te rechtvaardigen, staat wat mij betreft geheel los van de Nederlandse veehouderij. Stierenvechten wordt immers niet gerechtvaardigd als onderdeel van een economisch productiesysteem, maar als cultuur, als kunstvorm.
De ethische vraag waar je een mening over kunt hebben als het gaat om het (Nederlandse) vleesproductiesysteem is of het acceptabel is om dieren te fokken, houden en doden omwille van vleesproductie en zo ja, onder welke omstandigheden dan.
De ethische vraag waar je een mening over kunt hebben als het gaat om het Spaanse vechtstierenproductiesysteem is of het acceptabel is om dieren te fokken en te houden om een zeer klein deel van die dieren onder zorgvuldig georkestreerde omstandigheden geritualiseerd af te slachten.

Het feit dat in Azië jonge kinderen onder erbarmelijke omstandigheden kleding produceren maakt het niet opeens acceptabel wanneer elders kinderen van dezelfde leeftijd misbruikt worden in pornografie. Het één is onderdeel van de kledingindustrie, het ander wordt door sommige mensen serieus gezien als kunst. Zou iemand zich afvragen of een kind liever stelselmatig verkracht wordt of zich liever doodwerkt voor een hongerloontje?

Niettemin begrijp ik het gevoel dat achter de vergelijking zit, de balk en de splinter. Alleen is die balk, het deel over dierhouderij en het transport/slachten in Nederland, nauwelijks onderbouwd en op z'n zachtst gezegd ietwat verouderd. Stierenvechten relativeren op grond van een vergelijking met kistkalveren die al decennia niet meer bestaan? Refereren aan een transport en slacht die met eigen ogen gezien zijn, maar wel 20 jaar geleden? Spreken van gigantische aantallen, zonder aan te geven hoe gigantisch die aantallen dan zijn en zonder aan te geven hoe die in verhouding staan tot de aantallen vechtstieren die in Spanje worden gefokt? In mijn ideale wereld is geen plaats voor stierenvechten, maar evenmin voor vleesproductie (en al helemaal niet voor kinderuitbuiting), ik zou dus nooit meegaan naar zo'n stierengevecht en at al geen vlees toen het kistkalfverbod nog moest worden ingevoerd. Maar als iemand daar een andere keuze in maakt respecteer ik dat. Evenzeer respecteer ik het uiten van die keuze en vooral het eerlijk benoemen van de reden dat gevraagd wordt om hulp met het Spaans.

De onderbouwing van de mening dat stierenvechten acceptabel is, rammelt echter aan alle kanten. Ik lees dat 94 % van de gefokte stieren naar de slacht gaan, die zijn niet geschikt voor de arena. Later wordt gesteld dat het karakter en de vleeskwaliteit deze stieren ongeschikt maken voor de vleesveehouderij. Wordt het vlees van die 94 % geslachte dieren dan weggegooid? En wat gebeurt er met de zusjes van de vechtstieren? Worden die allemaal alleen maar ingezet om nog meer stieren te fokken? Zijn die 94 % slachtstieren en alle zusjes werkelijk allen maar een bijproduct van een kunstvorm, of is die kunstvorm eigenlijk een bijproduct van een extensief veehouderijsysteem dat ook zonder de stierengevechten gewoon zou blijven bestaan?

Hoe het ook zij, Spanjaarden zijn niet gek en weten heel goed dat niet de hele wereld Spaans spreekt. Ze weten ook dat veel toeristen wel Engels spreken en om welke reden dan ook bij een gevecht willen zijn, dus met basis Engels, toegang tot internet en een creditcard kun je vier soorten kaarten reserveren voor 'bullfight jerez' op 5 mei die vervolgens worden afgeleverd op het adres van je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:21

XxChrisssxX schreef:
[naam] schreef:

Sorry.

Wat geef jij je Beagle dan te eten? Ook vegetarische brokken? _O-

Je bedoeld het als grap, maar ik moet je helaas vertellen dat mijn beagle ook vegetarisch is geworden.
Niet omdat ik dat wil en dat ik denk dat het beter is.
Maar wegens medische redenen, maar dit wordt wel heel off topic zo!

Wel leuk dat je mijn profiel hebt bestudeerd! :D

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:30

@ Nikki, de wereld verbaasd me iedere dag steeds meer! Echt mensen waar gaat dit heen!
Kapot gefokte dieren, kunnen nergens meer tegen. Het zijn wel Carnivoren (vleeseters) en het blijven Carnivoren, of zou het in de toekomst anders zijn? Eet een paard vlees en een hond gras? 8)7

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:32

maura schreef:
Hoe het ook zij, Spanjaarden zijn niet gek en weten heel goed dat niet de hele wereld Spaans spreekt. Ze weten ook dat veel toeristen wel Engels spreken en om welke reden dan ook bij een gevecht willen zijn, dus met basis Engels, toegang tot internet en een creditcard kun je vier soorten kaarten reserveren voor 'bullfight jerez' op 5 mei die vervolgens worden afgeleverd op het adres van je keuze.

De site waarnaar jij refereert is een wederverkoper! Net zoals in Nederland bestaat er dus een risico dat je (veel) te veel betaald, je kaarten niet krijgt of bij de ingang niet naar binnen gelaten wordt.