Antikraak wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Antikraak wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:57

Wie heeft er ervaring mee en wil mij er een hoop over vertellen? :)

Het is voor mij momenteel een beetje een zwart gat en ben enorm benieuwd naar de ervaringen van bokkers.

Ik zoek informatie over hoe het in zijn werk gaat, hoe je er aan komt etc. :)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 19:29

Ik woon samen met mn vriend antikraak in een rijtjeshuis. Staat al tijdje op slooplijst, maar wordt steeds uitgesteld :') deel van de straat is al wel gesloopt, maar aan onze kant worden de huizen nog steeds verhuurd, wat volgens mij betekent dat het de aankomende 3, en misschien wel 6 maar daar ben ik niet zeker van, maanden niet gesloopt wordt.
We hebben een afspraak gemaakt bij Carex en die hadden direct iets wat op onze eisen aansloot beschikbaar, ging supersnel en naar tevredenheid! Direct overeenkomst getekend en sleutel gekregen, weet niet of dit altijd het geval is.;)

Andra_S

Re: Antikraak wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 20:07

Ik heb er geen eigen ervaring mee, maar wel kennissen die al jaren met veel plezier anti-kraak wonen. Ze hebben ergens wel eens na vier maanden alweer uit gemoeten, en op de volgende plek na vijf maanden, maar ook een keer ruim zes jaar in dezelfde leuke woning met eigen carport en tuin!

Afhankelijk van waar je woont, zijn er organisaties waar je terecht kunt. Googel gewoon eens op je woonplaats en 'anti-kraak' en je komt waarschijnlijk al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:32

Dus het is niet zo dat je altijdin en schoo oid terecht komt. :')

@Aradis wat fijn je reactie dankjewel! Carex is dus een goed bedrijf? en is het altijd verstandig om je bij zo'n bureau oid aan te melden?

@Andra, dankjewel, ga ik eens doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:37

Ik zou antikraak altijd via een bureau/organisatie doen :j Vaak hebben ze dan ook een regeling dat je bovenaan de wachtlijst komt te staan als je uit je woning moet, waardoor je meestal niet tussendoor terug naar je ouders moet bijvoorbeeld.

Heb zelf nooit antikraak gewoond maar heel veel verschillende verhalen gehoord. Zo heb ik vrienden die al jaaaaaren in een oud kantoorpand wonen dat waarschijnlijk nooit meer gesloopt gaat worden. Ze betalen er echt praktisch alleen g/w/l voor. Dan zit je alleen wel in een oud kantoorpand.. Ze wonen er al zo lang dat ze het natuurlijk wel eigen hebben gemaakt, maar het is toch een beetje een vreemde woonsituatie.
Vriendin van mij woonde in een oud ziekenhuis dat pas gesloopt is, en ik ken ook genoeg mensen die gewoon in rijtjeshuizen terecht zijn gekomen en daar nog een flinke tijd hebben kunnen wonen.

In de regel zie je wel vaak dat kantoorgebouwen, scholen etc langer bewoonbaar blijven dan rijtjeshuizen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:40

Mijn vader heeft altijd anti-kraak gewoond, eerst zo'n 2/3 jaar in een school in Deventer. Wat voor mij echt het ultieme kinderparadijs was (van mijn 3e tot 6e gewoond ongeveer). :D Daarna heeft hij 8 jaar in een eengezinswoning, rijtjeshuis gewoond (uit zichzelf verhuisd, wel anti-kraak). Prima, redelijk ruim huis met een mooie tuin. Helaas werd dat gerenoveerd en verkocht, toen kwam hij in een huis terecht waar hij binnen 3 maanden weer uit moest.
Nu woont hij alweer 4 jaar in een prima bovenwoning met 2 verdiepingen (zonder kinderen).

Ook van andere mensen die ik ken zijn het allemaal prima verhalen waarbij ze vaak gewoon ergens heel lang terecht kunnen.
Het enige negatieve zijn volgens mij de wachtlijsten, mijn broer wou anti-kraak wonen maar daar zat gewoon echt geen beweging in dus is toen afgehaakt.

Verder heb ik er zelf dus niet bepaald ervaring mee, veel succes in ieder geval! :)

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 13:52

Ik woon antikraak! Mijn huis zijn voormalige bejaarden aanleunwoningen, en later hebben er nog een tijdje asielzoekers ingezeten.
Ik heb erg veel woonoppervlak voor erg weinig geld en woon er nu al ruim 2 jaar. Mijn buurvrouw woont er al een jaar of 4.

