2 jarig kind leren onder deken te slapen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

2 jarig kind leren onder deken te slapen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:05

Mijn dochter word volgende week 2 jaar. Ze slaapt al paar weken in een peuterbed dit is eerder dan wij van plan wae maar ze gaf het zelf aan.

Nu slaapt ze nog in een slaapzak. Het probleem is dat ze deze open maakt en der beentjes er uit haalt. Nu ligt ze nog op een kamer die we warm kunnen krijgen met straalkachel (hebben geen cv alleen beneden een gaskachel.)

Nu komt in juli nummer 2. En willen we haar deze maand naar de andere kamer doen zodat we de babykamer kunnen gaan inrichten.

Nu is ze erg bewegelijk in bed. En speelt ze ook nog in der bed voor ze in slaap valt. En valt eigenlijk nooit met de hoofd bij het hoofdeinde in slaap.

Maar omdat die andere kamer kouder is willen we haar gaan leren onder een deken te gaan slapen. Iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken?
Had zelf gedacht met een lakken te beginnen.

BigOne

Re: 2 jarig kind leren onder deken te slapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:11

Gewoon een dikkere pyama aantrekken en s'avonds even een keer toedekken. Koude handen en voeten is voor een kind geen probleem. En ik weet niet hoe warm je het maakt op haar kamertje maar een graad of 10 is warm genoeg. En dat is het nu zeker dus maak je niet te veel zorgen, juist een te warme slaapkamer is niet goed om in te slapen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:12

Ik was vroeger ook heel beweeglijk in bed waardoor ik regelmatig mijn complete deken verloor en koud wakker werd. Mijn moeder heeft toen een soort dekenspanners (zou de naam echt niet weten, dit klinkt het meest logisch) aan de hoek van mijn bed gemaakt. Die zitten dus vast aan het bed (iedere hoek aan de onderkant en langs de zijkant net iets boven het kussen), aan het einde zit een soort clip die je aan het uiteinde/zijkant van de deken vast maakt, zo blijft de deken op plek liggen en kan het niet verschuiven. :)
Je kan het vaak zelf strakker of minder strak maken!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:13

De slaapkamer nu is 15-16 graden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:17

Ik deed de slaapzak altijd achterstevoren aan. Konden ze hem niet open maken..

En later onder een eigen deken gewoon s'avonds even toe dekken.

Verwarming hebben wij op de slaapkamers nooit aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:21

Natasja: werkt niet altijd hoor. Onze dochter kreeg de slaapzak dan alsnog prima uit. Dekbedje is ze vanaf het eerste moment in haar peuterbedje keurig onder blijven liggen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:23

Mijn dochter ligt ook onder een deken (nooit slaapzak gehad) en ligt vaker achterstevoren/ondersteboven in bed. Als ze het koud heeft, hoor ik haar vanzelf. :+ Ze heeft het niet snel koud. In de winter draagt ze wel vaak wol, dat reguleert de temperatuur lekker. ZL is een koukleum, die kruipt tot zn neus onder de deken. :+

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:30

Suliko schreef:
Ik was vroeger ook heel beweeglijk in bed waardoor ik regelmatig mijn complete deken verloor en koud wakker werd. Mijn moeder heeft toen een soort dekenspanners (zou de naam echt niet weten, dit klinkt het meest logisch) aan de hoek van mijn bed gemaakt. Die zitten dus vast aan het bed (iedere hoek aan de onderkant en langs de zijkant net iets boven het kussen), aan het einde zit een soort clip die je aan het uiteinde/zijkant van de deken vast maakt, zo blijft de deken op plek liggen en kan het niet verschuiven. :)
Je kan het vaak zelf strakker of minder strak maken!

Ik had als kind altijd een tweepersoons-dekbed op mijn bed: die kun je namelijk zo fijn instoppen, links en rechts. Op die manier raakte ik 's nachts nooit mijn dekbed kwijt. :brr: Beetje een zelfde idee als de genoemde spanners, denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:31

conejo schreef:

Dat is echt warm genoeg. Maak je geen zorgen dat ze het te koud krijgt, volwassenen kijken vaak hoe zij gekleed zijn of onder hoeveel dekens ze liggen maar kinderen hebben het vaak veel te warm, gewoon dikke pyama aan en niet met klemmen enz gaan werken. Met twee kan ze dan ook onder de dekens terecht komen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:32

Ik had onder aan de rits op de slaapzak een lusje gemaakt met een touwtje.Als ik de zak dicht maakte ging het touwtje door het lipje van de rits en dan een dubbele knoop erin.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:34

je kunt de slaapzak ook nog binnenstebuiten en achterstevoren aandoen :D

maar anders een goed dekbed kopen, goede pyama en dan leren ze vanzelf wel er onder te blijven (koud = terug onder dekbed toch :D )

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:37

Hmm.. Hier ligt hij 's ochtends nog wel eens bij ons in bed. Op een gegeven moment (ook 2 jaar). Ging hij zelf de dekens pakken. Toen heb ik de slaapzak voor een deken geruild.

Ze zijn inmiddels handig genoeg. En 15/16 graden is prima

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:40

Ik heb de slaapzak achterstevoren inderdaad.
Deken snapt onze kabouter ook nog niet veel van. Die ligt smorgens als een propje in een hoekje.
Komt vanzelf.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:42

1 persoon dekbed overdwars op bed doen dan kan je die helemaal om het matras heen slaan en mijn zoontje kroop er dan van bovenaf in en stopte ik nog extra in. Hij sliep ook helemaal tegen het hoofdeinde aan en dan deed ik het dekbed zo hoog mogelijk en als hij dan nog overdwars langs het hoofdeinde ging liggen lag hij nog voor een groot deel onder de dekens

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:58

Ik had vanaf die leeftijd al een tweepersoonsdekbed, op mijn tiende een lits jumeaux. Werkte prima :j
Verwarming aan op de slaapkamer doen wij niet. Lekker fris :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 18:10

bigone schreef:
conejo schreef:

Dat is echt warm genoeg. Maak je geen zorgen dat ze het te koud krijgt, volwassenen kijken vaak hoe zij gekleed zijn of onder hoeveel dekens ze liggen maar kinderen hebben het vaak veel te warm, gewoon dikke pyama aan en niet met klemmen enz gaan werken. Met twee kan ze dan ook onder de dekens terecht komen.

Dat is nu met verwarming aan. Nu is het ook nog geen probleem op zig. Ze slaapt op der buik en ligt dan toch onder der slaapzak.

Maar haar nieuwe kamer is nu in nacht nog onder de 10 graden.

Gaan de tip van slaap zak achterstevoren aan doen proberen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:13

Je hebt van die pyjamapakken met voetjes misschien is dat meer een idee.
Verder trekken ze hier vanzelf de dekens weer over zich heen als ze het koud krijgen.
Ik denk dat iets automatisch is wat ze in hun slaap doen, zou me daar geen zorgen overmaken.
Als ze het koud krijgt wordt ze wel wakker, dan weet je vanzelf ofdat ze het koud heeft

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:46

Ook tien graden is echt warm genoeg, veel gezonder en je slaapt veel beter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:48

bigone schreef:

Wij slapen met -10 nog met het raam open. Heerlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:23

Dat wakker worden omdat ze het koud hebben wil ik eigenlijk helemaal niet.
Ik heb mijn nachtrust ook nodig :+
Ik wacht gewoon rustig af tot het begrip er meer is.
Alles op zijn tijd :)
Wel leg ik iedere keer braaf weer uit hoe het werkt en dat als ze de deken niet meer tot nutteloos propje maakt dat ze dan geen slaapzak meer hoeft.
Als ik zie hie snel de ontwikkeling nu gaat zal dat heus geen jaar meer duren.
Uiteindelijk leert iedereen het.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:48

bigone schreef:

Nou dan mag ik voor alle 7 iedere nacht het bed uit als het slechts 10 graden in de slaapkamers is. Hier 's nachts minimaal 16 graden, als het kouder is worden ze allemaal wakker.

Wij doen het zo, op het moment dat ze uit het ledikant groeien beginnen we met een deken over de slaapzak, een dunne, en als dat goed gaat gaan ze over naar een peuterbedje met dekbed.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:53

Of een extra vestje aan.

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:58

flanellen pyama s van de wibra! heerlijk en goedkoop. En vaak instoppen. Hier ook 3 woelwaters!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:09

Lekker de tijd nemen zou ik zeggen...dunne slaapzak achterstevoren en een dekbedje/deken. Ik heb een eenpersoonsdekbed die aan de onderkant lekker ver ingestopt zit en aan de ene zijkant ook. Je gaat nu toch naar de zomer toe en tegen de tijd dat het weer winter is, is ze een stuk ouder en zal ze het ook meer zelf snappen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:18

Britta31 schreef:
Of een extra vestje aan.

Wat is dan daarvan het voordeel tov een slaapzak?
Dan blijf ik toch gewoon net zo lief een slaapzakje gebruiken hoor.

Juist dat vaak instoppen (vooral na 10 uur savonds) wil ik liever nog even vermijden.