Het is een beetje geluk hebben, maar zoals hierboven al wordt gezegd, als je er uit moet hebben ze vaak wel een vervangende woonruimte.. Je moet flexibel zijn, dan is het erg prettig wonen :)

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 14:03

Ik woon nu 2 jaar antikraak in een appartement. Mocht je vragen hebben mag je altijd een pb sturen :)

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:12

Hier nog iemand die al jaren antikraak woont!
Ik ben er ingerold via familie en als student was het destijds ideaal; ik woon vrijwel altijd in het centrum van de stad voor een schijntje terwijl mijn studiegenoten krom lagen (en vaak nog liggen) voor een bezemkast buiten de ring, bij wijze van spreken.
Dat was zo'n 5 jaar geleden nu en ik heb inmiddels in drie landen antikraak gewoond, maar Nederland bevalt echt het best hierin.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 20:22

Mij lijkt antikraak ook wel wat, maar het lijkt me zo eng als je er uit moet. Is er eigenlijk altijd wel ergens plek of hebben jullie ook wel eens krap gezeten?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:34

Ik woonde ook 2 jaar anti kraak. In een enorm kantoorgebouw met maar 3 anderen. Heb er heerlijk en goedkoop gewoond.
Verwacht alleen geen service. En als er al iets gedaan moet worden duurde dat bij mij altijd erg lang.

Qua eruit zetten, tja ons gebouw stond te koop en ik had geen back up, maar soms kon je niet anders. Als het verkocht zou worden zouden wij een maand hebben om iets anders te vinden. Ook kun je nog via hen kijken of ze toevallig nog iets vrij hebben in de buurt.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:44

Ik overweeg ook antikraak nu ik uit mijn studentenstudio moet vertrekken. Wat ik me echter afvraag is wat je moet doen met je meubels; neem je die steeds mee, of woon je echt alleen met de meest basic spullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 00:45

Mijn oude woning is nu anti kraak ,woon 'gewoon' via de woningbouw. Lijkt mij helemaal niks ,de stress van waar heen..

Maar anti kraak heb je vaak wel toffe plekken ,mijn oude huis is een schimmelkrot :+ . Die word dit jaar gesloopt

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 01:01

juniper schreef:
Ik overweeg ook antikraak nu ik uit mijn studentenstudio moet vertrekken. Wat ik me echter afvraag is wat je moet doen met je meubels; neem je die steeds mee, of woon je echt alleen met de meest basic spullen?

Neem je gewoon mee. Het is niet veel anders dan gewoon een kamer. De staat van mijn huis bijvoorbeeld was heel erg goed.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:59

Ik vind Carex zeker goed. Telefonisch makkelijk bereikbaar, snel antwoord op vragen, dikke prima. Volgens mij maak je wel het meeste kans op een antikraak woning via organisatie, weet niet hoe het zit met wachtlijsten, die leken er niet te zijn toen we ons twee jaar terug aanmelden :')
Wij hebben een contract waarin we drie maanden van te voren gewaarschuwd worden als we eruit moeten. Onze eigen opzegtermijn is een maand. Dat geeft wel een relaxed gevoel, binnen drie maand is de kans groot dat er via Carex iets te vinden is, nog geen ervaring mee gehad maar volgens mij helpen ze je dan wel aan een andere woonruimte voor zover mogelijk.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:02

_Dominique schreef:
Dus het is niet zo dat je altijdin en schoo oid terecht komt. :')

@Aradis wat fijn je reactie dankjewel! Carex is dus een goed bedrijf? en is het altijd verstandig om je bij zo'n bureau oid aan te melden?

@Andra, dankjewel, ga ik eens doen!

Ik woon heerlijk anti kraak in een klein voormalig basisschoolgebouw hoor. :j
En waar je terecht komt bepaal je natuurlijk zelf.

Bij mij gaat het via De Vastgoedbeschermer. Op hun site staat het actuele aanbod van antikraak woningen. Deze kan dagelijks verschillen.

Aal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:37

@Aradis, wat ontzettend fijn dat de opzegtermijn bij jullie drie maanden bedraagt! Ik dacht dat eigenlijk alle tijdelijke leegstandbeheerders de wettelijke opzegtermijn van 28 dagen aanhielden, maar niet dus!
In mijn ervaring (als oud-werknemer van zo'n organisatie ook) kan er op een termijn van drie maanden niets zinnigs gezegd worden wat betreft wanneer een pand beëindigd wordt, maar het kan dus wel! Misschien moet ik toch maar voor een andere organisatie gaan wonen, haha.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:45

ik heb een half jaar antikraak gewoond in een oude school.
hadden een grote keuken (gezamenlijk) en verder een heel klaslokaal voor ons zelf, eigen wc en douche (ook gezamenlijk) verder een groot schoolplein aan 2 kanten van de school.

Wel is er het risico dat je met een maand op straat staat, maar vaak helpt de organisatie met woonruimte zoeken.

Ik heb via CAMELOT gehuurd toen.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:01

Ik volg even mee, ben ik ook wel benieuwd naar :o

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:08

Wij hebben 1 jaartje anti kraak gewoond. Alweer zo'n 8 jaar geleden, dus misschien is er inmiddels eea veranderd.
Wij hebben ons via internet ingeschreven bij een vastgoedbeheerbedrijf en werden na een paar weken gebeld voor een gesprek en kort daarna hadden ze een appartement in een grote flat, die op de slooplijst stond, vrij.
Daar wezen kijken en toegezegd, maar er bleek een probleem in het electra te zitten en de woning werd afgekeurd voor bewoning, dus dat Kon niet doorgaan. Maar kort daarna hadden ze er weer 1 vrij in hetzelfde gebouw en dat Kon wel doorgaan.
We betaalden 80 euro 'huur' p.p (max wat ze mochten vragen voor bruikleen) en 150 ofzo in totaal aan servicekosten. G.w.l etc was excl.
We hebben er een jaartje gewoond, maar toen moest het toch leeg voor de sloop (die uiteindelijk nog jaren werd uitgesteld, dus toen stond het alsnog lange tijd leeg).
Ze waren verplicht ons dat 2 weken vooraf te melden, je kan dus in ruil voor de lage kosten wel vrij plotseling op straat komen te staan. Bij ons meldden ze het uiteindelijk 3 weken vooraf uit coulance. Alsnog best snel natuurlijk.
Ze proberen zoveel mogelijk mensen iets nieuws aan te bieden via hun, maar omdat het hele gebouw tegelijk leeg moest, ging dat helaas niet lukken voor de meeste mensen.
Wij hebben toen supersnel particulier iets gevonden gelukkig, dus we hoefden niet terug naar onze ouders. Maar dat jaartje hebben we er prima, en vooral heel goedkoop, gewoond.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:15

Mijn zus heeft even antikraak gewoond via Ad Hoc, niet echt een geweldige ervaring. :') Gingen er in november in, sloop zou nog wel duren tot mei-juni. Vervolgens moesten ze er in januari al uit. :+

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:19

Ik woon ook samen antikraak met mijn vriend. Is heerlijk goedkoop wonen wij zitten bij camelot en stel dat we eruit moeten krijgen wij door camelot iets nieuws aangeboden. Het enige nadeel vind ik dat ze bij de meeste 1x in de maand langskomen om te kijken of het nog netjes is. Als je meer wilt weten mag je me pben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:23

EliseXJoelle schreef:
ik heb een half jaar antikraak gewoond in een oude school.
hadden een grote keuken (gezamenlijk) en verder een heel klaslokaal voor ons zelf, eigen wc en douche (ook gezamenlijk) verder een groot schoolplein aan 2 kanten van de school.

Wel is er het risico dat je met een maand op straat staat, maar vaak helpt de organisatie met woonruimte zoeken.

Ik heb via CAMELOT gehuurd toen.

Camelot zou ik echt niet bij huren. Zijn een tijdje geleden erg negatief in het nieuws geweest omdat er een douche in een van hun panden was die elektrische schokken gaf, daar is uiteindelijk zelfs iemand dood gegaan omdat de organisatie het behoorlijk verzaakte om langs te komen (het was immers toch maar antikraak)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:24

Ik ben wel heel benieuwd naar de mensen die in een kantoor/school wonen/hebben gewoond. Voel je je dan niet zo'n halve kampeerder? En hoe zit het met bijvoorbeeld gordijnen en grote raampartijen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:43

Oeh ik volg, ons huis staat te koop en ik ben serieus geintereseerd om eventueel een tijdje anti kraak of leegstandsbeheer te gaan wonen. Ik heb wel al gezien dat het aanmelden al heel verschillend kan zijn. Zo moet je bij Ad hoc door iemand geintroduceerd worden en dat is best lastig want ik ken dus echt niemand die antikraak woont. Gelukkig zijn er ook zat waar dat niet nodig is maar bij ons in de omgeving komt Ad hoc dus best vaak voor dus ik blijf kijken of ik een verwijzing kan krijgen.

Ik zal straks met een restschuld komen te zitten en een niet al te hoog inkomen. Ik hoop op deze manier even flink te kunnen sparen en mijn schuld af te kunnen lossen om daarna weer verder te gaan.